W 2021 r. przeprowadzono 40 konsultacji społecznych. Konsultacje mają na celu podniesienie poziomu współuczestniczenia w podejmowaniu decyzji ważnych dla społeczności lokalnych oraz zwiększenia zaufania mieszkańców do Miasta.

Komunikacja z mieszkańcami Poznania

Najważniejsze działania Miasta Poznania w 2021 r. dotyczące kampanii edukacyjnych, wizerunkowych oraz komunikacji z mieszkańcami:

  • promocja Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2022 (PBO22); w 2021 r. promocja obejmowała działania prowadzone przez agencję reklamową oraz zakup mediów bezpośrednio od dostawców usługi; zadaniem agencji było przygotowanie nowej grafiki z wykorzystaniem istniejącego znaku oraz nowej kolorystyki dla poszczególnych etapów PBO22; etap składania projektów obejmował wykonanie druków oraz grafik (broszura, plakaty, itp.), ich dystrybucję zgodnie z harmonogramem, a także przygotowanie kampanii w mediach społecznościowych i Google Ads; etap głosowania to wykonanie grafik, przygotowanie spotu radiowego oraz spotu telewizyjnego; pozostałe prace to zorganizowanie wydarzenia „Maraton Pisania Wniosków online” (www.budzet.um.poznan.pl) wraz z przygotowaniem grafik i płatną promocją na FB oraz przygotowanie treści postów wraz z grafiką, spójnych z kampanią Facebook Ads, przez cały okres trwania PBO; zakup powierzchni reklamowych na pierwszy i ostatni etap kampanii; promocja obejmowała takie kanały jak: lokalna telewizja WTK, lokalny portal internetowy (www.epoznan.pl) oraz stacje radiowe: Złote Przeboje Poznań, Radio Pogoda Poznań, Rock Radio Poznań; PBO22 promowany był również w pojazdach transportu publicznego; koszt: 132,4 tys. zł;
Plakat promujący Maraton pisania wniosków online

plakat promujący Maraton pisania wniosków

arch. UMP
  • Czytaj.PL to największa akcja czytelnicza w Polsce, w której po raz kolejny udział wzięło Miasto Poznań jako miasto partnerskie; w ramach akcji 12 bestsellerowych książek było bezpłatnie udostępnianych przez cały listopad w aplikacji do czytania i słuchania książek w wersji elektronicznej; Miasto Poznań promowało czytelnictwo we własnych mediach społecznościowych, wynajęło na terenie całego miasta 45 nośników citylight, na których umieszczono plakaty promujące akcję; koszt: 27,1 tys. zł;
Aplikacja Czytaj PL

telefon z aplikacją czytaj pl

arch. UMP
  • Art Of Packaging – to organizowany od 15 lat prestiżowy konkurs, który ma na celu prezentowanie i nagradzanie ciekawie zaprojektowanych i trafnie dobranych opakowań; ma dwie edycje: Professional – kierowaną do polskich producentów i projektantów opakowań oraz Debiuty – w której startują młodzi artyści; w 2021 r. wprowadzonoić nową kategorię do edycji Debiutów – opakowanie pszczele dla potrzeb miejskiego programu Poznań dla Pszczół; Art of Packaging to inicjatywa promująca Poznań, jako miasta kojarzącego się nie tylko z biznesem i nowoczesnymi przedsiębiorstwami, ale również wspierającego design i kreatywne rozwiązania; koszt: 24,6 tys. zł.;
  • akcja edukacyjna w ramach programu „Poznań dla Pszczół”; w 2021 r. zorganizowano dwie akcje: 20 maja – w Światowy Dzień Pszczół oraz 6 sierpnia – podczas Wielkiego Dnia Pszczół; w 2021 r. zatrudniono promotorów, którzy opowiadali o projekcie, możliwościach ochrony pszczół i roślinach miododajnych; na 6 wybranych przystankach transportu publicznego ustawiono donice wypełnione lawendą oraz aksamitką; rośliny były nagrodą dla mieszkańców, udzielających poprawnych odpowiedzi w quizie na temat pszczół; osoby, które nie potrafiły odpowiedzieć na zadawane przez promotorów pytania, otrzymywały paczkę nasion i broszurę informacyjną na temat pszczół w ramach nagrody pocieszenia; sierpniowa akcja została rozszerzona dodatkowo o rozdawanie nasion roślin miododajnych w poznańskich instytucjach kultury i sportu, m.in. w kinie Muza, Centrum Kultury Zamek, na pływalniach Poznańskich Ośrodków Sportu i Rekreacji i w Bramie Poznania. Ponadto na wybranych meczach otrzymali je również kibice klubów Lech i Warta Poznań; koszt: 63,4 tys. zł;

 

  • Fyrtle – kampania wspierająca poczucie tożsamości lokalnej, relacji sąsiedzkich w ramach osiedli; 25 czerwca 2021r. odbyło się oficjalne otwarcie projektu „Fyrtle”, w ramach którego zorganizowano wystawę zdjęć na Wolnym Dziedzińcu Urzędu Miasta Poznania „Niech żyją fyrtle!”; w Pawilonie Nowa Gazownia odbył się wernisaż ilustracji; podczas eventu miała miejsce premiera spotu promującego „Fyrtle” ze ścieżką dźwiękową nagraną przez poznański zespół Provinz Posen, premiera książki „Fyrtle – z życia poznańskich osiedli”; przygotowano fyrtlowe gadżety – pocztówki i plakaty z ilustracjami wszystkich 42 osiedli; całość wydarzenia była streamowana do sieci (YT i FB) oraz na zewnątrz (telebim); „Fyrtle” obecne były także w programie towarzyszącym Festiwalowi Malta, w ramach którego odbyły się działania ze społecznością lokalną pt.: „Odlot!” na poznańskich Krzesinach (rzeźba społeczna) oraz Głuszynie (piknik sąsiedzki w parku przy bazie lotnictwa wojskowego); projekt będzie rozwijany w kolejnych latach; koszt: 63,9 tys. zł;
Plakat promujący wystawę „Niech żyją fyrtle!”

Plakat promujący Niech żyją Fyrtle

arch. UMP
Poznaniacy i turyści, którzy przyszli do Starego Browaru, mogli zobaczyć Poznań w 42 odsłonach

Poznaniacy i turysci ktorzy przyjda do Starego Browaru beda mogli zobaczyc Poznan w 42 odslonach1

arch. UMP
  • „Odlot” to projekt kulturalno-społeczny mający na celu budowę tożsamości sublokalnej oraz aktywizację osiedli oddalonych od centrum miasta; jego genezą była historia sąsiadujących niegdyś ze sobą, a dziś rozdzielonych 31. Bazą Lotnictwa Taktycznego, fyrtlach: Głuszynie i Krzesinach; w maju i w czerwcu 2021 r. Generator Malta zainicjował tam integrujące mieszkańców i mieszkanki działania plenerowe; w ramach „Odlotu”, zorganizowano Święto Fyrtli na Głuszynie, a w ramach kilku spotkań warsztatowych z mieszkańcami powstała rzeźba społeczna na Krzesinach; wydarzenie obejmowało wiele atrakcji dla mieszkańców w każdym wieku: animacje dla dzieci, koncerty, spacery tematyczne czy zajęcia sportowe; koszt: 22,2 tys. zł;
  • Zgotujmy razem trochę dobra… jeszcze raz; w marcu i grudniu 2021 r. odbyły się dwie kolejne edycje akcji pn. „Zgotujmy razem trochę dobra… jeszcze raz”; ponownie wsparciem objęto osoby znajdujące się w kryzysie bezdomności, jak również poznańskie lokale gastronomiczne, których działalność została ograniczona z powodu obostrzeń związanych z pandemią COVIV-19; akcja ta odbyła się przy współudziale Pogotowia Społecznego, Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Poznaniu, Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej oraz agencji LuckyYou – pomysłodawcy projektu; w trzeciej edycji akcji pozyskano sponsora – poznańską firmę IT Integro; w ramach akcji 35 poznańskich restauracji przygotowało ciepłe posiłki dla potrzebujących; akcja spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem zarówno ze strony restauratorów, instytucji pracujących na co dzień z osobami w kryzysie bezdomności, jak również mediów; akcja „Zgotujmy razem trochę dobra” otrzymała nominację w konkursie Golden Arrow 2021 w kategorii Marketing w czasach pandemii – projekty pro bono; koszt: 33,4 tys. zł;
Plakat „Zgotujmy razem trochę dobra”

Grafika. Na niebieskim tle napis Zgotujmy trochę dobra trzecia edycja, poniżej dom, z którego oknami i dachem wydobywa się para, a z dachu wystaje nóż i widelec, na dole grafiki logotypy Poznań, luck77ou, mopr, ps, it integro

arch. UMP
  • jeDZIELNIA  – w 2021 r., od czerwca do października, odbyło się 5 edycji projektu „Jedzielnia”, mającego na celu promocję największych poznańskich targowisk, parków oraz Poznania, jako miasta z bogatą ofertą gastronomiczną i ciekawą tradycją kulinarną. Projekt obejmował zloty kucharzy, którzy proponowali kilka ciekawych dań ze swojego menu, każde w cenie do 10 złotych za porcję; nowością tych edycji było pozyskanie nowych partnerów, jak Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego; wszystkie spotkania w ramach „Jedzielni” zostały zorganizowane z pełnym zachowaniem reżimu sanitarnego i cieszyły się dużą popularnością wśród mieszkańców; koszt: 103,8 tys. zł;
„Jedzielnia” na placu Wolności

stoiska Jedzielni na placu Wielkopolskim

arch. UMP
  • kampania promująca szczepienia przeciw COVID-19; kampania towarzysząca otwarciu w drugim kwartale 2021 r. Punktu Szczepień Powszechnych na Stadionie Miejskim; w ramach kampanii powstała animacja z podstawowymi informacjami o szczepieniach, która była emitowana na ekranach w pojazdach transportu publicznego oraz w Internecie; ponadto w autobusach i tramwajach emitowano komunikat głosowy informujący o powstaniu Punktu oraz dużej dostępności szczepionek; zrealizowano również dokładne oznakowanie dojścia do Punktu Szczepień; koszt: 18,8 tys. zł;
  • murale:
    • na Jeżycach powstał mural, zrealizowany przy ul. Jeżyckiej, na terenie planowanym na park kieszonkowy, w ramach projektu Miasta Poznania pn. „Fyrtle – tu jest nasze życie”; autorką projektu jest ilustratorka Dorota Piechocińska, a wykonawcą – Fundacja Przedsiębiorczości Młodzieżowej, przy wsparciu Rady Osiedla Jeżyce; koszt: 39,9 tys. zł;
  •  
    • projekt WARSTWY – mural na ścianie przedszkola 37 w Poznaniu, w którym jest realizowany „program zielonego ogrodu” z wydzielonymi strefami edukacyjno-zabawowymi; założenia dotyczące aranżacji ogrodu powstały w ramach konsultacji z rodzicami oraz dziećmi, które swoje oczekiwania wyraziły poprzez prace rysunkowe; koszt: 3,8 tys. zł.

Konsultacje społeczne Miasta Poznania

W 2021 r. przeprowadzono 40 procesów konsultacyjnych. Konsultacje mają na celu włączenie mieszkańców w proces zarządzania Miastem, poznanie ich opinii o poddanej konsultacjom sprawie, maksymalizację efektywności i trafności procesów decyzyjnych prowadzonych w Poznaniu, pozyskanie społecznego zrozumienia i akceptacji dla proponowanych rozwiązań, a także budowanie społeczeństwa zaangażowanego w sprawy dotyczące całej miejskiej społeczności.

Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych na terenie Miasta Poznania reguluje Uchwała nr XLVIII/844/VII/2017 Rady Miasta Poznania z dnia 16 maja 2017 r.
O aktualnie prowadzonych konsultacjach społecznych oraz projektach dokumentów poddanych konsultacjom z mieszkańcami informuje wortal.
Główne zagadnienia poddawane konsultacjom społecznym:

W związku z obostrzeniami z powodu pandemii COVID-19, Miasto Poznań w 2021 r. przeprowadzało konsultacje społeczne korzystając z tradycyjnych kanałów komunikacji tj.: listownego i elektronicznego składania opinii, propozycji i uwag, punktów konsultacyjnych na otwartej przestrzeni, a także z elektronicznych ankiet i formularzy oraz platform do spotkań online. W celu uatrakcyjnienia przeprowadzanych konsultacji społecznych w terenie, pod koniec 2021 r., zakupiono wózek konsultacyjny. Jest to innowacyjne narzędzie dostosowane do efektywnego i wygodnego zbierania opinii mieszkańców w otwartej przestrzeni. Wózek konsultacyjny zostanie wykorzystany w konsultacjach społecznych po raz pierwszy w 2022 r.

Konsultacje społeczne dotyczące Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania.

W 2021 r. prowadzono II etap konsultacji społecznych projektu nowego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta Poznania. 
W pierwszej części II etapu konsultacji społecznych, która rozpoczęła się 23 listopada i trwała do 17 grudnia 2021 r., odbył się cykl zdalnych debat eksperckich (z przedstawicielami branżowych organizacji pozarządowych jak: Stowarzyszenie Architektów Polskich, Towarzystwo Urbanistów Polskich, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Stowarzyszenie Polskich Architektów Krajobrazu, Polski Związek Firm Deweloperskich, organizacje działające w ramach Poznańskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego) oraz zdalnych debat społecznych (z przedstawicielami poznańskich rad osiedlowych). W trakcie debat omawiane były cztery analizy dotyczące uwarunkowań funkcjonalno-przestrzennych miasta Poznania: analiza zieleni, analiza mieszkaniowa, analiza komunikacyjna i analiza produkcji i usług wraz z handlem wielkopowierzchniowym. Do udziału w spotkaniach online zostali zaproszeni przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz rad osiedli. Wszyscy zainteresowani przebiegiem debat z udziałem przedstawicieli poznańskich rad osiedli mogli oglądać transmisje na kanale  Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w serwisie YouTube.
W styczniu 2022 r. zorganizowano dwie debaty uzupełniające na temat analiz przygotowanych na potrzeby projektu nowego Studium. W trakcie spotkań z ekspertami i przedstawicielami poznańskich rad osiedli, zaprezentowane zostały analizy błękitnej infrastruktury oraz wysokości zabudowy.

Zakres analiz sporządzonych na potrzeby projektu nowego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania

W drugiej części II etapu konsultacji społecznych w I kwartale 2022 r.  – planowane jest otwarte, zdalne spotkanie konsultacyjne dla wszystkich zainteresowanych. Proces konsultacji obejmować będzie również publikację zasadniczego projektu nowego Studium (tzw. kierunki polityki przestrzennej miasta) oraz kart osiedli dla wszystkich z 42 obszarów administrowanych przez osiedla. Spotkanie odbędzie się w formie zdalnej i będzie transmitowane w mediach społecznościowych.

Przez ponad trzydzieści dni od spotkania konsultacyjnego zbierane będą opinie o projekcie nowego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania.

Szczegółowe informacje na temat przebiegu konsultacji społecznych projektu nowego Studium dostępne są na stronie internetowej.

Deliberateria

Miasto Poznań w 2021 r. wzięło udział w projekcie #deliberateria. Projekt był realizowany przez Polski Instytutu Praw Człowieka i Biznesu w partnerstwie z Uniwersytetem Islandii (Háskóli Íslands), a w szczególności prof. Jón Ólafssonem, kierownikiem projektu Democratic Constitutional Design oraz prof. Salvör Nordal, Rzeczniczką Praw Dziecka Islandii. Nieformalnym partnerem projektu była Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, której eksperci i ekspertki wsparli prace w projekcie konsultacjami w zakresie dostępności. W pracach projektowych uczestniczyła zarówno przedstawicielka Miasta Poznań, jak i mieszkańcy Poznania bezpośrednio zaangażowani w proces konsultacyjny, który był jednym z elementów projektu.

Istotą #deliberaterii była możliwość swobodnego wyrażenia różnych opinii i punktów widzenia oraz szacunek do punktów widzenia innych uczestników. W #delibaterii może, ale nie musi, dojść do konsensusu. Ważna jest natomiast otwartość na zmianę postaw i poglądów w wyniku argumentacji oraz dzięki eksperckim opiniom. Różne elementy aktywizacji społecznej dobiera się do #deliberaterii na zasadzie kafeteryjnej. 

Deliberateria przestrzeń do dialogu konferencja: międzynarodowa online

arch. UMP

Spotkania Prezydenta Miasta z Radami Osiedli oraz mieszkankami i mieszkańcami osiedli

Celem spotkań Prezydenta Miasta Poznania ze społecznościami lokalnymi jest pozyskanie wiedzy o potrzebach i problemach mieszkańców danych osiedli, zapoznanie z postulatami, wnioskami i inicjatywami mieszkańców dotyczącymi funkcjonowania osiedli, pozyskanie wiedzy o ocenie działania służb miejskich na terenie osiedli, wzmocnienie kontaktu Prezydenta Miasta z mieszkankami i mieszkańcami osiedli.
Z powodu obostrzeń związanych z przeciwdziałaniem skutkom pandemii COVID-19, spotkania odbywały się online i były transmitowane na kanale YouTube Miasta Poznania. W 2021 r. zorganizowano 8 spotkań online Prezydenta Miasta z Radami i mieszkańcami następujących Osiedli: Strzeszyn, Stary Grunwald, Główna, Wola, Podolany, Sołacz, Kwiatowe, Starołęka-Minikowo. Po zakończeniu pierwszej części spotkania – z Radą Osiedla – Prezydent udzielał odpowiedzi na pytania mieszkanek i mieszkańców.
W trzeciej części spotkania prowadzono również spotkania indywidualne Prezydenta z mieszkańcami, którzy dokonali zapisu na przedmiotowe spotkania.