fbpx

Raporty International Congress and Convention Association oraz Poland Convention Bureau wskazały, iż Poznań niezmiennie znajduje się w grupie największych ośrodków konferencyjnych w Polsce.

Przemysł spotkań i wydarzeń w Poznaniu

Raport Poland Convention Bureau (jednostka działająca w ramach Polskiej Organizacji Turystycznej) wskazał iż, w 2018 r. (najnowsze dane) w Poznaniu zorganizowano ponad 2,4 tys. spotkań i wydarzeń dla grup liczących jednocześnie co najmniej 50 osób. Spotkania te, o charakterze konferencyjnym, kongresowym, targowym oraz korporacyjnym, zgromadziły łącznie 549 tys. osób. Zorganizowane wydarzenia objęły:

  • 1,9 tys. konferencji i kongresów (obejmujące krajowe i międzynarodowe spotkania stowarzyszeń, w tym spotkania rządowe i pozarządowe)
  • 440 wydarzeń korporacyjnych (definiowane jako wydarzenia firmowe odbywające się w formie szkoleń, warsztatów, seminariów, konferencji prasowych, premier produktów i „wydarzenia motywacyjne”, w tym podróże, wyjazdy motywacyjne o charakterze gratyfikacyjnym, uznaniowym)
  • 79 wydarzeń targowych (duże wydarzenia o dowolnej tematyce, odbywające się na terenach wystawienniczych)

Największa liczba wydarzeń i spotkań (59%) zorganizowana została przez przedsiębiorstwa lub na ich zlecenie. W Poznaniu chętniej, niż w innych miastach spotkania i wydarzenia organizowały także stowarzyszenia i organizacje non profit (36%). Tematyka wydarzeń dotyczyła najczęściej dziedzin ekonomiczno-politycznych oraz handlowo-usługowych, które zdominowały poznański rynek spotkań w 2018 r. (najnowsze dane).

Identyfikacja walorów poznańskiego ośrodka biznesowego wskazuje na jego specjalizację w następujących, inteligentnych dziedzinach:

  • biosurowce i żywność dla świadomych konsumentek i konsumentów
  • wnętrza przyszłości
  • przemysł jutra
  • wyspecjalizowane procesy logistyczne
  • nowoczesne technologie medyczne
  • rozwój oparty na branży ICT

Zorganizowane w Poznaniu wydarzenia trwały średnio niecałe 2 dni.

Najpopularniejszymi miesiącami organizacji wydarzeń w Poznaniu były kolejno:

  • październik (13%)
  • kwiecień (11%)
  • listopad, marzec i maj (po 10%)

Poznań często był gospodarzem międzynarodowych spotkań, a wiele z nich miało charakter cykliczny. Wśród międzynarodowych konferencji i kongresów zorganizowanych w 2019 r. w Poznaniu, wg danych Polskiej Organizacji Turystycznej, znalazły się m.in.:

Podstawowe informacje dotyczące zorganizowanych spotkań w 2018 r. (najnowsze dane) uplasowały Poznań na tle ujętych w raporcie Poland Convention Bureau 9 miast na:

  • 3. miejscu pod względem liczby zorganizowanych wydarzeń (za Warszawą i Krakowem)
  • 6. miejscu pod względem liczby uczestników i uczestniczek (za Warszawą, Krakowem, Katowicami, Wrocławiem i Gdańskiem)

W 2018 r. (najnowsze dane) Poznań zanotował najwyższą do tej pory pozycję w raporcie International Congress and Convention Association – jednej z dwóch największych międzynarodowych organizacji, prowadzącej badania statystyczne dotyczące zorganizowanych spotkań biznesowych. Stolica Wielkopolski zajęła we wspomnianym raporcie 68. miejsce wśród 200 miast europejskich i 120. miejsce wśród 465 miast na świecie.

Oferta konferencyjno-kongresowa Poznania

Poznańska baza dla organizacji wydarzeń o charakterze konferencyjno-kongresowym lub korporacyjnym systematycznie się powiększała. Nowe przestrzenie do organizacji tego typu wydarzeń w 2019 r. zostały uruchomione w hotelach MOXY oraz Hampton by Hilton. W sumie w ponad 100 obiektach dysponujących powierzchniami konferencyjno-kongresowymi znajdowało się łącznie ok. 100 tys. miejsc, w tym w szczególności w takich obiektach, jak:

  • Poznan Congress Center (Grupa MTP)
  • Międzynarodowe Targi Poznańskie (w tym World Trade Center)
  • hotele (salami konferencyjno-kongresowymi dysponowało 65 hoteli, w tym najwięcej miejsc posiadały Novotel Poznań Centrum, IBB Andersia, Hotel IOR, Blow Up Hall 5050)
  • uczelnie oraz centra naukowo-technologiczne (w tym najwięcej miejsc znajdowało się w Auli Uniwersyteckiej oraz Centrum Kongresowo-Dydaktycznym Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego)
  • obiekty kulturalne (w tym najwięcej miejsc znajdowało się w Cinema City Kinepolis, Centrum Kultury Zamek oraz Teatrze Wielkim)
  • obiekty sportowe (w tym m.in. Termy Maltańskie, Stadion Poznań)

Na lata 2020-2021 zaplanowana została modernizacja hali widowiskowo-sportowej Arena Poznań. Po jej zakończeniu, Poznań zyska nowoczesny obiekt widowiskowo-sportowy, w którym znajdą się także sale konferencyjne i restauracja. Będą się w nim odbywać wydarzenia do 9 tys. osób.

Wizualizacja Areny Poznań
arch. Grupa MTP

Poznańskie otoczenie konferencyjno-kongresowe stanowiły atrakcyjne miejsca noclegowe znajdujące się w hotelach 5 i 4-gwiazdkowych. W 2019 r. hotele te miały do dyspozycji 3,2 tys. miejsc. Ponadto lokalną ofertę dla podróży biznesowych uzupełniała rosnąca dynamicznie liczba placówek gastronomicznych (ok. 2,7 tys. w 2019 r.) oraz możliwości rekreacji i aktywnego wypoczynku.

Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej prowadziło Programy Rekomendacji dla Organizatorów Kongresów i Organizatorów Podróży Motywacyjnych. Celem programów było identyfikowanie i wspieranie podmiotów, które świadczyły fachowe i kompleksowe usługi w zakresie organizacji i obsługi kongresów oraz podróży motywacyjnych w Polsce. W 2019 r. certyfikaty rekomendacji w Polsce posiadały 23 firmy, w tym 2 w Poznaniu, tj. Grupa MTP oraz Relago. Obie firmy posiadały certyfikat Programu Rekomendacji Profesjonalnych Organizatorów Kongresów.

Działalność konferencyjno-kongresowo-eventowa Grupy MTP

Grupa MTP na działalność konferencyjno-kongresowo-eventową w Poznaniu w 2019 r. wykorzystywała budynek Poznań Congress Center (PCC), pozostałe powierzchnie na Międzynarodowych Targach Poznańskich oraz halę widowiskowo-sportową Arena Poznań.

Najwięcej, bo prawie połowę wszystkich wydarzeń, zorganizowano w obiekcie PCC znajdującym się na terenie MTP. Jest to 3-kondygnacyjny budynek, w którym zagospodarowano przestrzeń na 4,2 tys. miejsc konferencyjnych, strefy VIP oraz przestrzenie dedykowane wystawom i stoiskom sponsorskim. Budynek posiada 38 w pełni wyposażonych sal konferencyjnych o regulowanej wielkości oraz przestronne foyer o powierzchni ok. 2,3 tys. m², idealne na wystawy oraz bankiety. Mieści się w nim także Sala Ziemi z zapleczem multimedialnym, umożliwiającym organizację dla 2 tys. osób kongresów, koncertów, bankietów i wydarzeń specjalnych na najwyższym poziomie. Bezpośrednie połączenie PCC z kompleksem 4 pawilonów należących do Grupy MTP umożliwia jednocześnie organizację wydarzeń dla blisko 20 tys. osób.

Usługi związane z działalnością konferencyjno-kongresowo-eventową Grupy MTP w 2019 r. świadczyły 2 zespoły: Zespół Obsługi Konferencji i Targów oraz Zespół Obsługi Wydarzeń Kulturalnych i Eventów.

W 2019 r. działania obu zespołów koncentrowały się na rozwoju działalności w 7 sektorach i doprowadziły do organizacji łącznie 254 różnych wydarzeń, w tym:

  • wydarzeń konferencyjno-kongresowych takich, jak kongresy, seminaria, konwencje, szkolenia (59 wydarzeń)
  • wydarzeń kulturalnych, koncertów i wydarzeń sportowych (72 wydarzenia)
  • eventów korporacyjnych i innych wydarzeń (33 wydarzenia)
  • wydarzeń w ramach rynku SMERF, czyli obejmujących tematykę społeczną, wojskową, edukacyjną, religijną oraz pogrzebową (21 wydarzeń)
  • wydarzeń w Arena Poznań (52 wydarzenia)
  • najmu infrastruktury innym organizatorom (16 wydarzeń)

Miesiącami najchętniej wybieranymi w 2019 r. na organizację wydarzeń przez Grupę MTP był czas od września do grudnia oraz od kwietnia do czerwca, kiedy to odbywało się miesięcznie od 23 wydarzeń (kwiecień, czerwiec) do 34 wydarzeń (listopad).

W 2019 r. przestrzenie Grupy MTP w Poznaniu stały się miejscem organizacji znaczących wydarzeń takich, jak:

W 2019 r. na Gali Ambasadorów Kongresów Polskich Grupa MTP otrzymała nagrodę za organizację największego kongresu w 2018 r. Konferencji ds. Zmian Klimatu COP24 oraz otrzymała tytuł Mecenasa Gali Ambasadorów Kongresów Polskich 2018. Ponadto podczas finału MP Power Awards Grupa MTP została wyróżniona w kategorii „Kongres” za organizację XXX Europejskiego Kongresu Ultrasonograficznego EUROSON dla European Federation of Societies for Ultrasound in Medicine and Biology oraz Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego.

Działalność Poznan Convention Bureau

Poznan Convention Bureau w 2019 r. pełniło funkcję neutralnego partnera oraz instytucji pierwszego kontaktu dla organizatorów i organizatorek konferencji, kongresów, podróży motywacyjnych oraz innych spotkań biznesowych w Poznaniu. PCB jest organizacją non-profit, wspieraną przez samorządy, branżę turystyczną oraz usługodawców lokalnego rynku, działającą w strukturach Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej.

W 2019 r. PCB współorganizowało lub aktywnie wsparło organizację ponad 20 konferencji i kongresów, w tym m.in.:

Biuro prowadziło także szeroką współpracę z organizacjami branżowymi. Działalność ta miała na celu przede wszystkim promocję i pozycjonowanie Poznania na krajowym i globalnym rynku spotkań jako atrakcyjnego miejsca organizacji międzynarodowych kongresów i konferencji. Współpraca ta była też swego rodzaju narzędziem do rozwoju branży spotkań w Poznaniu. Wśród organizacji, z którymi współpracowało w 2019 r. PCB znalazły się m.in.:

  • Poland Convention Bureau – dzięki tej współpracy Poznań należy do ścisłej czołówki regionalnych Convention Bureaux w Polsce oraz ma wpływ na kształt projektów i realizację zadań adresowanych do polskiego i zagranicznego rynku spotkań. Dla Poznania ta współpraca jest też dodatkowym źródłem pozyskiwania międzynarodowych wydarzeń i spotkań biznesowych. W 2019 r. współpraca z Poland Convention Bureau obejmowała udział poznańskiego PCB w spotkaniach branżowych, podejmowanie przez poznańskie PCB decyzji mających wpływ na funkcjonowanie Convention Bureaus w Polsce, promocję Poznania na stoisku Polskiej Organizacji Turystycznej na targach turystyki biznesowej we Frankfurcie, pozyskiwanie przez poznańskie PCB nowych spotkań i wydarzeń biznesowych za pośrednictwem Poland Convention Bureau, współpracę z mediami zagranicznymi, uczestnictwo poznańskiego PCB w programie Honorowego Ambasadora Kongresów Polskich, przekazywanie przez PCB danych statystycznych do Raportu Przemysłu Spotkań i Wydarzeń w Polsce, organizowanie podróży studyjnych przez poznańskie PCB zdobytych za pośrednictwem Poland Convention Bureau
  • International Congress and Convention Association (ICCA) – jest jedną z najważniejszych organizacji w branży kongresów i spotkań, zrzeszającą 1,1 tys. podmiotów (firm oraz organizacji działających w turystyce biznesowej) z 92 krajów, w tym 14 członków z Polski. Dzięki przynależności do ICCA poznańskie PCB może: na bieżąco monitorować najważniejsze wydarzenia na międzynarodowym rynku spotkań oraz nawiązywać nowe kontakty biznesowe; korzystać z bazy danych ICCA (Big Data), która jest największą bazą klientów organizujących międzynarodowe spotkania i kongresy oraz cykliczne spotkania biznesowe, dostępnej tylko dla zrzeszonych w organizacji podmiotów; korzystać z prowadzonych przez ICCA badań turystyki biznesowej na świecie, w których od kilku lat uczestniczy Poznań. Dla Poznania ICCA jest narzędziem benchmarkingu w zakresie potencjału kongresowo-konferencyjnego destynacji biznesowych, co pozwala na ustalenie przewag i luk konkurencyjnych w przypadku kandydatury Poznania na gospodarza określonego wydarzenia. Dostarcza też informacji nt. potrzeb poszczególnych zleceniodawców i umożliwia przygotowanie sprofilowanych ofert typu bid book. W 2019 r. poznańskie PCB w ramach współpracy z ICCA przekazało dane statystyczne dot. rynku spotkań w Poznaniu do raportu ICCA Statistics Report Country & City Rankings, przygotowało zestawienia z propozycjami otwartych przetargów na organizację międzynarodowych kongresów dla Poznań Congress Center, aktualizowało i administrowało profil Poznania w bazie ICCA, przygotowało sprofilowane prezentacje miasta na targi IMEX we Frankfurcie na spotkania z tzw. hosted buyers
  • Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce (SKKP) – jest pierwszą w historii i jedyną ogólnopolską reprezentacją profesjonalistów branży spotkań. Głównymi celami organizacji było podnoszenie własnej wiedzy profesjonalnej członków, wspólny marketing i lobbowanie w sprawach istotnych dla branży turystyki biznesowej. Poznańskie PCB współpracowało z SKKP przy programie Ambasadorów Kongresów Polskich, mającym na celu wsparcie osób aktywnie promujących Polskę za granicą jako atrakcyjne miejsce organizacji międzynarodowych konferencji i kongresów i starających się o ich organizację w Polsce. PCB wzięło udział w obradach Kapituły Programu Ambasadorów Kongresów Polskich oraz włączyło do grona Honorowych Ambasadorów Kongresów Polskich przedstawicielki i przedstawicieli świata nauki z Poznania. Poznańskie PCB we współpracy z Poznań Congress Center utworzyło Poznański Klub Ambasadora Kongresów (PKAK), który skupia osoby ze świata nauki z Poznania. Celem PKAK jest m.in. zachęcanie poznańskiego środowiska naukowego do pozyskiwania i organizacji międzynarodowych kongresów

Działalność Międzynarodowych Targów Poznańskich

Organizacją wydarzeń kongresowych, wystawienniczych, czy korporacyjnych w Poznaniu zajmuje się wiele podmiotów, jednak szczególna rola przypada tutaj Międzynarodowym Targom Poznańskim Sp. z o. o. (MTP), będącą jednoosobową spółką Miasta Poznania. Spółka jest właścicielem i zarządza największym terenem wystawienniczym i konferencyjnym w Polsce o powierzchni ponad 20 ha, zlokalizowanym w centrum Poznania i dobrze skomunikowanym.

Do zadań MTP należą przede wszystkim:

  • organizowanie i prowadzenie targów, wystaw, giełd, pokazów, konferencji, sympozjów, odczytów, szkoleń, instruktaży i świadczenie wszelkich usług związanych z promocją, reklamą lub przekazem informacji handlowych, ekonomicznych i technicznych w kraju lub za granicą, w tym prowadzenie działalności wydawniczej, poligraficznej i filmowej
  • prowadzenie doradztwa handlowego, ekonomicznego, prawnego oraz świadczenie usług w zakresie tłumaczeń z języków obcych i na języki obce
  • prowadzenie działalności importowo-eksportowej
  • świadczenie usług agencyjnych, przedstawicielskich, spedycyjnych i transportowych
  • prowadzenie składów celnych i konsygnacyjnych
  • prowadzenie działalności handlowej i usługowej w zakresie turystyki, rekreacji, hotelarstwa i gastronomii
  • prowadzenie innej działalności gospodarczej związanej z wykorzystaniem potencjału Spółki na cele inne, niż ekspozycyjne oraz budowa i wyposażenie stoisk ekspozycyjnych w kraju i za granicą dla kontrahentów krajowych i zagranicznych

Spółka realizuje przede wszystkim statutowe zadania własne oraz zadania powierzone przez Miasto Poznań, jak na przykład promocja miasta, organizacja imprez i wydarzeń kulturalnych, czy sportowych, pełnienie roli lokalnego centrum spotkań mieszkańców i mieszkanek osiedla, zarządzanie halą widowiskowo-sportową Arena oraz obiektami infrastruktury transportu miejskiego.

Spółka zajmuje się promocją gospodarczą, w tym promocją zagraniczną polskich i poznańskich przedsiębiorstw i wspiera polskie przedsiębiorstwa w ekspansji na rynki zagraniczne. Organizuje polskie ekspozycje targowe za granicą. Oferta MTP skierowana jest także do administracji państwowej oraz jednostek samorządowych promujących polską gospodarkę na rynkach międzynarodowych.

W ramach zagranicznej promocji gospodarczej, w 2019 r. Międzynarodowe Targi Poznańskie podjęły m. in. następujące działania:

  • zorganizowały 12 wystąpień zagranicznych, w których udział wzięło blisko 26 wystawców i podwystawców, a wynajęta powierzchnia wyniosła 893 m²
  • brały udział w przetargach publicznych związanych z kompleksową organizacją uczestnictwa polskich przedsiębiorców oraz przedstawicieli administracji państwowej i samorządowej w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych
  • brały udział w 20 przetargach na kompleksową organizację wystąpienia na targach zagranicznych oraz misji gospodarczych ogłaszanych przez: Polską Agencję Inwestycji i Handlu, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa oraz urzędy marszałkowskie, w których sześciokrotnie zostało uznane za najkorzystniejszą

W ramach kompleksowej obsługi gości targowych, MTP uatrakcyjniają swoją ofertę, poszerzając ją o aspekt dydaktyczno-rozwojowy. W 2019 r. oferta Międzynarodowych Targów Poznańskich została wzbogacona o 8 konferencji i kongresów, w których łącznie wzięło udział 2 658 osób. Część z nich towarzyszyła wydarzeniom targowym takim, jak Budma – Forum Build4Future oraz Forum D&A, Gardenia – Kongres Liderów Branży Ogrodniczej KLBO, Poznań Motor Show – Kongres MOVE, Live and Breathe Expo w Lubline – Alergologia Interdyscyplinarna. Pozostała część organizowana była niezależnie, tak jak 3 edycje Golden Marketing Conference w Poznaniu, Warszawie czy Katowicach.
Spośród najważniejszych konferencji należy wymienić GMC Poznań – ze specjalnym udziałem najwybitniejszego światowego ekonomisty – prof. Michaela E. Portera oraz Kongres MOVE – International Mobility Congress.

Targi Motor Show

arch. Grupa MTP

W ramach unowocześniania infrastruktury wystawienniczo-kongresowej oraz zwiększania dostępności informacji, w 2019 r. MTP prowadziły działania z wykorzystaniem własnych środków, obejmujące m. in.:

  • przygotowanie projektu budowlanego HWS Arena
  • modernizację sali Oregano w pawilonie PCC – Garden City
  • przystosowanie pomieszczeń w budynku po byłej restauracji Mc Donald’s na potrzeby galerii fotograficznej Brodziak
  • modernizację sieci cieplnej DN500 oraz wykonanie przyłączy DN200 do pawilonów nr 5 i nr 10
  • translokacja linii kablowych SN (średnie napięcie) i NN (niskie napięcie) na potrzeby modernizacji sieci cieplnej przy pawilonie nr 4
  • wymianę opraw LED w pawilonach: 1, 2, 3, 5A, 5G, 6A, 6BC, 7, 8, 8A
  • likwidację stacji transformatorowej ST VI w budynku 102
  • przygotowanie dokumentacji technicznej dla montażu turbin wiatrowych na dachu pawilonu 8A
  • przedsięwzięcia inwestycyjne z zakresu informatyki

Oferta wystawiennicza Poznania

Poznań dysponuje największą powierzchnią ekspozycyjną w kraju. Teren Międzynarodowych Targów Poznańskich przeznaczony na działalność wystawienniczą to ponad 138 tys. m2, w tym 109 tys. m2 stanowi powierzchnia zadaszona.

W 2019 r. Międzynarodowe Targi Poznańskie zorganizowały 85 targów i salonów wystawienniczych, w których udział wzięło ponad 9,6 tys. wystawców, w tym co piąty pochodził z zagranicy. Targi odwiedziło łącznie ponad 813 tys. osób. Spółka osiągnęła przychody ze sprzedaży prawie 0,5 mln m2 powierzchni targowej netto. Na dane wpływ ma fakt, że niektóre wydarzenia targowe odbywają się w 2-letnim cyklu organizacyjnym.

Do największych imprez targowych wg wielkości powierzchni wystawowej zorganizowanych w Poznaniu w 2019 r. należały:

Targi MEBLE POLSKA

arch. Grupa MTP

Największą liczbę wystawców odnotowano zaś na targach:

  • Budma – ponad 900 wystawców
  • ITM – ponad 700 wystawców
  • DremaGardenia – ponad 400 wystawców
Targi ITM

arch.  Grupa MTP

Natomiast targami najliczniej odwiedzanymi były:

Targi Poznań Game Arena

arch. Grupa MTP

Oferta targowa miasta stale się poszerzała. W 2019 r. MTP wpisały do kalendarza nowe wydarzenia wystawiennicze i targowe, które odbyły się po raz pierwszy w Poznaniu:

  • XXXVI Olimpiada Gołębi Pocztowych FCI oraz największe w Polsce Targi Gołębi Pocztowych i Akcesoriów – na terenie MTP można było zobaczyć gołębie pocztowe z całego świata. Ich miłośnicy i miłośniczki mieli też możliwość zakupu artykułów przeznaczonych do hodowli oraz spotkania się z osobami z branży, które dzieliły się wiedzą i poradami z zakresu hodowli i pielęgnacji ptaków. Uczestnicy i uczestniczki mogli wziąć udział w konferencji Komisji Weterynaryjno-Naukowej FCI oraz w spotkaniach zorganizowanych przez Centrum Zdrowia Gołębi
  • Alternative Fuels Technology – targi paliw alternatywnych odbywające się w cyklu dwuletnim (w latach nieparzystych), w tym samym czasie, co Poznań Motor Show. Targi o charakterze biznesowym, z interesującym dodatkiem dla publiczności, tj. szeroko pojętą edukacją w zakresie możliwości korzystania z innych źródeł zasilania pojazdów, niż benzyna czy olej napędowy. Ekspozycja nastawiona w głównej mierze na rozwiązania związane z Auto Gaz (LPG), przygotowywana była wraz ze współorganizatorem wydarzenia – Koalicją Na Rzecz Autogazu
  • Bike Show – targi rowerowe, podczas których przygotowano strefę testów rowerów MTB i Skatepark. Zorganizowano I Turniej Roller Derby o Puchar Prezesa MTP, w którym udział wzięło ponad 50 zawodniczek, startujących w 15 meczach na specjalnie przygotowanym na tę okazję torze wrotkarskim. Zaaranżowano również strefę dla dzieci, pokazy skoków na rowerze Krystiana Herby, miasteczko zawodów czy strefę finishera. Podczas targów Bike Show osoby zwiedzające spotkały się także z legendami Polskiego kolarstwa – Ryszardem Szurkowskim i Bartoszem Huzarskim. Równolegle podczas trwania targów odbył się finał UCI Gran Fondo World Championships. To największa impreza kolarska, jaka pojawiła się na sportowej mapie Polski w 2019 roku. Mistrzostwa Świata organizowane były przy wsparciu Federacji UCI, a na starcie pojawiło się ponad 3 000 osób z 40 krajów świata, mierzących się z dystansem 150 km
  • EKO FLOTA – targi motoryzacyjne nastawione na klienta/klientkę biznesowego. W Poznaniu podziwiać można było, oprócz samochodów, kompletne rozwiązania wspomagające motoryzację ekologiczną – stacje ładowania wraz z systemami informatycznymi do ich obsługi, zaawansowane instalacje gazu LPG. Na Targach Eko Flota podziwiano przede wszystkim najnowsze modele samochodów i pojazdów ekologicznych