We wrześniu 2020 r. Rada Miasta Poznania uchwaliła “Strategię rozwoju elektromobilności dla Miasta Poznania do roku 2035”. Dokument został opracowany na zlecenie Miasta Poznania dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Celem strategii jest wsparcie rozwoju szeroko pojętej polityki elektromobilności oraz zrównoważonego rozwoju transportu i mobilności w Poznaniu. Dokument ma być również podstawowym kryterium w pozyskiwaniu środków pomocowych.

Strategia kompleksowo opisuje temat elektromobilności w mieście. Zawarto w niej m.in. następujące kwestie:

  • rozwój infrastruktury ładowania i tankowania paliw alternatywnych;
  • wymiana/modernizacja pojazdów o wysokiej emisji spalin na pojazdy nisko- i zeroemisyjne;
  • promocja i wsparcie alternatywnych sposobów i środków transportu w stosunku do podróży pojazdami o wysokiej emisji spalin.

Dokument został skonsultowany społecznie, a wszelkie uwagi mieszkańców wnikliwie rozpatrzono.

Autobusy elektryczne w Poznaniu

W 2020 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z.o.o. (MPK) kontynuowało działania związane z zakupem i eksploatacją elektrycznych autobusów zeroemisyjnych.

Wprowadzono do eksploatacji 6 nowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 Electric.

Zakupiony elektryczny autobus

Zakupiony elektryczny autobus

arch. UMP


Umowę na zakup 37 autobusów z napędem elektrycznym podpisali w 2020 r. przedstawiciele firmy Solaris i poznańskiego MPK. Nowe pojazdy mają trafić na ulice Poznania w drugiej połowie 2021 r. Będzie to 31 pojazdów o długość 12 metrów oraz 6 pojazdów przegubowych o długości 18 metrów. Wartość kontraktu wynosi ponad 90 mln zł netto. Zgodnie z nim dostawy rozpoczną się jesienią 2021 r.

Wszystkie pojazdy będą wyposażone w baterie Solaris High Power przeznaczone do szybkiego ładowania. W przypadku Urbino 12 będą to 4 packi o pojemności ponad 120 kWh, w przegubowcach zamontowanych zostanie 6 packów o pojemności ponad 180 kWh. Baterie w poznańskich autobusach elektrycznych będą uzupełniane w ciągu dnia poprzez jedną z kilku szybkich ładowarek pantografowych. Obecnie ładowarki umieszczone są na Dworcu Os. Sobieskiego oraz na Dworcu Garbary (w przyszłości zainstalowane zostaną tam dodatkowe urządzenia). Ponadto w ładowarki zostaną wyposażone dworzec na Górczynie i zajezdnia przy ul. Kaczej (nocami elektryczne pojazdy ładują się obecnie poprzez ładowarki plug-in w zajezdni przy ul. Warszawskiej).

Nowo zamówione Solarisy będą wyposażone podobnie jak ich elektryczni poprzednicy. Za napęd w każdym Urbino electric odpowiedzialna będzie oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami o mocy 125 kW każdy. Nowością jest przetwornica prądu, która zostanie wykonana w technologii SiC, czyli z wykorzystaniem węgliku krzemu, co pozwoli obniżyć zużycie energii w autobusie.

Pojazdy będą niskopodłogowe oraz wyposażone w rozbudowany system informacji pasażerskiej obejmujący wewnętrzne wyświetlacze LED, czytelne tablice kierunkowe i system zapowiedzi głosowych. Przyciski mają być oznakowane w alfabecie Braille’a.

Kolejne autobusy z napędem elektrycznym oznaczają jeszcze bardziej ekologiczny transport publiczny, czystsze powietrze, a zatem – lepszą jakość życia.

Kupując bezemisyjne autobusy, Miasto wypełnia wymogi, które stawia ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych.