fbpx

We wrześniu 2020 r. Rada Miasta Poznania uchwaliła “Strategię rozwoju elektromobilności dla Miasta Poznania do roku 2035”. Dokument został opracowany na zlecenie Miasta Poznania dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Celem strategii jest wsparcie rozwoju szeroko pojętej polityki elektromobilności oraz zrównoważonego rozwoju transportu i mobilności w Poznaniu. Dokument ma być również podstawowym kryterium w pozyskiwaniu środków pomocowych.

Strategia kompleksowo opisuje temat elektromobilności w mieście. Zawarto w niej m.in. następujące kwestie:

  • rozwój infrastruktury ładowania i tankowania paliw alternatywnych;
  • wymiana/modernizacja pojazdów o wysokiej emisji spalin na pojazdy nisko- i zeroemisyjne;
  • promocja i wsparcie alternatywnych sposobów i środków transportu w stosunku do podróży pojazdami o wysokiej emisji spalin.

Dokument został skonsultowany społecznie, a wszelkie uwagi mieszkańców wnikliwie rozpatrzono.

Autobusy elektryczne w Poznaniu

W 2020 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z.o.o. (MPK) kontynuowało działania związane z zakupem i eksploatacją elektrycznych autobusów zeroemisyjnych.

Wprowadzono do eksploatacji 6 nowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 Electric.

Zakupiony elektryczny autobus

Zakupiony elektryczny autobus

arch. UMP


Umowę na zakup 37 autobusów z napędem elektrycznym podpisali w 2020 r. przedstawiciele firmy Solaris i poznańskiego MPK. Nowe pojazdy mają trafić na ulice Poznania w drugiej połowie 2021 r. Będzie to 31 pojazdów o długość 12 metrów oraz 6 pojazdów przegubowych o długości 18 metrów. Wartość kontraktu wynosi ponad 90 mln zł netto. Zgodnie z nim dostawy rozpoczną się jesienią 2021 r.

Wszystkie pojazdy będą wyposażone w baterie Solaris High Power przeznaczone do szybkiego ładowania. W przypadku Urbino 12 będą to 4 packi o pojemności ponad 120 kWh, w przegubowcach zamontowanych zostanie 6 packów o pojemności ponad 180 kWh. Baterie w poznańskich autobusach elektrycznych będą uzupełniane w ciągu dnia poprzez jedną z kilku szybkich ładowarek pantografowych. Obecnie ładowarki umieszczone są na Dworcu Os. Sobieskiego oraz na Dworcu Garbary (w przyszłości zainstalowane zostaną tam dodatkowe urządzenia). Ponadto w ładowarki zostaną wyposażone dworzec na Górczynie i zajezdnia przy ul. Kaczej (nocami elektryczne pojazdy ładują się obecnie poprzez ładowarki plug-in w zajezdni przy ul. Warszawskiej).

Nowo zamówione Solarisy będą wyposażone podobnie jak ich elektryczni poprzednicy. Za napęd w każdym Urbino electric odpowiedzialna będzie oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami o mocy 125 kW każdy. Nowością jest przetwornica prądu, która zostanie wykonana w technologii SiC, czyli z wykorzystaniem węgliku krzemu, co pozwoli obniżyć zużycie energii w autobusie.

Pojazdy będą niskopodłogowe oraz wyposażone w rozbudowany system informacji pasażerskiej obejmujący wewnętrzne wyświetlacze LED, czytelne tablice kierunkowe i system zapowiedzi głosowych. Przyciski mają być oznakowane w alfabecie Braille’a.

Kolejne autobusy z napędem elektrycznym oznaczają jeszcze bardziej ekologiczny transport publiczny, czystsze powietrze, a zatem – lepszą jakość życia.

Kupując bezemisyjne autobusy, Miasto wypełnia wymogi, które stawia ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych.