Miasto Poznań prowadziło aktywną komunikację z mieszańcami na kilku najpopularniejszych platformach mediów społecznościowych: Facebook, Instagram, Tik Tok oraz YouTube. Najchętniej wykorzystywanym kanałem komunikacji w mediach społecznościowych był Facebook. Na koniec 2022 r. oficjalny profil „Miasto Poznań” na Facebooku obserwowało 266,3 tys. osób. Łączny zasięg postów na tym profilu opublikowanych w 2022 r. wyniósł 6,3 mln osób. Facebookowy profil Miasta „Portal Poznan.pl” zanotował wzrost liczby obserwujących oraz zasięgu publikowanych treści – liczba polubień profilu wzrosła w 2022 r. do 46,4 tys.

Profil miastopoznan_ w serwisie Instagram pod koniec 2022 r. miał ok. 69 tys. obserwujących, a profil miasto_poznan na platformie TikTok 51,9 tys. obserwujących. Publikowane na tych profilach materiały promowały miasto i miejskie usługi (np. „Insta miejscówki”, „Aplikacja PEKA”, „OK Poznań”) oraz treści edukacyjne (np. „Elektroodpady”, „Poznań przyciąga”). Ponadto Miasto zamieszczało materiały wideo na oficjalnym kanale serwisu YouTube „Miasto Poznań” oraz prowadziło transmisje live z wybranych miejskich wydarzeń.

Miasto koordynowało wiele płatnych kampanii w systemie Facebook Ads oraz Google Ads dotyczących miejskich inwestycji. Poprzez kampanie w mediach społecznościowych, prasie drukowanej oraz reklamie zewnętrznej informowano m.in. o remoncie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju oraz pracach w centrum. Prowadzono kampanie wspierające lokalnych przedsiębiorców i rzemieślników, których lokale i zakłady znalazły się w strefach objętych remontami, informowano o działaniach podjętych przez Miasto na rzecz Ukrainy i uchodźców wojennych przebywających w Poznaniu.

Miejski portal internetowy (www.poznan.pl) w 2022 r. został odwiedzony przez 12,1 mln osób. Publikowane tam materiały informowały m.in o najważniejszych inwestycjach w Poznaniu, działaniach Miasta na rzecz seniorów, rodziców czy dzieci. Znalazły się tam również artykuły dotyczące ochrony środowiska i najważniejszych miejskich programów (m.in. „Kawka Bis”, „OK Poznań”, „Poznań Viva Senior”) oraz poruszone zostały zagadnienia dotyczące profilaktyki zdrowotnej i ochrony zdrowia.

W 2022 r. wydatki z budżetu Miasta Poznania przeznaczone na promocję wyniosły 3,9 mln zł.

Miasto Poznań realizowało wiele kampanii informacyjnych, edukacyjnych i społecznych, należały do nich m.in.:

  • Poznań Miastem IT – Miasto we współpracy z firmami z sektora IT, realizowało projekt, którego celem było przyciągnięcie do Poznania osób o szczególnie pożądanych na rynku pracy umiejętnościach i stworzenie bazy kandydatów na wysoko wyspecjalizowane stanowiska IT, promowanie potencjału inwestycyjnego sektora IT w Poznaniu oraz zalet Poznania jako „miasta dobrego do życia”; w ramach kampanii powstał przewodnik oraz film promocyjny;
  • Kongres POZAP – Poznań o Zamówieniach Publicznych – we wrześniu na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich (MTP) odbyła się 2. edycja kongresu o zamówieniach publicznych zorganizowana przez Miasto we współpracy z partnerem zewnętrznym; odbył się również kiermasz rękodzieła poznańskich fundacji i pracowni ekonomii społecznych; prelekcji można było posłuchać również w wersji online; łącznie w imprezie wzięło udział ponad 1 tys. osób;
  • Kampania promująca Poznański Budżet Obywatelski (PBO) 2023 – odbyła się w formie banerowej (głównie w Internecie); prowadzona była również się na portalu epoznan.pl, w telewizji WTK, na antenie trzech stacji radiowych: Złote Przeboje, Radio Pogoda oraz Rock Radio oraz w mediach społecznościowych i Google Ads;
Plakat promujący Poznański Budżet Obywatelski 2023

grafika ozobna

Źródło: UMP
  • „Szacun dla zawodowców” – projekt Miasta Poznania promujący wiedzę o zawodach i kształceniu zawodowym realizowany nieprzerwanie od 2015 r.; poprzez przeprowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej oraz organizacji wydarzenia „Arena Zawodów” Miasto zachęcało uczniów szkół podstawowych do wyboru szkoły zawodowej lub technikum na dalszym etapie kształcenia;

  • „Na Falach” – Miasto wspólnie z Poznańskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji współpracowało przy promocji letnich koncertów #NaFalach, będących cyklem darmowych imprez dla mieszkańców z udziałem ogólnopolskich gwiazd; w ramach działań promocyjnych pojawiły się reklamy informacyjne na nośnikach typu Citylight, animacje w MPK, reklamy w miesięczniku „IKS” oraz magazynie „Freshmag”;
Koncerty Na Falach przyciągały tłumy nad jezioro Strzeszyńskie

Koncerty Na Falach zawsze przyciągały nad jezioro Strzeszyńskie tłumy fot. POSiR K. Kiraga

Źródło: UMP (fot. POSiR K. Kiraga)
  • Betlejem Poznańskie 2022 – jarmarki świąteczne odbywały się w czterech lokalizacjach: na pl. Kolegiackim, pl. Wolności, rynku Łazarskim oraz na terenie MTP; została przeprowadzona kampania promująca wydarzenie w mediach społecznościowych oraz na nośnikach zewnętrznych; ważnym elementem były imprezy towarzyszące „Betlejem”, takie jak: Poznań Ice Festival, rozświetlenie choinki miejskiej czy odwiedziny Świętego Mikołaja z Laponii;
Rzeźba lodowa

Rzeźba lodowa z wygrawerowanym napisem "Poznań Ice Festival 2022"

Źródło: UMP
  • „Poznanianki 2022” – akcja społeczna, której celem było zaprezentowanie działań i osiągnięć tych poznanianek, których aktywność służyła wzmocnieniu i dostrzeżeniu ważnej roli kobiet w życiu Poznania; kapituła wyłoniła 5 bohaterek akcji, które swoją postawą i zaangażowaniem w działalność społeczną, obywatelską, zawodową lub poprzez aktywność w sferze publicznej przyczyniały się do budowania pozytywnego wizerunku poznanianek oraz do rozwoju i promocji Poznania; bohaterkami akcji „Poznanianki 2022” zostały: Katarzyna Wala – antropolożka społeczna, animatorka kultury, współtwórczyni Mobilnego Dom Kultury Wilczak i autorka projektów artystycznych na poznańskim Szelągu, Magda Szewciów – certyfikowana trenerka samoobrony i asertywności dla kobiet i dziewcząt WenDo, trenerka antydyskryminacyjna, „Tęczowe Seniorki” – rezydentki Fundacji Barak Kultury, znane poznanianki, które przełamują stereotypy, a swoją postawą walczą z dyskryminacją, „Rakujemy jak chcemy” – członkinie stowarzyszenia, którego głównym celem jest wsparcie kobiet z diagnozą raka piersi na terenie Wielkopolski, „Po-Dzielnia” – założycielki freeshopu i Centrum Ekonomii Współdzielenia, których główną ideą jest wydłużenie życia przedmiotów, ograniczenie konsumpcjonizmu i promowanie upcyklingu; w ramach Poznańskiego Tygodnia Kobiet (17–24.10.2022 r.) odbyły się wydarzenia: „Panie na Browarze – zdrowe i bezpieczne poznanianki”, „Długi Stół” – debata dotycząca aktywności kobiet w Poznaniu, prezentacja doświadczeń „Dziewczyny grandzą – od pasji do festiwalu”, warsztaty twórcze „Po nitce do siostrzanego kłębka”, spotkanie „Być kobietą. Z myślą o sobie”, warsztaty „Kobieca strona mocy”; w ramach akcji powstał mural autorstwa Magdy Danaj na ścianie budynku przy ul. Dąbrowskiego 28;
Kampania społeczna oraz Poznański Tydzień Kobiet zostały przygotowane wspólnymi siłami Miasta Poznania Estrady Poznańskiej i CK Zamek

Kampania społeczna oraz Poznański Tydzień Kobiet zostały przygotowane wspólnymi siłami Miasta Poznania Estrady Poznańskiej i CK Zamek

Źródło: UMP

  • „Fyrtle”– kampania mająca na celu wzmacnianie tożsamości lokalnej, relacji sąsiedzkich, poczucia przynależności do wyjątkowych wspólnot, tworzonych przez mieszkańców poszczególnych osiedli; w 2022 r. zorganizowany został Fyrtel Festiwal, w ramach którego odbyła się seria koncertów w dwóch nadwarciańskich lokalizacjach – w KontenerART oraz w Ogrodzie Szeląg; koncerty pn. „My Name is Poznań live” stanowiły premierę płyty, promującej młodych poznańskich twórców.
Promocja Fyrtlikobieta na tle kolorowego muralu
Źródło: UMP