Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2021 r. (najnowsze dostępne dane) dworzec Poznań Główny obsłużył 14,98 mln podróżnych i był drugą w Polsce największą stacją wymiany pasażerskiej.

Z dworca korzystali przede wszystkim krajowi przewoźnicy kolejowi obsługujący połączenia regionalne i dalekobieżne: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PLK), Polregio S.A. i Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. (KW). W 2022 r. oddano do użytku dodatkowy peron o długości 417 m i rozbudowane przejście podziemne z nowym wyjściem na ul. Składową. W związku z tym zmieniona została numeracja peronów. Kontynuowano prace projektowe i kompletowanie niezbędnej dokumentacji w zakresie budowy skrzyżowań z linią kolejową nr 354 w ciągu ulic Lutyckiej i Golęcińskiej, a także modernizację linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny–Szczecin Dąbie. Trwały prace przygotowawcze do rozpoczęcia przedsięwzięć z zakresu integracji węzłów na północnej obwodnicy towarowej Poznania z miejskim transportem zbiorowym.

W 2022 r. w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (PKM), której operatorem jest spółka samorządu województwa wielkopolskiego – Koleje Wielkopolskie sp. z o.o., funkcjonowały połączenia w 8 kierunkach: Wągrowiec, Grodzisk Wielkopolski, Nowy Tomyśl, Jarocin, Gniezno, Rogoźno, Września i Kościan. Liczba pasażerów wyniosła ponad 14 mln osób. Od czerwca linia do Jarocina została skrócona i dojeżdża do Środy Wielkopolskiej. Podpisano stosowne porozumienie i umowę dotyczące uruchomienia nowej linii kolejowej do Wronek, która zaczęła funkcjonować od 1.01.2023 r. W ramach rozwoju PKM, planowane jest uruchomienie nowych połączeń na kierunku Poznań–Śrem oraz Poznań–Międzychód. W 2022 r. zakupiono 2 nowe zespoły trakcyjne (koszt 47,5 mln zł, dofinansowanie UE 32,8 mln zł), które były wykorzystywane na liniach z Poznania do Wągrowca i Wolsztyna. Mieszkańcy Poznania mogli korzystać ze Wspólnego Biletu Samorządowego, który uprawniał w ciągu doby do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami wybranych przewoźników i zniżek w wybranych instytucjach kultury (w Poznaniu w: Bramie Poznania ICHOT, Centrum Szyfrów Enigma, Teatrze Wielkim).

Na dworcu letnim w Poznaniu podpisano umowy dotyczące startu linii PKM 4 do Wronek

Źródło: UMP

W 2022 r. Port Lotniczy Poznań-Ławica obsłużył łącznie 2,25 mln pasażerów, ponad 2-krotnie więcej w porównaniu do 2021 r.

Rekord na poznańskim lotnisku

widok na płytę lotniska, na niej samolot i wsiadający do niego ludzie oraz autobus kierujący się w stronę budynku

Źródło: UMP (fot. Port Lotniczy Ławica)

Wielkość ruchu pasażerskiego w poszczególnych segmentach ruchu lotniczego wyniosła:

  • ruch regularny – 1 563 010 pasażerów (wzrost o 135% w porównaniu z 2021 r.); połączenia lotnicze w 47 kierunkach: Warszawa, Frankfurt, Monachium,Londyn–Stansted, Londyn–Luton, Dublin, Amsterdam, Kopenhaga, Paryż–Beauvais, Budapeszt, Lwów, Zadar, Oslo–Torp, Doncaster–Sheffield, Kraków, Liverpool, Edynburg, Bristol, Alicante, Malta, Mediolan–Bergamo, Rzym–Ciampino,
    Sztokholm–Arlanda, Kijów–Żuliany, Amman, Bruksela–Charleroi, Billund, Odessa, Helsinki, Wenecja–Treviso, Kijów–Borispol, Manchester, Split, Burgas, Tel Aviv, Leeds/Bradford, Cork, Birmingham, Eindhoven, Corfu, Palma de Mallorca, Pula, Barcelona–Girona, Cagliari, Chania, Oslo-Gardermoen, Charków;
  • ruch czarterowy – 685 610 pasażerów (wzrost o 78% w porównaniu z 2021 r.);
  • ruch General Aviation – 3808 pasażerów (wzrost o 11% w porównaniu z 2021 r.).
    W 2022 r. odprawiono 33 998 samolotów, z tego: 13 137 rejsowych, 4354 czarterowych i 16 507 General Aviation.

Najwięcej pasażerów korzystało z:

  • połączeń regularnych do: Londynu (lotniska Stansted i Luton), Warszawy, Monachium, Dublina, Frankfurtu;
  • połączeń czarterowych do: Antalya, Hurghada, Rodos, Heraklion, Marsa Alam.
    W 2022 r. zostały uruchomione nowe (lub wznowione) połączenia do: Ammanu, Brukseli–Charleroi, Cagliari, Chani, Cork, Helsinek, Krakowa, Leeds/Bradford, Palma de Mallorca, Puli, Sztokholmu, Tel Avivu.

Ważniejsze inwestycje przeprowadzone na terenie lotniska obejmowały:

  • wymianę energochłonnych naświetlaczy metahalogenowych na masztach oświetleniowych płaszczyzn lotniskowych na energooszczędne naświetlacze LED wraz z niezbędnym przystosowaniem instalacji elektrycznej;
  • zakup urządzenia do kontroli rentgenowskiej towarów na paletach w magazynie cargo;
  • rozpoczęcie modernizacji systemu sterowania i monitoringu oświetlenia nawigacyjnego;
  • utworzenie na terenie parkingu bezpłatnej strefy obsługi pasażerów przybywających na lotnisko transportem innym niż własny;
  • powiększenie powierzchni parkingu P6.