fbpx

W 2019 r. w Poznaniu było zarejestrowanych 516,6 tys. pojazdów, w tym 405 tys. pojazdów osobowych.

Prędkość ruchu w centrum

Poznań, Warszawa i Kraków to miasta o najbardziej zakorkowanych centrach, wynika z analizy Korkowo.pl – serwisu informującego na bieżąco o korkach na polskich drogach. Średnia dzienna prędkość wynosi tam ok. 20 km/h.

W promieniu do 2 kilometrów od ścisłego centrum średnia prędkość, w porannych godzinach szczytu, nie przekracza 19 km/h. Między 16:00 a 18:00 oscyluje w granicach 20 km/h. Na ulicach dojazdowych, w promieniu 2 do 5 kilometrów od centrum średnia prędkość to 36 km/h rano (6:00 – 9:00) i 37 km/h popołudniu (16:00-18:00). Szanse na przyśpieszenie kierowcy mają dopiero na obrzeżach miasta.

Organizacja ruchu

Miejski Inżynier Ruchu w 2019 r. zatwierdził:

  • 458 nowych stałych organizacji ruchu, poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego, dostosowujące infrastrukturę drogową do obowiązujących przepisów, usprawniające ruch komunikacji zbiorowej, pojazdów indywidualnych, rowerzystów i pieszych oraz reorganizujące i porządkujące zasady parkowania w mieście
  • 1 726 czasowych organizacji ruchu związanych z mającymi poprawić jakość życia i podróżowania mieszkańców inwestycjami, przebudowami i remontami, realizowanymi w pasie drogowym na terenie miasta
  • wydał 36 decyzji administracyjnych o wykorzystaniu dróg w sposób szczególny, związanych z odbywającymi się w przestrzeni publicznej miasta ważnymi wydarzeniami rocznicowymi oraz imprezami sportowymi, kulturalnymi i religijnymi

Uruchomiono wortal transportowy, na którym pojawiają się m.in. informacje o zmianach w organizacji ruchu. Od sierpnia do końca grudnia 2019 r. zamieszczonych zostało 139 informacji m.in. o zmianach w organizacji ruchu.

Miejski Inżynier Ruchu prowadzi także działania mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa pieszych:

  • przeglądy pasa drogowego i przygotowanie projektów stałej organizacji ruchu
  • „Bezpieczna droga do szkoły” – prowadzona od kilku lat akcja polega na systematycznym sprawdzaniu dróg prowadzących do szkół oraz na wprowadzaniu stałych organizacji ruchu w ich rejonie
  • doświetlenie przejść dla pieszych
  • montaż oznakowania aktywnego przy przejściach dla pieszych
  • nowe sygnalizacje świetlne

Liczba samochodów

W 2019 r. w Poznaniu było zarejestrowanych 516,6 tys. pojazdów, w tym 405,3 tys. pojazdów osobowych – o 19,3 tys. więcej niż w rok wcześniej (w tym o 16,3 tys. więcej pojazdów osobowych).

819 to liczba samochodów osobowych na 1000 mieszkańców przy uwzględnieniu osób zameldowanych na stałe i czasowo na dzień 31.12.2019 r.

Szkolenia kierowców

Przy ul. Wilczak 53 funkcjonuje Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, który w 2019 r. przeprowadził 7,4 tys. egzaminów teoretycznych oraz 15,9 tys. egzaminów praktycznych, zakończonych łącznie 4,7 tys. pomyślnie zdanymi egzaminami we wszystkich kategoriach.

Liczba samochodów osobowych w największych miastach Polski
2002201020152016201720182018/2001 w %
Poznań210 780285 411338 984356 788371 610388 958184,5
Kraków257 823353 540424 026448 004468 657493 021191,2
Łódź222 131298 119351 870365 931380 267396 349178,4
Warszawa694 805931 4951 131 1201 194 0681 261 8031 332 923191,8
Wrocław220 600314 061381 831403 063420 935442 005200,4
Źródło: GUS

Liczba samochodów osobowych na 1000 mieszkańców w największych miastach Polski
2002201020152016201720182018/2001 w %
Poznań365514625660690725198,6
Kraków340467557585611639187,9
Łódź283408502525551578204,2
Warszawa412548648681715750182,0
Wrocław345498601632659690200,0
Źródło: GUS