Urząd Transportu Kolejowego przedstawił raport o największych dworcach kolejowych w Polsce. Dane dotyczą 2018 r.

Poznański dworzec obsłużył 23,9 mln podróżnych, czyli niemal 58 tysięcy dziennie. Średnia dobowa liczba pociągów, które wjeżdżały na poznańską stację to 377.

Wzrost liczby podróżnych na stacji Poznań Główny wynika z uruchomienia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, która pozwoliła na zapewnienie kursowania pociągów co 30 minut w godzinach szczytu na wybranych relacjach oraz dogodnych i stałych połączeń Poznania z sąsiadującymi ośrodkami, jak Gniezno, Grodzisk Wielkopolski, Jarocin, Nowy Tomyśl, Wągrowiec i Swarzędz.

W 2019 r. na trasach dojazdowych do Poznania Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. przewiozły 11,8 mln osób.

Transeuropejska Sieć Transportowa TEN-T

W ramach prac nad zwiększeniem dostępności transportowej i polepszeniem przepustowości połączeń w Poznaniu, będącym miastem bazowym – węzłem transeuropejskiej sieci TEN-T, w którym krzyżują się 2 korytarze transportowe: Bałtyk-Adriatyk (do korytarza należy m.in. linia kolejowa nr E59 na odcinku Krzyż-Rawicz) oraz Morze Północne-Bałtyk (linia E20 od Zbąszynia do Kłodawy, a także autostrada A2), w 2019 r. trwały:

  • modernizacja odcinków linii kolejowej łączących Poznań z Warszawą (E20). Od 9 czerwca 2019 r. pociągi wróciły na trasę Poznań-Konin-Warszawa bez komunikacji zastępczej i objazdu przez Gniezno oraz Inowrocław Rąbinek
  • modernizacja odcinków linii kolejowej łączącej Poznań z Wrocławiem i Szczecinem (E59)
  • budowa południowej obwodnicy Poznania wzdłuż autostrady A2

Połączenia regionalne

Usługi transportu kolejowego na obszarze aglomeracji poznańskiej świadczą 2 spółki:

  • Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o.
  • Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
Koleje Wielkopolskie sp. z o.o.

Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o. świadczy usługi transportowe mieszkankom i mieszkańcom wielkopolskich miejscowości z 9 kierunków (w układzie promienistym): Kutno, Zbąszynek, Mogilno, Wolsztyn, Gołańcz, Kępno, Krotoszyn Kalisz i Piła. Ostatnie połączenie uruchomiono w grudniu 2019 r. Szacuje się, że tylko na trasach dojazdowych do Poznania spółka przewiozła w 2019 r. łącznie 11,3 mln pasażerów i pasażerek.

W 2019 r. Koleje Wielkopolskie realizowały rozbudowę i modernizację taboru oraz zwiększały ofertę przewozową. Podpisano kontrakty na dostawę jednostek spalinowych oraz budowę zaplecza do ich obsługi.

Koleje Wielkopolskie wprowadziły także nowe udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Jako pierwszy z przewoźników kolejowych spółka rozpoczęła współpracę z portalem KolejLove, prowadzonym przez Fundację Aktywnej Rehabilitacji Emerytowanych Osób Niepełnosprawnych FAREON. Idea polega na kojarzeniu ze sobą – poprzez platformę elektroniczną – osób z niepełnosprawnościami oraz innych osób podróżujących w tym samym kierunku i czasie. Pełnosprawna osoba może formalnie stać się na czas podróży koleją opiekunem osoby z niepełnosprawnościami. Korzyścią z pomocy udzielonej przed, w trakcie i po zakończeniu podróży jest niższa cena biletu.

Spółka rozszerzyła sieć sprzedaży biletów o nowe kanały dystrybucji. Należą do nich aplikacje mobilne Bilkom i mPay. Uruchomiono także stacjonarne automaty biletowe w Czerwonaku, Owińskach, Stęszewie, Granowie Nowotomyskim, Grodzisku Wielkopolskim, Kaliszu i na stacji Poznań Garbary.


arch. UMP

 

Poznańska Kolej Metropolitalna

W czerwcu 2018 r. zainaugurowano projekt Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, mający na celu usprawnienie publicznego transportu zbiorowego.

Pięć linii połączyło Grodzisk Wielkopolski, Jarocin, Nowy Tomyśl, Wągrowiec i Swarzędz z Poznaniem. Docelowo w stolicy Wielkopolski pociągi PKM będą zatrzymywać się na 13 stacjach i przystankach. Kursy w godzinach szczytu odbywają się co 30 minut, ułatwiając drogę do szkoły, pracy lub w innych celach.

Zasięg Poznańskiej Kolei Metropolitalnej będzie coraz większy, aby usprawniać ruch nie tylko w samej aglomeracji. Do 2021 r. aktywowane będą połączenia z Gniezna, Kościana, Rogoźna, Wronek i Wrześni.

Schemat linii PKM

Zakończenie wdrażania tego projektu przewidziane jest na 2021 r. i uzależnione jest od zakończenia remontów poszczególnych linii kolejowych przez PKP PLK SA.

Poznańska Kolej Metropolitalna to system regularnych kolejowych połączeń regionalnych oparty na zasadzie solidaryzmu wszystkich samorządów współuczestniczących w projekcie, współfinansowany przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Miasto Poznań, Powiat Poznański oraz – położone wzdłuż 9 linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego – gminy i powiaty.

Kwoty dofinansowania nie są dla wszystkich samorządów równe, różnią się w zależności od rodzaju linii. Najdroższa linia prowadzi z Poznania do Nowego Tomyśla – jest to linia o statusie międzynarodowym. Niższe koszty związane są z dostępem do linii, które nie mają statusu międzynarodowego, a więc do Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina i Wągrowca.

W godzinach szczytu przewozowego pociągi w systemie PKM kursują z częstotliwością co 30 minut, zapewniając podróżnym odpowiedni komfort podróżowania. PKM obejmie swoim zasięgiem obszar w promieniu ok. 50 km od Poznania, wyznaczony przez stacje końcowe na poszczególnych liniach kolejowych:

  • Nowy Tomyśl
  • Grodzisk Wielkopolski
  • Kościan
  • Jarocin
  • Września
  • Gniezno
  • Wągrowiec
  • Oborniki
  • Szamotuły

PKM to także wspólny bilet okresowy Bus-Tramwaj-Kolej, niższe koszty podróży oraz docelowo mniej korków i ochrona środowiska.

Rolę organizatora projektu pełni Marszałek Województwa Wielkopolskiego, a realizuje go spółka Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu. Funkcję koordynatora działań informacyjno-promocyjnych pełni Stowarzyszenie Metropolia Poznań.

PKM ma na celu zwiększenie liczby pociągów na poszczególnych liniach kolejowych, integrację jednostek samorządu terytorialnego tworzących Miejski Obszar Funkcjonalny Poznania, zmniejszenie natężenia indywidualnego ruchu samochodowego w obrębie Miasta Poznania oraz propagowanie ekologicznego transportu kolejowego.

We wrześniu odbyła się inauguracja kolejnego odcinka trasy Poznańskiej Kolei Metropolitalnej – od września 2019 r. PKM dociera do Kostrzyna.

W lutym 2019 r. w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego Wicemarszałek podpisał umowę pomiędzy Województwem Wielkopolskim a konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK Mińsk Mazowiecki na dostawę 5 nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) serii „Elf 2” do wykonywania aglomeracyjnych kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze Poznańskiej Kolei Metropolitarnej.

Nowe pojazdy będą przeznaczone do obsługi połączeń w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej na linii Opalenica-Poznań-Września, będą mogły być wykorzystywane również na innych liniach kolejowych – do Gniezna, Czempinia, Wronek i Rogoźna.


arch. UMP