fbpx

W 2018 r. Poznań został wyróżniony tytułem „European Best Destinations 2019”.

Atrakcyjność turystyczna

Do najczęściej odwiedzanych obiektów w Poznaniu należą obiekty sportowe (Termy Maltańskie, Stadion Miejski), rekreacyjne (Ogród Zoologiczny, Palmiarnia), kulturalne (Brama Poznania, Muzeum Narodowe) oraz wystawiennicze (MTP). Najchętniej zaś odwiedzanym przez turystów miejscem w Poznaniu jest Stary Rynek. Punktami węzłowymi, przez które przewija się najwięcej turystów są Dworzec Poznań Główny (kolejowy + autobusowy) oraz Port Lotniczy Poznań-Ławica.

W 2018 r. Poznań, jako jedyne polskie miasto znalazł się w finale konkursu „Europejska Stolica Inteligentnej Turystyki” („The European Capital of Smart Tourism”), który jest organizowany przez Komisję Europejską. W 2018 r. wzięło w nim udział 38 miast z 19 krajów, a do finału weszło 10.

Poznań był pierwszym polskim miastem biorącym udział konkursie na najlepszy jarmark bożonarodzeniowy w Europie („European Best Christmas Markets”), organizowanym przez „European Best Destinations” i zajął w nim, dzięki głosom internautów, 6. miejsce.

Ponadto, Poznań otrzymał nominację w międzynarodowym konkursie „European Best destinations” jako miejsce warte odwiedzenia. Zajął piąte miejsce w głosowaniu internetowym i został jednym z miast wyróżnionym tytułem „European Best Destinations 2019”

Baza noclegowa i gastronomiczna

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, na koniec 2018 r. poznańskie obiekty noclegowe (hotele, motele i pensjonaty) dysponowały 9,4 tys. całorocznymi miejscami noclegowymi. Najwięcej, bo nieco ponad 7 tys. stanowiły miejsca w hotelach, głownie w 4-gwiazdkowych i 3-gwiazdkowych. Na koniec 2018 r. w Poznaniu funkcjonowały:

  • 3 hotele 5-gwiazdkowe: “Sheraton Poznań”, “Blow Up Hall 5050 Hotel” i “City Park Hotel & Residence”,
  • 15 hoteli 4-gwiazdkowych,
  • 29 hoteli 3-gwiazdkowych,
  • 9 hoteli 2-gwiazdowych,
  • 1 hotel 1-gwiazdkowy.

W ciągu roku otwarto 3 nowe obiekty hotelowe w mieście: Hotel Lemon Plaza, Hotel Focus Poznań i Hotel Altus.

W 2018 r. z oferty poznańskich obiektów noclegowych skorzystało 916,4 tys. osób, w tym co piąty był turystą zagranicznym (208,5 tys.).

Łączna liczba udzielonych noclegów w Poznaniu w 2018 r. wyniosła 1 484,0 tys., z tego turystom zagranicznym 391,4 tys. Najczęściej odwiedzającymi Poznań byli w 2018 r. obywatele Niemiec, Wielkiej Brytanii oraz Hiszpanii.

Korzystający z noclegów w turystycznych obiektach noclegowych w Poznaniu

pobierz dane XLS

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w Poznaniu w 2018 r. funkcjonowało już ponad 2,5 tys. placówek gastronomicznych (sklasyfikowanych według sekcji PKD w dziale „Restauracje i pozostałe placówki gastronomiczne”). Największą koncentrację restauracji i barów obserwuje się w centrum miasta oraz w pobliżu i wewnątrz głównych punktów handlowych na mapie miasta. Co roku liczba takich placówek w Poznaniu systematycznie się zwiększa.

Produkty i marki turystyczne Poznania

Poznańska Karta Turystyczna

Poznańska Karta Turystyczna to kompleksowy pakiet ofert dla turystów. Cel celem jest przede wszystkim: promowanie produktów turystycznych oraz atrakcji turystycznych Poznania i okolic, integrację działań marketingowych podmiotów działających bezpośrednio lub pośrednio w obszarze turystyki oraz promocję potencjału turystycznego Poznania i okolic.

W lutym 2018 r. ruszyła sprzedaż siódmej edycji Karty obejmującej ponad 120 atrakcji.

Kartę można zakupić w 3 Punktach Informacji Turystycznej, przez internet – w sklepie internetowym Wydawnictwa Miejskiego Posnania, w 10 większych poznańskich hotelach, w Muzeum Narodowym (wszystkie oddziały) oraz w Termach Maltańskich.

W niektórych poznańskich hotelach Karta stanowi ważny element pakietów proponowanych gościom.

Informacje dotyczące Poznańskiej Karty Turystycznej są dostępne w trzech językach (polskim, angielskim i niemieckim) na stronie internetowej: www.karta.poznan.travel

Brama Poznania

Brama Poznania  to interaktywne centrum popularyzujące historię Ostrowa Tumskiego w Poznaniu. Mieści się w nowoczesnym budynku na historycznej Śródce i jest jednym z najczęściej odwiedzanych przez turystów obiektów w Poznaniu. Ofertę centrum stanowi stała ekspozycja oraz okresowe wystawy, a także szeroka działalność programowa.

W 2018 r. w obiekcie Bramy Poznania miały miejsce liczne wydarzenia i przedsięwzięcia, zarówno popularyzujące historię miejsca, jak i ułatwiające jej przyswajanie. Były to m. in. działania polegające na:

  • organizacji zwiedzania Bramy Poznania przez blogerów, vlogerów, dziennikarzy,
  • wprowadzeniu ścieżki zwiedzania w języku ukraińskim do audioprzewodników i nośników na ekspozycji Bramy Poznania oraz do audiowycieczki na Ostrów Tumski,
  • montaż nowych elementy oznakowania, które ułatwiają poruszanie się po budynku Bramy Poznania,
  • badanie dostępności Bramy Poznania dla osób z niepełnosprawnościami, przeprowadzone przez Fundację Mili Ludzie, z którego został sporządzony raport ze wskazówkami umożliwiającymi przygotowanie mapy dostępności, oraz obszarami, które warto udoskonalić,
  • organizacja wydarzeń skierowanych do osób odwiedzających Poznań, jak np. piknik Migrant Info Point dla cudzoziemców, czy promocja oferty Bramy Poznania wśród turystów zwiedzających Szlak Piastowski.

Wystawy zrealizowane przez Bramę Poznania w 2018 r. obejmowały:

  • wystawy i wydarzenia stałe: „Wielka Majówka. IV Rocznica Otwarcia Bramy Poznania”, „Noc Muzeów / Muzeum Utracone”, „Rzeka Żywa”, „Pograjki”, „XIII Weekend z Historią”, EDD, Senioralni, Poznańskie Dni Rodziny,
  • wystawy czasowe: „Miasto jak się patrzy”, „Archeologia miejsca – przedmioty wyobrażone”, „100 lat. Jak organizowano wolność”, „Bez kompromisów! Julia Woykowska w XIX-wiecznym Poznaniu”, „Rośliny Cybiny”, „Wystawa plenerowa 1050 lat biskupstwa poznańskiego” oraz „ Z klocków. Jak poukładać miasto”.

Trakt Królewsko-Cesarski

Trakt Królewsko-Cesarski to ok. 3-kilometrowej długości szlak i jednocześnie główna trasa turystyczno-kulturowa przebiegająca przez Poznań, łącząca najpopularniejsze i najciekawsze obszary i obiekty Poznania. W latach 2006-2013 zrealizowano projekt budowy i promocji Traktu jako narodowego produktu turystycznego.

Obecne działania wokół Traktu skupiają się na popularyzacji historii i walorów Poznania i obejmują m. in. organizację przechadzek Traktem oraz  przygotowywanie różnych publikacji wydawniczych. W 2018 r. odbyło się 31 zorganizowanych wycieczek Traktem, w których udział wzięło 1,4 tys. uczestników. Zorganizowane wędrówki odbywały się podczas innych wydarzeń popularyzujących historię Poznania oraz podczas specjalnie dedykowanym wydarzeniom. Należały do nich m. in.:

  • cykl wycieczek tematycznych po Trakcie Królewsko-Cesarskim,
  • cykl spotkań Zabytek Otwarty, podczas których uczestnicy zapraszani są do miejsc, o których istnieniu większość z mieszkańców nie wie, lub na które można spojrzeć z innej, niecodziennej perspektywy. W 2018 r. spotkania odbyły się w dawnej dzielnicy żydowskiej, Muzeum Archidiecezjalnym, Muzeum Historii Miasta Poznania i Teatrze Polskim,
  • Trakt na kole – wycieczki rowerowe z przewodnikiem,
  • Noc Muzeów na Trakcie Królewsko-Cesarskim,
  • zwiedzanie Traktu podczas VI Dni Twierdzy Poznań,
  • organizacja imprezy Mikołajkowej i przekazanie dzieciom materiałów o Szlaku Królewsko-Cesarskim, dzięki którym mogły połączyć naukę z zabawą.
Trakt na kole – wycieczki rowerowe z przewodnikiem

arch. CTK TRAKT, fot. Ł. Gdak

Trakt wpisał się na stałe do oferty turystycznej Poznania jako kompleksowy produkt (oznaczony, wyodrębniony przestrzennie i organizacyjnie, z własną identyfikacją wizualną).

Dni Twierdzy Poznań

W 2018 r. Dni Twierdzy Poznań odbyły się już po raz piąty, w weekend 25 i 26 sierpnia. Koordynowana przez PLOT akcja jest okazją do pokazania dostępnych miejsc i atrakcji, związanych z fortyfikacjami miejskimi od średniowiecza do współczesności. W programie znalazło się około 25 atrakcji, udostępnionych dzięki współpracy z muzeami, ale także z miłośnikami fortyfikacji, którzy opiekują się społecznie wieloma obiektami. W wydarzeniu wzięło udział około 12 tys. osób.

Dni Twierdzy Poznań zostały w 2018 r. nagrodzone jako „Najlepszy Produkt Turystyczny Certyfikat POT 2018” oraz „Najlepszy Produkt Turystyczny Certyfikat Internautów”. Ponadto, otrzymały od redakcji „Gazety Wyborczej” wyróżnienie „Biała Pyra” promujące dobre poznańskie inicjatywy.

Poznań za pół ceny

Akcja Poznań za pół ceny stała się jedną z bardziej rozpoznawalnych marek turystycznych miasta. W 2018 r. odbyła się po raz 11. w weekend 28 – 29 kwietnia. Turyści i mieszkańcy mogli skorzystać z około 160 atrakcji za połowę ceny lub bezpłatnie (w ramach programu turystycznego). Akcja przyciąga około 20 – 30 tys. uczestników, a podczas jej trwania sprzedawanych jest ok. 50 – 65 tys. usług. „Poznań za pół ceny” coraz częściej staje się pretekstem do wizyty w Poznaniu, a sama akcja jest także elementem promocji turystycznej miasta i jego okolic.