W 2021 r. wydatki na promocję inwestycyjną Miasta Poznania wyniosły 0,9 mln zł.
Udział Miasta Poznania w międzynarodowych imprezach
W 2021 r. Miasto Poznań wzięło udział w międzynarodowych imprezach promujących potencjał inwestycyjny i przedsiębiorczość miast, m.in. takich jak:
- Targi MIPIM (jesienna, skrócona edycja) – największe i najbardziej prestiżowe międzynarodowe wydarzenie nieruchomościowe organizowane co roku we francuskim Cannes, które ma na celu ułatwienie współpracy między inwestorami, władzami lokalnymi oraz przedstawicielami branży nieruchomości; podczas targów Poznań promował na własnym stoisku 16 terenów inwestycyjnych, zlokalizowanych w różnych częściach Poznania;
- Targi Expo Real – drugie, po MIPIM, najważniejsze wydarzenie dla branży nieruchomości, odbywające się co roku w Monachium; poznańska oferta składała się z 16 terenów przeznaczonych pod zabudowę wielorodzinną oraz usługową oraz z 5 terenów, na których w przyszłości mogą zostać wybudowane parkingi samochodowe – kubaturowe;
- Impact CEE – jedno z największych wydarzeń gospodarczo-technologicznych w Europie Środkowo-Wschodniej, miejsce wymiany poglądów oraz merytorycznych dyskusji toczonych na styku biznesu, polityki, nauki i nowoczesnych technologii; jesienna edycja odbywająca się po raz pierwszy w Poznaniu zgromadziła 400 mówców z 16 obszarów tematycznych; jednym z prelegentów był Prezydent Miasta Poznania, Jacek Jaśkowiak, a gościem specjalnym została Hillary Clinton;
Impact’21 w Poznaniu
arch. UMP
- ABSL Summit – coroczna konferencja Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych ABSL, organizacji reprezentującej jeden z najszybciej rosnących sektorów polskiej gospodarki; wydarzenie gromadzi co roku liderów biznesu, przedstawicieli administracji krajowej i europejskiej, ekspertów, naukowców i najbardziej opiniotwórcze media, Miasto Poznań wzięło udział w spotkaniu przedstawicieli polskich miast;
- 11th CEE Investment & Manufacturing Awards & CEO Networking Forum – coroczne wydarzenie uznawane za jedno z najważniejszych na rynku nieruchomości w Europie Środkowo-Wschodniej; podczas konferencji Poznań otrzymał tytuł Miasta Roku (City of the Year) w konkursie organizowanym przez prestiżowy magazyn EuropaProperty;
- 3. edycja konferencji POZITIVE TECHNOLOGIES 2021 – konferencja, która powstała z inicjatywy Miasta we współpracy z firmami branży IT, co roku przyciągająca nowych specjalistów z obszaru nowych technologii; wydarzenie odbyło się we współpracy z Radą programową (przedstawiciele poznańskich firm branży IT); zarejestrowało się ponad 1000 uczestników; społeczność Pozitive Technologies 2021 współtworzy 16 sponsorów i 50 partnerów technicznych, szkoleniowych i medialnych; podczas prawie 50 prelekcji uczestnicy zapoznali się z praktycznym zastosowaniem, konkretnymi przykładami technologicznych wdrożeń i dobrymi praktykami;
- The BSS Forum oraz Gala Outsourcing Stars 2021 – wydarzenia organizowane przez Fundację Pro Progressio są jednymi z najważniejszych w roku dla sektora usług nowoczesnych, które w 2021 r. odbywały się w hybrydowym formacie; Miasto Poznań wzięło udział w debacie przedstawicieli miast o budowaniu oferty inwestycyjnej;
- British Polish IT Forum 2021 – wydarzenie zrzesza organizacje, nabywców i dostawców technologii oraz firmy outsourcingowe w celu omówienia potencjału współpracy polsko-brytyjskiej w branży IT; firmy podzieliły się swoimi doświadczeniami w zakresie funkcjonowania poznańskiego sektora IT; oprócz Miasta Poznań, w konferencji wzięły udział firmy prowadzące swoje biura w Poznaniu oraz te wywodzące się z naszego miasta;
- Dni Polski w Dolinie Krzemowej – coroczne wydarzenie odbywające się w ramach Polsko-Amerykańskiego Sympozjum Naukowo-Technologicznego; organizatorem forum była Polsko-Amerykańska Rada Współpracy (USPTC); Poznań był reprezentowany przez Miasto oraz studentów Uniwersytetu im. A. Mickiewicza i Politechniki Poznańskiej;
- Games Crossing Borders: Bavarian-Polish Exchange, Conference and Networking – konferencja branży game development;
- Webinaria – udział oraz współorganizacja z innymi podmiotami gospodarczymi m.in. CBRE oraz ABSL oraz firmami m.in. PwC; udział Prezydenta Miasta Poznania, Jacka Jaśkowiaka w webinarze organizowanym przez ULI Poland „W 8 pytań dookoła miasta”;
- Festiwal Pracy Jobicon 2021 – promocja ofert pracy ponad 30 poznańskich firm oraz Poznania jako dogodnej lokalizacji do życia i pracy; Miasto Poznań było partnerem wydarzenia;
- Polski Rynek Nieruchomości – coroczna konferencja przedstawicieli rynku deweloperskiego w Sopocie;
- Dni Dewelopera – platforma wymiany wiedzy i doświadczeń przedstawicieli branży deweloperskiej, podmiotów z nią współpracujących, jednostek samorządowych, ekspertów i analityków.
Kluczowe tereny inwestycyjne Poznania
Współpraca Miasta Poznania z samorządem gospodarczym
Promowanie potencjału inwestycyjnego Poznania odbywało się poprzez częstą współpracę z samorządem gospodarczym, m.in. z:
- Polsko-Brytyjską Izbą Handlową (BPCC);
- Polsko-Niemieckim Kołem Gospodarczym w Poznaniu (DWK);
- Polsko-Niemiecką Izbą Przemysłowo-Handlową (AHK);
- Wielkopolskim Klubem Kapitału;
- Wielkopolską Izbą Przemysłowo-Handlową;
- Hiszpańsko-Polską Izbą Gospodarczą;
- Polsko-Ukraińską Izbą Gospodarczą;
- Niderlandzko-Polską Izbą Gospodarczą;
- zrzeszeniami firm: lokalnym Chapterem ABSL, Wielkopolskim Klastrem Teleinformatycznym WKlaster, Wielkopolskim Związkiem Pracodawców Lewiatan.
Materiały promocyjne
W 2021 r. w ramach działań promocyjnych i reklamowych, mających na celu wzmocnienie wizerunku Poznania w kraju i za granicą, wydano następujące materiały promocyjne:
- folder „Poznań #ZATRUDNIA” (Jesień 2021) – powstał na potrzeby Festiwalu Pracy JOBICON w językach polskim i angielskim; publikacja zawiera oferty pracy od blisko 30 poznańskich firm działających w branży produkcyjnej, sektorze nowoczesnych usług biznesowych (finanse, księgowość, obsługa klienta, marketing) oraz IT;
- raport „Potencjał inwestycyjny sektora IT w Poznaniu” – powstał we współpracy z agencją rekrutacyjną Experis, która przeprowadziła badanie ankietowe wśród przedstawicieli firm IT w Poznaniu, aby przeanalizować potencjał, możliwości i bariery rozwoju tej branży; publikacja potwierdza, że Poznań to dobra lokalizacja do prowadzenia biznesu w sektorze IT, która ma duży, lecz nie w pełni wykorzystany potencjał, dlatego jest tutaj miejsce dla nowych firm z tej branży; elementem promocji raportu było śniadanie biznesowe, podczas którego odbyła się debata „Czy branża technologiczna wygrała kryzys covidowy? Perspektywy rozwoju branży IT w Poznaniu” z udziałem przedstawicieli poznańskich firm IT; wydarzenie odbyło się w formie hybrydowej; publikacja „Potencjał inwestycyjny sektora IT w Poznaniu” cieszyła się dużym zainteresowaniem podczas wydarzenia Dni Polski w Dolinie Krzemowej;
- raport „Poznań. Atrakcyjność miasta i rynek biurowy” – wydawany co kwartał przez agencję nieruchomości Knight Frank we współpracy z firmą rekrutacyjną Michael Page;
- raport „Focus on Poznań 2021” – Raport zawiera najbardziej aktualne dane nt. potencjału inwestycyjnego Miasta Poznania; publikacja została przygotowana przez fundację Pro Progressio we współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu oraz firmami JLL i Cpl Jobs;
- film promocyjny „Poznań. Tu warto być!” – film został przygotowany w formie wywiadu z przedstawicielami poznańskich firm (Beiersdorf Manufacturing Poznan, Colliers, Egnyte, Lumen, Newell Poland Services), którzy odpowiedzieli na pytanie dlaczego warto inwestować w Poznaniu;
Film promocyjny “Poznań. Tu warto być!”
- reklama świąteczna potencjału inwestycyjnego Poznania w magazynie Kaleidoscope PLL LOT – grudniowe wydanie dotarło do około 800 000 pasażerów linii lotniczych;
- ulotki promujące 16 miejskich terenów inwestycyjnych oraz broszura prezentująca 5 potencjalnych lokalizacji parkingów samochodowych kubaturowych na targi Expo Real w Monachium.
Broszury Expo Real
arch. UMP
W ramach promocji Miasta odbywała się także komunikacja na portalach społecznościowych Facebook i LinkedIn, polegająca na informowaniu o sprawach bieżących oraz udziale w wydarzeniach i spotkaniach, promocji oferty nieruchomościowej, promocji inwestorów, ich ofert pracy oraz ważnych dla nich wydarzeń (m.in. 5-lecie Rockwool Global Business Services z udziałem Prezydenta Jacka Jaśkowiaka, Capgemini, Volkswagen Group Services oraz 3-lecie Computacenter), promocja webinariów oraz konferencji ważnych dla środowiska biznesowego. Zostały również zorganizowane 2 kampanie promocyjne na portalu Facebook: Firma Warta Poznania oraz Start IT up! In Poznań. Miasto uruchomiło projekt „Start IT up! In Poznań” w 2021 roku. Jego celem jest promocja firm IT wywodzących się z Poznania oraz ich najciekawszych projektów, bazujących na nowych technologiach. W ramach projektu zrealizowano cykl postów na portalach społecznościowych, publikacje na stronie WWW oraz 2 artykuły w magazynie „Focus On” (dawniej „Outsourcing&More”).
Aktualne informacje dla podmiotów inwestujących dystrybuowane były na bieżąco na serwisie www.poznan.pl – „Inwestuj w Poznaniu”, w mediach społecznościowych: na fanpage’u „Invest in Poznań”, na LinkedInie oraz poprzez newsletter.