Organizacją wydarzeń kongresowych, wystawienniczych i korporacyjnych w Poznaniu zajmuje się wiele podmiotów, jednak szczególna rola przypada tutaj Międzynarodowym Targom Poznańskim Sp. z o. o. (MTP), będącym jednoosobową spółką Miasta Poznania. Spółka jest właścicielem i zarządza największym terenem wystawienniczym i konferencyjnym w Polsce o powierzchni ponad 20 ha, zlokalizowanym w centrum Poznania i dobrze skomunikowanym.
Do zadań MTP należą przede wszystkim:
- organizowanie i prowadzenie targów, wystaw, giełd, pokazów, konferencji, sympozjów, odczytów, szkoleń, instruktaży i świadczenie wszelkich usług związanych z promocją, reklamą lub przekazem informacji handlowych, ekonomicznych i technicznych w kraju lub za granicą, w tym prowadzenie działalności wydawniczej, poligraficznej i filmowej;
- prowadzenie doradztwa handlowego, ekonomicznego, prawnego oraz świadczenie usług w zakresie tłumaczeń z języków obcych i na języki obce;
- prowadzenie działalności importowo-eksportowej;
- świadczenie usług agencyjnych, przedstawicielskich, spedycyjnych i transportowych;
- prowadzenie składów celnych i konsygnacyjnych;
- prowadzenie działalności handlowej i usługowej w zakresie turystyki, rekreacji, hotelarstwa i gastronomii;
- prowadzenie innej działalności gospodarczej związanej z wykorzystaniem potencjału Spółki na cele inne, niż ekspozycyjne oraz budowa i wyposażenie stoisk ekspozycyjnych w kraju i za granicą dla kontrahentów krajowych i zagranicznych.
Spółka realizuje, przede wszystkim, statutowe zadania własne oraz zadania powierzone przez Miasto Poznań, takie jak np. promocja miasta, organizacja imprez i wydarzeń kulturalnych czy sportowych, pełnienie roli lokalnego centrum spotkań mieszkańców i mieszkanek osiedla, zarządzanie halą widowiskowo-sportową Arena oraz obiektami infrastruktury transportu miejskiego.
W ramach unowocześniania infrastruktury wystawienniczo-kongresowej oraz zwiększania dostępności informacji, w 2021 r. MTP prowadziły działania z wykorzystaniem własnych środków, obejmujące m.in.:
- przygotowanie projektu budowlanego HWS Arena;
- budowę parkingu wielopoziomowego – etap I;
- przebudowę elewacji pawilonu PCC;
- montaż ekranu LED w Holu Wschodnim;
- modernizacje pawilonów nr 1,2,6;
- przedsięwzięcia z zakresu informatyki.
Oferta wystawiennicza Poznania
Poznań dysponuje największą powierzchnią ekspozycyjną w kraju. Teren Międzynarodowych Targów Poznańskich, przeznaczony na działalność wystawienniczą, to ponad 134 tys. m2, w tym 107 tys. m2 stanowi powierzchnia zadaszona.
Organizacja imprez targowych w 2021 r., tak samo jak w 2020 r., była odzwierciedleniem sytuacji, w której znalazła się światowa i polska gospodarka po wprowadzeniu ograniczeń związanych z pandemią COVID-19. Z 54 imprez targowych, zaplanowanych na 2021 r. ,odbyły się 33 imprezy targowe wraz z salonami oraz jedna impreza o charakterze kiermaszowym.
Ponadto, z uwagi na obowiązujący do 5 czerwca 2021 r. zakaz stacjonarnej organizacji imprez, zorganizowano 10 wydarzeń w formule online i 1 wydarzenie w formule hybrydowej, tj. Cavaliada Winter Tour (zawody odbyły się stacjonarnie, publiczność miała możliwość śledzenia wydarzenia, uczestnicząc w nim online).
W pierwszej połowie 2021 r. większość wydarzeń odbyła się w formule online lub hybrydowej np. Gardenia – wiosna czy Meble. Ponadto należy wspomnieć o takich wydarzeniach jak Polski Kongres Rolniczy, Dni Budownictwa i Architektury, Kongres Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy, Kongres Podologiczny, Mistrzostwa Polski Mechaników Samochodowych czy Targi Edukacyjne online odbywające się pod hasłem Uwaga Edukacja.
Jedynymi imprezami, które odbyły się stacjonarnie w pierwszej połowie 2021 r. były Cavaliada Winter Tour (bez udziału publiczności) oraz Wiosenny Targ Ogrodniczy i Poznań Moto Fest.
Od września MTP zorganizowały, w reżimie sanitarnym imprezy takie jak : ITM Industry Europe, Drema, Polagra, Taropak i Poleco.
MTP w 2021 r. sprzedały łącznie 144 761 m2 powierzchni targowej netto, w tym 97 753 m2 powierzchni krytej i 47 008 m2 powierzchni otwartej. Łącznie z powierzchnią specjalną, wynajęto 159 677 m2 powierzchni wystawienniczej.
Liczba wystawców eksponujących swoje produkty na poznańskich targach wyniosła 2287, w tym 2040 wystawców krajowych i 247 wystawców zagranicznych.
Zgodnie z wymogami Światowego Stowarzyszenia Przemysłu Targowego UFI, na sumę frekwencji składa się liczba zwiedzających, liczba wydanych kart wystawców, liczba prelegentów oraz liczba przedstawicieli mediów.
Frekwencja w 2021 r. wyniosła 195 404 osoby. Liczba zwiedzających poznańskie targi, wyniosła 178 633 osoby.
Wpływ pandemii COVID-19 na organizację targów na podstawie podstawowych parametrów określających imprezy wystawiennicze
l.p. | parametry | plan 2021 | wykonanie |
1. | powierzchnia (m2) | 241 725 | 144 761 |
2. | liczba wystawców | 5 210 | 2 287 |
3. | liczba zwiedzających | 40 5470 | 178 633 |
źródło: MTP
Wśród imprez, które Spółce udało się zorganizować w 2021 r. warte podkreślenia są poniższe wydarzenia:
- Targi Polskich Win i Winnic, pierwsza edycja targów, na których 22 rodzimych producentów win, a także dostawcy sprzętów winiarskich zaprezentowali swoje produkty; wśród wystawców znaleźli się również producenci serów, naturalnie produkowanych soków czy korków do wina;
- ITM Industry Europe, targi odbyły się w trybie hybrydowym stacjonarnie i online; wśród wydarzeń, które odbyły się podczas targów wart podkreślenia był dwudniowy kongres Industry Next prezentujący najważniejsze trendy transformacji technologicznych i wykorzystania ich w przedsiębiorstwach branży przemysłowej; na szczególną uwagę zasługuje również specjalnie wydzielona strefa – Smart Factory – prezentująca elementy procesów produkcji w inteligentnych fabrykach z wykorzystaniem najnowszych narzędzi i technologii: IoT (Internet of Things), digitalizacji i robotyzacji;
- Greenpower, największe tego typu wydarzenie w Polsce a także rekordowa edycja tych targów; na powierzchni blisko 2 000 m2 swoją ofertę prezentowało blisko 100 wystawców z Polski i zagranicy; targi odwiedziło blisko 5 000 zwiedzających, a sąd konkursowy nagrodził Złotym Medalem 12 produktów;
- Drema jest jedną z największych na świecie imprez branży maszyn i narzędzi do obróbki drewna, od lat znajdującą się na światowej liście targów rekomendowanych przez Europejską Federację Producentów Maszyn do Obróbki Drewna Eumabois; podczas targów zorganizowano m.in. Kongres Przemysłu Meblarskiego, Spotkanie Kobiet Branży Drzewnej i Meblarskiej;
- Caravans Salon Poland, swoją ofertę zaprezentowali najwięksi producenci i dystrybutorzy pojazdów turystycznych w Polsce; podczas imprezy zaprezentowano najnowsze modele, ponad 250 pojazdów oraz ponad 20 polskich premier modeli na 2022 rok; zabytkowe kampery, można było zobaczyć w Strefach Specjalnych takich jak Retro Caravans oraz Hand Made/Vanlife;
- Polagra odbyły się dwa wydarzenia o międzynarodowym zasięgu, poświęcone polskiej żywności: Międzynarodowe Forum Branży Mięsnej oraz Zgromadzenie Ogólne Unii Handlu Żywym Inwentarzem; wydarzenie odbyło się w formie hybrydowej stacjonarnie i online;
- Międzynarodowe Targi Ochrony Środowiska Poleco 2021, najnowsze rozwiązania dla branży zaprezentowało ponad 100 firm z 5 krajów; przyznano 7 Złotych Medali; w targach wzięło udział ponad 3 000 uczestników; targom Poleco towarzyszyła konferencja EkoSfera, organizowana przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska; w ramach targów odbyła się również online V edycja Forum Rozwoju Miast, podczas którego mowa była o rozwijających się obecnie z dużą intensywnością ruchach miejskich i oddolnych inicjatywach, takich jak ekonomia obiegu zamkniętego czy „locavore” (lokalne wytwarzanie i spożywanie żywności); w trakcie targów odbyła się również organizowana przez Miasto konferencja Energia i klimat w miastach XXI wieku zestawione zostały bloki tematów z obszaru rozwoju sektora energetycznego i jego transformacji oraz zagadnień związanych ze zmianami klimatu, uznając ich wzajemne oddziaływanie;
- Festiwal Gier Historycznych i Zaangażowanych Społecznie, pierwsza edycja poświęcona polskim twórcom gier, które swoją tematyką nawiązują do polskiej historii i kultury;
- Poznań Game Arena, głównym punktem programu był finał Genesis Cosplay Show; 25 finalistów zaprezentowało publiczności swoje niezwykłe kreacje, nawiązujące do postaci z szeroko rozumianej popkultury;
- Gardenia, targom towarzyszyły konferencje: Miejska Sztuka Ogrodowa oraz Arena Krajobrazu, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem i zebrały pochlebne opinie uczestników;
- Fit-Expo składało się z kilku, wzajemnie uzupełniających się wydarzeń, skupiających środowiska: trenerów, instruktorów, miłośników fitness oraz sportów walki; wydarzeniu towarzyszyła konferencja Konferencji Polskiego Stowarzyszenia Treningu Motorycznego, która zgromadziła ok. 100 uczestników;
- Cavaliada, po raz pierwszy w historii zrealizowano Cavaliada Horse Auction; w ramach aukcji zaprezentowane zostały konie 2 i 3-letnie z predyspozycjami do skoków przez przeszkody, a sama licytacja odbyła się w formule hybrydowej – na żywo na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich oraz online na platformie Equibid.
W ramach procesu projektowania i realizacji rozwiązań ekspozycyjnych w 2021 r. nastąpiło wdrożenie szeregu rozwiązań wpisujących się w nurt zero-waste (zero odpadów) i ESG (ang. environmental, social and corporate governance – czyli środowisko naturalne, społeczna odpowiedzialność, ład korporacyjny), służących ograniczeniu negatywnego wpływu na środowisko.
Ponadto rozszerzono oferty o nowy, innowacyjny system wystawienniczy, który daje możliwość aranżacji stoisk w technologii niemal bezodpadowej. System stanowi połączenie zalet modułowości z indywidualnymi rozwiązaniami oczekiwanymi przez klienta. Składa się on z ram aluminiowych, na które napinane są tkaniny z wydrukami lub – w wersji bardziej zaawansowanej – moduły LED-owe.
W pierwszym przypadku istnieje możliwość wielokrotnego wykorzystania wydruków lub nadanie tkaninom drugiego życia – np. uszycie z nich toreb reklamowych. Od niedawna dostępne są też tkaniny biodegradowalne. Drugie rozwiązanie eliminuje druk grafiki – na ekranach LED-owych prezentowany jest multimedialny kontent dedykowany konkretnemu klientowi.
Takie w pełni multimedialne stoiska to nowy trend na rynku wystawienniczym i najbardziej ekologiczne rozwiązanie. System ten sprawdza się szczególnie dobrze w sytuacjach, gdy wymagany jest bardzo krótki czas montażu i demontażu oraz w miejscach, gdzie nie można prowadzić typowych prac stolarskich (np. hotele, centra konferencyjne), a liczy się estetyka zbliżona do jakości stoisk wykonanych w technologii płyt drewnopochodnych.
Dzięki zastosowaniu nowego systemu, MTP w sposób znaczący zmniejszą zużycie płyt drewnopochodnych, które do tej pory były podstawowym materiałem do budowy stoisk.
Dodatkowo coraz częściej przy budowie i wyposażeniu stoisk stosowana jest wykładzina bez lateksu, która w 100% podlega recyklingowi.
100 lat Targów Poznańskich
Powstałe po I wojnie światowej Targi Poznańskie, w 2021 r. skończyły 100 lat. Wrosły w organizm miasta, stając się jednym z jego symboli i powodów do dumy.
Sto lat Międzynarodowych Targów Poznańskich
arch. UMP
Pierwszy Targ Poznański otwarto 28 maja 1921 r. Wystawa okazała się olbrzymim sukcesem, zarówno pod względem liczby wystawców, jak i dużej frekwencji zwiedzających.
Podstawowym założeniem przyświecającym organizacji Targów Poznańskich było nawiązywanie kontaktowych handlowych i nawiązywanie współpracy gospodarczej oraz odbudowa więzi gospodarczo-ekonomicznych między, odrębnymi do 1918 roku, dzielnicami państwa.
Historia Międzynarodowych Targów Poznańskich
1921 r. – Międzynarodowe Targi Poznańskie powstały w 1921 r.; są jednym z najdłużej działających w Europie organizatorów targów; z inicjatywy poznańskiego kupiectwa w dniach 28 maja-5 czerwca odbył się I Targ Poznański, wystawa o charakterze krajowym;
1927 r. – przystąpienie do Światowego Zrzeszenia Przemysłu Targowego UFI;
1929 r. – Powszechna Wystawa Krajowa (PWK) – zorganizowana z inicjatywy Cyryla Ratajskiego, stanowiła przegląd dorobku gospodarczego i kulturalnego Polski; ekspozycje na 65 hektarach zwiedziło 4,5 miliona osób;
Lata 30. – to rozkwit Targów, które zajmują 4. miejsce w Europie jako organizator międzynarodowych wydarzeń handlowych w Europie;
Lata 40. – to okres odbudowy ze zniszczeń wojennych. Kolejne lata dla Międzynarodowych Targów Poznańskich to rozwój zarówno programu wystawienniczego targów i salonów specjalistycznych, jak i niezbędnej do jego realizacji bazy – przestronnych, nowocześnie wyposażonych pawilonów oraz infrastruktury uzupełniającej;
1947 r. – pierwsze po wojnie XX Międzynarodowe Targi Poznańskie;
1955 r. – przebudowa Wieży Górnośląskiej, która przybrała kształt Iglicy;
1956 r. – wybuch strajku generalnego przeciwko władzom komunistycznym w Poznaniu, wydarzenia z 28 czerwca toczyły się na oczach tysięcy gości targowych z kraju i ze świata;
1958 r. – zapadła decyzja o organizowaniu targów dwa razy w roku – wiosną i jesienią;
Lata 60. – gwałtowny rozwój Targów, zaczyna brakować powierzchni wystawienniczej; zaczęto organizować ekspozycje poza dotychczasowymi terenami targowymi: nad jeziorem Kierskim, w Edwardowie, w parku Wilsona;
1973 r. – podział tradycyjnej imprezy czerwcowej na Międzynarodowe Targi Techniczne, które odbywały się w czerwcu oraz na Międzynarodowe Targi Artykułów Konsumpcyjnych TAKON ( wrzesień); w tym czasie wyspecjalizowały się następujące wydarzenia: Salmed, Poligrafia, Drema, Intermasz;
1990 r. – przekształcenie Międzynarodowych Targów Poznańskich w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z udziałem Skarbu Państwa;
2015 r. – komunalizacja Międzynarodowych Targów Poznańskich, które stają się w 100% własnością Miasta Poznania; z roku na rok Targi zmieniają swoje oblicze, modernizują stare pawilony, prowadzą szereg nowych inwestycji.
2018 r. – Międzynarodowe Targi Poznańskie stają się częścią Grupy MTP.
Targi Poznańskie w latach 20.
arch. UMP