Wieloletnia prognoza finansowa (zgodnie z ustawą o finansach publicznych) stanowi instrument wieloletniego planu finansowego w jednostkach samorządu terytorialnego.
Zasady opracowania Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Poznania
Wieloletnia Prognoza Finansowa Miasta Poznania (WPF) opracowana została w głównej mierze w oparciu o założenia wskaźnikowe przyjęte przez Ministerstwo Finansów. W szczególności wykorzystano dane makroekonomiczne dotyczące prognoz w zakresie dynamiki Produktu Krajowego Brutto (PKB) oraz kształtowania średniorocznej dynamiki cen
towarów i usług konsumpcyjnych (inflacji).
Dla potrzeb wieloletniej prognozy finansowej przyjmuje się dynamikę cen towarów i usług konsumpcyjnych w I półroczu roku poprzedzającego rok budżetowy w stosunku do I półrocza roku poprzedniego, która zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych stanowi podstawę do przeszacowywania stawek maksymalnych podatków i opłat lokalnych w roku budżetowym oraz zaprognozowano stawki ceny pieniądza na rynku międzybankowym (WIBOR3M/WIBOR6M), które stanowią podstawę do wyliczenia kosztów odsetek od zadłużenia.
Zakres Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Poznania
Zgodnie z ustawą WPF powinna być dokumentem realistycznym i określać dla każdego roku objętego prognozą co najmniej:
- dochody bieżące oraz wydatki bieżące budżetu Miasta, w tym obsługę długu, gwarancje i poręczenia
- dochody majątkowe, w tym dochody ze sprzedaży majątku oraz wydatki majątkowe budżetu Miasta
- wynik budżetu Miasta wraz ze wskazaniem przeznaczenia nadwyżki albo sposobu sfinansowania deficytu
- przeznaczenie nadwyżki albo sposób sfinansowania deficytu
- przychody i rozchody budżetu Miasta, z uwzględnieniem długu zaciągniętego oraz planowanego do zaciągnięcia
- kwotę długu Miasta, w tym relację, obliczoną w sposób wskazany w art. 243 znowelizowanej ustawy o finansach publicznych oraz sposób sfinansowania spłaty długu
- kwoty wydatków bieżących i majątkowych wynikających z limitów wydatków na planowane i realizowane przedsięwzięcia
- objaśnienia przyjętych wartości.
W ramach dochodów bieżących WPF szacowano wysokość:
- dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych
- dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych
- podatków i opłat
- podatku od nieruchomości
- subwencji ogólnej
- dotacji i środków przeznaczonych na cele bieżące, w tym środków zagranicznych oraz z innych źródeł przeznaczonych na realizację zadań realizowanych przy udziale środków zagranicznych
- dotacji celowych z budżetu państwa.
W ramach dochodów majątkowych WPF zaplanowano wysokość:
- wpływów ze sprzedaży majątku
- dotacji i środków przeznaczonych na inwestycje, w tym środków zagranicznych oraz z innych źródeł przeznaczonych na realizację zadań realizowanych przy udziale środków zagranicznych
- dotacji celowych z budżetu państwa.
Wydatki budżetu w latach 2018-2042 zaplanowane były w podziale na:
- wydatki bieżące
- wydatki majątkowe.
Integralną częścią uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Poznania jest wykaz przedsięwzięć wieloletnich. Obejmują one programy, projekty lub zadania przewidziane do realizacji w okresie dłuższym niż rok budżetowy, w szczególności przedsięwzięcia realizowane z udziałem środków bezzwrotnych z zagranicy (w tym z budżetu UE lub z pomocy finansowej państw członkowskich EFTA) oraz związane z umowami partnerstwa publiczno-prywatnego.
Wykaz opracowany w formie załącznika zawiera odrębnie dla każdego przedsięwzięcia informacje dotyczące:
- nazwy i celu
- jednostki organizacyjnej odpowiedzialnej za realizację wykonywania przedsięwzięcia lub koordynującej jego wykonywanie
- okresu realizacji
- łącznych nakładów finansowych
- limitów wydatków w poszczególnych latach
- limitu zobowiązań.
Pięcioletni program inwestycyjny opracowany w ramach WPF opiewa na kwotę nieco ponad 3 mld zł i zawiera przede wszystkim zadania kluczowe służące realizacji 5 priorytetów Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2020+.
Ponadto w objaśnieniach do WPF, przedstawiono pozostałe zadania majątkowe realizowane w latach 2019-2022 w cyklu jednorocznym lub takie, które nie wymagają zaciągnięcia zobowiązań wieloletnich w 2018 r.
Na poziom środków na inwestycje w kolejnych latach wpływ miała również wysokość kwot ponoszonych na obsługę zadłużenia powstałego w znacznej mierze w latach poprzedzających okres prognozowania, a będących pochodną realizacji programu inwestycyjnego współfinansowanego w ramach perspektywy finansowej UE 2007-2013.
W związku z ograniczonymi możliwościami Miasta w zakresie generowania środków własnych na inwestycje, założono, że kluczowym źródłem ich finansowania do 2022 r. będą środki UE.
Biorąc jednak pod uwagę, że Miasto aplikuje o dofinansowanie kolejnych projektów oraz w związku z koniecznością zabezpieczenia możliwości realizacji projektów już zapisanych w ramach projektu WPF, wyasygnowano rezerwę finansową w latach 2018-2022 w łącznej kwocie 66 mln zł. Dla potrzeb realizacji założonego programu inwestycyjnego w WPF założono pozyskiwanie środków kredytowych w latach 2018-2022 w łącznej kwocie 2 317 mln zł o maksymalnym terminie zapadalności ok. 15 lat.
W zakresie wyniku budżetu (będącego różnicą pomiędzy dochodami a wydatkami) w ramach WPF w latach 2022-2035 planowana jest nadwyżka budżetowa, która w okresie prognozowania przeznaczona będzie na spłatę zobowiązań wcześniej zaciągniętych.
W latach 2018- 2021 oraz 2036-2042 planowany jest deficyt budżetowy, finansowany z kredytów i pożyczek oraz spłaty pożyczek wcześniej udzielonych z budżetu Miasta.
Zgodnie z obwiązującymi przepisami wysokość salda operacyjnego obliczana na podstawie art. 242 ustawy o finansach publicznych w całym okresie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Poznania przyjmuje wartość dodatnią. Co więcej, poziom dodatniego salda (powiększonego o wpływy ze sprzedaży majątku) gwarantuje spełnienie nowych norm limitowania zadłużenia od 2014 r.
WPF podlega corocznej aktualizacji, by zachować zgodność z uchwalonym budżetem miasta na dany rok. W 2018 r. WPF aktualizowana była siedmiokrotnie.