W 2018 r. długość dróg miejskich o nawierzchni twardej wynosiła 931 km, z których ponad połowa była w stanie bardzo dobrym lub dobrym.
Inwestycje i remonty
W 2018 r. do najważniejszych realizowanych remontów i inwestycji należały:
- przebudowa ul. Święty Marcin na odcinku od ul. Gwarnej do ul. Ratajczaka w ramach projektu „Projekt Centrum – etap I – przebudowa tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicach Święty Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 Grudnia, pl. Wolności, Towarowa”,
- przebudowa przejścia podziemnego w ul. Milczańskiej pod ul. B. Krzywoustego,
- przebudowa obiektu nad PST – Szymanowskiego,
- przebudowa Mostu Lecha polegająca na rozbiórce północnej nitki mostu oraz budowie nowego obiektu,
- modernizacja sygnalizacji Zamenhofa-Obrzyca,
- budowa sygnalizacji Kasprzaka-Chociszewskiego,
- budowa śluz bus – Serbska/Wilczak i Mieszka I/Solidarności.
Przystanek tramwajowy na ul. Św. Marcin
arch. UMP
Ponadto przygotowywano dokumentację i prowadzono prace projektowe w ramach zadań:
- budowa zintegrowanego węzła transportowego Grunwaldzka, w miejscu przejazdu przez linię kolejową E20,
- budowa drogi rowerowej w ciągu ul. Grunwaldzkiej oraz wzdłuż ulic Wyszyńskiego, Estkowskiego, Wolnica i Solnej,
- budowa ronda na skrzyżowaniu Kurlandzkiej i Wiatracznej,
- przebudowa wiaduktu w ciągu ul. Kurlandzkiej
- przebudowa układu komunikacyjnego w ciągu DK 92 – węzeł Wola i węzeł Koszalińska,
- przebudowa schodów w ul. Chwiałkowskiego,
- przebudowa ronda Śródka,
- korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje,
- przebudowa ul. Pokrzywno.
Podpisano umowę na wykonanie prac w trybie zaprojektuj i wybuduj dla inwestycji:
- przebudowa ul. Gdyńskiej (DW 196) od granicy miasta do zjazdu do Centralnej Oczyszczalni Ścieków,
- budowa węzła komunikacyjnego Nowa Naramowicka.
Zarządzanie ruchem
Oddział Miejskiego Inżyniera Ruchu w 2018 r. kontynuował prace nad wdrożeniem i optymalizacją narzędzia informatycznego System Wspierający Zarządzanie Ruchem (SWZR), usprawniającego pracę Urzędu Miast Poznania.
Docelowo (w 2019 r.) SWZR pozwoli na:
- tworzenie bazy danych organizacji ruchu,
- optymalizację procesu zatwierdzania projektów organizacji ruchu przez Miejskiego Inżyniera Ruchu,
- ewidencję oznakowania i sygnalizacji świetlnych,
- zwiększenie możliwości analizowania i ograniczania zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W 2018 r. wykonano inwentaryzację infrastruktury drogowej na ok. 2/3 powierzchni miasta, a dane z inwentaryzacji wgrano do bazy SWZR.
Z dniem 1 stycznia 2019 r. Oddział Miejskiego Inżyniera Ruchu został przeniesiony z likwidowanego Wydziału Transportu i Zieleni do struktur Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta.