Poznań jest miastem na prawach powiatu oraz gminą miejską.
Miasto wykonuje swoje zadania poprzez działalność:
- swoich organów
- jednostek pomocniczych Miasta – osiedli
- miejskich jednostek organizacyjnych
- innych podmiotów – w tym związków międzygminnych oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego – na podstawie zawartych umów i porozumień
Zgodnie ze Statutem Miasta organem stanowiącym i kontrolnym jest Rada Miasta Poznania, a organem wykonawczym Prezydent Miasta Poznania.
Rada Miasta Poznania
Rada Miasta Poznania jest reprezentantem zbiorowych interesów wspólnoty mieszkanek i mieszkańców. Głównym zadaniem Rady jest określanie polityki rozwoju miasta oraz, poprzez uchwalanie budżetu Miasta, ustalanie bieżących priorytetów realizacyjnych w jego funkcjonowaniu.
Radni Miasta Poznania VIII kadencji
Kadencja | Liczba radnych | Kobiety | Mężczyźni |
2018-2023 | 34 | 14 | 20 |
Źródło: UMP
Rada Miasta Poznania wg wieku
Kadencja | Wiek | Kobiety | Mężczyźni |
VIII | 25-29 | 0 | 2 |
30-39 | 5 | 8 | |
40-59 | 7 | 8 | |
60 lat i więcej | 2 | 2 |
Źródło: UMP
Prace Rady Miasta Poznania w 2019 r.
Kadencja | Liczba sesji | Liczba podjętych uchwał | Liczba posiedzeń komisji | Liczba interpelacji | Liczba zapytań radnych |
VIII | 17 | 330 | 191 | 554 | 70 |
Źródło: UMP
Skargi kierowane do Rady Miasta Poznania w 2019 r.
Kadencja | Liczba skarg wniesionych ogółem | Liczba wniesionych skarg, dla rozpoznania których właściwym organem jest RMP | Zakres/obszary tematyczne |
VIII | 50 | 36 | pomoc społeczna, oświata, ochrona środowiska, bezpieczeństwo, gospodarka komunalna, zagospodarowanie przestrzenne, polityka mieszkaniowa, drogi, transport, komunikacja, zachowanie procedur |
Źródło: UMP
arch. UMP
Prezydent Miasta Poznania
W 2019 r. funkcję Prezydenta Miasta Poznania pełnił Jacek Jaśkowiak, przy pomocy Zastępców (3) oraz Zastępczyni, Skarbnika Miasta i Sekretarza Miasta.
Realizując swoje funkcje, w 2019 r. Prezydent wydał 1 161 zarządzeń.
Prezydent był wspierany przez wyodrębnione, w oparciu o przepisy prawa, stanowiska specjalistyczne:
- Architekta Miasta
- Audytora Miasta
- Inspektora Ochrony Danych
- Miejskiego Inżyniera Ruchu
- Miejskiego Konserwatora Zabytków
- Miejskiego Rzecznika Konsumentów
- Rzecznika Prasowego Prezydenta i Urzędu
Ponadto Prezydent Miasta Poznania działał poprzez powołanych Pełnomocników:
- Pełnomocniczki Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej
- Pełnomocnika Prezydenta Miasta Poznania ds. Mieszkalnictwa Miejskiego
- Pełnomocnika Prezydenta Miasta Poznania ds. Smart City
- Pełnomocnika Prezydenta Miasta Poznania ds. Estetyki Miasta
- Pełnomocniczki Prezydenta Miasta Poznania ds. Interwencji Lokatorskich
- Pełnomocnika Prezydenta Miasta Poznania ds. Systemu Zarządzania
- Pełnomocnika Prezydenta Miasta Poznania ds. Funduszy Europejskich
- Pełnomocnika Prezydenta Miasta Poznania ds. gospodarowania wodami opadowymi i roztopowymi
- Pełnomocnika Prezydenta Miasta Poznania ds. jakości powietrza
- Pełnomocniczki Prezydenta Miasta Poznania ds. kontaktów instytucjonalnych
- Pełnomocniczki Prezydenta Miasta Poznania ds. młodzieży i współpracy akademickiej
- Pełnomocnika Prezydenta Miasta Poznania ds. Ochrony Informacji Niejawnych
- Pełnomocniczki Prezydenta Miasta Poznania ds. Osób z Niepełnosprawnościami
- Pełnomocnika Prezydenta Miasta Poznania ds. Rewitalizacji
- Pełnomocniczki Prezydenta Miasta Poznania ds. Rodzin Wielodzietnych
Zespoły konsultacyjne Miasta Poznania
- Miejska Rada Seniorów
- Młodzieżowa Rada Miasta Poznania
- Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego
- Komisje Dialogu Obywatelskiego
Urząd Miasta Poznania
Prezydent, jako organ wykonawczy Miasta, realizuje zadania przy pomocy Urzędu Miasta Poznania (UMP).
Zadania własne gminy i powiatu oraz zlecone z zakresu administracji rządowej na mocy ustaw i podjętych porozumień, które prowadzi UMP dotyczą przede wszystkim zaspokajania zbiorowych potrzeb poznanianek i poznaniaków, w tym m.in.: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i zieleni, edukacji publicznej, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, kultury, kultury fizycznej, gminnego budownictwa mieszkaniowego, gospodarki komunalnej, komunikacji i transportu, zarządzania finansami Miasta, wspierania i upowszechniania idei samorządowej.
Na koniec 2019 r. w Urzędzie Miasta Poznania funkcjonowało 28 wydziałów oraz 2 jednostki organizacyjne UMP na prawach oddziałów, w których łącznie zatrudnionych było 1 815 osób.
Komórki organizacyjne UMP działają w oparciu o Regulamin Organizacyjny nadany zarządzeniem Prezydenta Miasta Poznania.
Miejskie jednostki organizacyjne
W 2019 r. w Poznaniu funkcjonowało 350 miejskich jednostek organizacyjnych, spółek prawa handlowego i spółdzielni z udziałem Miasta oraz stowarzyszeń, związków międzygminnych i fundacji, których Miasto jest członkiem bądź fundatorem, w tym:
miejskie jednostki organizacyjne (308):
- działające w formie: miejskich jednostek budżetowych (281 – bez UMP)
- samorządowych zakładów budżetowych (4)
- samorządowych instytucji kultury (15)
- miejskich publicznych zakładów opieki zdrowotnej (4)
- działające jako jednostki administracji zespolonej (4)
spółki prawa handlowego z udziałem Miasta (20)
spółdzielnie z udziałem Miasta oraz stowarzyszenia, związki międzygminne i fundacje, których Miasto jest członkiem bądź fundatorem (22)
Szczegółowe informacje zawiera, publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej, Obwieszczenie Prezydenta Miasta Poznania w sprawie wykazu miejskich jednostek organizacyjnych, spółek prawa handlowego i spółdzielni z udziałem Miasta oraz stowarzyszeń, związków międzygminnych i fundacji, których Miasto jest członkiem bądź fundatorem.
Decyzje administracyjne Miasta Poznania
W 2019 r. Urząd Miasta Poznania i miejskie jednostki organizacyjne wydały 564 766 decyzji administracyjnych.
Najwięcej wydanych w 2019 r. decyzji administracyjnych dotyczyło spraw prowadzonych przez:
- Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych
- Wydział Finansowy
- Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie
- Poznańskie Centrum Świadczeń
Wykaz biur i wydziałów Urzędu Miasta Poznania, które w 2019 r. wydawały decyzje administracyjne
Nazwa | Liczba wydanych decyzji |
Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków | 1 647 |
Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta | 42 |
Wydział Działalności Gospodarczej i Rolnictwa | 8 153 |
Wydział Finansowy | 167 888 |
Wydział Gospodarki Komunalnej | 33 |
Wydział Gospodarki Nieruchomościami | 214 |
Wydział Kształtowania i Ochrony Środowiska | 1 339 |
Wydział Kultury | 33 |
Wydział Organizacyjny | 2 |
Wydział Oświaty | 494 |
Wydział Sportu | 68 |
Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych | 241 571 |
Wydział Urbanistyki i Architektury | 4 880 |
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa | 647 |
Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych | 90 |
ogółem |
427 101 |
Źródło: UMP
Wykaz miejskich jednostek organizacyjnych, które w 2019 r. wydawały decyzje administracyjne
Nazwa | Liczba wydanych decyzji |
Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ | 834 |
Zarząd Transportu Miejskiego | 13 |
Zarząd Dróg Miejskich | 10 686 |
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie | 81 831 |
Poznańskie Centrum Świadczeń | 44 309 |
ogółem | 137 673 |