W 2019 r. brokerzy Biura Poznań Kontakt Urzędu Miasta Poznania przeprowadzili ponad 396 tys. rozmów.
Biuro Poznań Kontakt – linia pierwszego kontaktu z Miastem
tel. 61 646 33 44
Biuro Poznań Kontakt w 2019 r. oferowało bezpośredni dostęp do informacji na temat usług publicznych świadczonych przez Miasto Poznań.
Zespół Biura Poznań Kontakt pozostawał do dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 20:00. Do brokerów trafiały liczne zapytania mieszkańców Poznania i Metropolii Poznań, jak i osób przebywających czasowo lub odwiedzających miasto, a także pracowników innych urzędów w Polsce.
Nowością w 2019 r. było przygotowanie obsługi w języku ukraińskim. Przetłumaczono materiały dedykowane dla brokerów w celu umożliwienia im pracy w języku rodzimym obywateli Ukrainy, którzy pracują i mieszkają w Poznaniu. Biuro podjęło się również przygotowania zestawienia statystycznego o liczbie osób z Ukrainy przebywających i mieszkających w Poznaniu oraz aglomeracji poznańskiej.
W 2019 r. Biuro Poznań Kontakt było współorganizatorem Customer Care Festival w Warszawie. Tematem kongresu było propagowanie idei pierwszego kontaktu mieszkańca z urzędem miasta, nowych technologicznych rozwiązań, a także obsługi klienta.
arch. UMP
Tematyka zapytań telefonicznych w 2019 r.
Zapytania telefoniczne, kierowane do Miasta za pośrednictwem Biura Poznań Kontakt w 2019 r., najczęściej dotyczyły spraw z zakresu następujących tematów:
- spraw ogólnych, budżetu obywatelskiego, działań na rzecz osób starszych – 106 704
- gospodarki odpadami komunalnymi – 45 543
- świadczeń wychowawczych 500+, działań prorodzinnych i pomocy społecznej – 72 360
- transportu miejskiego i stref parkowania – 54 428
- uprawnień komunikacyjnych, spraw urodzeń, małżeństw, meldunków, a także zgonów – 42 066
- podatków i opłat lokalnych, działalności gospodarczej – 14 960
- spraw organizacyjnych UMP, sekretariatu prezydenta – 6 591
- urbanistyki i architektury – 5 602
- wykorzystania i obsługi komunalnych zasobów lokalowych – 4 249
- wyborów – 5 662
- oświaty – 1 638
- akcji prozdrowotnych – 1 082
- zgłoszeń awarii informatycznych – 623
- akcji Zima – 204
Informacja „na telefon” w 2019 r.
Informacja „na telefon” umożliwia dostęp do szybkiej i wyczerpującej informacji bez konieczności wychodzenia z domu.
Biuro Poznań Kontakt w 2019 r. realizowało 55 nowych zleceń zarówno czasowych, jak i usług stałych obejmujących m.in. przekazywanie ogólnych informacji o programach realizowanych przez Miasto i wymaganych dokumentach, przyjmowanie zgłoszeń, rejestracja osób, rezerwacja biletów – w zależności od obsługiwanej usługi, dotyczące następujących tematów i projektów:
- Poznański Budżet Obywatelski 2019
- Dobry Start
- Rzecznik Praw Obywatelskich
- Wybory do Sejmu i Senatu
- Wybory do Europarlamentu
- Zdrowy Maluch
- Ulga smogowa
- Poznanianka roku 2019
- Niezależność na telefon
- Ławnicy
Kompleksowo informowano również na temat pakietu usług skierowanych do poznańskich seniorek i seniorów:
- Poznańska Złota Karta
- Wypożyczalnia sprzętu rehabilitacyjnego
- Mobilna pielęgnacja paznokci u stóp
- Złota Rączka
- Taksówka dla Seniora
- Książka dla Seniora
- Czytanie bez barier
- rezerwacja biletów na bezpłatne spektakle dla Seniora
Ponadto, w 2019 r. mieszkanki i mieszkańcy Poznania mogli uzyskać wsparcie informacyjne w wielu różnych obszarach działań realizowanych przez wydziały, biura UMP i miejskie jednostki organizacyjne, jak m.in:
- Zarząd Transportu Miejskiego i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne: Serwis Informacji Pasażerskiej – bieżący rozkład transportu zbiorowego, informacje o awariach, remontach, objazdach, obsługa infolinii PEKA – informacja pasażerska, informacje ogólne, taryfy opłat, ulgi, t-portmonetka, e-portmonetka, doładowania, bilety jednorazowe, reklamacje, awarie biletomatów
- Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych: udzielanie informacji w sprawach dotyczących: rejestracji/wyrejestrowania pojazdu, prawa jazdy, meldunku, dowodu osobistego, zaświadczenia z ewidencji ludności i innych
- Urząd Stanu Cywilnego: udzielanie informacji o procedurach, terminach i wymogach związanych z rejestracją urodzeń, małżeństw i zgonów oraz sporządzaniem aktów stanu cywilnego
- Biuro Spraw Lokalowych: udzielanie informacji w sprawach związanych z funkcjonowaniem mieszkań komunalnych i socjalnych oraz zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych w Poznaniu
- Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie: obsługa infolinii – udzielanie informacji o zakresie pomocy społecznej w trudnych sytuacjach życiowych
- Poznańskie Centrum Świadczeń: obsługa infolinii – udzielanie informacji w sprawach związanych z zasiłkami: rodzinne, „becikowe”, alimentacyjne, dodatki pielęgnacyjne, mieszkaniowe, stypendia szkolne, Rodzina 500+ i inne
- Zarząd Dróg Miejskich: przyjmowanie zgłoszeń dotyczących awarii urządzeń miejskich (parkomaty), udzielanie informacji dotyczących strefy płatnego parkowania, zastrzeżonych miejsc postojowych – kopert dla niepełnosprawnych, opłatach, procedurze odwoławczej i sposobie załatwienia sprawy
- Wydział Działalności Gospodarczej i Rolnictwa: udzielanie informacji o procedurze i sposobie załatwienia sprawy, wymaganych dokumentach w związku z działalnością gospodarczą oraz rolniczą, zezwoleniami i licencjami na transport
- Wydział Finansowy: udzielanie informacji dotyczących podatków od nieruchomości, rolnego, leśnego, od osób fizycznych, opłat, procedury zgłaszania nowej nieruchomości
- Wydział Gospodarki Nieruchomościami: udzielanie informacji dotyczących podatków od gruntu, procedury i sposobie załatwienia spraw, przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności, opłat oraz bonifikat
- Wydział Urbanistyki i Architektury: udzielanie informacji dotyczących uzyskiwania zezwoleń na umieszczanie szyldów, pozwoleń, zgłoszeń zamiaru budowy, ustalenia warunków zabudowy
- Związek Międzygminny Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej: obsługa infolinii – udzielanie informacji dotyczących deklaracji, segregacji, harmonogramów odbioru, punktach odbioru odpadów problemowych, płatnościach, przyjmowanie zgłoszeń od klientów
- „Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu w Poznaniu”: udzielanie informacji o projekcie, czasie realizacji oraz procedurze
- Biuro Poznań Kontakt: lekcje integracyjne dla uczennic i uczniów Zespołu Szkół Specjalnych – przybliżenie pracy brokera infolinii Miasta, zapoznanie z najważniejszymi numerami alarmowymi, doskonalenie zdolności komunikacyjnych