W 2019 r. w Poznaniu było zarejestrowanych 516,6 tys. pojazdów, w tym 405 tys. pojazdów osobowych.
Prędkość ruchu w centrum
Poznań, Warszawa i Kraków to miasta o najbardziej zakorkowanych centrach, wynika z analizy Korkowo.pl – serwisu informującego na bieżąco o korkach na polskich drogach. Średnia dzienna prędkość wynosi tam ok. 20 km/h.
W promieniu do 2 kilometrów od ścisłego centrum średnia prędkość, w porannych godzinach szczytu, nie przekracza 19 km/h. Między 16:00 a 18:00 oscyluje w granicach 20 km/h. Na ulicach dojazdowych, w promieniu 2 do 5 kilometrów od centrum średnia prędkość to 36 km/h rano (6:00 – 9:00) i 37 km/h popołudniu (16:00-18:00). Szanse na przyśpieszenie kierowcy mają dopiero na obrzeżach miasta.
Organizacja ruchu
Miejski Inżynier Ruchu w 2019 r. zatwierdził:
- 458 nowych stałych organizacji ruchu, poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego, dostosowujące infrastrukturę drogową do obowiązujących przepisów, usprawniające ruch komunikacji zbiorowej, pojazdów indywidualnych, rowerzystów i pieszych oraz reorganizujące i porządkujące zasady parkowania w mieście
- 1 726 czasowych organizacji ruchu związanych z mającymi poprawić jakość życia i podróżowania mieszkańców inwestycjami, przebudowami i remontami, realizowanymi w pasie drogowym na terenie miasta
- wydał 36 decyzji administracyjnych o wykorzystaniu dróg w sposób szczególny, związanych z odbywającymi się w przestrzeni publicznej miasta ważnymi wydarzeniami rocznicowymi oraz imprezami sportowymi, kulturalnymi i religijnymi
Uruchomiono wortal transportowy, na którym pojawiają się m.in. informacje o zmianach w organizacji ruchu. Od sierpnia do końca grudnia 2019 r. zamieszczonych zostało 139 informacji m.in. o zmianach w organizacji ruchu.
Miejski Inżynier Ruchu prowadzi także działania mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa pieszych:
- przeglądy pasa drogowego i przygotowanie projektów stałej organizacji ruchu
- „Bezpieczna droga do szkoły” – prowadzona od kilku lat akcja polega na systematycznym sprawdzaniu dróg prowadzących do szkół oraz na wprowadzaniu stałych organizacji ruchu w ich rejonie
- doświetlenie przejść dla pieszych
- montaż oznakowania aktywnego przy przejściach dla pieszych
- nowe sygnalizacje świetlne
Liczba samochodów
W 2019 r. w Poznaniu było zarejestrowanych 516,6 tys. pojazdów, w tym 405,3 tys. pojazdów osobowych – o 19,3 tys. więcej niż w rok wcześniej (w tym o 16,3 tys. więcej pojazdów osobowych).
819 to liczba samochodów osobowych na 1000 mieszkańców przy uwzględnieniu osób zameldowanych na stałe i czasowo na dzień 31.12.2019 r.
Szkolenia kierowców
Przy ul. Wilczak 53 funkcjonuje Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, który w 2019 r. przeprowadził 7,4 tys. egzaminów teoretycznych oraz 15,9 tys. egzaminów praktycznych, zakończonych łącznie 4,7 tys. pomyślnie zdanymi egzaminami we wszystkich kategoriach.
Liczba samochodów osobowych w największych miastach Polski
2002 | 2010 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018/2001 w % | |
Poznań | 210 780 | 285 411 | 338 984 | 356 788 | 371 610 | 388 958 | 184,5 |
Kraków | 257 823 | 353 540 | 424 026 | 448 004 | 468 657 | 493 021 | 191,2 |
Łódź | 222 131 | 298 119 | 351 870 | 365 931 | 380 267 | 396 349 | 178,4 |
Warszawa | 694 805 | 931 495 | 1 131 120 | 1 194 068 | 1 261 803 | 1 332 923 | 191,8 |
Wrocław | 220 600 | 314 061 | 381 831 | 403 063 | 420 935 | 442 005 | 200,4 |
Źródło: GUS
Liczba samochodów osobowych na 1000 mieszkańców w największych miastach Polski
2002 | 2010 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018/2001 w % | |
Poznań | 365 | 514 | 625 | 660 | 690 | 725 | 198,6 |
Kraków | 340 | 467 | 557 | 585 | 611 | 639 | 187,9 |
Łódź | 283 | 408 | 502 | 525 | 551 | 578 | 204,2 |
Warszawa | 412 | 548 | 648 | 681 | 715 | 750 | 182,0 |
Wrocław | 345 | 498 | 601 | 632 | 659 | 690 | 200,0 |