W 2017 r. nasycenie nowoczesną powierzchnią handlową wyniosło 862 m2 na 1000 mieszkańców, czyli ponad 465 tys. m2.
W 2017 r. w sektorze handlu i usług pracowało 63% ogółu pracujących sektora przedsiębiorstw. Przychody ogółem z całokształtu działalności w sektorze handlu w 2017 r. zwiększyły się o 25,2%. Wzrost odnotowano również w większości sekcji usługowych, od 12% w sekcji „Obsługa rynku nieruchomości” do 21% w sekcji „Transport i gospodarka magazynowa”. Firmy handlowe i napraw pojazdów samochodowych zatrudniały 16% pracujących w mieście.
Sklepy i stacje paliw
Według danych GUS, w Poznaniu w 2016 r. (najnowsze dostępne dane) funkcjonowało ponad 1,8 tys. sklepów oraz 78 stacji paliw (w których pracuje powyżej 9 osób). Poza małymi sklepami o różnorodnym asortymencie (łącznie z owocowo-warzywnymi i rybnymi), które stanowiły jedną czwartą poznańskich sklepów, dominowały sklepy wyspecjalizowane, szczególnie prowadzące sprzedaż wyrobów odzieżowych, ogólnospożywcze oraz piekarniczo-ciastkarskie i mięsne. Pracowało w nich 16,9 tys. osób. Sklepy zajmowały powierzchnię sprzedażową liczącą 698 tys. m2. W mieście działały 22 duże domy handlowe, towarowe i hipermarkety oraz 129 supermarketów, o łącznej powierzchni sprzedażowej 253 tys. m2, zatrudniające 6 tys. osób.
Nowoczesna powierzchnia handlowa
Poznań należy do miast o najlepiej rozwiniętej sieci handlowej w kraju, jest drugim, po Wrocławiu, rynkiem handlowym w Polsce pod względem wielkości nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową wynoszącą 866 m2 na 1000 mieszkańców. Największą powierzchnia handlową dysponują: Avenida Poznań, Centrum Biznesu i Sztuki Stary Browar, Galeria Malta, Galeria Posnania. W mieście działają duże centra i obiekty handlowe należące do największych polskich i zagranicznych sieci handlowych: Auchan, Castorama, Carrefour,
Decathlon, IKEA, Intermarche, Jula, Leroy Merlin, Media Markt, Neinver, OBI, Piotr i Paweł, Praktiker, Tesco. Największymi wielkopowierzchniowymi obiektami handlu hurtowego są niemieckie Makro Cash&Carry i Selgros oraz holenderski Eurocash. Część obiektów handlowych oferuje także usługi rekreacyjne i kulturalne. Segment FMCG reprezentuje ponad 100 dużych sieciowych sklepów spożywczych.