Miasto Poznań prowadziło aktywną komunikację z mieszkańcami na kilku najpopularniejszych platformach mediów społecznościowych: Facebook, Instagram, Tik Tok oraz YouTube. Najchętniej wykorzystywanym kanałem komunikacji w mediach społecznościowych był Facebook. Na koniec 2023 r. oficjalny profil „Miasto Poznań” na Facebooku obserwowało 279 tys. osób. Łączny zasięg postów na tym profilu opublikowanych w 2023 r. wyniósł 5,5 mln osób. Facebookowy profil Miasta „Portal Poznan.pl” zanotował wzrost liczby obserwujących oraz zasięgu publikowanych treści – liczba polubień profilu wzrosła w 2023 r. do 47,1 tys.

Profil miastopoznan_ w serwisie Instagram pod koniec 2023 r. miał ok. 86 tys. obserwujących, a profil miasto_poznan na platformie TikTok 63,5 tys. obserwujących. Publikowane na tych profilach materiały promowały miasto i miejskie usługi (np. promocja Betlejem Poznańskiego, Imieniny ul. Święty Marcin, Poznański Budżet Obywatelski, „Zaułek Rzemiosła”) oraz treści edukacyjne (np. „Szacun dla zawodowców”, „Poznań przyciąga”). Ponadto Miasto zamieszczało materiały wideo na oficjalnym kanale serwisu YouTube „Miasto Poznań” oraz prowadziło transmisje live z wybranych miejskich wydarzeń.

Miasto koordynowało wiele płatnych kampanii w systemie Facebook Ads oraz Google Ads dotyczących miejskich inwestycji. Poprzez kampanie w mediach społecznościowych, prasie drukowanej oraz reklamie zewnętrznej informowano m.in. o wznowieniu komunikacji tramwajowej w centrum oraz pracach na Starym Rynku. Prowadzono kampanie wspierające lokalnych przedsiębiorców i rzemieślników, których lokale i zakłady znalazły się w strefach objętych remontami.

Miejski portal internetowy (www.poznan.pl) w 2023 r. został odwiedzony przez 14,3 mln osób. Publikowane tam materiały informowały m.in o najważniejszych inwestycjach w Poznaniu, działaniach Miasta na rzecz seniorów, rodziców czy dzieci. Znalazły się tam również artykuły dotyczące ochrony środowiska i najważniejszych miejskich programów (m.in. „Kawka Bis”, „OK Poznań”, „Mała retencja”) oraz zagadnienia dotyczące profilaktyki zdrowotnej i ochrony zdrowia.

Miasto Poznań realizowało wiele kampanii informacyjnych, edukacyjnych i społecznych, należały do nich m.in.:

  • „Neuroróżnorodność w pracy” – kampania społeczno-edukacyjna pn. „Zmień perspektywę na neuroróżnorodność” promująca otwarty rynek pracy oraz zachęcająca poznańskich pracodawców do zatrudniania osób neuroatypowych; kampania prowadzona była w sieci (dedykowany landing page, emisja spotu edukacyjnego, reklamy w mediach społecznościowych) oraz w przestrzeni miejskiej (m.in. Citylighty);

  • Kongres POZAP – Poznań o Zamówieniach Publicznych – na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich (MTP) odbyła się 3. edycja kongresu o zamówieniach publicznych zorganizowana przez Miasto we współpracy z partnerem zewnętrznym; podczas wydarzenia można było zapoznać się z najnowszymi zmianami w przepisach wraz z ich interpretacją oraz poznać najlepsze praktyki stosowane przez ekspertów; prelekcji można było posłuchać również w wersji online; łącznie w imprezie wzięło udział ponad 1 tys. osób;
Kongres POZAP

pozap 2

Źródło: UMP
  • kampania promująca Poznański Budżet Obywatelski (PBO) 2024 – m.in. przygotowano nową grafikę z wykorzystaniem nowej kolorystyki i istniejącego znaku oraz prowadzono kampanię w mediach społecznościowych i Google Ads, w formie banerowej (Internet), na portalu epoznan.pl, a także w telewizji WTK;

  • promocja Imienin ul. Święty Marcin – w związku z zakończeniem remontu nawierzchni ul. Święty Marcin w pięciu miastach tj. Szczecinie, Wrocławiu, Warszawie, Bydgoszczy oraz Łodzi przeprowadzono kampanię promującą obchody imienin ulicy i Narodowego Święta Niepodległości; 11 listopada certyfikowane rogale świętomarcińskie, będące motywem przewodnim kampanii, zostały wysłane do prezydentów innych miast oraz wielu instytucji biznesu i kultury czy przedstawicieli mediów w całym kraju;
  • „Szacun dla zawodowców” – poprzez kampanię informacyjno-promocyjną na temat zawodów i kształcenia zawodowego, a także poprzez wydarzenie pn. „Arena Zawodów” Miasto zachęcało uczniów szkół podstawowych do wyboru szkoły zawodowej lub technikum na dalszym etapie kształcenia;

  • Na Falach – Miasto wspólnie z Poznańskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji współpracowało przy promowaniu cyklu bezpłatnych, letnich koncertów #NaFalach, które odbywały się nad jeziorem Malta oraz jeziorem Strzeszyńskim; w ramach działań promocyjnych pojawiły się reklamy informacyjne na nośnikach typu Citylight, animacje w środkach transportu publicznego oraz reklamy w tygodniku wpoznaniu.pl;
  • Betlejem Poznańskie 2023 – zaprojektowano nową identyfikację wizualną na stronę internetową, którą stosowano także przy wszelkich działaniach informacyjnych; w ramach strategii promocyjnej wykupiono reklamy zewnętrzne na nośnikach typu digital citylight oraz citylight w Krakowie; z kolei w Szczecinie, Łodzi, Bydgoszczy, Lesznie oraz Koninie zdecydowano się na animację reklamową w środkach transportu publicznego; komunikat prezentowano również w Kolejach Wielkopolskich; jarmarki świąteczne odbywały się w czterech lokalizacjach: na pl. Kolegiackim, pl. Wolności, rynku Łazarskim oraz na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich; ważnym elementem były imprezy towarzyszące, takie jak: Poznań Ice Festival, rozświetlenie choinki miejskiej czy odwiedziny Świętego Mikołaja z Laponii.
Yoshiki Katsurada i Yoshihito Kosaka to zwycięzcy konkursu głównego Poznań Ice Festival
ice festival
Źródło: UMP