Rodzice lub opiekunowie prawni złożyli 4,4 tys. wniosków o przyjęcie dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej, w tym 3,8 tys. do placówek prowadzonych przez Miasto Poznań. Na koniec września 2022 r. z oferty placówek wychowania przedszkolnego skorzystało 22,9 tys. dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Według danych GUS-u 105,3% dzieci w wieku 3–6 lat w 2021 r. (najnowsze dostępne dane) było objętych wychowaniem przedszkolnym w Poznaniu.
Najchętniej wybieranymi przedszkolami były Przedszkole nr 8 przy ul. Bosej (3,6 dzieci na jedno miejsce) oraz Przedszkole nr 95 przy ul. Hangarowej (3,2 dzieci na jedno miejsce).
Większość dzieci, tj. 21,9 tys. (96%) uczęszczała do ogólnodostępnych przedszkoli funkcjonujących samodzielnie. Inne formy wychowania przedszkolnego zapewniały opiekę dla: 642 dzieci (3%) w oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych, 157 dzieci (0,7%) w przedszkolach specjalnych, 224 dzieci (1%) w punktach przedszkolnych.
Większość dzieci, tj. 14,3 tys. (62%) uczęszczała do placówek prowadzonych przez Miasto Poznań, w których największą grupę, tj. 73% (10,3 tys.) stanowiły dzieci w wieku 3–5 lat. Co czwarte dziecko w przedszkolu było sześciolatkiem.
Dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego w Poznaniu
Źródło: GUS, UMP
Na koniec września 2022 r. do szkół podstawowych i ponadpodstawowych funkcjonujących w Poznaniu uczęszczało 97,9 tys. uczniów, z czego do szkół prowadzonych przez Miasto Poznań uczęszczało 68,5 tys. uczniów (w tym do szkół podstawowych – 36,6 tys., branżowych I stopnia – 2,8 tys., techników – 12,3 tys., liceów ogólnokształcących – 15,8 tys., artystycznych – 371, branżowych II stopnia – 393 uczniów).
Inauguracja roku szkolnego 2022/2023
Źródło: UMP
70% uczniów poznańskich szkół kształciło się w placówkach prowadzonych przez Miasto Poznań. Udział ten zmniejszył się w porównaniu z rokiem poprzednim (75%).
Większość uczniów szkół prowadzonych przez Miasto Poznań uczęszczała do placówek ogólnodostępnych (66,9 tys.). Część dzieci i młodzieży (z uwagi na stan zdrowia, niepełnosprawność) kształciła się w szkołach specjalnych, do których uczęszczało ok. 1,2 tys. osób.
Uczniowie w szkołach podstawowych i gimnazjach w Poznaniu
Źródło: GUS, UMP
Uczniowie w szkołach ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych w Poznaniu
Źródło: GUS, UMP
Oprócz oddziałów ogólnodostępnych, szkoły prowadziły naukę w oddziałach alternatywnych, takich jak sportowe, mistrzostwa sportowego, dwujęzyczne. Do najchętniej wybieranych oddziałów alternatywnych na poziomie szkół podstawowych należały oddziały sportowe, a w szkołach ponadpodstawowych – oddziały dwujęzyczne.
Dzieci i młodzież kształcąca się w szkołach sportowych oraz mistrzostwa sportowego najczęściej doskonaliła się w takich dyscyplinach, jak: koszykówka, siatkówka, piłka nożna, piłka ręczna, pływanie, hokej na trawie. Szkoły te ściśle współpracowały z 24 poznańskimi klubami sportowymi oraz 7 polskimi związkami sportowymi, m.in. w zakresie szkoleń, zajęć trenerskich oraz organizacji imprez, zawodów i obozów sportowych.
W szkołach prowadzonych przez Miasto Poznań oddziały realizujące program pozwalający zdawać międzynarodową maturę funkcjonowały w II Liceum Ogólnokształcącym im. Gen. Zamoyskiej i H. Modrzejewskiej, w którym do międzynarodowej matury przystąpiło 40 licealistów.
W poznańskich przedszkolach oraz szkołach w roku szkolnym 2022/2023 uczyło się 13,1 tys. dzieci i młodzieży pochodzącej z zagranicy (2-krotnie więcej niż w poprzednim roku szkolnym), w tym ok. 10,5 tys. osób z Ukrainy, z których prawie połowa posiadała status uchodźcy, oraz 1,4 tys. uczniów z Białorusi. Najwięcej uczniów zagranicznych uczęszczało do szkół podstawowych (5,8 tys. osób) oraz szkół policealnych (4,3 tys. osób). W 14 szkołach podstawowych i ponadpodstawowych funkcjonowało łącznie 41 oddziałów przygotowawczych, w których uczniowie z Ukrainy przygotowywali się do nauki w polskich szkołach, poprzez naukę języka polskiego oraz realizację podstawy programowej w zakresie dostosowanym do ich potrzeb i możliwości. Uczniów wspierał asystent kulturowy. Nauka języka polskiego dla dzieci z Ukrainy odbywała się również w placówkach wychowania przedszkolnego.
W 4 szkołach realizowany był rządowy „Program integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021–2030”. W ramach tego programu dla uczniów pochodzenia romskiego przeprowadzono ok. 560 dodatkowych godzin zajęć.
Dla uczniów z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa CDZdM oferowało indywidualne konsultacje z doradcą zawodowym.
Liczba uczniów w oddziałach alternatywnych w szkołach prowadzonych przez Miasto Poznań w roku szkolnym 2022/2023
Rodzaje oddziałów | Szkoły podstawowe | Szkoły branżowe I stopnia | Technika | Licea ogólnokształcące | Razem |
Sportowe | 3833 | 0 | 0 | 806 | 4639 |
Mistrzostwa sportowego | 261 | 0 | 0 | 280 | 541 |
Integracyjne | 1602 | 0 | 0 | 0 | 1602 |
Terapeutyczne | 213 | 182 | 0 | 240 | 635 |
Przysposabiające do pracy | 43 | 0 | 0 | 0 | 43 |
Dwujęzyczne | 686 | 0 | 196 | 1537 | 2419 |
Międzynarodowe | 65 | 0 | 0 | 130 | 195 |
Przygotowawcze dla uczniów cudzoziemskich |
636 | 0 | 41 | 703 | |
Przygotowania wojskowego | 0 | 0 | 29 | 32 | 61 |
Razem | 7339 | 182 | 266 | 3051 | 10 838 |