Według raportu Colliers International Polska i PKO Bank Polski S.A. na koniec III kwartału 2023 r. zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Poznaniu wynosiły 642 300 m2, czyli 630 m2 na 1000 mieszkańców i z powodu zamknięcia centrum handlowego Galeria Malta oraz dawnych centrów handlowych Tesco zmniejszyły się o 76 595 m2 w porównaniu z rokiem poprzednim.

W Poznaniu największą powierzchnią handlową dysponowały trzy centra handlowe: Posnania, Avenida Poznań i Stary Browar.

W mieście działały duże obiekty i centra handlowe należące do największych sieci handlowych, takich jak: Castorama, Carrefour, Decathlon, IKEA, Intermarche, Jula, Kaufland, Media Markt, Media Expert, OBI, Praktiker, Auchan, Leroy Merlin. Największymi wielkopowierzchniowymi obiektami handlu hurtowego były Makro Cash&Carry, Eurocash Cash&Carry i Selgros.

Spółka z udziałem Miasta – Targowiska sp. z o.o. – zarządzała 8 miejskimi targowiskami o powierzchni 20,7 tys. m2 z 839 miejscami sprzedaży, znajdującymi się na rynkach: Jeżyckim, Wildeckim, Łazarskim, na placach: Bernardyńskim, Wielkopolskim oraz przy ulicach: Świt, Racjonalizatorów i Bukowskiej. W porównaniu z poprzednim rokiem ubyło 38 punktów sprzedaży, a powierzchnia sprzedażowa zmniejszyła się o 3%.

Na placach targowych oprócz działalności handlowej odbyło się łącznie 25 wydarzeń w następujących obszarach:

  • promocja producentów żywności – Livecooking z udziałem Bartosza Nowaka, finalisty popularnego programu kulinarnego Masterchef, który przygotował zróżnicowane menu oparte na produktach zakupionych na targowiskach: na pl. Bernardyńskim, Wielkopolskim, rynku Łazarskim i Jeżyckim;
  • promocja rzemiosła i rękodzielnictwa – pokazy rzemieślników, m.in. szewców na pl. Bernardyńskim, rękodzielników na rynku Łazarskim, modystek na pl. Wielkopolskim, złotnika czy hafciarek na rynku Jeżyckim, warsztaty z: plecionkarstwa (makramy), ogrodnictwa (porady i sadzenie roślin), tworzenia bransoletek, lepienia z gliny na rynku Wildeckim;
  • wprowadzenie usług gastronomicznych – m.in. Food Truck Party na rynku Łazarskim, Jeżyckim i Wildeckim;
  • współpraca z lokalnymi społecznościami – m.in. Święto Fyrtla Garbary, Hawajska Majówka na rynku Łazarskim, powakacyjny sąsiedzki kiermasz wymiany odzieży dziecięcej i drobnego sprzętu dziecięcego na pl. Wielkopolskim, Rynek Rozmaitości Jeżyckich z udziałem 30 wystawców gastronomicznych i ponad 50 rękodzielników, Kino letnie na rynku Wildeckim;
  • promocja indywidualnego charakteru i historii danego miejsca – m.in. Majówka na Bernardynach, Dzień z Duchami Przeszłości na rynku Łazarskim, Malowanie na straganie na pl. Wielkopolskim i rynku Wildeckim;
  • kulturalno-handlowe m.in. Targi Sztuk Pięknych – otwarte, cykliczne wydarzenia umożliwiające obcowanie ze sztuką, rzemiosłem i muzyką w przestrzeni publicznej.

Odbyły się tradycyjne jarmarki: Jarmark Wielkanocny na pl. Wolności i Jarmark Bożonarodzeniowy „Betlejem Poznańskie 2023”, który miał miejsce w dwóch lokalizacjach – na pl. Wolności i na pl. Powszechnej Wystawy Krajowej w przestrzeni  Międzynarodowych Targów Poznańskich.

„Betlejem Poznańskie 2023” na pl. Wolności

betlejem poznańskie 2 JPG

Źródło: UMP

Jarmark świąteczny na Międzynarodowych Targach Poznańskich, jako jedyny w Polsce, został nominowany w prestiżowym konkursie „Best Christmas Markets” – międzynarodowej organizacji European Best Destinations. Zdobył 6. miejsce spośród 20 jarmarków z całej Europy.