Głównymi markami i produktami turystycznymi Poznania zarządzanymi przez miejską instytucję kultury – Poznańskie Centrum Dziedzictwa (PCD) lub stowarzyszenie – Poznańską Lokalną Organizację Turystyczną (PLOT) były:

  • obiekty: Brama Poznania ICHOT – interaktywne centrum historii Ostrowa Tumskiego opowiadające o początkach państwa polskiego (71,1 tys. odwiedzających); Trakt Królewsko-Cesarski – główny szlak turystyczny Poznania, ukazujący najciekawsze, historyczne miejsca w Poznaniu wzdłuż ok. 3-kilometrowej trasy turystycznej (1,7 tys. uczestników wydarzeń); Galeria Śluza – przestrzeń wystaw czasowych opowiadających o współczesnym i historycznym Poznaniu (25,3 tys. odwiedzających); Centrum Szyfrów ENIGMA – placówka wystawienniczo-edukacyjna prezentująca dokonania polskich matematyków związane ze złamaniem szyfru „Enigmy” (50,6 tys. zwiedzających);
Centrum Szyfrów Enigma

enigma

Źródło: UMP (fot. PCD/Ł.Gdak)
Lato na Trakcie Królewsko-Cesarskim

trakt królewsko cesarski

Źródło: UMP (fot. PCD/Ł.Gdak)
  • wydarzenie: Dni Twierdzy Poznań – w programie 11. edycji, m.in. można było obejrzeć forty, schrony i miejsca związane z historią Poznania, a także wziąć udział w rekonstrukcjach historycznych i wycieczkach tematycznych; liczbę uczestników szacuje się na ok. 12 tys. osób;
Dni Twierdzy Poznań

Dni Twierdzy Poznan 2

Źródło: UMP (fot. Marek Zakrzewski)
  • produkty: Poznańska Karta Turystyczna – znalazło się w niej 178 atrakcji, wiele z nich po raz pierwszy (np. HistoryLand, Centrum Kultury Zamek); ze względu na duże zainteresowanie zwiększono nakład do 3 tys. kart; Fest Fyrtel – ma na celu popularyzację dziedzictwa i historii lokalnej społeczności śródmiejskich dzielnic, tj. Łazarza, Jeżyc i Wildy; marka rozwijana była poprzez: zorganizowanie 6 spacerów z przewodnikami oraz międzypokoleniowego projektu pn. „Opowieści zez Fyrtla: Fajrant na Łazarzu”, rozdystrybuowanie bezpłatnych map i widokówek z dawnymi widokami, utworzenie nowej strony internetowej, kontynuowanie współpracy z przedstawicielami rad osiedli oraz organizacjami pozarządowymi; miejskie gry turystyczne, pokazujące atrakcje turystyczne i przybliżające historię miasta oraz ważne wydarzenia i postaci w atrakcyjnej formie, tj.: „Czas patriotów”, „Poznań poza czasem”, „Pierwsze Iskry”, „Rowerem po Poznaniu”, „Rowerem wokół Poznania”, „Zaklęte w kamieniu”, „Pierwszy stopień poznania”, „Poznań QR Code”, „Statystyka w historii Stołecznego Miasta Poznania” oraz „Uciekające koziołki”.

W 2023 r. PLOT uruchomił nowy portal internetowy www.visitpoznan.pl.

Portal powstał w ramach projektu pn. „Nowoczesny portal turystyczny marki Poznań (Polskiej Marki Turystycznej): aktualizacja, modernizacja i popularyzacja narzędzia online służącego promocji i informacji turystycznej”, na który PLOT otrzymał dofinansowanie ze środków Ministerstwa Sportu i Rekreacji. Ponadto w ramach projektu zostały przygotowane 3 spoty promocyjne przedstawiające ofertę turystyczną Poznania i aglomeracji poznańskiej.

Po raz pierwszy w historii polskiej edycji renomowanego przewodnika kulinarnego, wydanego przez Michelin, polecanych było 11 restauracji z Poznania, a Poznań obok Warszawy i Krakowa stał się trzecim polskim miastem ujętym w zestawieniu słynnych inspektorów. Wyjątkowe wyróżnienie, jakim jest gwiazdka Michelin, zostało przyznane Restauracji Muga. Z kolei 2 lokale: „Fromażeria” i TU. otrzymały prestiżowe wyróżnienie Bib Gourmand.

Poznańska restauracja z gwiazdką w przewodniku Michelin

michelin

Źródło: UMP

Miejska oferta turystyczna była promowana:

  •  w mediach i Internecie
    • „W zgodzie z Naturą” – artykuły prezentujące ofertę turystyczną Poznania i okolic w czasopiśmie dystrybuowanym w sieci piekarni „Natura”;
  • w materiałach drukowanych:
    •  „Poznań i okolice dla dzieci” – przewodnik skierowany do rodzin z dziećmi w wersji polskiej i angielskiej;
    •  „Poznań najkrócej” – ulotka z najważniejszymi atrakcjami w wersji polskiej, niemieckiej, angielskiej, czeskiej, francuskiej, hiszpańskiej, hebrajskiej (łącznie 90 tys. sztuk);
    • mapa Poznania w wersji polskiej, angielskiej i niemieckiej (40 tys. sztuk);
    •  „Wizytówki Atrakcji Turystycznych Poznania” w wersji polskiej (80 tys. sztuk);
    • Legenda o poznańskich koziołkach oraz Legenda o świętym Marcinie – ulotki w wersji polskiej, angielskiej, niemieckiej (po 5 tys. sztuk); 
  • na tematycznym Poznańskim Szlaku Kulinarnym:
    • Szlakiem Poznańskiej Pyry – kulinarny szlak tworzyły restauracje serwujące
      dania z ziemniaka według regionalnych receptur lub autorsko do nich
      nawiązujące.

Oferta turystyczna oraz konferencyjna Poznania była promowana m.in. na 13 międzynarodowych wydarzeniach targowych w: Poznaniu, Madrycie, Berlinie, Warszawie, Zurichu, Paryżu, Londynie, Frankfurcie nad Menem, Barcelonie, Dubaju, Helsinkach, Sztokholmie. Zorganizowano także 30 podróży studyjnych i prasowych, w których łącznie wzięło udział blisko 150 osób z Polski, Niemiec, Czech, Włoch, Chin, Izraela, Holandii, USA i Kanady. Nastąpiło bardzo duże ożywienie na rynkach czeskim i amerykańskim – to ostatnie związane było między innymi z obecnością w Poznaniu stałego garnizonu wojsk amerykańskich.

Ponadto w rozdziale pt. „Środowisko” znajduje się sekcja poświęcona projektom
promocyjnym i inicjatywom proekologicznym prowadzonym przez Miasto.