Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2022 r. (najnowsze dostępne dane) dworzec Poznań Główny obsłużył 22,1 mln podróżnych i był drugą w Polsce największą stacją wymiany pasażerskiej.

Z dworca korzystali przede wszystkim krajowi przewoźnicy kolejowi obsługujący połączenia regionalne i dalekobieżne: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PLK), Polregio S.A. i Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. (KW). W 2023 r. Miasto zabezpieczyło środki finansowe na zadanie pn. „Integracja węzłów na północnej obwodnicy towarowej m. Poznania z miejskim transportem zbiorowym”. Kontynuowano prace projektowe i kompletowanie niezbędnej dokumentacji w zakresie budowy skrzyżowań z linią kolejową nr 354 w ciągu ulic Lutyckiej i Golęcińskiej.

W 2023 r. w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (PKM), której operatorem  jest spółka samorządu województwa wielkopolskiego – Koleje Wielkopolskie sp. z o.o., funkcjonowały połączenia w 9 kierunkach: Wągrowiec, Grodzisk Wielkopolski, Nowy Tomyśl, Środa Wielkopolska, Gniezno, Rogoźno, Września, Kościan i Wronki. W ramach rozwoju PKM planowane było uruchomienie nowych połączeń na kierunku Poznań–Śrem oraz Poznań–Międzychód. Z okazji 5-lecia istnienia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej w 2023 r. podpisano porozumienie na uruchomienie od 1 stycznia 2024 r. dodatkowych pociągów kursujących w obu kierunkach w ramach PKM (głównie na najkrótszych trasach).

5 lat i więcej kursów Poznańskiej Kolei Metropolitalnej

Źródło: UMP 

W sierpniu na Dworcu Letnim w Poznaniu odbyła się prezentacja pierwszego Hybrydowego Zespołu  trakcyjnego Impuls 2 typu 36WEh, który Spółka Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. włączyła do eksploatacji w 2023 r. Pojazd ten, wyposażony w dwusystemowy (hybrydowy) napęd, pozwala na jazdę zarówno pod trakcją elektryczną, jak i na trasach niezelektryfikowanych, dzięki silnikowi spalinowemu.

W 2023 r. Koleje Wielkopolskie przeprowadziły modernizację bazy dla serwisowania pojazdów w Poznaniu. Zelektryfikowano tor prowadzący do hali serwisowej, co umożliwiło obsługę pojazdów elektrycznych. Hala została również wyposażona w najnowocześniejszy sprzęt diagnostyczny. Dzięki temu Punkt Utrzymania Taboru w Poznaniu, stał się miejscem kompleksowego serwisu dla pojazdów zarówno spalinowych, jak i elektrycznych.

Mieszkańcy Poznania mogli korzystać ze Wspólnego Biletu Samorządowego, który w ciągu doby uprawniał do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami wybranych przewoźników i zniżek w wybranych instytucjach kultury (w Poznaniu w: Wielkopolskim Muzeum Niepodległości, Centrum Szyfrów Enigma, Bramie Poznania, Teatrze Wielkim i Polskim Teatrze Tańca).

W 2023 r. Port Lotniczy Poznań-Ławica sp. z o.o. obsłużył łącznie 2,8 mln pasażerów, o blisko 1/4 więcej w porównaniu do 2022 r.

Aż 93,4% ruchu pasażerskiego obejmowało loty zagraniczne (46 regularnych kierunków), a 6,6% loty krajowe (2 regularne kierunki). Na lotnisku działało 14 linii czarterowych, 2 przewoźników typu „low cost” oraz 5 tradycyjnych przewoźników typu „Legacy”.

Ruch regularny obejmował połączenia w 48 kierunkach: Warszawa, Frankfurt, Monachium, Londyn–Stansted, Londyn–Luton, Dublin, Amsterdam, Kopenhaga, Paryż–Beauvais, Budapeszt, Zadar, Oslo–Torp, Kraków, Liverpool, Edynburg, Bristol, Alicante, Malta, Mediolan–Bergamo, Rzym–Ciampino, Sztokholm–Arlanda, Amman, Bruksela–Charleroi, Helsinki, Wenecja–Treviso, Manchester, Split, Burgas, Tel Aviv,Leeds/Bradford, Cork, Birmingham, Eindhoven, Korfu, Pula, Barcelona–Girona, Cagliari, Chania, Dubaj, Kutaisi, Lizbona, Werona, Bari, Tirana, Majorka, Pafos.

W 2023 r. dokonano 35 tys. operacji lotniczych, z tego odprawiono: 9,1 tys. samolotów rejsowych, 5,2 tys. czarterowych i 14,4 tys. General Aviation.

Najwięcej pasażerów korzystało z:

  • połączeń regularnych do: Londynu (lotniska Stansted – 157,0 tys. i Luton – 129,6 tys.), Warszawy (134,7 tys.), Monachium (97,0 tys.), Dublina (75,8 tys.), Frankfurtu (117,9 tys.);
  • połączeń czarterowych do: Antalyi (232,5 tys.), Hurghady (51,8 tys.), Marsa Alam (53,8 tys.).

Najwięcej lotów na kierunkach regularnych dotyczyło: Warszawy (2,2 tys.), Frankfurtu (1,8 tys.) oraz Monachium (1,3 tys.). Port Lotniczy Poznań-Ławica sp. z o.o. wszedł w skład konsorcjum i wraz z partnerami zagranicznymi ubiega się o dofinansowanie unijne planowanego projektu pn. „BSR Hydrogen Air Transport-Preparation of Baltic Sea Region Airports for Green Hydrogen”. W pierwszym etapie planuje się budowę na terenie lotniska farmy fotowoltaicznej, która w przyszłości stanie się odnawialnym źródłem energii dla elektrolizerów do produkcji ekologicznego wodoru do samolotów.