W celu wyrównania szans edukacyjnych oraz wsparcia dzieci i młodzieży, w tym szczególnie uzdolnionych, Miasto sfinansowało 350 programów zajęć pozalekcyjnych, w tym 267 programów w szkołach podstawowych, 51 – w liceach ogólnokształcących, 25 – w technikach i 7 – w branżowych szkołach I stopnia.
Wśród realizowanych programów zajęć pozalekcyjnych znalazło się 118 programów rozwijających zainteresowania, 108 – sportowych, 58 – przedmiotowych, 51 – antydyskryminacyjnych i 15 – językowych.
W ramach otwartego konkursu ofert Miasto zawarło umowy z organizacjami pozarządowymi, które zrealizowały 15 projektów w obszarach „Nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie” oraz „Działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynek dzieci i młodzieży”. Uczestniczyło w nich 4,5 tys. osób. Projekty te miały na celu: organizację wypoczynku dla dzieci i młodzieży podczas wakacji i ferii, promocję szkolnictwa zawodowego, rozwijanie zainteresowań i pasji, kształtowanie postaw obywatelskich z uwzględnieniem edukacji lokalnej i regionalnej, doskonalenie kompetencji kadry pedagogicznej, zwiększenie świadomości postaw prozdrowotnych oraz w obszarze zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska, a także ekologii.
Uczniowie szkół podstawowych (z klas 4–8) mogli skorzystać z bezpłatnych korepetycji zorganizowanych w ramach projektów: 6. edycja „Korki w Mieście – edukacja, wiedza i rozwój dzieci i młodzieży” (w roku szkolnym) oraz „Wielka Dogrywka z Korków” (w czasie wakacji). Po raz pierwszy możliwość wzięcia korepetycji mieli również uczniowie szkół ponadpodstawowych w ramach projektu „Korepetycje w Mieście – zajęcia wyrównawcze dedykowane uczniom szkół średnich – pilotaż”. Z korepetycji łącznie skorzystało 328 osób.
W ramach współpracy z uczelniami uczniowie, m.in. brali udział w wykładach, warsztatach, ćwiczeniach, zajęciach laboratoryjnych, kursach. Pedagodzy uczestniczyli w konferencjach naukowych, programach badawczych, doskonalili metody dydaktyczne i korzystali z pomocy kadry naukowej, natomiast studenci mieli możliwość odbycia praktyk zawodowych w poznańskich szkołach. Efektem tej współpracy były także tzw. klasy akademickie i patronackie (na podstawie umów i porozumień z uczelniami) oraz wspólnie realizowane projekty.
Na wszystkich poziomach nauczania zarówno dzieci, uczniowie, a także nauczyciele uczestniczyli w wielu przedsięwzięciach podejmowanych w ramach współpracy ze szkołami i instytucjami zagranicznymi. Efektem tej współpracy była poprawa warunków kształcenia oraz wsparcie edukacji i rozwoju uczniów oraz kadry pedagogicznej. Współpraca zagraniczna szkół obejmowała m.in. realizację projektów dofinansowanych ze środków UE, tzw. „wymianę uczniów”, udział w wyjazdach studyjnych, naukę języków obcych, odbycie zagranicznych praktyk i staży zawodowych, wymianę doświadczeń, pomoc charytatywną, zaangażowanie się w działania związane ze współpracą Miasta Poznania z UNICEF-em. Realizowane projekty dofinansowane ze środków UE to np.: „Inteligentne kwalifikacje zawodowe – szkolenia w CKZiU Poznań”, „Rozwój infrastruktury Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Poznaniu”, „Współpraca dla zawodowej przyszłości – podnoszenie efektywności kształcenia w ZSŁ, ZSH oraz ZSZ nr 6 w Poznaniu”, „Rozwój kształcenia zawodowego w ZSBD w Poznaniu”, „Kształcenie w zawodach niszowych – Ceramik – ZSB1 w Poznaniu”, „ENIGMA – Wsparcie nauczania matematyki i informatyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych Metropolii Poznań”, „Wsparcie dzieci z rodzin pegeerowskich w rozwoju cyfrowym – Granty PPGR”, „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”, „Mobilność 2021”, „Mobilność 2022”, „Mobilność 2023”, „Partnerstwa 2023”.
Miasto kontynuowało działania wspierające i promujące rozwój szkolnictwa zawodowego m.in. poprzez realizację (od 2015 r.) projektu pn. „Szacun dla Zawodowców”. W ramach tego projektu prowadzono kampanię informacyjno-promocyjną oraz prowadzono stronę internetową (www.zawodowcy.poznan.pl). Ponadto po raz kolejny zorganizowano Targi Szkolnictwa Zawodowego „Arena Zawodów”, podczas których zaprezentowało się 21 szkół, a 3 tys. uczniów (przede wszystkim ósmoklasistów) mogło poznać blisko 100 zawodów. Kształcenie zawodowe w szkołach wspierane było również poprzez współpracę szkół z przedsiębiorstwami, stowarzyszeniami, instytucjami, szkołami wyższymi oraz partnerami zagranicznymi. W jej efekcie realizowano projekty, doposażono pracownie w specjalistyczny sprzęt do nauki zawodu, umożliwiono uczniom odbycie kursów, staży i praktyk zawodowych. Ponadto nauczyciele wzięli udział w szkoleniach, funkcjonowały klasy patronackie, zorganizowano warsztaty oraz wykłady i spotkania z ekspertami przybliżającymi konkretne zawody, a także przeprowadzono zajęcia praktyczne i w laboratoriach.
W 2023 r. Miasto zawarło umowę dotyczącą utworzenia Branżowego Centrum Umiejętności (BCU) w dziedzinie piekarstwa ze Stowarzyszeniem Rzemieślników Piekarstwa, Wielkopolską Izbą Rzemieślniczą i Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu. Poznańskie BCU będzie jednym z 3 tego typu centrów w województwie wielkopolskim oraz jednym ze 120 planowanych w Polsce. BCU będą zaawansowanymi technologicznie i ukierunkowanymi branżowo placówkami kształcenia, szkolenia i egzaminowania. Połączą działania szkół, uczelni i pracodawców.
Zespół Szkół Łączności im. Mikołaja Kopernika (ZSŁ), jako pierwsza instytucja z Polski, została wyróżniona i promowana przez międzynarodowe centrum UNESCO–UNEVOC (Międzynarodowe Centrum Edukacji i Szkolenia Technicznego i Zawodowego) za innowacyjne podejście do kształcenia zawodowego i wdrożenie Akademii Huawei.
Akademia od 2021 r. przeszkoliła ponad 1 tys. uczniów ZSŁ w zakresie korzystania z ICT (technologii informacyjno-telekomunikacyjnych). ZSŁ to pierwsza szkoła w Polsce z akredytacją Huawei.
W obszarze edukacji odbyły się m.in. takie wydarzenia, jak: XXVI Targi Edukacyjne pod hasłem „Wielkopolski pociąg do edukacji”, I Wielkopolski Festiwal Rzemiosła, Targi Edukacji Zagranicznej, polsko-niemieckie forum „Wielojęzyczność, nowoczesne technologie i współpraca w zespole wielokulturowym w kształceniu zawodowym”, IV polsko-gruzińska konferencja „Wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesie uczenia się”, III edycja Konferencji dla EDUKACJI „#MIKROINNOWACJE #MAKROEFEKTY”.
Miasto Poznań przyznało uczniom 345 nagród finansowych i wyróżnień indywidualnych za szczególne osiągnięcia naukowe (100 uczniów), artystyczne (60 uczniów), sportowe (161 uczniów) oraz zawodowe (24 uczniów). Ponadto Prezydent Miasta Poznania przyznał 349 nagród dla nauczycieli.
Nauczyciele i dyrektorzy poznańskich placówek oświatowych odebrali Nagrodę Prezydenta Miasta Poznania
Źródło: UMP
Według danych Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej (OKE) w Poznaniu, do obowiązkowych egzaminów końcowych w 2023 r. przystąpiło łącznie ok. 13,5 tys. osób, w tym ok. 7 tys. uczniów w szkołach podstawowych oraz 6,6 tys. uczniów w szkołach kończących się maturą. Podobnie jak w latach poprzednich, najczęściej zdawanym językiem obcym nowożytnym w szkołach podstawowych i na egzaminie maturalnym był język angielski.
Maturę zdało 88% poznańskich maturzystów. W liceach ogólnokształcących, w których uczniowie egzaminy zdawali według nowej „Formuły 2023” – zdawalność wyniosła 94%, z kolei w technikach, szkołach artystycznych oraz branżowych szkołach II stopnia, w których egzaminy odbyły się według dotychczasowej „Formuły 2015” – zdawalność wyniosła 79%.
Tabela 4. Średnie wyniki egzaminów końcowych z wybranych przedmiotów
w poznańskich szkołach w 2023 r. (w %)
Przedmiot |
Egzamin ósmoklasisty |
Matura podstawowa „Formuła 2023” |
Matura podstawowa „Formuła 2015” |
Matura rozszerzona „Formuła 2023” |
Matura rozszerzona „Formuła 2015” |
Język polski |
69 | 68 | 61 | 59 | 60 |
Matematyka | 61 | 74 | 54 | 54 | 22 |
Język angielski |
73 | 90 | 81 | 75 | 64 |
Geografia | x | x | x | 58 | 42 |
Biologia | x | x | x | 53 | 28 |
Chemia | x | x | x | 53 | 11 |
Źródło: OKE
W rankingach liceów i techników portalu „Perspektywy 2024” w gronie najlepszych polskich szkół znalazły się 44 licea ogólnokształcące i technika z Poznania, czyli tyle samo szkół, co w roku poprzednim. Tytułem „Złotej” szkoły uhonorowano 9 poznańskich liceów, które zajęły miejsca wśród 200 najlepszych szkół oraz 4 technika, które uplasowały się wśród 100 najlepszych tego typu szkół. Na wysokim, 7. miejscu w zestawieniu Rankingu Techników „Perspektywy 2024” uplasowało się Technikum Komunikacji w Zespole Szkół Komunikacji, które od lat należy do ścisłej 10-tki najlepszych techników w kraju. W Rankingu Liceów Ogólnokształcących „Perspektywy 2024” najwyższe, tj. 21. miejsce, zajęło VIII Liceum Ogólnokształcące im. A. Mickiewicza, które również w tym rankingu rokrocznie zajmuje wysokie miejsca.
Uczeń II Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu został laureatem konkursu Rise Global Winners i znalazł się w gronie 100 najlepszych na świecie. W konkursie brało udział prawie 400 tys. uczniów z niemal 50 krajów.