W 2021 r. przeprowadzono 40 konsultacji społecznych. Konsultacje mają na celu podniesienie poziomu współuczestniczenia w podejmowaniu decyzji ważnych dla społeczności lokalnych oraz zwiększenia zaufania mieszkańców do Miasta.
Komunikacja z mieszkańcami Poznania
Najważniejsze działania Miasta Poznania w 2021 r. dotyczące kampanii edukacyjnych, wizerunkowych oraz komunikacji z mieszkańcami:
promocja Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2022 (PBO22); w 2021 r. promocja obejmowała działania prowadzone przez agencję reklamową oraz zakup mediów bezpośrednio od dostawców usługi; zadaniem agencji było przygotowanie nowej grafiki z wykorzystaniem istniejącego znaku oraz nowej kolorystyki dla poszczególnych etapów PBO22; etap składania projektów obejmował wykonanie druków oraz grafik (broszura, plakaty, itp.), ich dystrybucję zgodnie z harmonogramem, a także przygotowanie kampanii w mediach społecznościowych i Google Ads; etap głosowania to wykonanie grafik, przygotowanie spotu radiowego oraz spotu telewizyjnego; pozostałe prace to zorganizowanie wydarzenia „Maraton Pisania Wniosków online” (www.budzet.um.poznan.pl) wraz z przygotowaniem grafik i płatną promocją na FB oraz przygotowanie treści postów wraz z grafiką, spójnych z kampanią Facebook Ads, przez cały okres trwania PBO; zakup powierzchni reklamowych na pierwszy i ostatni etap kampanii; promocja obejmowała takie kanały jak: lokalna telewizja WTK, lokalny portal internetowy (www.epoznan.pl) oraz stacje radiowe: Złote Przeboje Poznań, Radio Pogoda Poznań, Rock Radio Poznań; PBO22 promowany był również w pojazdach transportu publicznego; koszt: 132,4 tys. zł;
Plakat promujący Maraton pisania wniosków online
arch. UMP
Czytaj.PL to największa akcja czytelnicza w Polsce, w której po raz kolejny udział wzięło Miasto Poznań jako miasto partnerskie; w ramach akcji 12 bestsellerowych książek było bezpłatnie udostępnianych przez cały listopad w aplikacji do czytania i słuchania książek w wersji elektronicznej; Miasto Poznań promowało czytelnictwo we własnych mediach społecznościowych, wynajęło na terenie całego miasta 45 nośników citylight, na których umieszczono plakaty promujące akcję; koszt: 27,1 tys. zł;
Aplikacja Czytaj PL
arch. UMP
Art Of Packaging – to organizowany od 15 lat prestiżowy konkurs, który ma na celu prezentowanie i nagradzanie ciekawie zaprojektowanych i trafnie dobranych opakowań; ma dwie edycje: Professional – kierowaną do polskich producentów i projektantów opakowań oraz Debiuty – w której startują młodzi artyści; w 2021 r. wprowadzonoić nową kategorię do edycji Debiutów – opakowanie pszczele dla potrzeb miejskiego programu Poznań dla Pszczół; Art of Packaging to inicjatywa promująca Poznań, jako miasta kojarzącego się nie tylko z biznesem i nowoczesnymi przedsiębiorstwami, ale również wspierającego design i kreatywne rozwiązania; koszt: 24,6 tys. zł.;
akcja edukacyjna w ramach programu „Poznań dla Pszczół”; w 2021 r. zorganizowano dwie akcje: 20 maja – w Światowy Dzień Pszczół oraz 6 sierpnia – podczas Wielkiego Dnia Pszczół; w 2021 r. zatrudniono promotorów, którzy opowiadali o projekcie, możliwościach ochrony pszczół i roślinach miododajnych; na 6 wybranych przystankach transportu publicznego ustawiono donice wypełnione lawendą oraz aksamitką; rośliny były nagrodą dla mieszkańców, udzielających poprawnych odpowiedzi w quizie na temat pszczół; osoby, które nie potrafiły odpowiedzieć na zadawane przez promotorów pytania, otrzymywały paczkę nasion i broszurę informacyjną na temat pszczół w ramach nagrody pocieszenia; sierpniowa akcja została rozszerzona dodatkowo o rozdawanie nasion roślin miododajnych w poznańskich instytucjach kultury i sportu, m.in. w kinie Muza, Centrum Kultury Zamek, na pływalniach Poznańskich Ośrodków Sportu i Rekreacji i w Bramie Poznania. Ponadto na wybranych meczach otrzymali je również kibice klubów Lech i Warta Poznań; koszt: 63,4 tys. zł;
Fyrtle – kampania wspierająca poczucie tożsamości lokalnej, relacji sąsiedzkich w ramach osiedli; 25 czerwca 2021r. odbyło się oficjalne otwarcie projektu „Fyrtle”, w ramach którego zorganizowano wystawę zdjęć na Wolnym Dziedzińcu Urzędu Miasta Poznania „Niech żyją fyrtle!”; w Pawilonie Nowa Gazownia odbył się wernisaż ilustracji; podczas eventu miała miejsce premiera spotu promującego „Fyrtle” ze ścieżką dźwiękową nagraną przez poznański zespół Provinz Posen, premiera książki „Fyrtle – z życia poznańskich osiedli”; przygotowano fyrtlowe gadżety – pocztówki i plakaty z ilustracjami wszystkich 42 osiedli; całość wydarzenia była streamowana do sieci (YT i FB) oraz na zewnątrz (telebim); „Fyrtle” obecne były także w programie towarzyszącym Festiwalowi Malta, w ramach którego odbyły się działania ze społecznością lokalną pt.: „Odlot!” na poznańskich Krzesinach (rzeźba społeczna) oraz Głuszynie (piknik sąsiedzki w parku przy bazie lotnictwa wojskowego); projekt będzie rozwijany w kolejnych latach; koszt: 63,9 tys. zł;
Plakat promujący wystawę „Niech żyją fyrtle!”
arch. UMP
Poznaniacy i turyści, którzy przyszli do Starego Browaru, mogli zobaczyć Poznań w 42 odsłonach
arch. UMP
„Odlot” to projekt kulturalno-społeczny mający na celu budowę tożsamości sublokalnej oraz aktywizację osiedli oddalonych od centrum miasta; jego genezą była historia sąsiadujących niegdyś ze sobą, a dziś rozdzielonych 31. Bazą Lotnictwa Taktycznego, fyrtlach: Głuszynie i Krzesinach; w maju i w czerwcu 2021 r. Generator Malta zainicjował tam integrujące mieszkańców i mieszkanki działania plenerowe; w ramach „Odlotu”, zorganizowano Święto Fyrtli na Głuszynie, a w ramach kilku spotkań warsztatowych z mieszkańcami powstała rzeźba społeczna na Krzesinach; wydarzenie obejmowało wiele atrakcji dla mieszkańców w każdym wieku: animacje dla dzieci, koncerty, spacery tematyczne czy zajęcia sportowe; koszt: 22,2 tys. zł;
Zgotujmy razem trochę dobra… jeszcze raz; w marcu i grudniu 2021 r. odbyły się dwie kolejne edycje akcji pn. „Zgotujmy razem trochę dobra… jeszcze raz”; ponownie wsparciem objęto osoby znajdujące się w kryzysie bezdomności, jak również poznańskie lokale gastronomiczne, których działalność została ograniczona z powodu obostrzeń związanych z pandemią COVIV-19; akcja ta odbyła się przy współudziale Pogotowia Społecznego, Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Poznaniu, Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej oraz agencji LuckyYou – pomysłodawcy projektu; w trzeciej edycji akcji pozyskano sponsora – poznańską firmę IT Integro; w ramach akcji 35 poznańskich restauracji przygotowało ciepłe posiłki dla potrzebujących; akcja spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem zarówno ze strony restauratorów, instytucji pracujących na co dzień z osobami w kryzysie bezdomności, jak również mediów; akcja „Zgotujmy razem trochę dobra” otrzymała nominację w konkursie Golden Arrow 2021 w kategorii Marketing w czasach pandemii – projekty pro bono; koszt: 33,4 tys. zł;
Plakat „Zgotujmy razem trochę dobra”
arch. UMP
jeDZIELNIA – w 2021 r., od czerwca do października, odbyło się 5 edycji projektu „Jedzielnia”, mającego na celu promocję największych poznańskich targowisk, parków oraz Poznania, jako miasta z bogatą ofertą gastronomiczną i ciekawą tradycją kulinarną. Projekt obejmował zloty kucharzy, którzy proponowali kilka ciekawych dań ze swojego menu, każde w cenie do 10 złotych za porcję; nowością tych edycji było pozyskanie nowych partnerów, jak Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego; wszystkie spotkania w ramach „Jedzielni” zostały zorganizowane z pełnym zachowaniem reżimu sanitarnego i cieszyły się dużą popularnością wśród mieszkańców; koszt: 103,8 tys. zł;
„Jedzielnia” na placu Wolności
arch. UMP
kampania promująca szczepienia przeciw COVID-19; kampania towarzysząca otwarciu w drugim kwartale 2021 r. Punktu Szczepień Powszechnych na Stadionie Miejskim; w ramach kampanii powstała animacja z podstawowymi informacjami o szczepieniach, która była emitowana na ekranach w pojazdach transportu publicznego oraz w Internecie; ponadto w autobusach i tramwajach emitowano komunikat głosowy informujący o powstaniu Punktu oraz dużej dostępności szczepionek; zrealizowano również dokładne oznakowanie dojścia do Punktu Szczepień; koszt: 18,8 tys. zł;
murale:
na Jeżycach powstał mural, zrealizowany przy ul. Jeżyckiej, na terenie planowanym na park kieszonkowy, w ramach projektu Miasta Poznania pn. „Fyrtle – tu jest nasze życie”; autorką projektu jest ilustratorka Dorota Piechocińska, a wykonawcą – Fundacja Przedsiębiorczości Młodzieżowej, przy wsparciu Rady Osiedla Jeżyce; koszt: 39,9 tys. zł;
projekt WARSTWY – mural na ścianie przedszkola 37 w Poznaniu, w którym jest realizowany „program zielonego ogrodu” z wydzielonymi strefami edukacyjno-zabawowymi; założenia dotyczące aranżacji ogrodu powstały w ramach konsultacji z rodzicami oraz dziećmi, które swoje oczekiwania wyraziły poprzez prace rysunkowe; koszt: 3,8 tys. zł.
Konsultacje społeczne Miasta Poznania
W 2021 r. przeprowadzono 40 procesów konsultacyjnych. Konsultacje mają na celu włączenie mieszkańców w proces zarządzania Miastem, poznanie ich opinii o poddanej konsultacjom sprawie, maksymalizację efektywności i trafności procesów decyzyjnych prowadzonych w Poznaniu, pozyskanie społecznego zrozumienia i akceptacji dla proponowanych rozwiązań, a także budowanie społeczeństwa zaangażowanego w sprawy dotyczące całej miejskiej społeczności.
Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych na terenie Miasta Poznania reguluje Uchwała nr XLVIII/844/VII/2017 Rady Miasta Poznania z dnia 16 maja 2017 r. O aktualnie prowadzonych konsultacjach społecznych oraz projektach dokumentów poddanych konsultacjom z mieszkańcami informuje wortal. Główne zagadnienia poddawane konsultacjom społecznym:
W związku z obostrzeniami z powodu pandemii COVID-19, Miasto Poznań w 2021 r. przeprowadzało konsultacje społeczne korzystając z tradycyjnych kanałów komunikacji tj.: listownego i elektronicznego składania opinii, propozycji i uwag, punktów konsultacyjnych na otwartej przestrzeni, a także z elektronicznych ankiet i formularzy oraz platform do spotkań online. W celu uatrakcyjnienia przeprowadzanych konsultacji społecznych w terenie, pod koniec 2021 r., zakupiono wózek konsultacyjny. Jest to innowacyjne narzędzie dostosowane do efektywnego i wygodnego zbierania opinii mieszkańców w otwartej przestrzeni. Wózek konsultacyjny zostanie wykorzystany w konsultacjach społecznych po raz pierwszy w 2022 r.
Konsultacje społeczne dotyczące Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania.
W 2021 r. prowadzono II etap konsultacji społecznych projektu nowego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta Poznania. W pierwszej części II etapu konsultacji społecznych, która rozpoczęła się 23 listopada i trwała do 17 grudnia 2021 r., odbył się cykl zdalnych debat eksperckich (z przedstawicielami branżowych organizacji pozarządowych jak: Stowarzyszenie Architektów Polskich, Towarzystwo Urbanistów Polskich, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Stowarzyszenie Polskich Architektów Krajobrazu, Polski Związek Firm Deweloperskich, organizacje działające w ramach Poznańskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego) oraz zdalnych debat społecznych (z przedstawicielami poznańskich rad osiedlowych). W trakcie debat omawiane były cztery analizy dotyczące uwarunkowań funkcjonalno-przestrzennych miasta Poznania: analiza zieleni, analiza mieszkaniowa, analiza komunikacyjna i analiza produkcji i usług wraz z handlem wielkopowierzchniowym. Do udziału w spotkaniach online zostali zaproszeni przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz rad osiedli. Wszyscy zainteresowani przebiegiem debat z udziałem przedstawicieli poznańskich rad osiedli mogli oglądać transmisje na kanale Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w serwisie YouTube. W styczniu 2022 r. zorganizowano dwie debaty uzupełniające na temat analiz przygotowanych na potrzeby projektu nowego Studium. W trakcie spotkań z ekspertami i przedstawicielami poznańskich rad osiedli, zaprezentowane zostały analizy błękitnej infrastruktury oraz wysokości zabudowy.
W drugiej części II etapu konsultacji społecznych w I kwartale 2022 r. – planowane jest otwarte, zdalne spotkanie konsultacyjne dla wszystkich zainteresowanych. Proces konsultacji obejmować będzie również publikację zasadniczego projektu nowego Studium (tzw. kierunki polityki przestrzennej miasta) oraz kart osiedli dla wszystkich z 42 obszarów administrowanych przez osiedla. Spotkanie odbędzie się w formie zdalnej i będzie transmitowane w mediach społecznościowych.
Przez ponad trzydzieści dni od spotkania konsultacyjnego zbierane będą opinie o projekcie nowego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania.
Szczegółowe informacje na temat przebiegu konsultacji społecznych projektu nowego Studium dostępne są na stronie internetowej.
Deliberateria
Miasto Poznań w 2021 r. wzięło udział w projekcie #deliberateria. Projekt był realizowany przez Polski Instytutu Praw Człowieka i Biznesu w partnerstwie z Uniwersytetem Islandii (Háskóli Íslands), a w szczególności prof. Jón Ólafssonem, kierownikiem projektu Democratic Constitutional Design oraz prof. Salvör Nordal, Rzeczniczką Praw Dziecka Islandii. Nieformalnym partnerem projektu była Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, której eksperci i ekspertki wsparli prace w projekcie konsultacjami w zakresie dostępności. W pracach projektowych uczestniczyła zarówno przedstawicielka Miasta Poznań, jak i mieszkańcy Poznania bezpośrednio zaangażowani w proces konsultacyjny, który był jednym z elementów projektu.
Istotą #deliberaterii była możliwość swobodnego wyrażenia różnych opinii i punktów widzenia oraz szacunek do punktów widzenia innych uczestników. W #delibaterii może, ale nie musi, dojść do konsensusu. Ważna jest natomiast otwartość na zmianę postaw i poglądów w wyniku argumentacji oraz dzięki eksperckim opiniom. Różne elementy aktywizacji społecznej dobiera się do #deliberaterii na zasadzie kafeteryjnej.
Deliberateria przestrzeń do dialogu konferencja: międzynarodowa online
arch. UMP
Spotkania Prezydenta Miasta z Radami Osiedli oraz mieszkankami i mieszkańcami osiedli
Celem spotkań Prezydenta Miasta Poznania ze społecznościami lokalnymi jest pozyskanie wiedzy o potrzebach i problemach mieszkańców danych osiedli, zapoznanie z postulatami, wnioskami i inicjatywami mieszkańców dotyczącymi funkcjonowania osiedli, pozyskanie wiedzy o ocenie działania służb miejskich na terenie osiedli, wzmocnienie kontaktu Prezydenta Miasta z mieszkankami i mieszkańcami osiedli. Z powodu obostrzeń związanych z przeciwdziałaniem skutkom pandemii COVID-19, spotkania odbywały się online i były transmitowane na kanale YouTube Miasta Poznania. W 2021 r. zorganizowano 8 spotkań online Prezydenta Miasta z Radami i mieszkańcami następujących Osiedli: Strzeszyn, Stary Grunwald, Główna, Wola, Podolany, Sołacz, Kwiatowe, Starołęka-Minikowo. Po zakończeniu pierwszej części spotkania – z Radą Osiedla – Prezydent udzielał odpowiedzi na pytania mieszkanek i mieszkańców. W trzeciej części spotkania prowadzono również spotkania indywidualne Prezydenta z mieszkańcami, którzy dokonali zapisu na przedmiotowe spotkania.
Zmniejsza nasycenie kolorów i usuwa migające elementy.
Tryb ułatwiający chorym na epilepsję przeglądanie strony.
Tryb dla osób z wadami wzroku
Poprawa czytelności strony
Ten tryb dostosowuje witrynę dla użytkowników z wadami wzroku takimi jak widzenie tunelowe, zaćma, jaskra i inne.
Tryb niepełnosprawności poznawczej
Pozwala łatwiej rozpoznać elementy witryny.
Tryb dla osób z zaburzeniami poznawczymi, takimi jak dysleksja, autyzm, CVA i inne.
Tryb dla osób z ADHD
Pozwala skupić uwagę na treści.
Ten tryb pomaga użytkownikom z ADHD i zaburzeniami neurorozwojowymi łatwiej czytać, przeglądać i skupiać się na głównych elementach strony internetowej.
Tryb dla osób niedowidzących
Pozwala używać strony z czytnikami ekranu.
W tym trybie witryna jest zgodna z czytnikami ekranu, takimi jak JAWS, NVDA, VoiceOver i TalkBack. Czytnik ekranu to oprogramowanie dla niewidomych użytkowników, które jest instalowane na komputerze i smartfonie, a strony internetowe muszą być z nim zgodne.
Poprawa czytelności
Skaluj stronę
Domyślne
Szkło powiększające
Czytelna czcionka
Dysleksja
Highlight Titles
Highlight Links
Skaluj czcionkę
Domyślne
Poprawa wyglądu
Wysoki kontrast
Skala szarości
Wysokie nasycenie
Niskie nasycenie
Wybierz kolor tła
Narzędzia
Wyłącz dźwięk
Ukryj obrazy
Wirtualna klawiatura
Zatrzymaj animacje
Maska do czytania
Big Dark Cursor
Cognitive Reading
Nawigacja klawiaturą
Deklaracja zgodności
Urząd Miasta Poznania zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej https://badam.poznan.pl/
Kod źródłowy strony internetowej jest zgodny z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Materiały i treści publikowane na stronie zamieszczone do dnia 2021-04-01 są częściowo zgodne z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych: • obrazki i zdjęcia nie posiadają opisów alternatywnych
Data sporządzenia: 2021-04-06
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Kontaktować się można telefonicznie +48 61 878 56 95 lub mailowo rmwm@um_poznan.pl. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.