Poznański system Park&Ride oferuje łącznie 337 miejsc postojowych.
Spójna Polityka Parkingowa dla Obszaru Funkcjonalnego Aglomeracji Poznańskiej
Głównym celem projektu „Spójna Polityka Parkingowa dla Obszaru Funkcjonalnego Aglomeracji Poznańskiej – SPPOFAP” jest podniesienie spójności powiązań transportowych w obszarze polityki parkingowej w ramach aglomeracji ze wzajemnym, dalszym oddziaływaniem na wybrane samorządy województwa wielkopolskiego w perspektywie do 2030 r.
Opracowana polityka parkingowa powstała w ramach projektu pn. „Badanie powiązań funkcjonalno-przestrzennych w zakresie parkingów dla obszaru Aglomeracji Poznańskiej (z uwzględnieniem wpływu sąsiadujących powiatów – SPPOFAP)”. Zadanie to współfinansowane było ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013.
Opracowana w 2020 r. Polityka Mobilności Transportowej Miasta Poznania (PMT) – jako dokument strategicznego kierunku zrównoważonego rozwoju i kształtowania Miasta Poznania oraz zachowań mieszkańców w zakresie szeroko rozumianego transportu, aktualizuje i zastępuje obowiązującą w mieście od 1999 r. Politykę Transportową Miasta Poznania. Jednym z elementów opracowanej PMT są aspekty polityki parkingowej.
Proces suburbanizacji występujący w aglomeracji poznańskiej, powoduje, że coraz więcej problemów transportowych generowanych jest poza miastem. Efektem wprowadzenia i realizacji polityki parkingowej ma być zmniejszenie ruchu samochodowego oraz zwiększenie ruchu pasażerskiego w transporcie zbiorowym, co spowoduje zmniejszenie emisji spalin i hałasu oraz lepszą efektywność transportu zbiorowego.
Poznański system Park&Ride (P&R) – Parkuj i Jedź – oferuje łącznie 337 miejsc postojowych. System obejmuje:
- parking zlokalizowany przy skrzyżowaniu ulic K. Szymanowskiego i Smoleńskiej – kierowcy dojeżdżający do Poznania z północy mogą tam zostawić auto i przesiąść się na jedną z linii Poznańskiego Szybkiego Tramwaju; dojazd z tego przystanku do ważnych węzłów (Most Teatralny lub Rondo Kaponiera) zajmuje około 10 minut; obiekt dysponuje 130 miejscami postojowymi, w tym 6 miejscami dla osób z niepełnosprawnościami oraz 20 zadaszonymi stanowiskami do postoju rowerów; parking wyposażony jest w automatyczną kasę biletową, kamery umożliwiające rozpoznawanie numerów pojazdów, terminale (wjazdowy i wyjazdowy), elektroniczne tablice informujące m.in. o liczbie wolnych miejsc oraz tablice informacji pasażerskiej;
- parking w rejonie ulic św. Michała, Warszawskiej i Świętojańskiej – obiekt dysponuje 100 miejscami postojowymi, w tym 4 dla osób z niepełnosprawnościami oraz infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów; parking został wyposażony w elementy małej architektury; inwestycja objęła też przebudowę istniejącej kanalizacji deszczowej i oświetlenia, a także istniejących zjazdów z ulic św. Michała i Świętojańskiej; od strony ulicy św. Michała parking skomunikowany jest również z ruchem pieszych i rowerzystów; prowadząca do ogrodzonego parkingu ścieżka rowerowa jest uzupełnieniem projektowanego traktu dla jednośladów, biegnącego wzdłuż ul. Warszawskiej; w ramach inwestycji przewidziano montaż stojaków dla 30 rowerów wraz z wiatami oraz zestawem naprawczym; na parkingu powstała również infrastruktura informacyjna i teletechniczna, m.in. tablice informacyjne oraz biletomat; ponadto parking jest wyposażony w automatyczny sanitariat; możliwość przesiadki na transport publiczny stwarzają linie tramwajowe na ul. Warszawskiej (przystanek Św. Michała) lub duży węzeł przesiadkowy Rondo Śródka;
Schemat wybranych możliwości dojazdu z parkingu P&R Św. Michała

arch. UMP
Park&Ride przy ul. św. Michała

arch. UMP
- parking w rejonie przystanku kolejowego Poznań Strzeszyn – obiekt dysponuje 50 miejscami postojowymi, w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami oraz infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów; w ramach inwestycji przewidziano montaż stojaków rowerowych dla 30 rowerów wraz z zadaszeniem oraz zestawem naprawczym; prace objęły także budowę ciągów pieszo-rowerowych ułatwiających dojście/wjazd na P&R; parking jest ogrodzony, oświetlony i monitorowany; uzupełnieniem jest infrastruktura informacyjna i teletechniczna, m.in. tablice elektroniczne oraz biletomaty; parking jest wyposażony w automatyczne sanitariaty z dostępem dla osób z niepełnosprawnościami; możliwość przesiadki na transport publiczny stwarzają pociągi Poznańskiej Kolei Aglomeracyjnej spółek Koleje Wielkopolskie i POLREGIO – stacja Poznań Strzeszyn, linie autobusowe – przystanek Podolany; czas przejazdu ze stacji Poznań Strzeszyn do stacji Poznań Główny wynosi tylko 10 minut; bilet parkingowy z parkingu przy ul. Biskupińskiej będzie upoważniał do przejazdów środkami transportu publicznego oraz będzie także honorowany we wszystkich pociągach, które zatrzymują się na stacji Poznań Strzeszyn; na jego podstawie można się poruszać tylko na obszarze Poznania (stacje zawierające w swojej nazwie Poznań oraz Kiekrz); w pociągach na terenie Poznania honorowane są także bilety okresowe ZTM, na podstawie których można bezpłatnie korzystać z parkingów P&R;
Parkingi typu Parkuj i Jedź już otwarte

arch. UMP
- parking w rejonie ulic Hetmańskiej, Starołęckiej i Wagrowskiej – obiekt dysponuje 57 miejscami postojowymi, w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami oraz infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów; w ramach inwestycji przewidziano montaż stojaków rowerowych dla 30 rowerów wraz z zadaszeniem oraz zestawem naprawczym; prace objęły także budowę ciągów pieszo-rowerowych ułatwiających dojście/wjazd na P&R; parking jest ogrodzony, oświetlony i monitorowany; uzupełnieniem jest infrastruktura informacyjna i teletechniczna, m.in. tablice elektroniczne oraz biletomaty; parking jest wyposażony w automatyczne sanitariaty z dostępem dla osób z niepełnosprawnościami; możliwość przesiadki na transport publiczny dają linie tramwajowe w rejonie Ronda Starołęka.
Park&Ride przy rondzie Starołęka

arch. UMP
Stopień wykorzystania parkingów Park&Ride w 2021 r.
| |
I kw. |
II kw. |
III kw. |
IV kw. |
Razem |
| Liczba pojazdów parkujących (szt.) |
1905 |
3758 |
5236 |
7338 |
18237 |
| Ilość wjazdów na bilet/dowód wjazdu (szt.) |
436 |
3630 |
1217 |
807 |
6090 |
| Liczba dni |
90 |
91 |
92 |
92 |
365 |
| Średniodobowa liczba pojazdów parkujących |
21,2 |
41,3 |
56,9 |
79,8 |
50 |
| Liczba miejsc |
124 |
337 |
337 |
337 |
255,3 |
| Średnie dobowe zapełnienie miejsc parkingowych (%) |
17,1 |
12,3 |
16,9 |
23,7 |
19,6 |
źródło: ZTM
Trwają prace projektowe dla obiektu Park&Ride w sąsiedztwie dworca autobusowego i stacji kolejowej Poznań Górczyn. Planowany jest także parking przy stacji kolejowej Poznań Junikowo, który powstanie w ramach zintegrowanego węzła przesiadkowego Grunwaldzka na granicy Poznania i Plewisk oraz przy ulicy Druskienickiej po stronie zachodniej oraz wschodniej projektowanego nowego przystanku kolejowego w południowej części Strzeszyna i Podolan.
Budowa parkingów Park&Ride w aglomeracji poznańskiej ma na celu usprawnienie dojazdów do Poznania z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu, w tym zwiększenie udziału transportu zbiorowego, w szczególności pociągów.
Parkingi budowane w formule Park&Ride dedykowane są osobom korzystającym z samochodów i przesiadającym się się na transport publiczny. Są otwarte 7 dni w tygodniu (oprócz najważniejszych świąt), przez całą dobę, z przerwą techniczną w godzinach od 2:30 do 4:30.
Do bezpłatnego pozostawienia auta na parkingach w godzinach ich otwarcia uprawnia karta PEKA, Elektroniczna Legitymacja Studencka lub Elektroniczna Legitymacja Doktorancka, z ważnym biletem okresowym zawierającym strefę A:
- okresowym imiennym, na sieć, normalnym lub ulgowym;
- Metropolitalnym lub Biletem Metropolitalnym z ulgą, na sieć;
- na rok szkolny, na sieć;
- semestralnym, na sieć;
- dla rodziców i dzieci z rodzin wychowujących czworo i więcej dzieci, na sieć;
- dla Honorowych Dawców Krwi, na sieć;
- socjalnym, na sieć;
- dla kierowców autobusów i motorniczych, na sieć;
- dla pracowników MPK i ich rodzin, na sieć;
- Seniora, na sieć;
- okresowym imiennym na trasę do 6 przystanków, normalnym lub ulgowym 50%;
- w Programie Premiowym, na sieć, normalnym lub ulgowym 50%;
- w Programie Premiowym dla osób korzystających z „Biletu Metropolitalnego, na sieć”, normalnym lub ulgowym 50%;
- PEKA Firma, na sieć, normalnym lub ulgowym 50%;
Bilet ZTM nie musi być na imiennej karcie kierującego, może należeć do współpasażera. Na podstawie biletów okresowych można korzystać na terenie Poznania (stacje zawierające w swojej nazwie Poznań oraz Kiekrz) z pociągów należących do Kolei Wielkopolskich i POLREGIO bez dodatkowej opłaty.
Miejski System Parkowania obejmuje:
- strefę płatnego parkowania (SPP), w której dostępnych jest 12,7 tys. miejsc parkingowych, z wydzieloną Śródmiejską Strefą Płatnego Parkowania Centrum;
- 9 parkingów buforowych znajdujących się na obrzeżach SPP, na których dostępne są 1174 miejsca postojowe.
Od 2 listopada ulica Wierzbięcice zostanie włączona do SPP

arch. ZDM
Łącznie w Poznaniu dostępnych jest 13,8 tys. miejskich miejsc parkingowych.
Od 1 lutego na terenie Wildy i Łazarza i od 2 listopada 2021 r. na terenie Ostrowa Tumskiego, Śródki i Zagórza zaczęła funkcjonować SPP.
Od listopada płatne parkowanie miałoby obowiązywać na Śródce Ostrowie Tumskim i Zagorzu

arch. ZDM