W 2021 r. kontynuowano proces wprowadzania przez Miasto Poznań nowoczesnych standardów zarządzania.
W 2021 r. w Urzędzie Miasta Poznania kontynuowano prace nad wdrożeniem elektronicznego prowadzenia i dokumentowania spraw w oparciu o system Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD). Prace polegały na zintegrowaniu systemu teleinformatycznego zarządzania dokumentacją Mdok z platformą ePUAP. Mdok umożliwia wykonywanie czynności kancelaryjnych, dokumentowanie przebiegu załatwiania spraw oraz gromadzenie i tworzenie dokumentów elektronicznych. Platforma ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) jest wykorzystywana do komunikacji mieszkańców i przedsiębiorców z jednostkami administracji publicznej w ujednolicony, standardowy sposób. Platforma jest również narzędziem do komunikacji pomiędzy jednostkami administracji publicznej. Wśród usług oferowanych przez ePUAP jest także Profil Zaufany, umożliwiający składanie pism elektronicznych ze skutkiem prawnym, bez konieczności stosowania podpisu kwalifikowanego oraz oparty na mechanizmie pojedynczego logowania, który umożliwia stosowanie tego samego logowania na stronach różnych usługodawców.
Na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta Poznania Nr 52/2019/K z 16 grudnia 2019 r. w sprawie wykonywania czynności kancelaryjnych w Urzędzie Miasta Poznania od 11 lutego 2020 r. obowiązuje wyłącznie system EZD do obsługi pełnego procesu koordynacji udostępniania informacji publicznej w UMP. Wszystkie sprawy wpływające i załatwiane przez Urząd w trybie udzielania informacji publicznej, są zakładane i dokumentowane wyłącznie w postaci elektronicznej.
W 2021 r. Urząd Miasta Poznania prowadził prace nad rozszerzeniem katalogu spraw z wykazu akt o kolejne 13 klas i przygotowaniem do wdrożenia następnych 24 (od stycznia i lutego 2022 r.), które prowadzone są wyłącznie elektronicznie w systemie Mdok. W 2021 r. do spraw dokumentowanych w modelu EZD dołączyły m.in.: deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ochrona danych osobowych, prowadzenie i koordynacja działań w systemie zarządzania bezpieczeństwem informacji, nadawanie dostępu do danych i systemów (m.in. wewnętrznych – karty użytkowników systemu, jak i BIP i MIM), tworzenie szablonów plików w systemie Mdok, opracowanie procesu dodawania nowych wyjątków w Systemie EZD.
Korzyści jakie daje wprowadzenie systemu EZD dla funkcjonowania całego Urzędu, jak i w codziennej pracy każdego urzędnika:
Urząd Miasta Poznania posiada Elektroniczną Skrzynkę Podawczą na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Adres skrytki Urzędu Miasta Poznania na ePUAP-ie: /UMPoznan/SkrytkaESP
Profil i katalog spraw Urzędu Miasta Poznania na ePUAP.
Za pomocą ePUAP odbywa się korespondencja związana z obsługą wniosków w sprawie udzielenia informacji w trybie dostępu do informacji publicznej.
W 2021 r. do systemu Mdok Urzędu Miasta Poznania wpłynęło za pośrednictwem ePUAP 135 498 dokumentów.
Procedury EZD są wymogiem wdrożeniowym elektronicznego Urzędu, który staje się koniecznością z uwagi na dynamiczny rozwój usług elektronicznych i przepisy zobowiązujące urzędy administracji rządowej i samorządowej do odbierania, przekazywania i przechowywania dokumentów w postaci elektronicznej.

Korzystanie z procedur e-usług w administracji oraz elektronicznego obiegu dokumentów jest niezbędne w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego.
W ramach e-urzędu w Poznaniu realizowanych jest szeroki katalog e-usług.
W 2021 r. ulepszony został serwis rezerwacji wizyt w Urzędzie Miasta. Nowy układ strony umożliwia wyświetlanie spraw według wydziału oraz tematu w formie intuicyjnych kafli z ikonami, ułatwiający mieszkańcom umówienie się na wizytę.
Poza wcześniej wdrożonymi, dużym ułatwieniem dla klientów są kolejne e-usługi oraz systemy wsparcia spraw i procedur, których funkcjonalność w 2021 r. została rozszerzona:
Aplikacja Smart City Poznań wzmocniła Internetowy system wsparcia spraw i procedur. W 2021 r. w ramach rozwoju funkcjonalności aplikacji została wzmocniona integracja funkcjonalności dostępnych wcześniej, między innymi w aplikacji „Poznań w porządku” – dodatkowo wprowadzono wiele nowych funkcjonalności. Idea Smart City realizowana jest również we współpracy z miejskimi jednostkami organizacyjnymi i podmiotami zewnętrznymi. Od stycznia 2021 r. uruchomiono usługę udostępniania danych GTFS przez Zarząd Transportu Miejskiego, co umożliwia śledzenie aktualnego czasu odjazdów pojazdów komunikacji publicznej, między innymi za pośrednictwem Google Maps.

Rozwiązania zawarte w aplikacji zostały opisane w opracowaniu „Ewaluacja realizacji koncepcji Smart City w państwach Grupy Wyszechradzkiej”. Aplikacja została wyróżniona jako wyjątkowe rozwiązanie w skali Europy Środkowo-Wschodniej.
W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego i podjętej współpracy pomiędzy Urzędem Miasta Poznania a Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym realizowany jest projekt mający na celu rozwój społeczeństwa informacyjnego w Poznaniu. Zakres projektu obejmuje:
W 2021 r. zarejestrowano ok. 1 600 000 klientów e-usług w Poznaniu (w tym PBO). Oznacza to wzrost liczby korzystających z e-usług o 78% w stosunku do roku 2020 .
Najważniejsze informacje na temat wdrażania idei Smart City w Poznaniu w 2021 r. zamieszczono w artykule: Rok 2021 w pigułce – Aktualności – Smart City Poznań – Aplikacja i Inteligentne Rozwiązania dla Miasta”.
W celu zapewnienia pełnej zgodności z obowiązującymi przepisami prawa i innymi ustanowionymi regulacjami zintegrowanego systemu zarządzania, w tym również zaleceniami technicznymi z obszaru bezpieczeństwa informacji (m.in. RODO, ustawa o ochronie danych osobowych, ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, Krajowe Ramy Interoperacyjności, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), normy ISO/EIC 27001:2017), w Urzędzie Miasta Poznania na bieżąco wdrażane są procedury i instrukcje tworzące System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, w tym dotyczące ochrony danych osobowych oraz cyberbezpieczeństwa.
Obowiązują podstawowe procedury bezpieczeństwa informacji, w tym zarządzania incydentami w obszarze cyberbezpieczeństwa oraz pozostałymi (obszar danych osobowych, informatyczny), a także monitorowania systemów informatycznych UMP.
Należą do nich:
W 2021 r. procedury i instrukcje tworzące System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji udoskonalono i rozszerzono o kolejne zakresy tematyczne. Uruchomiony został moduł Rejestrów Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, w tym rejestrów związanych z ochroną danych w oprogramowaniu Smarter, przeznaczony dla Urzędu Miasta Poznania oraz miejskich jednostek organizacyjnych.
Rejestry udostępnione w ramach ww. modułu:
Ponadto, w 2021 r. kontynuowano prace nad:
Poprzez realizację systematycznych szkoleń nowo zatrudnionych pracowników, służby przygotowawczej oraz cyklicznych e-learningów wśród pracowników, promowana jest wiedza na temat znaczenia i konieczności ochrony kluczowych dla Miasta zasobów informacyjnych.
W 2021 r. wspólny system zarządzania zgodny z normami PN-EN ISO 9001:2015 (jakość) oraz PN-EN ISO 14001:2015 (środowisko) – obejmował swoim zakresem wszystkie wydziały Urzędu Miasta Poznania (33), 11 miejskich jednostek organizacyjnych (mjo) oraz spółkę Zakład Zagospodarowania Odpadów Sp. z o.o. (ZZO). Stosowanie wspólnych standardów ISO polepsza funkcjonowania systemu zarządzania w Urzędzie MP i mjo oraz usprawnia komunikację w Mieście Poznaniu.
W dniach 6-9 października 2020 r. w Urzędzie Miasta Poznania, w niektórych miejskich jednostkach organizacyjnych oraz ZZO, Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A z Warszawy przeprowadziło audyt zewnętrzny ponownej certyfikacji systemu zarządzania na zgodność z wymaganiami norm PN-EN ISO 9001:2015 oraz PN-EN ISO 14001:2015. W wyniku audytu potwierdzono zdolność systemu zarządzania do spełniania wymagań oraz potwierdzono jego zgodność i skuteczność. Przyznane w 2021 r. przez Komitet Techniczny PCBC certyfikaty potwierdzające spełnianie wymagań norm PN-EN ISO 9001:2015 i PN-EN ISO 14001:2015 są ważne do 7 maja 2024 r.
W 2021 r. kontynuowano działania doskonalące System Zarządzania w Mieście Poznaniu.
W ramach działań doskonalących przeprowadzono 66 audytów systemu zarządzania planowych oraz 2 audyty doraźne. Od 2021 r. w ramach audytów systemu zarządzania prowadzone są audyty doradcze. Ich celem jest weryfikacja spraw prowadzonych w wydziałach UMP pod kątem możliwości wprowadzenia wyjątków RWA w systemie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD). W 2021 r. przeprowadzono 7 audytów doradczych. Z uwagi na stan epidemii audyty odbywały się w formie zdalnej.
Plan audytu wewnętrznego jest przygotowany w oparciu o zidentyfikowane ryzyka krytyczne i ryzyka poważne oraz w oparciu o analizę procesów i podprocesów w przyjętym w UMP Systemie Zarządzania PN-EN ISO 14001/2015. Celem audytów systemu zarządzania jest weryfikacja zgodności systemu zarządzania z wymaganiami prawa i przyjętych norm, optymalizacja funkcjonujących procesów, identyfikacja mocnych i słabych punktów systemu oraz wskazywanie możliwości do poprawy. Audyty pomagają w standaryzacji działań prowadzonych w UMP, mjo i ZZO oraz pozwalają na wskazanie obszarów do doskonalenia.
W 2021 r. zostały przeprowadzone następujące zadania audytowe:
W ramach doskonalenia systemu zarządzania biura i wydziały UMP oraz mjo korzystają z usług doradztwa wewnętrznego, co przyczynia się do usprawnienia procesów i realizacji zadań. W 2021 r. doradztwo dotyczyło następujących zagadnień:
Doskonaleniu Systemu Zarządzania Urzędu Miasta Poznania, miejskich jednostek organizacyjnych i spółki ZZO służy również podnoszenie kompetencji audytorów systemu zarządzania. Przynajmniej raz w roku organizowane jest szkolenie doskonalące umiejętności i wiedzę audytorów systemu zarządzania. W 2021 r. przeprowadzono szkolenie „Dokument elektroniczny w Urzędzie”.
Prezydent Miasta Poznania podpisał Zarządzenie nr 63/2021/K, zawierające nowe zasady dot. procedury skargowej. Od dnia 1 stycznia 2022 r. skargi, wnioski i petycje kierowane do Prezydenta Miasta Poznania są analizowane, rejestrowane i rozpatrywane wyłącznie przez Oddział Skarg, Wniosków i Petycji w Wydziale Organizacyjnym (z wyjątkami wynikającymi z przepisów).
Wszystkie skargi i wnioski rejestrowane są w Centralnym Rejestrze Skarg i Wniosków.
W 2021 r. Urząd Miasta Poznania korzystał z różnych metod i narzędzi wsparcia zarządzania. Należy do nich zarządzanie ryzykiem w Mieście Poznaniu. Istotą procesu zarządzania ryzykiem jest zwiększenie prawdopodobieństwa realizacji celów strategicznych, zadań budżetowych oraz należytej ochrony zasobów, w sposób oszczędny, terminowy, efektywny i zgodny z prawem, poprzez wprowadzenie jednolitego i powszechnego sposobu analizy ryzyka oraz określenie związanych z tym obowiązków, tak aby ograniczyć możliwość wystąpienia dowolnego zdarzenia, działania lub zaniechania działania, którego skutkiem może być zagrożenie (szkoda) lub niewykorzystana szansa.
W 2021 r. w zakresie zarządzanie ryzykiem w Mieście Poznaniu uruchomiono nowe oprogramowanie – system Smarter/moduł Ryzyka (B, P, BI i S) oraz zastosowano nową metodę zarządzania ryzykiem wprowadzoną Zarządzeniem 663/2020/P Prezydenta Miasta Poznania. Metoda polega na ocenie otoczenia i kontekstu działania danego biura/wydziału Urzędu oraz mjo. W jej wyniku dokonuje się identyfikacji ryzyk, które w kolejnym etapie zostają ocenione zgodnie z kryteriami zawartymi w zarządzeniu. Ryzyka we wszystkich komórkach organizacyjnych są identyfikowane w odniesieniu do zadań budżetowych, czyli do bieżącej pracy każdego pracownika. Wynik oceny danego ryzyka determinuje konieczność monitorowania lub podjęcia działań mających na celu zminimalizować skutki ryzyka w realizowanych zadaniach. Po przeprowadzeniu analizy ryzyka, Wydział Organizacyjny przygotowuje sprawozdanie z funkcjonowania systemu zarządzania. Wymienione dokumenty przekazywane są decernentom.
Korzyści wynikające z wdrożonej metody:
W samoocenie za 2021 r. wzięły udział 33 biura i wydziały oraz 284 miejskie jednostki organizacyjne (instytucje kultury, jednostki pomocy społecznej i jednostki oświaty).
Głównym celem tego procesu jest zidentyfikowanie błędów i nieprawidłowości systemu zarządzania oraz wskazanie działań usprawniających lub korygujących. Każdorazowo samoocena ma służyć poprawie jakości wykonywanej pracy przez pracowników Urzędu i miejskich jednostek organizacyjnych, co z kolei ma wpływać na polepszenie jakości obsługi mieszkańców Poznania.
Badanie zostało przeprowadzone w oparciu o kwestionariusze stanowiące załączniki do Zarządzenia Prezydenta nr 768/2018/P w sprawie zapewnienia funkcjonowania kontroli zarządczej w Mieście Poznaniu. Narzędzie informatyczne – aplikacja Webankieta zapewnienia anonimowość wypełnienia ankiety, a dedykowane narzędzie opracowane przez Wydział Informatyki i Wydział Organizacyjny umożliwia generowanie wyników samooceny.
Wypełniono łącznie 7117 ankiet, na podstawie których przygotowano Informację o stanie kontroli zarządczej za 2021 rok – z analizą stanu/poziomu zarządzania wydziałem/jednostką miejską w 5 podstawowych elementach systemu kontroli zarządczej w Mieście, jakimi są: środowisko wewnętrzne, cele i zarządzanie ryzykiem, mechanizmy kontroli, informacja i komunikacja, monitorowanie i ocena. W przypadku jakichkolwiek zastrzeżeń wskazano działania zaradcze lub doskonalące. Zbiorcze zestawienia wyników ankiet pozwala poinformować Prezydenta Miasta oraz jego Zastępców lub wydział nadzorujący o stanie kontroli zarządczej. Wyniki te są wykorzystywane przez decernentów przy okresowych ocenach pracy dyrektorów wydziałów i kierowników mjo.
W związku ze zmianą sposobu prowadzenia sprawy z papierowego na elektroniczny, zobowiązano mjo do przekazywania dokumentu Informacja o stanie kontroli zarządczej opatrzonego podpisem kwalifikowanym przez ePAUP.
Celem badania satysfakcji klienta jest ocena jakości pracy wydziałów/biur Urzędu Miasta i miejskich jednostek organizacyjnych oraz badanie oczekiwań klientów. Wydziały/biura Urzędu Miasta Poznania, niektóre mjo i spółka ZZO zobowiązane są prowadzić w sposób ciągły badanie satysfakcji klienta za pomocą dedykowanych ankiet oraz przynajmniej raz na pół roku do analizy zebranych ankiet.
Wyniki analizy ankiet mają prowadzić do podejmowania działań doskonalących pracę wydziału/biura/mjo i spółki. Stanowią też często podstawę wprowadzania modyfikacji i usprawnień procesów wpływających na zadowolenie klienta ze świadczonych usług. Zbiorcze wyniki badania satysfakcji klienta przedstawiane są podczas przeglądów zarządzania wykonywanych przez Kierownictwo Urzędu.
Wydziały/biura Urzędu Miasta Poznania oraz mjo zobowiązane są prowadzić w sposób ciągły badanie przestrzegania zasad etycznych przez pracowników za pomocą dedykowanych w tym celu ankiet oraz przynajmniej raz do roku do analizy zebranych ankiet. Celem badania jest ocena przestrzegania zasad etycznych przez pracowników wydziałów/biur Urzędu Miasta Poznania i miejskich jednostek organizacyjnych oraz badanie oczekiwań klientów w tym zakresie. Wyniki analizy ankiet mają prowadzić do kreowania działań doskonalących pracę wydziału/biura/mjo oraz dbania o wizerunek Miasta.
Doskonalenie umiejętności pracowników jest kluczowym elementem funkcjonowania Urzędu Miasta Poznania. Z uwagi na pandemię większość szkoleń i konferencji odbywała się z użyciem platform e-learningowych lub przy pomocy wideo komunikatorów. Narzędzie to pozwala pracownikom na przejście procesu dydaktycznego w dowolnie wybranym przez siebie momencie, bez konieczności obecności na sali szkoleniowej.
W 2021 r. 1574 pracowników UMP skorzystało z różnych form podnoszenia kwalifikacji, jakimi są m.in.: szkolenia, dofinansowanie studiów, uczestnictwo w konferencjach, kursy.
Główne obszary merytoryczne szkoleń pracowników UMP w 2021 r.:
W 2021 r. w szkoleniach na temat korzystania z technologii teleinformatycznych i kompetencji cyfrowych uczestniczyło ok. 10% ogółu pracowników.
W 2021 r. dzięki zastosowaniu prawa opcji, mimo tendencji wzrostowej, utrzymano stawki ubezpieczeniowe na poziomie lat ubiegłych. Zmianie nie uległy także warunki ubezpieczenia i wypracowane dodatkowe klauzule ubezpieczeniowe.
W ramach koordynacji działań ubezpieczeniowych w czerwcu 2021 r. zorganizowano cykl warsztatów online ze szczegółowym omówieniem klauzul ubezpieczeniowych oraz zasad zgłaszania szkód. Łącznie w spotkaniach prowadzonych przez brokera oraz koordynatora ubezpieczeń miasta uczestniczyło ponad 300 pracowników miejskich jednostek organizacyjnych.
Łącznie w 2021 r. obsłużono w miejskich jednostkach organizacyjnych 1268 szkód, a łączna kwota wypłat wyniosła 5 179 798,74 zł. Poziom szkodowości przekroczył zatem poziom 100% Miasto uzyskało z tytułu odszkodowań więcej, niż wyniosły koszty wykupienia polis.Do największych szkód należały:
Ulewne opady deszczu odnotowane 22 czerwca 2021 r. spowodowały zgłoszenie 176 szkód, a wypłaty z tytułu zniszczeń mienia osiągnęły 1 630 000 zł (część szkód jest jeszcze rozpatrywana i nie wypłacono odszkodowań w pełnej wysokości).
2 szkody o charakterze katastroficznym:
Obie szkody nadal są w trakcie rozpatrywania i ustalana jest wielkość pełnych odszkodowań. Każde z roszczeń jest odrębnie monitorowane przez brokera miasta. Zaznaczyć przy tym należy, że ubezpieczyciel wypłacił zaliczki w wysokości 0,5 mln zł, celem dalszego zabezpieczenia obiektów.
W ramach działań prewencyjnych i zapobieganiu powstawaniu szkód podjęto, we współpracy z brokerem i ubezpieczycielami, dodatkowe działania:
W 2021 r. podjęto decyzję o dalszej konsolidacji ubezpieczeń miejskich, tym razem w obszarze organizacji i finansowania polis ubezpieczeniowych. Prezydent Miasta podjął decyzję w sprawie konsolidacji od 1 stycznia 2022 r. płatności z tytułu polis ubezpieczeniowych w Mieście (ubezpieczenie majątku, odpowiedzialności cywilnej i ubezpieczenia komunikacyjnego) i ujęciu płatności w ramach zadania budżetowego w Wydziale Organizacyjnym. Środki uwzględnione w budżetach mjo na dzień 30.06.2021 r. zostały przeniesione do projektu planu finansowego Wydziału Organizacyjnego na rok 2022 i lata kolejne (WPF), z wyłączeniem instytucji kultury oraz Zakładu Robót Drogowych. Łączna kwota planu finansowego przeznaczona na ubezpieczenie mienia, OC miasta, ubezpieczenia komunikacyjne oraz osobowe na 2022 r. wynosi: 7 922 931 zł. Działanie to związane jest z większą efektywnością zarządzania środkami finansowymi w obszarze ubezpieczeń i minimalizacją ryzyk nieterminowej płatności polis.
Przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego powierzono na podstawie pełnomocnictwa brokerowi Miasta, firmie Nord Partner sp. z o.o.
W wyniku ogłoszonych na początku października postępowań zawarto 2 umowy:
Ubezpieczyciele przyjęli nie tylko podstawowe warunki ubezpieczenia, ale także klauzule dodatkowe, w tym m.in. klauzulę ekologiczną, która pokrywa zwiększone koszty usunięcia szkody, jeśli zastosowano technologie z jak najmniejszym negatywnym wpływem na środowisko.