W 2021 r. w Poznaniu wdrażane były nowoczesne rozwiązania inteligentnego miasta, obejmujące różne dziedziny życia mieszkańców.
Inteligentne rozwiązania były wdrażane i rozwijane w różnych obszarach rozwoju miasta, jak m.in. transport miejski, miejski system współdzielenia zasobów infrastruktury miejskiej, gospodarka obiegu zamkniętego, teleusługi, internetowe systemy konsultacji i dialogu społecznego, e-usługi miejskie, otwarte dane miejskie. Uruchomione zostały m.in.:
Voicebot działający w miejskim Call Center Poznań Kontakt, zapewniający całodobowy dostęp online do informacji miejskich;
Miejskie Call Center wspiera Voicebot
arch. UMP (fot. pixabay.com)
Przyjazne deklaracje – innowacyjna e-usługa, umożliwiająca mieszkańcom łatwe i skuteczne rozliczanie podatków w Poznaniu;
System GTFS Realtime umożliwiający sprawdzanie na mapach Google realnego czasu przejazdów miejskiego transportu zbiorowego;
digitalizację zieleni w mieście w ramach rozwoju Mapy 3D dostępnej w Systemie Informacji Przestrzennej, obejmującej mapę wysokości drzew i inwentaryzację parków;
Mapa 3D zieleni w mieście
arch. GEOPOZ
warsztaty i konsultacje społeczne „Hulaj przepisowo”, wpisujące się w bezpieczny rozwój mobilności w przestrzeni miejskiej;
Kontynuowane były prace nad poszerzaniem zakresu otwartych danych miejskich. Miejskie Open Data są udostępniane przez usługę API oraz portal dla developerów oprogramowania Zarządu Transportu Miejskiego. Otwarte dane o mieście są udostępniane na stronie BaDaM.
Poszerzono zakres funkcjonalności miejskiejaplikacji Smart City Poznań o opcję aktualności oraz zgłaszania spraw wymagających interwencji służb miejskich i pomysłów rozwoju miasta.
Grafika aplikacji Smart City Poznań
arch. UMP
W 2021 r. aplikacja Smart City Poznań zwyciężyła w kategorii „Narzędzia do komunikacji z obywatelami” w konkursie „Skrzydła IT w Administracji” organizowanym przez miesięcznik „IT w Administracji”.
Miasto Poznań z nagrodą „Skrzydła IT w Administracji”
arch. UMP (fot. Marcin Oliva Soto Photography)
Miasto Poznań podpisało list intencyjny z poznańskim startupem take&drive o wspólnej realizacji koncepcji Mobility as a Service.
W 2021 r. trwały prace nad miejskim programem OK Poznań, dedykowanego osobom, które rozliczają podatki w Poznaniu. W ramach programu funkcjonuje strona internetowa okpoznan.pl i aplikacja mobilna. Program został oficjalnie zaprezentowany przez Prezydenta Miasta Poznania w dniu 28 kwietnia 2022 r.
W 2021 r. trwały prace nad uruchomieniem w przestrzeni miejskiej nowych inteligentnych rozwiązań dla mieszkańców, m.in.:
11 książkomatów Biblioteki Raczyńskich ustawionych w miejscach licznie odwiedzanych przez mieszkańców, jak pętle tramwajowe lub okolice supermarketów, realizowanych w ramach projektów „Modernizacja budynku Biblioteki Raczyńskich w Poznaniu oraz konserwacja i digitalizacja cennych zasobów bibliotecznych” i „Sztuczna inteligencja w służbie książki”;
24 fotowoltaicznych tablic wyświetlających informację o prędkości nadjeżdżającego pojazdu, zlokalizowanych w pobliżu przejść dla pieszych w okolicach szkół, przedszkoli i miejscach, gdzie kierowcy częściej mogą jechać przekraczając dopuszczalne prędkości;
ekranów LCD na ponad 20 przystankach miejskiego transportu zbiorowego z komunikatami o aktualnej jakości powietrza w zakresie stężeń pyłu PM10 oraz komunikatami pogodowymi, wraz z QR kodem do strony internetowej „Atmosfera dla Poznania”, realizowanych w ramach projektu „Skończmy ze smogiem w Poznaniu”;
Komunikaty o aktualnej jakości powietrza na przystankach miejskiego transportu zbiorowego
arch. UMP
możliwości zakupu online biletów do wybranych obiektów kultury;
26 interaktywnych znaczników dla osób z dysfunkcjami wzroku z informacjami dostępnymi w aplikacji mobilnej Totupoint;
22 liczników rowerowych monitorujących ruch rowerowy, z wynikami dostępnymi na stronie Rowerem po Poznaniu;
Licznik rowerowy znajdujący się przy pl. Wolności w Poznaniu
systemu dotacyjnego z budżetu Miasta na zadania z zakresu gromadzenia wody deszczowej;
kolejnych pływających ogrodów z koszami lęgowymi dla ptactwa wodnego;
Ogrody pływające
arch. UMP
kolejnych hotelików dla owadów, domu dla owadów oraz – w ramach akcji „Stołówka dla fifnych owadów” – utworzenia mini ogródków z roślinami pyłko- i nektarodajnych na terenie 18 przedszkoli oraz 12 szkół podstawowych;
„Stołówka dla fifnych owadów”
arch. UMP
akcji oklejania wiat przystankowych naklejkami ze specjalnymi piktogramami odstraszającymi ptaki;
montażu 77 pojemników na małe elektroodpady;
kolejnej akcji monitorowania jakości powietrza w mieście za pomocą drona, realizowanej w ramach projektu „Skończmy ze smogiem w Poznaniu”;
Zintegrowanego Centrum Opieki i Teleopieki dla osób w trudnej sytuacji życiowej, które mieszkają samotnie lub spędzają w samotności większą część dnia.
Przy wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, Miasto Poznań współpracuje z Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym (PCSS). W 2021 r., zostały wdrożone lub były rozwijane kolejne inteligentne usługi, m.in.:
Platforma filmowa Miasta Poznania – platforma streamingowa zapewniająca mieszkańcom dostęp do wydarzeń́ transmitowanych na żywo oraz do wcześniej zarejestrowanych materiałów;
Platforma Poznański Budżet Obywatelski – platforma wspierająca proces zgłaszania, opiniowania i wdrażania projektów obywatelskich wraz z mechanizmem potwierdzania głosów za pomocą SMS;
Baza Tekstów Urzędowych – unikalne w skali kraju narzędzie informatyczne zaprojektowane i wykonane przy współpracy Miasta Poznania, UAM i PCSS, wspierające tzw. plain language (prosty język);
ID Poznań – system zarządzania tożsamością̨ mieszkańców Poznania oraz potwierdzania statusu płatnika podatków w Poznaniu (lub innych warunków); system został zaprojektowany w celu integracji z zewnętrznymi systemami wykorzystującymi tożsamość́ do realizacji zadań́, a także z zewnętrznymi dostawcami tożsamości; w 2022 r. system został połączony z aplikacją OK Poznań.
W 2021 r. Miasto Poznań uczestniczyło w trzech projektach dedykowanych inteligentnym miastom. W ramach współpracy z siecią Open & Agile Smart Cities, Poznań wybrany został jako studium przypadku w ramach: Inicjatywy JRC Elise oraz ESPON DIGISER, które ukierunkowane są na analizy regionalnych i lokalnych innowacji, w szczególności w sektorze cyfrowego zarządzania i świadczenia usług publicznych. W ramach inicjatywy Unii Europejskiej Intelligent Cities Challenge rozpoczęła się trzecia faza projektu.
Od stycznia 2022 r. Poznań jest uczestnikiem krajowego programu GovTech inno_LAB, realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach inicjatywy GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Celem programu jest wprowadzanie innowacji w administracji publicznej, podniesienie kompetencji pracowników administracji samorządowej oraz udzielenie im możliwości kontaktu z innowatorami, mogącymi pomóc we wprowadzaniu przydatnych dla mieszkańców rozwiązań. W ramach programu Miasto Poznań zamierza zmniejszyć ślad węglowy Urzędu Miasta Poznania poprzez utworzenie platformy danych o zużyciu różnych rodzajów energii w nieruchomościach miejskich.
Zmniejsza nasycenie kolorów i usuwa migające elementy.
Tryb ułatwiający chorym na epilepsję przeglądanie strony.
Tryb dla osób z wadami wzroku
Poprawa czytelności strony
Ten tryb dostosowuje witrynę dla użytkowników z wadami wzroku takimi jak widzenie tunelowe, zaćma, jaskra i inne.
Tryb niepełnosprawności poznawczej
Pozwala łatwiej rozpoznać elementy witryny.
Tryb dla osób z zaburzeniami poznawczymi, takimi jak dysleksja, autyzm, CVA i inne.
Tryb dla osób z ADHD
Pozwala skupić uwagę na treści.
Ten tryb pomaga użytkownikom z ADHD i zaburzeniami neurorozwojowymi łatwiej czytać, przeglądać i skupiać się na głównych elementach strony internetowej.
Tryb dla osób niedowidzących
Pozwala używać strony z czytnikami ekranu.
W tym trybie witryna jest zgodna z czytnikami ekranu, takimi jak JAWS, NVDA, VoiceOver i TalkBack. Czytnik ekranu to oprogramowanie dla niewidomych użytkowników, które jest instalowane na komputerze i smartfonie, a strony internetowe muszą być z nim zgodne.
Poprawa czytelności
Skaluj stronę
Domyślne
Szkło powiększające
Czytelna czcionka
Dysleksja
Highlight Titles
Highlight Links
Skaluj czcionkę
Domyślne
Poprawa wyglądu
Wysoki kontrast
Skala szarości
Wysokie nasycenie
Niskie nasycenie
Wybierz kolor tła
Narzędzia
Wyłącz dźwięk
Ukryj obrazy
Hide Emoji
Zatrzymaj animacje
Maska do czytania
Big Dark Cursor
Cognitive Reading
Wirtualna klawiatura
Nawigacja klawiaturą
Deklaracja zgodności
Urząd Miasta Poznania zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej https://badam.poznan.pl/
Kod źródłowy strony internetowej jest zgodny z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Materiały i treści publikowane na stronie zamieszczone do dnia 2021-04-01 są częściowo zgodne z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych: • obrazki i zdjęcia nie posiadają opisów alternatywnych
Data sporządzenia: 2021-04-06
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Kontaktować się można telefonicznie +48 61 878 56 95 lub mailowo rmwm@um_poznan.pl. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.