Ikona - tło
Ikona - wyróżnik

Struktura organizacyjna Miasta Poznania

Poznań jest miastem na prawach powiatu oraz gminą miejską. Miasto jest wspólnotą samorządową wszystkich jego mieszkańców.

Celem działania Miasta jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz umożliwienie pełnego uczestnictwa mieszkańców w jej życiu. Następuje to poprzez tworzenie i realizację polityki wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju Miasta oraz dbałość o właściwe funkcjonowanie organizmu miejskiego.
Miasto wykonuje swoje zadania poprzez działalność:

  • swoich organów;
  • osiedli;
  • miejskich jednostek organizacyjnych;
  • innych podmiotów – w tym związków międzygminnych oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego – na podstawie zawartych umów i porozumień.

Zgodnie ze Statutem Miasta organem stanowiącym i kontrolnym jest Rada Miasta Poznania, a organem wykonawczym Prezydent Miasta Poznania.

Rada Miasta Poznania

Organem stanowiącym i kontrolnym Poznania jest Rada Miasta Poznania, będąca reprezentantem zbiorowych interesów wspólnoty mieszkańców Miasta. Głównym zadaniem Rady jest określanie polityki rozwoju miasta oraz, poprzez uchwalanie budżetu Miasta, ustalanie bieżących priorytetów realizacyjnych w jego funkcjonowaniu.

Radni Miasta Poznania VIII kadencji
Kadencja 2018-2023 34 Kobiety 14
    Mężczyźni 20
źródło: UMP
Praca Rady Miasta Poznania w 2021 r.
Kadencja  Liczba sesji Liczba podjętych uchwał Liczba posiedzeń komisji
VIII 17 363 204
źródło: UMP

Zwoływanie i organizacja posiedzeń rady i komisji w 2021 r. odbywały się standardowo z wykorzystaniem narzędzi teleinformatycznych: informacja o dniu i godzinie posiedzenia, porządek posiedzenia, projekty uchwał itp. dostępne były dla wszystkich zainteresowanych w BIP, a dla radnych dodatkowo w Internetowym Asystencie Radnego.
Obostrzeżenia sanitarne spowodowały konieczność organizacji zdalnych posiedzeń sesji i komisji, które odbywały się z wykorzystaniem platformy ZOOM i terminala do elektronicznego głosowania.
Z związku z ograniczeniami spowodowanymi pandemią COVID-19, komisje nie mogły w pełni zrealizować harmonogramów pracy przyjętych na rok 2021. Z uwagi na reżim sanitarny, radni rzadziej bywali w Biurze Rady Miasta, co skutkowało opóźnieniem w podpisywaniu protokołów z posiedzeń komisji.

Skargi kierowane do Rady Miasta Poznania w 2021 r.
Kadencja Liczba skarg wniesionych ogółem  Liczba wniesionych skarg, dla rozpoznania których właściwym organem jest RMP   Zakres / obszary tematyczne
VIII  68 58 transport, kultura, oświata, pomoc społeczna, ochrona zwierząt i środowiska, drogi publiczne, służby miejskie, bezczynność organu wykonawczego Miasta
źródło: UMP

Średni czas rozpatrywania skargi to ok. 2 miesiące. O każdorazowym przedłużeniu terminu skargi – na podstawie art. 36 KPA – wnoszący byli informowani oddzielnym pismem.

Prezydent Miasta Poznania

W 2021 r. funkcję Prezydenta Miasta Poznania pełnił Jacek Jaśkowiak, przy pomocy 3 Zastępców, Skarbnika Miasta i Sekretarza Miasta.

W 2021 r. nastąpiła zmiana na stanowisku Skarbnika Miasta. Po ponad 20 latach pracę zakończyła Barbara Sajnaj. Rada Miasta wybrała nowego skarbnika. Został nim Piotr Husejko, dotychczasowy dyrektor Wydziału Budżetu Miasta i Kontrolingu. Za jego kandydaturą głosowali wszyscy radni. Funkcję Skarbnika Miasta Piotr Husejko objął 1 października 2021 r.
Realizując swoje funkcje, w 2021 r. Prezydent wydał 1 107 zarządzeń.
Prezydent był wspierany przez, wyodrębnione w oparciu o przepisy prawa, stanowiska specjalistyczne:

  • Architekt Miasta;
  • Audytor Miasta;
  • Inspektor Ochrony Danych;
  • Zastępca Inspektora Ochrony Danych;
  • Koordynator ds. dostępności przestrzeni publicznej (przy ZDM);
  • Koordynatorka ds. dostępności (przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych);
  • Miejski Inżynier Ruchu;
  • Miejski Konserwator Zabytków;
  • Miejski Rzecznik Konsumentów;
  • Rzecznik Prasowy Prezydenta i Urzędu.

Ponadto, z uwagi na potrzebę grupowania obszarów, ważnych z punktu widzenia rozwoju miasta, których realizacja wybiega poza zakres zadań jednej jednostki, Prezydent Miasta Poznania działał poprzez powołanych Pełnomocników:

  • Pełnomocniczkę Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej;
  • Pełnomocnika ds. Smart City;
  • Pełnomocnika Prezydenta ds. Interwencji Lokatorskich;
  • Pełnomocnika Prezydenta ds. Systemu Zarządzania;
  • Pełnomocnika Prezydenta Miasta Poznania ds. Funduszy Europejskich;
  • Pełnomocnika Prezydenta Miasta Poznania ds. kontaktów instytucjonalnych;
  • Pełnomocnika Prezydenta Miasta Poznania ds. młodzieży i współpracy akademickiej;
  • Pełnomocnika Prezydenta Miasta Poznania ds. Ochrony Informacji Niejawnych;
  • Pełnomocnika Prezydenta Miasta Poznania ds. Osób z Niepełnosprawnościami;
  • Pełnomocnika Prezydenta Miasta Poznania ds. Rodzin Wielodzietnych;
  • Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu „System Gospodarki Odpadami dla Miasta Poznania MAO”;
  • Pełnomocnika ds. Estetyki Miasta;
  • Pełnomocnika ds. Mieszkalnictwa Miejskiego;
  • Pełnomocnika ds. wyznaczania standardów bezpieczeństwa pracowników oraz obiektów Urzędu Miasta Poznania i miejskich jednostek organizacyjnych.

Zespoły konsultacyjne Miasta Poznania

Urząd Miasta Poznania

Prezydent, jako organ wykonawczy Miasta, realizuje zadania przy pomocy Urzędu Miasta Poznania (UMP).
Zadania własne gminy i powiatu oraz zlecone, z zakresu administracji rządowej na mocy ustaw i podjętych porozumień, które prowadzi UMP dotyczą przede wszystkim zaspokajania zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej, w tym m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska, edukacji publicznej, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, kultury, kultury fizycznej, gminnego budownictwa mieszkaniowego, gospodarki komunalnej, komunikacji i transportu, zarządzania finansami Miasta, a także wspierania i upowszechniania idei samorządowej.
Na koniec 2021 r. w Urzędzie Miasta Poznania funkcjonowały 33 wydziały (w tym jednostki organizacyjne UMP na prawach oddziałów), w których łącznie zatrudnione były 1862 osoby.

Urząd Miasta w Poznaniu przy placu Kolegiackim

fasada Urzędu Miasta w Poznaniu przy placu Kolegiackim

arch. UMP

W 2021 r. powołane zostało Biuro Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa oraz Wydział Prawny. Ponadto z istniejących wydziałów wyodrębnione zostały nowe jednostki: Biuro Zamówień Publicznych oraz Wydział Podatków i Opłat.
Wśród ogółu zatrudnionych w 2021 r. w Urzędzie Miasta Poznania:

  • ponad 89% legitymuje się wykształceniem wyższym;
  • 74% stanowią kobiety;
  • blisko 40% to osoby w wieku 25-39 lat.

Wśród biur i wydziałów najliczniejszą kadrą w 2021 r. dysponowały:

  • Wydział Gospodarki Nieruchomościami – 177 osób zatrudnionych;
  • Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych – 170 osób zatrudnionych;
  • Wydział Podatków i Opłat – 135 osób zatrudnionych;
  • Wydział Urbanistyki i Architektury – 117 osób zatrudnionych.

Komórki organizacyjne UMP działają w oparciu o Regulamin Organizacyjny nadany zarządzeniem Prezydenta Miasta Poznania.

Miejskie jednostki organizacyjne

W 2021 r. w Poznaniu funkcjonowało 341 miejskich jednostek organizacyjnych, spółek prawa handlowego i spółdzielni z udziałem Miasta oraz stowarzyszeń, związków międzygminnych i fundacji, których Miasto jest członkiem bądź fundatorem, w tym:

miejskie jednostki organizacyjne (295):

  • działające w formie:
    • miejskich jednostek budżetowych (270 – bez UMP);
    • samorządowych zakładów budżetowych (3);
    • samorządowych instytucji kultury (15);
    • miejskich publicznych zakładów opieki zdrowotnej (4);
  • działające jako jednostki administracji zespolonej (3);
  • spółki prawa handlowego z udziałem Miasta (23);
  • spółdzielnie z udziałem Miasta oraz stowarzyszenia, związki międzygminne i fundacje, których Miasto jest członkiem bądź fundatorem (23).

Decyzje administracyjne Miasta Poznania

W 2021 r. Urząd Miasta Poznania i miejskie jednostki organizacyjne wydały 547 701 decyzji administracyjnych.
Najwięcej wydanych decyzji administracyjnych dotyczyło spraw z zakresów prowadzonych przez:

  • Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych;
  • Wydział Podatków i Opłat;
  • Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie;
  • Poznańskie Centrum Świadczeń.
Wykaz komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Poznania, które w 2021 r. wydawały decyzje administracyjne
Jednostka Decyzje
Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków 1586
Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta 17
Wydział Działalności Gospodarczej i Rolnictwa 10 731
Wydział Finansowy 2892
Wydział Gospodarki Komunalnej 22
Wydział Gospodarki Nieruchomościami 181
Wydział Kształtowania i Ochrony Środowiska  1162
Wydział Oświaty 347
Wydział Podatków i Opłat 178 234
Wydział Sportu 51
Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych 220 588
Wydział Urbanistyki i Architektury 5802
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa 780
Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych 72
Ogółem 422 465
źródło: UMP
Wykaz miejskich jednostek organizacyjnych, które w 2021 r. wydawały decyzje administracyjne
Jednostka Decyzje
Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego „Geopoz” 800
Zarząd Transportu Miejskiego 34
Zarząd Dróg Miejskich 10 005
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie 76 480
Poznańskie Centrum Świadczeń 37 904
Ogółem  125 223
źródło: UMP

W 2021 r. wydanych zostało 11 decyzji w sprawie odmowy udostępnienia informacji publicznej oraz 2 w sprawie umorzenia postępowania o udostępnienie informacji publicznej.