Od 2004 r. Miasto Poznań oraz spółki z udziałem Miasta pozyskały dofinansowanie z funduszy unijnych w kwocie ok. 5,5 mld zł. W perspektywie 2004-2006 było to ok. 400 mln zł, a w perspektywie 2007-2013 – 3,6 mld zł.
Okres programowania 2014-2020
Miasto Poznań i spółki z udziałem Miasta z okresu programowania 2014-2020 uzyskały ponad 1,5 mld zł pomocy unijnej, w tym:
- 58,9% z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko;
- 37,3% z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020;
- 1,7% z Inicjatyw Wspólnotowych i pozostałe;
- 0,8% z Projektów COVID-owych;
- 0,7% z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój;
- 0,6% z EOG i Funduszu Norweskiego;
Beneficjenci przeznaczyli pozyskane fundusze głównie na przedsięwzięcia z zakresu transportu publicznego, rewitalizacji, oświaty oraz infrastruktury drogowej. Największe inwestycje dotyczą poprawy jakości zbiorowego transportu publicznego.
Projekty realizowane przez Miasto Poznań, miejskie jednostki organizacyjne oraz spółki z udziałem Miasta w latach 2014-2021
Tytuł projektu | Całkowita wartości projektu (zł) | Dofinansowanie unijne dla projektu (zł) | Okres realizacji |
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko | |||
Budowa trasy tramwajowej od pętli Wilczak do Naramowic w Poznaniu | 264 439 184,33 | 109 002 900,02 | 2014-2022 |
Poprawa warunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 w Poznaniu | 252 896 863,46 | 121 668 705,17 | 2014-2022 |
Przebudowa trasy tramwajowej ul. Kórnicka – os. Lecha – rondo Żegrze wraz z budową odcinka nowej trasy od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej | 214 521 087,96 | 59 300 868,94 | 2014-2023 |
Program Centrum – etap II – budowa trasy tramwajowej wraz z uspokojeniem ruchu na ulicy Ratajczaka | 130 000 000,00 | 59 049 593,00 | 2016-2022 |
Program Centrum – etap I – przebudowa tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego na ulicach: Św. Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 grudnia, pl. Wolności, Towarowa | 211 962 794,42 | 43 121 271,59 | 2014-2023 |
Budowa kanalizacji deszczowej wraz z niezbędną przebudową układu drogowego dla os. Kiekrz – odwodnienie terenów osiedla Kiekrz | 4 702 735,95 | 3 249 858,16 | 2014-2023 |
Przebudowa torowisk na ul. Wierzbięcice i ul. 28 Czerwca 1956 r. | 62 805 288,00 | 27 253 606,26 | 2016-2022 |
Park Rataje w Poznaniu | 20 920 744,20 | 11 882 619,69 | 2014-2019 |
Poznańskie parki w dzielnicy Wilda | 8 617 640,34 | 3 327 256,39 | 2014-2021 |
Konserwacja reprezentacyjnych wnętrz zachodniej części dawnego zamku cesarskiego w Poznaniu i ich adaptacja celem efektywnego wykorzystania dziedzictwa kulturowego | 21 600 000,00 | 14 341 880,76 | 2017-2020 |
Modernizacja budynku Biblioteki Raczyńskich w Poznaniu oraz konserwacja i digitalizacja cennych zasobów bibliotecznych | 21 190 467,82 | 14 220 940,68 | 2016-2022 |
Doposażenie w sprzęt medyczny centrum urazowego przy ul. Szwajcarskiej 3 w Poznaniu | 1 975 912,74 | 1 679 525,82 | 2014-2017 |
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko – spółki | |||
Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego | 450 201 149,85 | 111 255 285,43 | 2016-2020 |
Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu | 125 308 200,18 | 86 585 669,94 | 2018-2022 |
Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej dla ochrony zasobów wodnych w Poznaniu i okolicach – etap VI | 489 625 055,17 | 241 127 897,65 | 2014-2023 |
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-2020 | |||
ZaGRAjmy w Wielkopolsce – promocja gospodarcza Województwa Wielkopolskiego | 1 902 101,52 | 1 184 835,40 | 2019-2022 |
Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje | 199 730 969,59 | 106 611 085,01 | 2017-2022 |
Budowa zintegrowanego węzła transportowego Grunwaldzka w miejscu przejazdu przez linię kolejową E20 | 97 691 755,83 | 66 411 826,81 | 2016-2022 |
Przebudowa ul. Gdyńskiej (DW 196) od skrzyżowania z ul. Bałtycką do granicy miasta | 94 115 817,97 | 39 695 289,62 | 2014-2018 |
Rewaloryzacja przestrzeni płyty Starego Rynku w Poznaniu wraz z przekształceniem fragmentu bloku śródrynkowego (ul. Jana Baptysty Quadro) w pasaż kultury | 53 272 309,99 | 25 645 622,34 | 2019-2020 |
Termomodernizacja placówek oświatowych na terenie Miasta Poznania | 26 745 081,00 | 12 444 965,07 | 2017-2020 |
Budowa Wartostrady pieszo-rowerowej | 28 009 018,78 | 20 624 412,19 | 2015-2022 |
Rozwój infrastruktury Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Poznaniu | 28 358 889,04 | 16 954 810,75 | 2017-2022 |
Wyposażenie placówek oświatowych w nowoczesny i wysokospecjalistyczny sprzęt technologiczny na terenie MOF Poznania | 17 759 933,02, w tym dla MP* 14 801 033,90 | 17 754 054,02, w tym dla MP 14 801 033,90 | 2017-2021 |
Muzeum Enigmy w Poznaniu | 15 005 994,88 | 10 369 996,44 | 2017-2019 |
Budowa systemu parkingów Park&Ride w Poznaniu – etap II | 16 737 473,36 | 8 951 683,57 | 2017-2020 |
Rewitalizacja i ochrona dziedzictwa kulturowego kompleksu Dzieciniec pod Słońcem w Poznaniu | 15 003 179,46 | 8 199 179,33 | 2016-2020 |
Rozbudowa i modernizacja Szkoły Podstawowej nr 48 w Poznaniu | 8 423 563,11 | 3 800 795,69 | 2017-2020 |
Cyfryzacja i modernizacja zasobu geodezyjnego i kartograficznego miasta Poznania oraz uruchomienie e-usług | 6 276 237,41 | 5 307 618,78 | 2016-2018 |
Podniesienie jakości danych sieci uzbrojenia terenu miasta Poznania – wektoryzacja oraz uruchomienie e-usług | 1 679 983,00 | 1 427 985,54 | 2020-2022 |
Budowa systemu parkingów P&R w Poznaniu – etap I – parking „Szymanowskiego” | 5 403 760,87 | 2 977 166,09 | 2016-2018 |
Poprawa dostępu do usług opieki nad dziećmi do lat 3 na terenie miasta Poznania | 2 513 670,78 | 2 136 620,16 | 2017-2019 |
Poprawa dostępu do usług opieki nad dziećmi zagrożonymi niepełnosprawnością do lat 3 na terenie miasta Poznania | 627 947,45 | 533 755,33 | 2018-2019 |
Feniks | 15 000 066,28 | 12 750 056,33 | 2017-2019 |
Feniks BIS | 4 032 423,43 | 3 427 559,92 | 2019-2021 |
Usługi społeczne dla mieszkańców Poznania | 13 390 170,49, w tym dla MP 2 002 803,36 | 11 381 644,91, w tym dla MP 1 530 973,36 | 2017-2018 |
Poprawa dostępu do usług społecznych wspierających rodzinę i rodzinną pieczę zastępczą na terenie MOF Poznania | 10 525 239,86, w tym dla MP 4 236 903,40 | 8 946 453,88, w tym dla MP 3 592 915,76 | 2017-2020 |
Poprawa dostępu do usług społecznych wspierających rodzinę i rodzinną pieczę zastępczą na terenie MOF Poznania – edycja II | 14 102 049,39, w tym dla MP 6 685 420,36 | 11 986 741,98, w tym dla MP 5 821 694,35 | 2020-2023 |
Uczeń z pasją – kompleksowe wsparcie uczniów gimnazjów MOF w wyborze optymalnych ścieżek edukacyjnych i zawodowych | 13 305 160,00, w tym dla MP 4 760 328,50 | 11 309 386,00, w tym dla MP 4 046 598,86 | 2017-2019 |
Podwyższenie kompetencji z zakresu matematyki i informatyki przez licealistów Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania | 1 225 182,67, w tym dla MP 1 099 990,00 | 1 041 405,26, w tym dla MP 934 992,00 | 2018-2021 |
Kwalifikacje zawodowe kluczem do sukcesu – wspieramy rozwój kształcenia zawodowego w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania | 8 861 173,64, w tym dla MP 6 301 497,00 | 7 531 997,59, w tym dla MP 5 988 616,00 | 2017-2020 |
Inteligentne kwalifikacje zawodowe – szkolenia w CKZiU Poznań | 1 903 795,20 | 1 618 225,92 | 2020-2022 |
Poprawa efektywności energetycznej placówek oświatowych na terenie Miasta Poznania | 13 429 600,89 | 7 647 146,11 | 2018-2020 |
Przebudowa ul. Gdyńskiej na odcinku od granicy miasta do zjazdu do Centralnej Oczyszczalni Ścieków | 38 953 067,23 | 11 002 726,32 | 2014-2021 |
Rewitalizacja ubezpieczeń betonowych brzegu rzeki Warty w km 246 do km 241,760 (Poznań) | 21 738 718,66, w tym dla MP 5 973 049,00 | 21 738 718,66, w tym dla MP 4 401 021,00 | 2018-2022 |
Modernizacja wraz z wyposażeniem Zespołu Szkół Zawodowych nr 6 im. Joachima Lelewela w Poznaniu | 5 786 988,54 | 4 044 887,83 | 2018-2020 |
Poprawa jakości kształcenia w VIII LO w Poznaniu | 280 200,00 | 238 170,00 | 2018-2020 |
Podniesienie kompetencji i kwalifikacji uczniów ZSZ nr 6 im. Joachima Lelewela w Poznaniu – Szkoły Branżowej I stopnia nr 7 | 204 579,95 | 173 892,95 | 2019-2020 |
Nowe szanse dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – wdrożenie działań zwiększających efektywność kształcenia w SP nr 48 w Poznaniu | 75 682,15 | 64 329,83 | 2019-2020 |
Współpraca z przedsiębiorcami się opłaca – profesjonalny start uczniów/uczennic Technikum Budowlanego im. gen. W. Andersa na zawodowym rynku pracy | 500 815,20 | 425 692,92 | 2019-2021 |
Przygoda z matematyką i informatyką! Wzrost kompetencji kluczowych wśród uczniów szkół podstawowych szansą na lepszą przyszłość! | 746 293,75 | 634 349,68 | 2020-2023 |
Rozwijamy się zawodowo – podniesienie jakości kształcenia zawodowego w CKZiU w Poznaniu | 1 205 299,97 | 1 024 504,97 | 2020-2022 |
Brama otwarta na rzekę – edukacja ekologiczna na terenach nadrzecznych w Poznaniu | 1 267 394,00 | 836 105,59 | 2020-2022 |
Tu się wszystko zaczęło – ekspozycja świadectw początków państwowości polskiej na Ostrowie Tumskim w Poznaniu | 10 591 687,62, w tym dla MP 3 900 000,00 | 8 146 341,90, w tym dla MP 3 289 500,00 | 2016-2021 |
Most do samodzielności | 978 870,00, w tym dla MP 41 043,84 | 832 039,5, w tym dla MP 8 043,34 | 2018-2020 |
Zakup sprzętu i wyposażenia wraz z modernizacją pomieszczeń zwiększającą efektywność udzielanych świadczeń przez Wielospecjalistyczny Szpital Miejski im. J. Strusia z ZOL SP ZOZ oraz Poznański Ośrodek Specjalistycznych Usług Medycznych w Poznaniu | 7 700 000,00 | 6 545 000,00 | 2021.05-2021.12 |
Budowa usług elektronicznych oraz niezbędnego do tego celu doposażenia infrastruktury sprzętowej i programowej przetwarzania danych w Wielospecjalistycznym Szpitalu Miejskim im. J. Strusia w Poznaniu | 2 607 248,86 | 1 869 876,75 | 03.2018-09.2018 |
Program mieszkalnictwa wspomaganego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną z terenu miasta Poznania | 2 519 975,45, w tym dla MP 455 279,25 | 2 141 979,13, w tym dla MP 294 640,16 | 2016-2019 |
Wielkopolskie Centrum Ekonomii Solidarnej | 21 794 583,00, w tym dla MP 1 354 980,00 | 18 525 395,55, w tym dla MP 1 286 980,00 | 2018-2023 |
Zapewnienie zintegrowanych środowiskowych form opieki zdrowotnej i społecznej osobom z zaburzeniami psychicznymi na terenie miasta Poznania | 23 645 819,76, w tym dla MP 231 997,00 | 20 098 946,80, w tym dla MP 186 197,00 | 2018-2022 |
Wyposażenie środowisk informatycznych wojewódzkich, powiatowych i miejskich podmiotów leczniczych w narzędzia informatyczne umożliwiające wdrożenie EDM oraz stworzenie sieci wymiany danych między podmiotami leczniczymi samorządu województwa | WSM im. J. Strusia 2 785 521; ZOLIRM 1 589 771; POSUM 2 258 121; SM im. F. Raszei 1916421 | WSM im. J. Strusia 2 367 693; ZOLIRM 1 351 305; POSUM 1 919 403; SM im. F. Raszei 1 628 958 | 2016-2021 |
ENIGMA – wsparcie nauczania matematyki i informatyki w szkołach ponadpodstawowych Metropolii Poznań | 2 259 384,52, w tym dla MP 813 180,26 | 1 920 476,84, w tym dla MP 751 961,03 | 2020-2023 |
Współpraca dla zawodowej przyszłości – podnoszenie efektywności kształcenia w ZSŁ, ZSH oraz ZSZ nr 6 w Poznaniu | 1 687 099,66 | 1 434 034,71 | 2020-2023 |
Konkretna kompetencja i doświadczenie zawodowe gwarantem sukcesu na rynku pracy | 312 600,00, w tym dla MP 131 680,00 | 265 710,00, w tym dla MP 111 928,00 | 2020-2021 |
Mieszkania wspomagane- treningowe w Mieście Poznań | 3 999 940,33, w tym dla MP 783 763,46 | 3 399 949,28, w tym dla MP 508 316,33 | 2018-2021 |
Rozwijamy skrzydła kariery – podniesienie poziomu kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Budowlano-Drzewnych w Poznaniu | 761 342,45, w tym dla MP 339 240,99 | 647 141,08, w tym dla MP 320 731,53 | 2019-2020 |
Usługi społeczne i opieka medyczna dla mieszkańców Poznania | 18 722 310,04, w tym dla MP 6 154 543,51 | 15 913 963,53, w tym dla MP 4 152 868,03 | 2019-2022 |
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-2020 – spółki | |||
Poprawa efektywności transportu publicznego i usprawnienie integracji różnych form transportu miejskiego w Poznaniu i gminie Suchy Las | 96 832 389,96 | 66 779 696,64 | 2015-2018 |
Rozwój Poznańskiego Parku Technologiczno-Przemysłowego poprzez specjalistyczne usługi doradcze wspierające IOB oraz funkcjonalne włączenie Budynku 400 w struktury PPTP | 6 025 795,96 | 1 178 836,65 | 2017–2018 |
Zagospodarowanie i rewaloryzacja budynku Łazienki Rzeczne | 13 033 814,75 | 5 154 069,99 | 2018-2020 |
Program Operacyjny Pomoc Techniczna | |||
Aktualizacja Gminnego Programu Rewitalizacji | 250 000 | 225 000 | 2016-2017 |
#AKTYWATOR WLKP – Wsparcie integracji migrantów w województwie wielkopolskim | 3 145 834,20, w tym dla MP 923 628,00 | 2 359 375,65 w tym dla MP 137 169,40 | 2020-2022 |
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój | |||
Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz szkolenia kadry kształcenia zawodowego. Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej | 2 448 316,00 | 2 448 316,00 | 2016-2018 |
Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego i edukacji szkolnej | 2 438 661,00 | 2 438 661,00 | 2018-2020 |
Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego i edukacji szkolnej | 1 275 353,21 | 1 275 353,21 | 2019-2021 |
Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz szkolenia kadry kształcenia zawodowego. Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej | 1 256 340,86 | 1 256 340,86 | 2015-2017 |
Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego i edukacji szkolnej | 770 475,92 | 770 475,92 | 2017-2019 |
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej | 252 975,00 | 252 975,00 | 2016-2018 |
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej | 241 032,29 | 241 032,29 | 2014-2016 |
Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego i edukacji szkolnej | 2 218 335,00 | 2 218 335,00 | 2020-2022 |
Przepis na wielkopolską innowację społeczną – usługi opiekuńcze dla osób zależnych | 2 770 401,57, w tym dla MP 222 541,40 | 2 687 289,52, w tym dla MP 215 865,18 | 2016-2019 |
Testowanie modelu wsparcia usamodzielniania młodych z zaburzeniami psychicznymi Moja sprawa! | 4 483 492,33, w tym dla MP 294 086,00 | 4 227 484,91, w tym dla MP 289 584,00 | 2018-2021 |
Wielkopolska szkoła ćwiczeń w Cogito | 1 233 760,80, w tym dla MP 6 250,00 | 1 039 813,60, w tym dla MP 5 267,50 | 2018-2020 |
Mechanizmy Finansowe EOG oraz Norweski Mechanizm Finansowy 2009-2014 | |||
POZ-NORD | 198 000,00 | 198 000,00 | 2017 |
Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej | 14 543 075,00 | 7 359 059,00 | 2015-2016 |
Sztuczna inteligencja w służbie książki | 1 993 157,96 | 1 694 184,26 | 2020-2022 |
Miasto Obywateli. Rozwój Rad Osiedli w Poznaniu | 254 900,00 | 254 900,00 | 2014-2015 |
Erasmus + | |||
Partnerstwa strategiczne – edycja 2014 | 884 566,20 | 884 566,20 | 2014-2017 |
Mobilność edukacyjna – edycja 2014 | 741 967,80 | 741 967,80 | 2014-2016 |
Mobilność edukacyjna – edycja 2015 | 1 366 528,80 | 1 366 528,80 | 2015-2017 |
Partnerstwa strategiczne – edycja 2015 | 714 000,00 | 714 000,00 | 2015-2018 |
Mobilność edukacyjna – edycja 2016 | 511 043,40 | 511 043,40 | 2016-2018 |
Partnerstwa strategiczne – edycja 2016 | 419 580,00 | 419 580,00 | 2016-2019 |
Young Goes Euro | 232 360,80 | 232 360,80 | 2016-2018 |
Mobilność kadry edukacji szkolnej – edycja 2017 | 223 188,00 | 223 188,00 | 2017-2019 |
Mobilność edukacyjna – edycja 2017 | 2 586 326,40 | 2 586 326,40 | 2017-2019 |
Partnerstwa strategiczne – edycja 2017 | 646 191,00 | 646 191,00 | 2017-2020 |
Mobilność edukacyjna – edycja 2018 | 2 855 248,00 | 2 855 248,00 | 2018-2020 |
Partnerstwa strategiczne – edycja 2018 | 1 024 672,95 | 1 024 672,95 | 2018-2021 |
Mobilność edukacyjna – edycja 2019 | 3 151 071,70 | 3 151 071,70 | 2019-2021 |
Partnerstwa strategiczne – edycja 2019 | 1 612 518,90 | 1 612 518,90 | 2019-2021 |
Mobilność edukacyjna – edycja 2020 | 4 333 877,25 | 4 333 877,25 | 2020-2022 |
Partnerstwa strategiczne – edycja 2020 | 1 633 132,20 | 1 633 132,20 | 2020-2022 |
Mobilność edukacyjna – edycja 2021 | 1 036 864,00 | 1 036 864,00 | 2021-2023 |
URBACT III | |||
Get into the swing of the City! – faza rozwoju | 1 911 225,20 | 455 053,62 € | 2015-2018 |
REFILL-REuse of vacant spaces as driving Force for Innovation on Local Level | 45 902,39 € | 39 017,03 € | 2015-2018 |
ON BOARD – Conecting cities through Education | 266 424,00 € | 266 424,00 € | 2020-2021 |
ROOF | 218 109,00 | 185 392,16 | 2020-2022 |
Interreg VB | |||
Planowanie zrównoważonej logistyki miejskiej dla wzmocnienia regionalnego transportu (CE 222 SULPiTER) | 625 100,00 | 500 080,00 | 2016-2019 |
Landside Airports Accessibility, Dostępność Lotnisk (LAirACE 1074) | 637 150,00 | 509 720,00 | 2017-2019 |
Region Morza Bałtyckiego | |||
BaltCityPrevention | 654 381,00 | 556 224,00 | 2017-2020 |
ZDROWE WZMOCNIENIE – Laboratoria Miejskie Lepszego Zdrowia dla wszystkich w regionie Morza Bałtyckiego – pobudzenie międzysektorowej współpracy na rzecz zdrowia i dobrobytu w miastach | 605 619,00 | 514 754,00 | 2019-2021 |
Horyzont 2020 | |||
CONNECTING – COproductioN with NaturE for City Transitioning, INnovation and Governance | 2 579 500,00 | 773 850,00 | 2017-2022 |
Connecting Europe Facility | |||
European cross-border e-invoice in local public procurement in Poland | 312 740 ,00 | 220 504,00 | 2017-2018 |
Projekty COVID-owe | |||
Zdalna Szkoła – wsparcie ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej w systemie kształcenia zdalnego | 98 288,07 | 98 288,07 | 2020 |
Zdalna Szkoła + | 163 122,88 | 163 122,88 | 2020 |
Poprawa jakości procesu kształcenia zawodowego prowadzonego w formie zdalnej w ZSPS, ZSE, ZSZ 2, ZSB 1 i Technikum 19 z terenu miasta Poznania | 525 741,41 | 446 880,19 | 2020-2021 |
Poprawa jakości procesu kształcenia zawodowego prowadzonego w formie zdalnej w ZSG, ZSŁ oraz ZSZ 6 z terenu miasta Poznania | 518 375,36 | 440 619,05 | 2020-2021 |
Poprawa jakości procesu kształcenia zawodowego prowadzonego w formie zdalnej w ZSZ 1, ZSH, ZSBD oraz ZSGD z terenu miasta Poznania | 531 699,75 | 451 944,78 | 2020-2021 |
Poprawa jakości procesu kształcenia zawodowego prowadzonego w formie zdalnej w ZSS, ZSK, ZSO oraz CKZiU z terenu miasta Poznania | 483 094,58 | 410 630,39 | 2020-2021 |
Poprawa jakości procesu kształcenia zawodowego prowadzonego w formie zdalnej w ZSM, SOS-W oraz ZSS 102 z terenu miasta Poznania | 296 565,86 | 252 080,98 | 2020-2021 |
Poprawa jakości procesu kształcenia zawodowego prowadzonego w formie zdalnej w TE, OSzW dla dzieci niesłyszących oraz ZSE 2 z terenu miasta Poznania | 515 175,75 | 437 899,38 | 2020-2021 |
Domy Pomocy Społecznej bezpieczne w Wielkopolsce | 2 289 731,00 | 2 289 731,00 | 2020 |
STOP COVID-19. Bezpieczne systemy społeczne w Wielkopolsce | 1 041 637,00 | 1 041 637,00 | 2020 |
Zapewnienie bezpieczeństwa i opieki pacjentom oraz bezpieczeństwa personelowi zakładów opiekuńczo-leczniczych, domów pomocy społecznej, zakładów pielęgnacyjno-opiekuńczych i hospicjów na czas COVID-19 | 147 204,00 | 147 204,00 | 2020 |
Wsparcie dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej w okresie epidemii COVID-19 | 1 250 673,00 | 1 054 068,00 | 2020 |
Środowiskowe Centrum Zdrowia Psychicznego Poznań PÓŁNOC | 8 357 415,00, w tym dla MP 244 321,00 | 7103802,75, w tym dla MP 244 321,00 | 2020-2022 |
Fundusz Inwestycji Lokalnych | 4 500 000,00 | 4 500 000,00 |
*MP = Miasto Poznań
źródło: UMP
Główne kierunki wykorzystania Funduszy Unijnych w ramach nowej perspektywy finansowej 2021-2027.
Podobnie jak w poprzedniej, w nowej perspektywie ok. 60% funduszy z polityki zostanie rozdysponowane na poziomie krajowym. Tym samym 40% trafi do dyspozycji marszałków województw na realizację programów regionalnych.
Określenie sposobu inwestowania środków unijnych nie wynika jedynie z określonych potrzeb rozwojowych Polski. Tu znaczenie mają przede wszystkim zdefiniowane priorytety unijne. Te w nowej perspektywie finansowej ukierunkowane są na badania, innowacje, cyfryzację, klimat i środowisko.
Nowy Program Funduszy Europejskich dla Wielkopolski jest aktualnie na etapie konsultacji.
Odnosząc się do priorytetów unijnych niezwykle istotnym elementem rozwoju e-usług i systemów informatycznych jest cyberbezpieczeństwo. Kluczowe jest wsparcie poprzez budowę lub modernizację istniejących systemów, o zasięgu regionalnym i ponadregionalnym oraz wsparcia rozwiązań cyfrowych polegających na monitorowaniu i optymalizacji procesów z obszaru rozwoju inteligentnych miast poprzez rozwój elektronicznej administracji w samorządach, w tym cyfrowa standaryzacja i strukturyzacja zasobów, a także wsparcie nowoczesnych rozwiązań informatycznych i technologicznych w ramach współpracy międzysektorowej, obejmującej w szczególności administrację publiczną, przedsiębiorców i organizacje badawcze.
Istotnym obszarem jest rozwijanie multimodalnej mobilności miejskiej poprzez inwestycje w zakup oraz modernizację zero- lub niskoemisyjnych środków transportu.
Rozwój transportu (w tym miejskich obszarów funkcjonalnych) realizowany powinien być także w oparciu o inwestycje o charakterze infrastrukturalnym w zakresie budowy, przebudowy i modernizacji infrastruktury transportu, m.in.: sieci tramwajowych i autobusowych, zajezdni tramwajowych i autobusowych, przystanków, multimodalnych systemów transportu publicznego.
Ważne jest racjonalne i spójne wykorzystanie wszystkich środków transportu, z uwzględnieniem transportu zero- i niskoemisyjnego obejmującego np. napęd elektryczny i wodorowy, wprowadzenie zrównoważonej polityki parkingowej, uspokajanie ruchu w centrach miast, a także dalsze integrowanie środków transportu publicznego (kolej, transport autobusowy i tramwajowy) do transportu na obszarze funkcjonalnym miasta, wykorzystanie technologii cyfrowych i inteligentnych systemów transportowych (jako element projektu).
Istotne z punktu widzenia miast w odniesieniu do priorytetów unijnych jest wsparcie infrastruktury urządzeń do produkcji energii elektrycznej i/lub cieplnej na własne potrzeby w oparciu o OZE (odnawialne źródła energii), a także w celu jej magazynowania.
Istotnym elementem są działania wzmacniające adaptację do zmian klimatu oraz sprzyjające neutralności klimatycznej, w tym w zakresie zielono-niebieskiej infrastruktury, a także wzrost odporności infrastruktury na ekstremalne zjawiska pogodowe i ukierunkjowane na poprawę poziomu ochrony mieszkańców przed szkodliwymi skutkami zmian klimatu.
Interwencja obejmie działania zwiększające poziom zagospodarowania/retencjonowania wód, które mogą być uzupełniane przez przedsięwzięcia w zakresie zielono-niebieskiej infrastruktury obejmującej, np. wdrażanie inteligentnych systemów zagospodarowania wód opadowych, redukcję efektu miejskiej wyspy ciepła, wdrażania inteligentnych rozwiązań i systemów zarządzania sieciami wodno-kanalizacyjnymi sprzyjającymi adaptacji do zmian klimatu.
Ważnym elementem rozwoju miast jest kompleksowa nowoczesna przestrzeń do projektowania otwartych rozwiązań społecznych, w tym innowacji, które zaangażują wielkopolskie samorządy, instytucje pomocy i integracji społecznej, partnerów społecznych, biznesowych i instytucjonalnych (w tym społeczność naukową) oraz społeczność lokalną do wspólnego wypracowania rozwiązań ważnych problemów społecznych lub organizacyjnych, usług i produktów społecznych w partnerstwie publiczno-społeczno-obywatelskim.