W 2021 r. w Poznaniu było zarejestrowanych 538,9 tys. pojazdów, w tym 424 tys. pojazdów osobowych.
Prędkość ruchu
W większości polskich miast ujętych w rankingu firmy TomTom, poziom zakorkowania w ostatnich dwóch latach spadł – najbardziej w Poznaniu i Bydgoszczy (o 7 pp.). Analogicznie sytuacja na drogach poprawiła się w godzinach szczytu, co jest ogólnoświatowym trendem.
W najnowszej edycji raportu TomTom raport Traffic Index wskazano na poprawiającą się sytuację na drogach w największych polskich miastach. Ogólnie poziom zakorkowania spadł w przeciągu dwóch lat o 1 pp., natomiast większe spadki można zaobserwować w godzinach szczytu – o 6 pp. w skali kraju.
W większości polskich miast, ujętych w rankingu firmy TomTom, poziom zakorkowania w ostatnich dwóch latach zmniejszył się – najbardziej w Poznaniu (w 2019 r. zajmował 3. pozycję w krajowym rankingu) i Bydgoszczy (o 7 pp.), odpowiednio do 37% i 27%. Analogicznie sytuacja na drogach poprawiła się w godzinach szczytu, co jest ogólnoświatowym trendem.
Firma TomTom na podstawie danych od użytkowników tworzy co roku raport, dotyczący sytuacji na drogach w największych miastach na całym świecie. Raport obejmujący 2021 r. wykazał, jak pandemia wpłynęła na ruch uliczny. Wzrost ruchu w 2021 r. w odniesieniu do roku 2020 odnotowano prawie we wszystkich badanych miastach w Polsce. Największy wzrost przeciążenia ulicznego (o 6%) odnotowano w Krakowie, Wrocławiu, Warszawie i Poznaniu.
Najbardziej zakorkowane miasta w Polsce w 2021 r. (dane porównawcze z 2019 r.) to:
- Łódź (45% w 2021 r./ 47% w 2019 r.);
- Kraków (42%/45%);
- Wrocław (41%/39%);
- Warszawa (37%/40%);
- Poznań (37%/44%);
- Szczecin (36%/30%);
- Trójmiasto – Gdańsk, Gdynia, Sopot (34%/33%);
- Lublin (29%/27%);
- Bydgoszcz (27%/34%);
- Białystok (25%/26%).
W 2021 r. Poznań zajął 33. miejsce na świecie w rankingu najbardziej zakorkowanych miast świata.
Organizacja ruchu
Miejski Inżynier Ruchu (MIR) w 2021 r.:
- zatwierdził 395 nowych stałych organizacji ruchu, poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego, dostosowujących infrastrukturę drogową do obowiązujących przepisów usprawniających ruch komunikacji zbiorowej, pojazdów indywidualnych, rowerzystów i pieszych oraz reorganizujących i porządkujących zasady parkowania w mieście;
- zatwierdził 1158 czasowych planów organizacji ruchu związanych z inwestycjami, przebudowami i remontami, realizowanymi w pasie drogowym na terenie miasta, mającymi poprawić jakość życia i podróżowania mieszkańców;
- opracował 195 projektów organizacji ruchu;
- wydał 8 decyzji administracyjnych o wykorzystaniu dróg w sposób szczególny, związanych z wydarzeniami odbywającymi się w przestrzeni publicznej miasta.
MIR w 2021 r. przekazał do publikacji 180 bieżących komunikatów o zmianach w organizacji ruchu. Informacje publikowano za pośrednictwem strony internetowej i mediów społecznościowych Zarządu Dróg Miejskich, portalu www.poznan.pl (w tym dedykowanej strony „Transport”) oraz powiadomień SMS.
Liczba samochodów
W 2021 r. w Poznaniu zarejestrowanych było 538,9 tys. pojazdów, w tym 424,2 tys. pojazdów osobowych – o 11,4 tys. więcej niż w rok wcześniej (w tym o 8,8 tys. więcej pojazdów osobowych). Na 1000 mieszkańców (przy uwzględnieniu osób zameldowanych na stałe i czasowo na dzień 31.12.2020 r.) przypadało 869 samochodów osobowych.
W dniu 4 czerwca 2021 r. weszła w życie zmiana ustawy Prawo o ruchu drogowym, która dała możliwość rejestracji nowego pojazdu poprzez wysłanie wniosku elektronicznego. Na prośbę Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. oraz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Miasto Poznań uczestniczyło we wdrożeniu nowej usługi. Przekazane spostrzeżenia i uwagi przyczyniły się do udoskonalenia procesu i wprowadzenia go do wszystkich urzędów rejestrujących pojazdy w całym kraju.
Szkolenia kierowców
Przy ul. Wilczak 53 funkcjonuje Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, który w 2021 r. przeprowadził 5,6 tys. egzaminów teoretycznych oraz 14 tys. egzaminów praktycznych, zakończonych łącznie 5,5 tys. pozytywnie zdanych egzaminów we wszystkich kategoriach.
Liczba samochodów osobowych w największych miastach Polski
2002 | 2010 | 2015 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2020/2002 w % | |
Poznań | 210780 | 285411 | 338984 | 371610 | 388958 | 405254 | 415382 | 197,1 |
Kraków | 257823 | 353540 | 424026 | 468657 | 493021 | 514063 | 531209 | 206,0 |
Łódź | 222131 | 298119 | 351870 | 380267 | 396349 | 411606 | 419766 | 189,0 |
Warszawa | 694805 | 931495 | 1131120 | 1261803 | 1332923 | 1393218 | 1425475 | 205,2 |
Wrocław | 220600 | 314061 | 381831 | 420935 | 442005 | 459889 | 476466 | 216,0 |
źródło: GUS
Liczba samochodów osobowych na 1000 mieszkańców w największych miastach Polski
2002 | 2010 | 2015 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2020/2002 w % | |
Poznań | 365 | 514 | 625 | 690 | 725 | 758 | 781 | 214,0 |
Kraków | 340 | 467 | 557 | 611 | 639 | 660 | 681 | 200,3 |
Łódź | 283 | 408 | 502 | 551 | 578 | 605 | 625 | 220,8 |
Warszawa | 412 | 548 | 648 | 715 | 750 | 778 | 795 | 193,0 |
Wrocław | 345 | 498 | 601 | 659 | 690 | 715 | 742 | 215,1 |
źródło: GUS