Miasto Poznań podejmowało działania mające na celu polepszenie warunków nauki dzieci, młodzieży i dorosłych w szkołach, a także zwiększenie efektywności lokalnego systemu oświaty, szczególnie wobec utrudnień spowodowanych pandemią COVID-19.
Prace nad Polityką Oświatową Miasta Poznania
W 2021 r. kontynuowano prace nad przygotowaniem dokumentu strategicznego – Polityki Oświatowej Miasta Poznania. Przeprowadzono kolejne 2 badania (metodą CAVI) mające na celu pozyskanie i pogłębienie wiedzy dotyczącej opinii i doświadczeń uczennic i uczniów w poznańskich szkołach oraz informacji, jak postrzegają oni szkolne środowisko i kulturę szkoły. W badaniu udział wzięło 1043 uczennic i uczniów 8. klasy szkoły podstawowej oraz ostatnich klas szkół ponadpodstawowych. Na podstawie przeprowadzonych badań opracowana została diagnoza problemów, potrzeb dzieci i młodzieży, funkcjonującej w kontekście szkolnym.
W latach poprzednich, m.in. wyznaczone zostały następujące priorytety działań dla Polityki Oświatowej Miasta Poznania:
- edukacja klimatyczna;
- równość w edukacji;
- edukacja bliższa potrzebom rynku pracy;
- edukacja zapewniająca bezpieczeństwo uczniom;
- podwyższenie kompetencji nauczycieli i dyrektorów szkół;
- wsparcie instytucjonalne dla innowacji;
- działania na rzecz intensyfikacji współpracy pomiędzy różnymi interesariuszami.
Zakończenie prac nad dokumentem planowane jest w 2022 r.
Nauczanie w warunkach pandemii COVID-19
Pandemia COVID-19 spowodowała, że w 2021 r. nauczanie w szkołach w dużej mierze odbywało się w trybie zdalnym oraz hybrydowym. Największym problemem w takich warunkach była izolacja młodzieży od grupy rówieśniczej, brak aktywności fizycznej, brak motywacji do pracy zdalnej. Zwiększyła się także liczba orzeczeń o potrzebie nauczania indywidualnego z powodu depresji. Zgodnie z harmonogramem odbyły się natomiast egzamin ósmoklasisty oraz matury.
Dzięki pozyskaniu środków unijnych, w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, zrealizowano łącznie 6 projektów pn. „Poprawa jakości procesu kształcenia zawodowego prowadzonego w formie zdalnej”, których efektem było zakupienie i dostarczenie, w latach 2020-2021, niezbędnego sprzętu (o wartości 2,9 mln zł) przeznaczonego do nauki w formie zdalnej, który również zostanie wykorzystany w trybie nauki stacjonarnej. Projekt zrealizowano w zespołach szkół: Mechanicznych, Przemysłu Spożywczego, Ekonomicznych, Zawodowych (nr 1, 2, 6), Budowlanych nr 1, Gastronomicznych, Łączności, Handlowych, Budowlano-Drzewnych, Geodezyjno-Drogowych, Samochodowych, Komunikacji, Ogólnokształcących, Specjalnych nr 102 oraz Technikum 19, Technikum Energetycznym, Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym, Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących oraz Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego.
Specyfika nauczania zdalnego sprawiła, że uczennice i uczniowie musieli zmierzyć się z problemem efektywnej nauki i samodyscypliny, ze zorganizowaniem czasu i przestrzeni do nauki. Wolontariusze Lelewela, przy wsparciu uczennic i uczniów z pierwszej klasy Technikum Reklamy w Zespole Szkół Zawodowych nr 6, opracowali infografiki pokazujące metody efektywniejszej nauki, szczególnie w warunkach domowych.
W 2021 r., zorganizowano w formie online międzynarodową Konferencję Gruzińsko-Polską poświęconą problemom, które wynikają z nauczania zdalnego. Wzięło w niej udział 13 szkół z Poznania i 6 z Gruzji.
Międzynarodowa Konferencja Gruzińsko-Polska online w 2021 r.
arch. UMP
W 2021 r. powołano Zespół doradczy ds. realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, którego zadaniem jest ograniczenie lub wyeliminowanie skutków pandemii, wynikających z nauczania zdalnego, jak również ograniczenie ewentualnego pogłębienia problemów uczennic i uczniów, związanych z funkcjonowaniem w szkole w związku z powrotem do nauczania stacjonarnego. Zadaniem zespołu jest też poszukanie systemowych rozwiązań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, możliwych do wprowadzenia w poznańskich szkołach. W skład zespołu weszli: dyrektorki i dyrektorzy szkół oraz placówek oświatowych, przedstawicielki i przedstawiciele Rady Miasta Poznania i Młodzieżowej Rady Miasta Poznania. Funkcjonował także powołany w latach poprzednich Zespół Doradczy ds. Oświaty przy Prezydencie Miasta Poznania. Zespół ten, pełniący rolę „łącznika” pomiędzy dyrektorkami i dyrektorami poznańskich szkół i placówek oświatowych a Miastem Poznań, proponował również adekwatne do potrzeb działania.
Zajęcia dodatkowe i rozwijające
Miasto Poznań w 2021 r. sfinansowało dodatkowe zajęcia w szkołach w celu wyrównania szans edukacyjnych oraz wsparcia dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionych. Szkoły proponowały uczniom dodatkowe zajęcia: przedmiotowe, sportowe (w tym w ramach funkcjonujących Centrów Koszykówki i Ogólnodostępnych Stref Rekreacji Dziecięcej) i językowe (w tym lekcje jęz. polskiego jako obcego dla uczennic i uczniów cudzoziemskich). Kontynuowane były projekty antydyskryminacyjne z zakresu tolerancji, praw człowieka, otwartości i wrażliwości na drugiego człowieka oraz przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczeniu ze względu na orientację seksualną, narodowość, kolor skóry, wyznanie, wygląd czy ubóstwo. Łącznie zrealizowano 274 projekty zajęć pozalekcyjnych, w tym 72 projekty antydyskryminacyjne.
Miasto Poznań wspierało edukację uczennic i uczniów klas 4-8 szkół podstawowych mających problemy z przyswajaniem wiedzy. W ramach 4. edycji projektu „Korki w mieście 2021” dzieciom i młodzieży udzielano bezpłatnych korepetycji w formie online z takich przedmiotów, jak: język polski, język angielski, matematyka, fizyka, chemia. W trakcie wakacji przygotowano specjalną edycję zajęć „Wielka Dogrywka z Korków” skierowaną do uczennic i uczniów, którzy nie przyswoili wiedzy w ciągu roku szkolnego. Dla rodziców, opiekunek i opiekunów przygotowano 30 warsztatów z zakresu wspierania edukacji pozaszkolnej dziecka oraz wspólnego odrabiania lekcji. Realizacja zadania ma charakter integrujący pokolenia – korepetycji udzielały aktywne nauczycielki i nauczyciele, emerytowani pedagodzy oraz wolontariuszki i wolontariusze. Z tej formy pomocy w 2021 r. skorzystało 334 uczniów, którym udzielono 1,4 tys. godzin korepetycji.
W ramach otwartego konkursu ofert Miasto Poznań zawarło 18 umów z organizacjami pozarządowymi, które zrealizowały projekty w obszarach „Nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie” oraz „Działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynek dzieci i młodzieży”. Projekty dotyczyły m.in. przeprowadzenia zajęć profilaktyczno-psychoedukacyjnych, wspomagających dzieci i młodzież oraz ich rodziny; promowania dzieci i młodzieży o szczególnych potrzebach edukacyjnych, z uwzględnieniem dzieci zdolnych; upowszechniania wiedzy wśród dzieci i młodzieży; doskonalenia kompetencji kadry pedagogicznej i rozwoju placówek oświatowych; edukacji poprzez rozwój zainteresowań i pasji sportowych uczennic i uczniów; wspierania organizacji podczas wakacji letnich i ferii zimowych, wypoczynku oraz zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, w szczególności z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej.
W 2021 r. Miasto Poznań po raz trzeci, po rocznej przewie spowodowanej pandemią, dofinansowało półkolonie miejskie, które w czasie wakacji zorganizowało 40 poznańskich szkół podstawowych. Za 5-dniowy turnus rodzice ponosili koszt 150 zł. Kwota dofinansowania na 1 dziecko przez Miasto Poznań wynosiła 350 zł. Łącznie z oferty miejskich półkolonii letnich skorzystało 1454 uczennic i uczniów z klas 1- 3. Celem zajęć organizowanych w czasie półkolonii było m.in. stymulowanie rozwoju umysłowego i fizycznego, poznawanie najbliższej okolicy, a także tworzenie dzieciom warunków do aktywnego, kulturalnego, ciekawego i bezpiecznego spędzania czasu wolnego.
W związku ograniczoną możliwością uczestnictwa w zajęciach sportowych i korzystania z obiektów, spowodowaną trwającą pandemią COVID-19, Ogród Jordanowski nr 2 przygotował projekt „Covidowo, ale sportowo”. Jego celem było zaktywizowanie dzieci w działaniach twórczych poprzez dokumentację swojej pozaszkolnej aktywności fizycznej i przedstawienie jej w formie kolażu zdjęć, który następnie brał udział w konkursie. Ponadto Ogród Jordanowski nr 2 wspólnie z Ogrodem Botanicznym UAM realizują długoterminowy projekt – „Ogrody Edukacyjne”. Dzieci, z pomocą osoby doświadczonej, posadziły zioła oraz warzywa w wyznaczonych miejscach na terenie placówek, do których uczęszczają.
„Ogród Edukacyjny” w trakcie tworzenia
arch. UMP
Wychowawcza rola szkoły
Poznańskie szkoły inicjowały lub angażowały się w liczne przedsięwzięcia, w tym o charakterze wolontaryjnym, tym samym zwracając dzieciom i młodzieży uwagę na ważne obszary funkcjonowania w społeczeństwie. Były wśród nich m.in. działania uwrażliwiające na potrzeby środowisk wymagających szczególnego wsparcia i pomocy, np.:
- zbiorki pieniędzy, rzeczy, kwesty;
- kształtujące postawę obywatelską i patriotyzm (projekty dot. ważnych rocznic, udział w obchodach rocznicowych);
- zachęcające do proekologicznych działań (np. projekty umożliwiające dzieciom i młodzieży podzielenie się produktami, których już nie potrzebują);
- promujące prozdrowotny styl życia.
Szkoły i placówki oświatowe współpracowały w tym zakresie, m.in. z instytucjami działającymi w obszarze pomocy społecznej, zdrowia czy organizacjami pozarządowymi.
Przykłady działań związanych z wychowawczą rolą szkoły, w tym wolontaryjnych, podejmowanych przez szkoły w 2021 r. to: „5b Gwiazdorem Pielęgniarek”, „Punkty Pomocy Okresowej”, „Jadłodzielnia PGR, czyli Produkty Godne Rozdania!”, akcja „Plantcrossing”, „Książko-dzielnia”, „Tytka charytatywna”, „Raz, dwa, trzy – Mikołajem będziesz Ty”, „Góra Grosza”, „Kredki dla Afryki”, „Przytul MiSię”, „Motyli Wolontariat”, 28. Akcja Sprzątania Świata – Polska 2021, „Oddam książkę w dobre ręce”, BohaterON – włącz historię!, „Biegną tysiące druhów do Poznania… ”.
Miasto Poznań w 2021 r. ponownie zleciło organizacjom pozarządowym organizację mediacji rówieśniczych w szkołach w ramach prowadzonego centrum mediacji. Działania te miały zwiększyć powszechność korzystania z mediacji oraz zwiększyć wiedzę i kompetencje kadry nauczycielskiej i wychowawczej, a także upowszechniać tę formę dialogu i rozwiązywania konfliktów wśród uczennic i uczniów oraz ich rodzin.
W 2021 r. przeprowadzono pilotażowy projekt w 43 poznańskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, w których zamontowano 208 dyspenserów, wyposażonych w środki higieny menstruacyjnej oraz zapewniono ich zapas do końca roku. We wszystkich szkołach przeprowadzono także zajęcia edukacyjne dla dziewcząt. Projekt, na zlecenie Miasta Poznania, zrealizowała Fundacja Akcja Menstruacja.
W poznańskich szkołach podstawowych w 2021 r. zrealizowany został projekt „Przerywanie łańcucha transmisji wirusa”, w ramach którego dla 2,6 tys. uczennic i uczniów przeprowadzono warsztaty, dotyczące nawyków związanych z zachowaniem zasad higieny w aspekcie profilaktyki chorób zakaźnych, ze szczególnym uwzględnieniem COVID-19.
Promocja i wspieranie szkolnictwa zawodowego w Poznaniu
W 2021 r. Miasto Poznań kontynuowało działania wspierające i promujące rozwój szkolnictwa zawodowego. Jednym z działań promocyjnych była przeprowadzona w 2021 r. kolejna odsłona kampanii „Szacun dla Zawodowców”, w ramach której dystrybuowano specjalnie przygotowaną broszurę informacyjną oraz film promujący szkolnictwo zawodowe. Broszura zawierała m.in. porady dla rodziców, w jaki sposób wspierać dziecko w wyborze szkoły ponadpodstawowej oraz artykuły dla uczennic i uczniów o tym, jak trafnie wybrać nową szkołę.
Okładka broszury „Szacun dla Zawodowców”
arch. UMP
Miasto prowadziło również stronę internetową www.zawodowcy.poznan.pl, zawierającą informacje dla uczennic i uczniów, rodziców oraz potencjalnych pracodawców zainteresowanych zatrudnieniem absolwentek i absolwentów szkół branżowych czy techników na temat rekrutacji do szkół branżowych oraz techników, aktualnie funkcjonujących profili klas oraz artykuły o różnorodnych inicjatywach szkolnych, realizowanych projektach, praktykach zawodowych, jak również historie „zawodowców” pokazujące przykłady ścieżek zawodowych absolwentów poznańskich szkół.
Z powodu pandemii COVID-19 w 2021 r. po raz kolejny odwołano „Arenę Zawodów” – cykliczną imprezę promującą szkolnictwo zawodowe.
Poznańskie technika i szkoły branżowe I stopnia w roku szkolnym 2021/2022 kształcą w ok. 70 zawodach, w tym 55 zawodów oferowały technika. Do oferty poznańskich techników oraz szkół branżowych zostały wprowadzone nowe zawody, tj.: Technik Spawalnictwa, Technik Robotyk, Technik Ceramik – specjalizacja: sztuka użytkowa i wzornictwo, Technik Stylista, Technik Przetwórstwa Mleczarskiego, Zdobnik Ceramiki, Złotnik – Jubiler, Zegarmistrz, Kowal – specjalizacja: obróbka i zdobienie metalu.
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, jako jedyna szkoła w Wielkopolsce, kształci w zawodach Technik Awionik oraz Technik Mechanik Lotniczy.
Miasto Poznań aktywnie wspiera kształcenie zawodowe poprzez realizowane projekty (w tym liczne projekty dofinansowane ze środków unijnych) i działania poprawiające warunki nauki, w tym m.in. wyposażania pracowni zawodowych w specjalistyczny sprzęt do nauki, umożliwianie uczennicom i uczniom odbycia kursów zawodowych a nauczycielkom i nauczycielom – studiów podyplomowych. Przykłady działań podejmowanych w 2021 r. przez poznańskie szkoły:
- funkcjonowanie klas patronackich, mających na celu zapewnienie spójnych, wzajemnie uzupełniających się działań, wspierających rozwój kształcenia zawodowego dostosowanego do potrzeb pracodawców, lokalnych rynków pracy oraz nowoczesnej i innowacyjnej gospodarki;
- współpraca z przedsiębiorstwami, stowarzyszeniami, instytucjami, szkołami wyższymi oraz partnerami zagranicznymi, polegająca m.in. na organizowaniu kursów zawodowych dla uczennic i uczniów, warsztatów, wykładów i spotkań z ekspertami przybliżającymi konkretne zawody, a także zajęć praktycznych i zajęć w laboratoriach; współpraca ta umożliwia odbywanie praktyk zawodowych i staży w lokalnych i zagranicznych przedsiębiorstwach, uzyskiwanie certyfikatów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, udział w wycieczkach przedmiotowych do obiektów firm patronackich (pokazy, prezentacje urządzeń, instalacji), sponsorowanie przedsięwzięć szkoły w ramach doposażenia pracowni i fundowanie nagród dla najzdolniejszych uczennic i uczniów;
- funkcjonowanie wewnątrzszkolnych systemów doradztwa zawodowego oraz Szkolnych Biur Pośrednictwa Pracy, współpracujących z pracodawcami poszukującymi pracowników;
- organizowanie konkursów wewnątrzszkolnych, obejmujących m.in. doskonalenie umiejętności językowych, zawodowych, informatycznych, a także prezentowanie oraz wspieranie młodych talentów;
- IX edycja projektu edukacyjnego „Kuchnia Staropolska” – realizowany w Zespole Szkół Zawodowych nr 2;
- „Zimne Zakąski w Nowej Odsłonie” – warsztaty kulinarne zorganizowane w Zespole Szkół Przemysłu Spożywczego;
- zajęcia #kreatywna samochodówka # – w ich ramach w Zespole Szkół Samochodowych odbyły się spotkania z przedstawicielami: serwisu mechanicznego Toyota Poznań Centrum, Wyższej Szkoły Logistycznej, Ochotniczego Hufca Pracy w Poznaniu, Stowarzyszenia na rzecz spółdzielni socjalnych. Ponadto 2-godzinne warsztaty poprowadził pracownik Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct przy Wielkopolskiej Izbie Rzemieślniczej nt. „Praca w UE”; podczas tych spotkań uczennice i uczniowie mogli uzyskać informacje ważne dla ich dalszej kariery zawodowej oraz związane z funkcjonowaniem na rynku pracy i przedsiębiorczością;
- samochód ciężarowy MAN TGL dla Zespołu Szkół Samochodowych – został przekazany nieodpłatnie przez firmę TIP Trailer w ramach trwającej umowy współpracy i funkcjonującej klasy patronackiej; samochód umożliwi uczennicom i uczniom nabycie umiejętności kierowania pojazdami ciężarowymi;
- akredytacja Erasmus+ – została odnowiona przez Centrum Kształcenia Ustawicznego i Zawodowego, tym samym szkoła na liście rankingowej znalazła się na 11. miejscu w Polsce (spośród 433) i 1. w Wielkopolsce; dzięki temu w latach 2021-2027 szkoła ma w planie zorganizowanie zagranicznych praktyk dla 990 uczennic i uczniów oraz praktyk dla nauczycielek i nauczycieli.
Projekty unijne realizowane w poznańskich szkołach
Miasto Poznań oraz poznańskie szkoły realizowały projekty mające na celu poprawę warunków kształcenia oraz wsparcie edukacji i rozwoju poznańskich uczennic, uczniów i kadry pedagogicznej. Projekty te dofinansowane były ze środków unijnych w ramach programów takich, jak: Erasmus+, Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Horyzont 2020, URBACT III. Wśród projektów rozpoczętych lub kontynuowanych w 2021 r. znalazły się m.in. następujące przedsięwzięcia:
- Projekt YouNG Goes Further – projekt realizował Zespół Szkół Łączności; w 2021 r. zorganizowano konferencję „Młodzi w biznesie”, która była podsumowaniem 3-letniego projektu; do głównych założeń projektu należało: wdrożenie koncepcji YouNG Market, czyli przygotowanie młodzieży do prowadzenia własnej działalności gospodarczej na przykładzie realnego modelu rynku YouNG Market, rozwój postaw przedsiębiorczości i umiejętności miękkich podczas zajęć lekcyjnych, udział i zaangażowanie uczennic i uczniów z trudnościami edukacyjnymi, a także zaangażowanie nauczycielek i nauczycieli, trenerek i trenerów oraz pracodawców w realizację programu przedsiębiorczości i stworzenie młodzieży szans na integrację społeczną;
- „Europa na talerzu – międzynarodowe staże zawodowe szansą dla uczniów szkoły Edycja IV” – projekt realizował Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego; głównym celem projektu była modernizacja kształcenia zawodowego dzięki wprowadzeniu europejskiego planu rozwoju szkoły polegającego na mobilności uczennic i uczniów oraz nauczycielek i nauczycieli; w praktykach zagranicznych brało udział 48 uczennic i uczniów Technikum Przemysłu Spożywczego, którzy przez 4 tygodnie mieli możliwość przebywania w Bolonii (Włochy) lub na Fuerteventura (Wyspy Kanaryjskie) i odbycia stażu w lokalnych hotelach, restauracjach, piekarniach, cukierniach;
- „Wyposażenie placówek oświatowych w nowoczesny i wysokospecjalistyczny sprzęt technologiczny na terenie MOF Poznania” – zgodnie z założeniami projektu w całości doposażono 21 szkół, m.in. w wyposażenie pracowni fryzjerskiej, specjalistyczne narzędzia, urządzenia i pomoce dydaktyczne, sprzęt komputerowy, samochody do nauki jazdy, samochód dostawczy, ciągnik, wyposażenie gastronomiczne, wyposażenie pracowni elektrycznych, specjalistyczne narzędzia do pneumatyki i hydrauliki, meble; z kolei 2 szkoły doposażono częściowo, m.in. w specjalistyczne narzędzia, urządzenia i pomoce dydaktyczne, sprzęt komputerowy, meble; projekt miał na celu poprawić jakość i efekty kształcenia w 50 zawodach (oferowanych przez szkoły branżowe i technika znajdujące się na terenie Metropolii Poznań) oraz umożliwić dopasowanie absolwentek i absolwentów tych szkół do potrzeb lokalnego rynku pracy;
- „Współpraca dla zawodowej przyszłości – podnoszenie efektywności kształcenia w ZSŁ, ZSH oraz ZSZ nr 6 w Poznaniu” – celem projektu jest zwiększenie efektywności kształcenia 289 uczennic i uczniów ze szkół biorących udział w projekcie poprzez realizację: dodatkowych staży uczniowskich dla 108 uczennic i uczniów, szkoleń dla 97 uczennic i uczniów, doradztwa zawodowego dla 156 uczennic i uczniów, studiów podyplomowych i kursów dla 10 nauczycielek i nauczycieli, doposażenia pracowni przedmiotów zawodowych; projekt będzie realizowany do 2023 r.;
- „Podwyższenie kompetencji z zakresu matematyki i informatyki przez licealistów Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania” – projekt realizowało 11 liceów ogólnokształcących, w tym 10 z Poznania (XIV, XVII, XX, XXI, XXV, XXVIII, XXIX, XXX, XXXI, IV Liceum Specjalne); w efekcie dla 864 uczennic i uczniów zrealizowano 5472 godziny zajęć z matematyki oraz 1008 godzin zajęć z programowania i grafiki komputerowej, przeprowadzono 18 wykładów z programowania i grafiki komputerowej, zakupiono wyposażenie dla szkół; projekt został zakończony;
- „ENIGMA – Wsparcie nauczania matematyki i informatyki w szkołach ponadpodstawowych Metropolii Poznań” – projekt realizowały poznańskie licea ogólnokształcące: III, VII, VIII oraz Liceum Ogólnokształcące św. Marii Magdaleny; jego celem jest: zwiększenie efektywności kształcenia 555 poznańskich uczennic i uczniów poprzez ich udział w zajęciach dydaktycznych i wyrównawczych z matematyki oraz zajęciach rozwijających z matematyki i informatyki, doposażenie pracowni dydaktycznych w sprzęt do nauki kodowania i programowania, komputery oraz urządzenia multimedialne, wsparcie nauczycielek i nauczycieli w zakresie podwyższenia kompetencji zawodowych; projekt będzie realizowany do 2023 r.;
- „Modernizacja wraz z wyposażeniem Zespołu Szkół Zawodowych nr 6 im. Joachima Lelewela w Poznaniu” – w ramach projektu przeprowadzano modernizację budynku Zespołu Szkół Zawodowych nr 6 z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz wyposażono w sprzęt fotograficzny pracownię fotografii i ciemni; projekt został zakończony;
- „Connecting Nature” – to projekt, którego celem jest promowanie w Poznaniu wdrażania zintegrowanych, małoskalowych rozwiązań opartych na przyrodzie w kontekście rewitalizacji przestrzeni, podnoszenia poziomu jakości życia mieszkanek i mieszkańców oraz polepszenia warunków środowiska w mieście; w 2021 r. w ramach projektu, m.in. zagospodarowano ogród w Przedszkolu nr 74, zagospodarowano teren przyszkolny w Szkole Podstawowej nr 11, zorganizowano w 5 przedszkolach 15 ekodemonstratorów (element lub urządzenie wykonane z materiałów naturalnych), wykonano 2 ogrody pływające na terenie parku K. Marcinkowskiego oraz Parku Podolany im. prof. L. Bergera oraz zrealizowano pilotażowe działanie „Sezon ogródkowy – spotkajmy się na działkach”, w które włączyły się 2 rodzinne ogrody działkowe (ROD) znajdujące się na Łazarzu (ROD im. O. Kopczyńskiego oraz ROD im. M. Curie-Skłodowskiej); projekt zakończy się w 2022 r.;
- „On Board_Connecting cities through Education” – projekt realizowany przez Miasto Poznań wspólnie z jeżyckimi szkołami podstawowymi nr: 23, 36, 71, Radą Osiedla Jeżyce, Politechniką Poznańską oraz EduLab (Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego); celem projektu było utworzenie sieci powiązań lokalnych podmiotów i instytucji, angażowanie ich w działania proedukacyjne oraz nabycie przez uczennice i uczniów nowoczesnych umiejętności, przy dodatkowym wsparciu wdrożonych innowacyjnych narzędzi edukacyjnych, w tym również technologii i narzędzi cyfrowych; projekt został zakończony w 2021 r.;
- „Rozwój infrastruktury Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego” – ma on na celu podniesienie jakości kształcenia i poprawę warunków kształcenia zawodowego; w ramach projektu wykonano całość prac projektowych i budowlanych, a także zakupiono wyposażenie oraz pomoce dydaktyczne; projekt zakończy się w 2022 r.;
- „Konkretna kompetencja i doświadczenie zawodowe gwarantem sukcesu na rynku pracy” – projekt, którego partnerem wiodącym była EDU-PASJA Sp. z o.o., zrealizował Zespół Szkół Samochodowych; w efekcie 40 uczniów zdobyło dodatkowe kompetencje w zakresie lakiernictwa samochodowego oraz doświadczenie zawodowe poprzez odbycie staży/praktyk zawodowych u przedsiębiorców/pracodawców z branży motoryzacyjnej; projekt został zakończony w 2021 r.;
- „Współpraca z przedsiębiorcami się opłaca – profesjonalny start uczniów/uczennic Technikum Budowlanego im. gen. W. Andersa na zawodowy rynek pracy” – w efekcie przygotowano i doposażono pracownie zawodowe oraz pracownię doradztwa zawodowego, 30 uczennic i uczniów odbyło staż zawodowy oraz wzięło udział w zajęciach z doradztwa zawodowego, 4 nauczycieli kształcenia zawodowego ukończyło studia podyplomowe i uzyskało nowe kompetencje w zakresie nowoczesnego zarządzania inwestycjami budowlanymi; ponadto uczennice i uczniowie zostali zatrudnieni w wiodącej firmie z branży budowlanej; projekt zakończył się w 2021 r.;
- „Przygoda z matematyką i informatyką! Wzrost kompetencji kluczowych wśród uczniów szkół podstawowych szansą na lepszą przyszłość!” – realizowany przez Szkołę Podstawową nr 23; w efekcie wyposażono pracownie przedmiotowe, przeprowadzono zajęcia dodatkowe dla uczennic i uczniów z matematyki i informatyki; zrealizowano część szkoleń dla rady pedagogicznej oraz rozpoczęto realizację studiów i kursów dla nauczycielek i nauczycieli; projekt zakończy się w 2023 r.;
- „Inteligentne kwalifikacje zawodowe – szkolenia w CKZiU Poznań” – celem projektu jest zwiększenie kompetencji jego uczestniczek i uczestników, a także rozwój kompetencji kadry prowadzącej kształcenie zawodowe i ustawiczne, poprzez przeprowadzenie szkoleń i egzaminów dla ww. grupy docelowej; projekt zakończy się w 2022 r.;
- „Rozwijamy się zawodowo – podniesienie jakości kształcenia zawodowego w CKZiU w Poznaniu” – celem projektu jest poprawa zdolności do zatrudnienia uczennic i uczniów Technikum Elektroniczno-Mechanicznego poprzez podniesienie kompetencji/kwalifikacji zawodowych wśród 130 uczennic i uczniów, podniesienie jakości kształcenia w wyniku doposażenia pracowni zawodowych oraz podniesienie kompetencji/kwalifikacji zawodowych 12 nauczycielek i nauczycieli; projekt zakończy się w 2022 r.
- „Droga do nowoczesnej szkoły – kształcenie kadry pedagogicznej” – projekt realizowany przez XX Liceum Ogólnokształcące, w efekcie którego 11 nauczycielek i nauczycieli miało możliwość zdobycia wiedzy metodycznej i podniesienia swoich kompetencji językowych na kursach, które odbyły się w różnych częściach Europy; projekt zakończony w 2021 r.;
- „All disease begins in the gut” – projekt realizowany przez XX Liceum Ogólnokształcące, mający na celu poszerzenie wiedzy nt. probiotyków, fermentacji i zdrowego odżywiania wśród młodzieży;
- „It’s our world – take care of it” – projekt realizowany przez XX Liceum Ogólnokształcące, mający na celu poszerzenie wiedzy nt. zmian klimatu, ochrony środowiska, czystej energii wśród uczennic i uczniów oraz zwrócenie uwagi na problem równości płci i eliminacji głodu;
- „Are we really social with social media” – projekt realizowany przez XX Liceum Ogólnokształcące, mający na celu poszerzenie wiedzy nt. negatywnego, nadmiernego korzystania z mediów społecznościowych i telefonów komórkowych wśród młodzieży oraz zwrócenie uwagi na zdrowe alternatywne sposoby spędzania wolnego czasu przez uczennice i uczniów;
- „Together With Arts” – projekt artystyczny realizowany przez Szkołę Podstawową nr 2;
- „Get Plugged To Rural Life” – projekt społeczno-geograficzny realizowany przez Szkołę Podstawową nr 2;
- „Save your environment, save your future” – projekt realizowany przez Szkołę Podstawową nr 23, mający na celu uwrażliwienie uczennic i uczniów, rodziców oraz nauczycielek i nauczycieli na kwestie ochrony środowiska oraz wskazanie uczennicom i uczniom różnych form spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu, a także gier i zabaw zespołowych, które mają przeciwdziałać samotności oraz wyobcowaniu wśród najmłodszych dzieci;
- „Kultura w małych rękach” – projekt realizowany przez Szkołę Podstawową nr 58, mający na celu poznanie przez uczennice i uczniów innych kultur i historii krajów partnerskich, upowszechnianie kultury polskiej oraz lepsze zrozumienie tego, w jaki sposób możemy zachować nasze dziedzictwo kulturowe;
- „Code for the Environment” – projekt realizowany przez Szkołę Podstawową nr 77;
- HOPE (Hopeful youth, Open-minded people, Practical actions, Ethical approach) – projekt realizowany przez II Liceum Ogólnokształcące; projekt kładzie nacisk na aktywną i etyczną postawę wobec współczesnych problemów, m.in. związanych ze sztuczną inteligencją, wpływem człowieka na środowisko, fake newsami i zagrożeniami dla demokracji, turystyką i jej wpływem na dziedzictwo kulturowe.
Inne ważne wydarzenia i inicjatywy edukacyjne
W maju 2021 r. odbyła się XXV edycja Targów Edukacyjnych pod hasłem „Uwaga Edukacja”. Było to dwudniowe wydarzenie, po raz pierwszy zorganizowane w formie online, skierowane do młodych osób poszukujących drogi zawodowej, rodziców zaangażowanych w edukację swoich dzieci oraz kadry pedagogicznej chcącej rozwijać swoje kompetencje zawodowe. W programie Targów, poza wirtualnymi stoiskami z ofertą placówek i instytucji edukacyjnych, znajdowały się konferencje, webinaria, szkolenia e-learningowe, panele dyskusyjne.
Poznańskie przedszkola i szkoły, podobnie jak w latach poprzednich, w 2021 r. zorganizowały Drzwi Otwarte. Obostrzenia wprowadzone w związku z pandemią COVID-19 spowodowały, że większość placówek zdecydowała się przenieść wydarzenie do Internetu. Zorganizowanie Drzwi Otwartych w nowej formie online, podobnie jak forma bezpośredniego poznania szkoły czy przedszkola, umożliwiało zapoznanie się ze specyfiką danej placówki, profilami klas oraz charakterystyką prowadzonych działań edukacyjnych.
Miasto Poznań w celu poszerzania wiedzy z zakresu profilaktyki uzależnień w latach 2021-2022 realizowało 3. edycję projektu „Poznań uzależniony od profilaktyki”, skierowanego do uczennic i uczniów z klas 7 i 8 szkół podstawowych oraz z klas 1 i 2 szkół ponadpodstawowych. W projekcie bierze udział 58 szkół, działaniami objęto 303 klasy oraz 6589 uczennic i uczniów. W ramach 3. edycji projektu odbyły się takie wydarzenia, jak: 5 webinariów dla uczennic i uczniów, emisja 5 odcinków mini serialu psychologicznego „Po drugiej stronie lustra”, 2 webinary dla rodziców i opiekunów „Oblicza uzależnień wśród dzieci i młodzieży” oraz „Konsekwencje uzależnień dzieci i młodzieży” zorganizowane we współpracy z SWPS, konferencja online „Gra w uzależnienia – wchodzisz? – przegrywasz!” zorganizowana dla grona pedagogicznego, wychowawców, koordynatorów projektu w szkołach, 2 edycje szkoleń dla osób zawodowo zajmujących się problematyką uzależnień dzieci i młodzieży.
Społeczność pedagogiczna oraz uczniowska poznańskich szkół wzięła udział w zorganizowanej przez Miasto Poznań konferencji „Poznańskie Szkoły Przeciw Dyskryminacji”, podczas której m.in. rozmawiano na temat zajęć antydyskryminacyjnych organizowanych w poznańskich szkołach, a kilka poznańskich szkół podzieliło się swoimi doświadczeniami z organizowania tego typu zajęć.
W 2021 r. w szkołach zrealizowano 42 projekty wybrane w 4. edycji konkursu „Fundusz Samorządów Uczniowskich”, umożliwiającego poznańskiej młodzieży uzyskanie środków na realizację własnych pomysłów.
Projekt „Aleja gwiazd – poezja, piosenka, film”, realizowany przez Zespół Szkół Budowlano-Drzewnych w Poznaniu w ramach Funduszu Samorządów Uczniowskich
arch. UMP
Więcej informacji nt. konkursu „Fundusz Samorządów Uczniowskich” oraz innych inicjatyw młodzieżowych zawarto w rozdziale Działania na rzecz aktywizacji młodzieży w Poznaniu.