Komunalny zasób lokali mieszkalnych w 2021 r. obejmował 12 635 lokali, w tym 1689 lokali wynajmowanych było w ramach najmu socjalnego.
Zarządzanie mieszkaniowymi zasobami Miasta Poznania regulują:
Nadrzędnym celem gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta Poznania jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych społeczności lokalnej, m.in. poprzez poprawę dostępności, jakości i warunków zamieszkania oraz efektywności zarządzania zasobami mieszkaniowymi Miasta Poznania.
Zadania w zakresie zarządzania, zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkaniowych oraz w zakresie gminnego budownictwa mieszkaniowego w Poznaniu realizuje spółka z udziałem Miasta – Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych Sp. z o.o. (ZKZL).
Komunalny zasób lokali mieszkalnych w 2021 r. obejmował 12 635 lokali, w tym 1689 lokali wynajmowanych w ramach najmu socjalnego. W budynkach wspólnot mieszkaniowych znajdowało się 7061 lokali mieszkalnych, w budynkach komunalnych 5525 lokali, w budynkach spółdzielni mieszkaniowych 49 lokali. W ramach nowego budownictwa przybyło 218 lokali mieszkalnych przy ul. Hulewiczów i Opolskiej. Dotychczasowym najemcom sprzedano 107 lokali mieszkalnych oraz 1 nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym jednolokalowym. Z zasobów komunalnych Poznania korzystało 11,4 tys. najemców mieszkań.
Komunalny zasób użytkowy obejmuje 1495 lokali użytkowych, 112 lokali w fortach, schronach, bunkrach oraz 62 lokale w obiektach Niepublicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej (NZOZ), 469 garaży, 55 pracowni twórczych, 766 gruntów, w tym 26 przy NZOZ, 1095 ogródków domowych, 56 reklam, 11 masztów telefonii komórkowych oraz 109 obiektów infrastruktury.
W 2021 r. w trakcie realizacji była budowa komunalnego budownictwa mieszkaniowego przy ul. Opolskiej (287 mieszkań i 5 lokali usługowych). Planowane jest także rozpoczęcie w 2022 r. budowy mieszkań przy ul. Nadolnik (130 mieszkań) i ul. Roboczej 25 (40 mieszkań).
W 2021 r. zadania remontowe wykonane zostały za łączną kwotę 8,7 mln zł. Zrealizowano 26 remontów ogólnobudowlanych, 5 remontów instalacji wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania, 4 remonty instalacji elektrycznej, 9 remontów instalacji gazowej, 3 remonty dekarskie oraz 157 remontów lokali zwolnionych – pustostanów, w tym lokali treningowych.
W ramach zadań inwestycyjnych, w 2021 r., przeprowadzono m.in.: modernizację lub termomodernizację 13 budynków i 36 lokali, wymianę stolarki okiennej w 4 budynkach i 182 lokalach, modernizację dachów w 2 budynkach, czy podłączenie 116 lokali do miejskiej sieci ciepłowniczej.
W 2021 r. zakończono generalny remont pawilonów handlowo-usługowych przy ul. Świt w Poznaniu, dzięki czemu powstał nowoczesny obiekt handlowo-usługowy, zwiększyła się powierzchnia użytkowa oraz liczba wynajętych lokali. Uzyskano 17 lokali użytkowych o zróżnicowanym metrażu i zagospodarowano teren wokół pawilonów. Łączny koszt prac wyniósł ok. 23,5 mln zł.
Zadania inwestycyjne zakończone w 2021 r. obejmowały m.in.:
Ponadto, w 2021 r. trwały prace, które zostaną zakończone w kolejnych latach, w tym m.in.:
Miesięczny czynsz w mieszkaniach komunalnych w 2021 r. regulowały 2 Zarządzenia Prezydenta Miasta Poznania w sprawie określenia wysokości stawek czynszu za najem lokali. Do 27 sierpnia obowiązywało Zarządzenie nr 574/2019/P, następnie Zarządzenie nr 686/2021/P. Zarządzenia te są zgodne z przyjętą polityką czynszową zawartą w Uchwale nr LXIX/1274/VII/2018 Rady Miasta Poznania z 3 lipca 2018 r. w sprawie programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta Poznania na lata 2019-2023, ze zmianą wprowadzoną Uchwałą nr XXXV/626/VIII/2020 Rady Miasta Poznania z 29 września 2020 r. Wysokość miesięcznej stawki czynszu ustala się z uwzględnieniem czynników podwyższających i obniżających wartość użytkową lokalu według kryterium punktowego określonego w karcie punktowej lokalu. Przy zawieraniu nowych umów najmu, ustalona zgodnie z ww. zarządzeniem minimalna wysokość stawki czynszu dla lokali mieszkalnych wynosi 4,90 zł/m2, a maksymalna 12,90 zł/m2.
W sytuacji, gdy nastąpiła zmiana czynników podwyższających lub obniżających wartość użytkową lokalu, ustala się nową stawkę czynszu, która zacznie obowiązywać od początku kolejnego roku kalendarzowego.
Średnia stawka czynszu w zasobie komunalnym w 2021 r. kształtowała się na poziomie 7,60 zł/m2. Ustalona dla lokalu socjalnego wysokość stawki czynszu wynosi 2,45 zł/m2. Najniższa miesięczna stawka czynszu w lokalach mieszkalnych to 4,76 zł/m2, a najwyższa to 11,59 zł/m2. Średnia miesięczna stawka czynszu w lokalach mieszkalnych wynosi 7,65 zł/m2.
W 2021 r. liczba najemców, którzy nie regulują terminowo swoich zobowiązań, zmalała o 8,3%, a kwota zaległości zmniejszyła się o 9,5%.
Rok | Liczba dłużników łącznie | Łączna kwota zadłużenia (zł) |
w tym liczba zalegających pow. 3 miesięcy | w tym łączna kwota zadłużenia powyżej 3 miesięcy (zł) |
2021* | 4941 | 85 303 290,90 | 3114 | 84 497 930,13 |
2020 | 5386 | 94 235 677,04 | 3468 | 93 487 379,22 |
2019 | 6269 | 105 177 313,61 | 3680 | 104 421 246,32 |
2018 | 7209 | 123 533 467,27 | 4336 | 122 804 390,46 |
* dane za rok 2021 przedstawione są według stanu na dzień 30 grudnia (na czas sporządzania Raportu rok 2021 nie był jeszcze zamknięty)
ZKZL podjął zintensyfikowane działania zmierzające do podniesienia skuteczności windykacji w celu realnego zarządzania należnościami spółki. Z uwagi na ogólną sytuację w kraju, związaną z pandemią COVID-19, ograniczano spotkania bezpośrednie z klientem, na rzecz kontaktów telefonicznych i mailowych, mających na celu utrzymanie wysokiej ściągalności bieżących należności. Szczególny nacisk położony został na identyfikację dłużników już w początkowej fazie powstawania należności czynszowych i przygotowanie do każdego dłużnika pism windykacyjnych. Szybsze reagowanie w przypadku zadłużeń 1-2 miesięcznych pozwala nie dopuścić do wielotysięcznych zadłużeń. W celu podniesienia efektywności działań, jak i potrzeby zmotywowania zadłużonych mieszkańców do działania, w 2021 r. pracownicy ZKZL odwiedzili dłużników w miejscu ich zamieszkania 1872 razy, przedstawiając możliwości wyjścia z trudnej sytuacji.
Z klientami, którzy nie mają możliwości jednorazowego uregulowania zaległych należności (zadłużenie wieloletnie, objęte prawomocnymi orzeczeniami sądowymi, nierzadko bezskuteczne egzekucje) zawierane są porozumienia w sprawie sposobu spłaty zaległych należności na okres próbny (6–12 miesięcy) z możliwością dalszej renegocjacji warunków spłaty. W 2021 r. ilość udzielonych ulg została utrzymana na poziomie porównywalnym do lat poprzednich.
Równocześnie w stosunku do klientów, którzy nie wykazali woli przystąpienia do dobrowolnej spłaty zaległych należności bądź też nie wywiązali się z zawartych porozumień, na drogę sądową kierowane są sprawy o zapłatę zaległych należności.
Poza możliwością zawarcia porozumienia ratalnego, najemca od 2020 r. może odpracować zadłużenie także poprzez przystąpienie do programu Gospodarz Domu, wykonując prace porządkowe w budynkach komunalnych i w ich otoczeniu. Program jest kontynuacją i rozszerzeniem programu Dozorca realizowanego w latach 2018-2019. W programie Gospodarz Domu na koniec IV kwartału 2021 r. wzięło udział 99 osób, które mają zawarte porozumienie na świadczenie niepieniężne w ramach odpracowania zadłużenia. Program umożliwił aktywizację zawodową mieszkańców zasobu lokalowego oraz zmobilizował do dbałości o przestrzeń, którą zamieszkują.
W 2021 r. Miasto Poznań, tytułem odszkodowania za niedostarczenie lokalu socjalnego wypłaciło łącznie 6,5 mln zł w 487 sprawach.
Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na realizację zadań z zakresu zarządzania komunalnym zasobem. Zgodnie z art. 15 zzu ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz. U. 2021 r. poz. 2095 ze zm.), w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, nie wykonuje się tytułów wykonawczych nakazujących opróżnienie lokalu mieszkalnego. Zatem w 2021 r. nie odbyła się żadna eksmisja. Obecnie na wyznaczenie terminu eksmisji czeka 206 wniosków, które już są w egzekucji komorniczej. Brak możliwości wykonywania eksmisji wpływa na liczbę odzyskanych lokali, które można następnie przeznaczyć na realizację zadań ZKZL.
Ponadto, ograniczenia epidemiczne uniemożliwiały lub znacząco utrudniały organizację zebrań wspólnot, w tym corocznych spotkań sprawozdawczych. Nieliczni zarządcy organizowali zebrania w formie zdalnej. Sprawozdawczość odbywała się najczęściej w formie głosowań indywidualnych, co przekładało się na wydłużony czas oczekiwania na głosy właścicieli lokali. Obserwowane było również opóźnienie w prowadzeniu prac remontowych, wymagających wejść do lokali mieszkalnych, jak również spowolnienie prac innych, ze względu na izolację pracowników.