Działalność Centrum Inicjatyw Senioralnych w Poznaniu
Centrum Inicjatyw Senioralnych podejmowało liczne działania własne oraz z innymi jednostkami, organizacjami, instytucjami i partnerami w celu poszerzenia oferty dla osób w wieku senioralnym.
Funkcjonujące w Poznaniu Centrum Inicjatyw Senioralnych (CentrumIS) realizowało zadania, projekty i działania ukierunkowane na wsparcie osób starszych. Działalność ta obejmowała m.in. współpracę z seniorkami i seniorami, organizacjami pozarządowymi i Miastem Poznań oraz z podmiotami działającymi na rzecz osób starszych w celu: tworzenia, kształtowania i współtworzenia nowych inicjatyw senioralnych, pozyskiwania partnerów wśród jednostek działających na rzecz osób starszych, aktualizacji bazy danych, prowadzenia wydarzeń i kampanii dedykowanych osobom w wieku senioralnym.
CentrumIS w 2021 r. kontynuowało następujące projekty:
„Poznańskie pudełko życia” – realizowane w ramach projektu „Poznań Viva Senior”; pudełko ma na celu podniesienie poczucia bezpieczeństwa osób starszych poprzez ułatwienie dostępu służbom medycznym do najważniejszych informacji o stanie zdrowia i osobach, które należy poinformować w nagłych wypadkach; pudełko, zawierające ankietę dotyczącą stanu zdrowia, przyjmowanych leków i substancji uczulających, umieszcza się na półce w drzwiach lodówki, a jego zlokalizowanie ułatwia naklejka na zewnętrznych drzwiach lodówki; od początku trwania projektu do końca 2021 r. rozdano ponad 28,3 tys. pudełek;
„Poznański przewodnik seniorki i seniora” – publikacja, której zawartość wynika z wieloletniego doświadczenia w rozmowach z seniorkami i seniorami kontaktującymi się z CentrumIS; publikacja została podzielona na kategorie zawierające pytania najczęściej zadawane przez osoby starsze; w 2021 r. rozdano łącznie ok. 300 egzemplarzy przewodnika oraz zaktualizowano i wydrukowano 2 tys. sztuk publikacji;
„Poznański Przewodnik Liderki i Lidera” – publikacja powstała jako podsumowanie „Akademii Liderów i Liderek” organizowanej w ramach projektu „Animator Senioralny”; zawiera informacje dedykowane osobom tworzącym miejsca aktywności senioralnej i kluby seniora; zakres tematyczny dotyczy przede wszystkim współpracy ze społecznością lokalną, sposobów i źródeł pozyskiwania środków finansowych oraz myślenia projektowego; w 2021 r. wydrukowano 40 egzemplarzy przewodnika;
„Animator senioralny” – projekt, w ramach którego animatorki kontynuowały spotkania zapoznawcze i informacyjne z klubami seniora; ze względu na obostrzenia związane z przeciwdziałaniem rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2, liczba bezpośrednich spotkań została ograniczona, a dalszy kontakt podtrzymywano w przestrzeni wirtualnej; na bieżąco przesyłano klubom informacje o działaniach realizowanych przez CentrumIS i Miasto Poznań; udzielano wsparcia w pozyskiwaniu środków finansowych na działalność klubową; współpracowano z Organizatorkami Społeczności Lokalnej; współpracowano w zakresie realizacji miejskiego programu dotyczącego Centrum Inicjatyw Lokalnych; prowadzono działania związane z poszerzeniem współpracy klubów seniora ze środowiskiem akademickim; nawiązano kontakt ze spółdzielniami mieszkaniowymi, które przesyłały komunikaty informacyjne dedykowane najstarszym mieszkankom i mieszkańcom; prowadzono działania na rzecz promocji klubów seniora i tworzenia ich pozytywnego wizerunku;
„Akademia Liderek i Liderów” – w 2021 r. odbyła się 2. edycja Akademii; zorganizowano 6 spotkań w formie wykładów – z częścią praktyczną – przeprowadzonych przez wykwalifikowanych specjalistów;
Spotkanie w ramach „Akademii Liderek i Liderów” w 2021 r.
arch. Centrum Inicjatyw Senioralnych
Poznańskie Forum Klubów Seniora – to cykliczne spotkania liderek i liderów lokalnych środowisk senioralnych, będące okazją do wymiany myśli i doświadczeń; na spotkania zapraszani są przedstawiciele miejskich instytucji oraz organizacji pozarządowych; kluby m.in. zyskują wiedzę na temat oferty dedykowanej najstarszym mieszkankom i mieszkańcom Poznania, dla CentrumIS jest to okazja do nawiązania stałego kontaktu z klubami.
Ważnym obszarem aktywności CentrumIS w 2021 r. była działalność informacyjno-promocyjna, która obejmowała m.in.:
prowadzenie strony internetowej www.centrumis.pl; w 2021 r. uruchomiona została nowa strona (77 tys. użytkowników, 124 tys. sesji w 2021 r.);
redagowanie cotygodniowego wydania newslettera informującego seniorki i seniorów o aktualnej ofercie skierowanej do osób starszych; na koniec grudnia 2021 r. newsletter wysyłany był do 2,6 tys. subskrybentów;
prowadzenie profilu CentrumIS na Facebooku, który na koniec grudnia 2021 r. miał 4,3 tys. polubień oraz 5,1 tys. osób obserwujących;
prowadzenie profilu „Miejsc Przyjaznych Seniorom” na Facebooku, który na koniec grudnia 2021 r. miał 656 polubień oraz 629 osób obserwujących;
informowanie o działalności CentrumIS oraz ofercie skierowanej do osób starszych za pośrednictwem mediów lokalnych, w tym poprzez udzielanie wywiadów lub stałą współpracę z następującymi mediami:
TVP Poznań (cykliczne nagrania dla magazynu „Medycyna i Ty”);
Głosem Wielkopolskim;
Radiem Poznań (cykliczne nagrania dla magazynu „Klub Starszaka”);
miesięcznikiem „Gazeta Senior”;
Wydawnictwem Miejskim Posnania;
Gazetą Wyborczą Poznań;
TV Ratajską;
Radiem Emaus;
RMF FM maxxx;
Radiem Pogoda;
Melo Radiem;
Radiem 3 5 7;
WTK;
promowanie działań CentrumIS poprzez współpracę z miejskimi centrami informacyjnymi oraz instytucjami kulturalnymi;
redagowanie „Tytki Seniora” w wersjach papierowej i elektronicznej; to 4-stronicowy dodatek do miesięcznika „Senioralny Poznań”, redagowanego przez Wydawnictwo Miejskie Posnania; ze względu na trwającą w 2021 r. pandemię COVID-19 „Senioralny Poznań” w wersji drukowanej wydawany był w nakładzie 11 tys., a jego dystrybucja była ograniczona ze względu na zmieniające się obostrzenia epidemiczne; w wersji elektronicznej „Senioralny Poznań” wraz z „Tytką Seniora” dostępny był m.in. na stronie CentrumIS;
informowanie o ofercie miasta podczas indywidualnych wizyt w siedzibie CentrumIS; ze względu na pandemię COVID-19, siedziba CentrumIS była zamknięta dla odwiedzających do 31.05.2021 r., następnie w czerwcu ponownie została otwarta, a wizyty były możliwe po wcześniejszej rezerwacji telefonicznej;
dystrybucja materiałów informacyjnych przed wejściem do CentrumIS; w 2021 r. w specjalnie oznaczonym miejscu dystrybuowana była prasa senioralna (m.in. miesięcznik „Senioralny Poznań”, „Gazeta Senior”, kwartalnik „My60+”) oraz „Poznański Przewodnik Seniorki i Seniora”; była to alternatywa dla, zamkniętego z powodu pandemii COVID-19, Pokoju Informacyjnego.
W czasie pandemii COVID-19 Centrum Inicjatyw Senioralnych podjęło szczególne działania informacyjno-promocyjne, do których w 2021 r. należały:
kontynuacja akcji „Senior w domu” – w ramach której na stronie internetowej CentrumIS w zakładkach tematycznych: „Edukacja”, „Nowe technologie”, „Sport i turystyka”, „Zdrowie” oraz „Kultura” publikowane były propozycje ciekawego i aktywnego spędzania czasu w domu podczas pandemii COVID-19; dodatkowo na łamach każdego wydania „Tytki Seniora” zamieszczano wybrane propozycje akcji „Senior w domu”;
Aplikacja Smart City Poznań – w aplikacji utworzono nową kategorię powiadomień – „Seniorzy”; publikowane raz w tygodniu komunikaty dotyczyły inicjatyw i wydarzeń dla seniorek i seniorów przygotowywanych przez CentrumIS.
CentrumIS współpracowało także z podmiotami działającymi na rzecz osób w wieku emerytalnym lub posiadającymi wiedzę i doświadczenie, które można wykorzystać w rozwiązywaniu problemów lub wspieraniu osób starszych. W 2021 r. zrealizowano m.in.:
Poznańską Akademię Bezpieczeństwa – projekt mający na celu informowanie osób starszych o sposobach oszustw, z jakimi mogą się spotkać oraz jak się przed nimi bronić i jak postępować, kiedy już dojdzie do przestępstwa; ze względu na pandemię COVID-19 wydarzenia Akademii polegające na grupowych spotkaniach były znacznie ograniczone (w 2021 r. odbyło się 14 spotkań ze Strażą Miejską Miasta Poznania w klubach seniora oraz na festynach); w ramach Akademii przedstawiciele Okręgowej Rady Adwokackiej udzielali porad prawnych, które w 2021 r. w okresie styczeń-maj świadczone były przez telefon, zaś w okresie czerwiec-grudzień spotkania odbywały się w siedzibie CentrumIS (w 2021 r. zorganizowano 19 dyżurów, podczas których udzielono 27 porad); kontynuowano telefoniczny dyżur funkcjonariuszy Komendy Miejskiej Policji, a od czerwca 2021 r. wznowiono stacjonarne dyżury policjantów w siedzibie CentrumIS; w ramach Akademii wydano 200 egzemplarzy informatora, przygotowanego we współpracy z Komendą Wojewódzką Policji i innymi partnerami, na temat praw osób starszych, możliwości ochrony swojego mienia i dochodzenia swoich praw;
„Senioralni. Poznań” – 11. edycja cyklicznego wydarzenia, trwającego zwykle przez cały październik oraz część listopada, z powodu pandemii ponownie w 2021 r. została skrócona do kilkunastu dni (1-17 października); w inauguracji „Senioralnych. Poznań” uczestniczyło ok. 200 seniorek i seniorów, a w pozostałych imprezach wzięło udział ok. 1 tys. osób; wydarzenie to, umożliwiające seniorkom i seniorom uczestnictwo w imprezach edukacyjnych, rekreacyjnych, kulturalnych, ma na celu zamanifestowanie obecności i potencjału osób starszych; dzięki współpracy z parterami (instytucjami, uniwersytetami, organizacjami pozarządowymi) w programie znalazło się ponad 100 wydarzeń (zorganizowanych stacjonarnie lub online), w tym m.in.
wykłady, m.in. na temat szczepień przeciwko COVID-19, leków bez recepty;
warsztaty: z fizjoterapeutami dla osób z bólami kręgosłupa, dietetyczne, treningi pamięci;
bezpłatne badania profilaktyczne np. wzroku, słuchu;
kurs komputerowy dotyczący planowania miejskich podróży z wykorzystaniem Internetu;
„spacer cyfrowy”, podczas którego seniorki i seniorzy dowiedzieli się m.in. jak bezpiecznie korzystać z biletomatów PKP oraz MPK, jak działa paczkomat oraz system Poznańskiego Roweru Miejskiego;
spotkanie na temat rynku pracy dla osób starszych;
porady prawne w kwestii spadku, testamentu, darowizny czy asertywności konsumenckiej;
spotkanie z policjantami z Komendy Wielkopolskiej Policji na temat podstawowych zasad związanych z bezpieczeństwem osobistym;
lekcje języka angielskiego i hiszpańskiego;
„Kampania SeniorWFormie” – skierowana zarówno do seniorek i seniorów, w celu zachęcenia ich do podejmowania aktywności fizycznej, jak i organizatorów zajęć rekreacyjnych, aby zachęcać ich do projektowania oferty z uwzględnieniem możliwości, potrzeb i oczekiwań osób starszych;
„Miejsce Przyjazne Seniorom” – głównym celem akcji jest wyróżnienie i promowanie miejsc otwartych na potrzeby osób starszych poprzez dostosowanie architektury oraz oferowanie produktów, usług i zniżek specjalnie skierowanych do tej grupy osób; w 2021 r. wyróżniono 6 takich miejsc: Wielkopolskie Centrum Fizjoterapii, Fundację Młyn Wsparcia, Dom Bretanii, English@Tea, ASC Słuchmed, Kriomedica.
Ze względu na sytuację spowodowaną pandemią COVID-19 w 2021 r., podobnie jak rok wcześniej, odwołano cykliczne wydarzenie „Targi VIVA SENIORZY!”.
Zmniejsza nasycenie kolorów i usuwa migające elementy.
Tryb ułatwiający chorym na epilepsję przeglądanie strony.
Tryb dla osób z wadami wzroku
Poprawa czytelności strony
Ten tryb dostosowuje witrynę dla użytkowników z wadami wzroku takimi jak widzenie tunelowe, zaćma, jaskra i inne.
Tryb niepełnosprawności poznawczej
Pozwala łatwiej rozpoznać elementy witryny.
Tryb dla osób z zaburzeniami poznawczymi, takimi jak dysleksja, autyzm, CVA i inne.
Tryb dla osób z ADHD
Pozwala skupić uwagę na treści.
Ten tryb pomaga użytkownikom z ADHD i zaburzeniami neurorozwojowymi łatwiej czytać, przeglądać i skupiać się na głównych elementach strony internetowej.
Tryb dla osób niedowidzących
Pozwala używać strony z czytnikami ekranu.
W tym trybie witryna jest zgodna z czytnikami ekranu, takimi jak JAWS, NVDA, VoiceOver i TalkBack. Czytnik ekranu to oprogramowanie dla niewidomych użytkowników, które jest instalowane na komputerze i smartfonie, a strony internetowe muszą być z nim zgodne.
Poprawa czytelności
Skaluj stronę
Domyślne
Szkło powiększające
Czytelna czcionka
Dysleksja
Highlight Titles
Highlight Links
Skaluj czcionkę
Domyślne
Poprawa wyglądu
Wysoki kontrast
Skala szarości
Wysokie nasycenie
Niskie nasycenie
Wybierz kolor tła
Narzędzia
Wyłącz dźwięk
Ukryj obrazy
Wirtualna klawiatura
Zatrzymaj animacje
Maska do czytania
Big Dark Cursor
Cognitive Reading
Nawigacja klawiaturą
Deklaracja zgodności
Urząd Miasta Poznania zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej https://badam.poznan.pl/
Kod źródłowy strony internetowej jest zgodny z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Materiały i treści publikowane na stronie zamieszczone do dnia 2021-04-01 są częściowo zgodne z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych: • obrazki i zdjęcia nie posiadają opisów alternatywnych
Data sporządzenia: 2021-04-06
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Kontaktować się można telefonicznie +48 61 878 56 95 lub mailowo rmwm@um_poznan.pl. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.