W 2018 r. Urząd Miasta Poznania uruchomił internetową Bazę Danych Miasta pod adresem www.badam.poznan.pl.
Otwieranie danych o Poznaniu
BaDaM to projekt otwarcia zbiorów danych o mieście. Dane zawarte na portalu obejmują informacje i wskaźniki statystyczne dotyczące rozwoju miasta. Portal został podzielony na 4 zakładki:
01_Raporty roczne – w tej zakładce umieszczane są szerokie roczne opracowania nt. sytuacji społeczno-gospodarczej miasta. Powstanie strony i tej zakładki jest związane z zapisami Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz.U. 2018, poz. 130), która zobligowała Prezydenta Miasta Poznania do wydania corocznego raportu o stanie miasta. Raport o stanie miasta Poznania, zamiast formy drukowanej, jest publikowany na portalu BaDaM,
02_Tematy – w tym miejscu publikowane są informacje o różnych tematach przewodnich związanych z rozwojem miasta, zapowiadane są krótkim filmem,
03_ Biuletyn – w tej zakładce prezentowane są w ujęciu miesięcznym dane statystyczne pozyskane z różnych instytucji w mieście,
04_Publikacje – tutaj zamieszczane są raporty, wydane zarówno przez UMP, jak i różne instytucje i firmy, które zawierają dane o mieście z różnych zakresów jego funkcjonowania.
Baza powstała dzięki współpracy z niemal 90 jednostkami i organizacjami samorządu, biznesu oraz pozarządowymi.
Portal jest przygotowany dla mieszkańców, przedsiębiorców, inwestorów, naukowców, samorządowców, działaczy miejskich i wszystkich zainteresowanych, którzy poszukują danych o Poznaniu potrzebnych do pracy, rozwijania wiedzy lub po prostu dla przyjemności.
Z portalu można nieodpłatnie pobierać dane do dalszego wykorzystania.
E-USŁUGI Miasta Poznania
Ogólna liczba użytkowników e-usług Miasta Poznania w 2018 r. wyniosła blisko 764,4 tys.
Mieszkańcy Poznania mieli możliwość korzystania z różnorodnych cyfrowych rozwiązań uruchomionych przez Urząd Miasta Poznania i miejskie jednostki organizacyjne, w tym m.in.:
Miejskie serwisy informacyjne Miasta Poznania
poznan.pl
W 2018 r. wdrożono nową wersję modułu dodawania aktualności na stronie głównej poznan.pl wraz z unowocześnieniem szaty graficznej, implementacją skryptu pixel FB oraz metodyki tworzenia „artykułów ekspresowych FB”.
Narzędzie usprawniło wczytywanie artykułów i grafiki między stroną internetową a portalem społecznościowym.
Wersje językowe poznan.pl
- polski,
- english,
- deutsch,
- español,
- português,
- italiano,
- hrvatski,
- український.
System stron w ramach poznan.pl, które są wortalami:
Źródło: UMP
Miejski Informator Multimedialny
- Liczba stron, obrazków, dźwięków, plików, które zostały obejrzane lub ściągnięte: 433 029 764
- Liczba wizyt/gości: 9 780 258 (wizyty każdego nowego gościa, który oglądał stronę i nie łączył się z nią przez ostatnie 60 min)
- Liczba unikatowych użytkowników: 3 729 162
- Najczęściej używane frazy w wyszukiwarkach internetowych w 2018 r.: Poznań, Kina, Repertuar, Koncerty, Praca, Urząd, Cmentarze, Mapa, Powstanie Wielkopolskie
- Statystycznie, dniem, który przyciągał największą liczbę użytkowników był czwartek, a najchętniej wybieraną porą dnia godziny 10 i 12.
Prace nad udoskonaleniem MIM były ukierunkowane na jak najszerszy dostęp do merytorycznych zasobów Miasta.
Biuletyn Informacji Publicznej
- Liczba stron, obrazków, dźwięków, plików, które zostały obejrzane lub ściągnięte: 26 620 904
- Liczba unikatowych użytkowników: 1 461 174
- Liczba wizyt/gości: 2 633 755 (wizyty każdego nowego gościa, który oglądał stronę i nie łączył się z nią przez ostatnie 60 min)
- Najczęściej używane frazy w wyszukiwarkach internetowych w 2018 r.: bip poznan praca, bip Poznań, urząd miasta poznania, wymiana dowodu rejestracyjnego, wydział komunikacji Poznań, urząd stanu cywilnego Poznań, dowód osobisty Poznań, opłata skarbowa Poznań, wniosek o wydanie dowodu osobistego
- Statystycznie dniem, który przyciągał największą liczbę użytkowników był poniedziałek, a najchętniej wybieraną porą dnia godzina 11.
Biuletyn Informacji Publicznej – w ramach strony publikowano informacje dotyczące Urzędu Miasta Poznania, miejskich jednostek organizacyjnych i prac Rady Miasta Poznania.
W 2018 r. w BIP przebudowano katalog spraw i procedur. Miało to na celu ułatwić mieszkańcowi poszukującemu informacji dotarcie, z poziomu strony głównej, do konkretnej sprawy.
Ponadto, w ramach działań służących wzmacnianiu transparentności BIP, w 2018 r.:
- rozbudowano rejestr umów i fiszki rad osiedli oraz utworzono funkcję kadencji dla rad osiedli,
- udostępniono informacje: o stanie zatrudnienia, o umorzeniach i ulgach, o rzeczach znalezionych,
- uruchomiono zamówienia podprogowe dla miejskich jednostek organizacyjnych.
Opracowanie i wprowadzanie elektronicznej ankiety badania satysfakcji klienta Miasta Poznania
Przykładem działania umożliwiającego mieszkańcom wyrażania opinii na temat pracy wydziałów/biur/mjo w 2018 r. była ankieta elektroniczna.
Uzyskane efekty/korzyści to przede wszystkim:
- zmniejszenie liczby ankiet papierowych (oszczędności),
- poszerzenie zasięgu ankiety o klientów kontaktujących się z UMP wyłącznie elektronicznie.
Procedury urzędowe w Urzędzie Miasta Poznania
- przebudowa Internetowego Asystenta Radnego,
- przebudowa Internetowego Asystenta Prezydenta.
Pozostałe procedury wspierające obsługę klienta w Urzędzie Miasta Poznania
- Qmatic – w 2018 r. system przywoławczo – kolejkowy zarejestrował we wszystkich lokalizacjach UMP 622 950 wizyt, z czego obsłużonych zostało 622 929 osób.
Efektywność obsługi ukształtowała się na poziomie 99,9%, - Sprawdź aktualną kolejkę w urzędzie (poszerzenie funkcjonalności o kolejne grupy spraw; możliwość sprawdzenia stanu kolejki w danej lokalizacji),
- Biuro Rzeczy Znalezionych w BIP dające możliwość przeszukiwania oraz automatycznego wyłączania informacji po czasie oznaczonym.
Internetowe systemy wsparcia innych spraw i procedur w Urzędzie Miasta Poznania
- Jak głosować? Gdzie głosować? (usługi uruchomione w związku z wyborami samorządowymi w 2018 r., umożliwiające klientowi sprawdzenie czy jest w rejestrze wyborców i gdzie może głosować),
- Wyszukiwarka cmentarna (udostępnienie danych z kolejnego cmentarza – parafii pw. św. Jakuba Większego Apostoła),
- Weteran Powstania Wielkopolskiego (internetowa wyszukiwarka miejsc pochówku Powstańców Wielkopolskich – opracowana została dla upamiętnienia osób biorących bezpośredni udział w zwycięskim zrywie niepodległościowym),
Analiza BIG DATA Miasta Poznania
Analiza Big Data pozwala na efektywniejsze planowanie i zarządzanie procesami oraz projektami. Była wykorzystywana w ramach budowania kompetencji i możliwości szerszego użycia analiz w przyszłości.
W 2018 r. sporządzono raporty dotyczące wyszukiwań w Miejskim Informatorze Multimedialnym oraz Biuletynie Informacji Publicznej. Zostały również przeanalizowane dane dotyczące systemu Poznańskiego Roweru Miejskiego w zakresie dostępności rowerów w przestrzeni miejskiej oraz zapełnienia poszczególnych stacji. Analizowano także głosowania na poszczególne projekty w Poznańskim Budżecie Obywatelskim.
Elektroniczne usługi partycypacyjne Miasta Poznania
W 2018 r. kontynuowano udostępnianie usług elektronicznych związanych z Poznańskim Budżetem Obywatelskim (wspólne składanie propozycji projektów i poddawanie ich pod głosowanie).
W 2018 r. rozbudowano system raportowania realizacji projektów oraz przygotowano analizę Big Data.
Polityka Otwartych Danych Miasta Poznania
Wytyczne dotyczące standardów interoperacyjności i standardów otwartości danych zostały zawarte w Zarządzeniu Prezydenta Miasta Poznania w sprawie Polityki Otwartych Danych na terenie miasta Poznania.
Miasto Poznań w ramach zadań wykonywanych przez Pełnomocnika Prezydenta Miasta Poznania ds. Smart City realizuje politykę otwartych danych, której celem jest utworzenia Miejskiej Platformy Danych (MPD).
Docelowo z MPD każdy użytkownik będzie mógł pobrać najwyższej jakości dane publiczne, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.