W 2018 r. kontynuowano proces wprowadzania przez Miasto Poznań nowoczesnych standardów zarządzania.
Integracja systemu Mdok z platformą ePUAP została uruchomiona 6 lutego 2018 r. Głównym celem przedsięwzięcia było usprawnienie procesu obsługi pism wpływających drogą elektroniczną do Urzędu Miasta Poznania (UMP).
Obsługa dokumentu i sprawy odbywa się w jednym systemie. Taka organizacja pracy jest zdecydowanie mniej czasochłonna. Wnioski mieszkańców szybciej trafiają do właściwego biura/wydziału, a w razie konieczności są przesyłane zgodnie z właściwością do miejskiej jednostki organizacyjnej.
Ponadto w 2018 r. w piśmie okólnym Sekretarza Miasta ws. procedury obiegu dokumentacji w Urzędzie Miasta Poznania, uregulowano obsługę w systemie Mdok tzw. pism hybrydowych – wysyłanych jednocześnie do adresatów wewnętrznych i zewnętrznych.
Od kwietnia 2018 r. w Urzędzie Miasta Poznania obowiązuje elektroniczny obieg dokumentów przekazywanych wewnętrznie pomiędzy wydziałami. Dzięki temu usprawnieniu, skróceniu uległ czas przekazywania dokumentów pomiędzy komórkami organizacyjnymi.
System obiegu korespondencji w UMP ewoluuje w kierunku Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD).
Od 25 maja 2018 r. w Polsce zaczęło obowiązywać RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
W ramach prac związanych z implementacją wymagań wynikających z RODO, w Urzędzie Miasta Poznania w 2018 r. m.in:
Uzyskane efekty/korzyści:
W 2018 r. w Mieście Poznaniu opracowano i wprowadzono procedury bezpieczeństwa informacji, w tym zarządzania incydentami w obszarze cyberbezpieczeństwa oraz pozostałymi (obszar danych osobowych, informatyczny), a także monitorowania systemów informatycznych UMP.
Zarządzeniem Nr 49/2018/K Prezydenta Miasta Poznania z dnia 23 listopada 2018 r. została wprowadzona Polityka Bezpieczeństwa Informacji w UMP, a Pismem Okólnym Nr 2 Sekretarza Miasta Poznania wprowadzono procedury związane z bezpieczeństwem informacji.
Ponadto, w 2018 r. w Poznaniu została wdrożona procedura zgłaszania incydentów cyberbezpieczeństwa (Zarządzenie Prezydenta Miasta Poznania Nr 689/2018/P).
Uzyskane efekty/korzyści:
W 2018 r. w Urzędzie Miasta Poznania, niektórych miejskich jednostkach organizacyjnych oraz w 1 spółce, Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A. z Warszawy przeprowadziło audit zewnętrzny.
W 2018 r. – po przeprowadzeniu auditu odnowienia certyfikatu – Komitet Techniczny PCBC przyznał certyfikat potwierdzający spełnianie wymagań norm PN-EN ISO 9001:2015 i PN-EN ISO 14001:2015.
Certyfikat jest ważny w okresie od 8 maja 2018 r. do 7 maja 2021 r.
W 2018 r. przebudowane zostały systemy: Internetowy Asystent Radnego oraz Internetowy Asystenta Prezydenta.
Ponadto, w 2018 r. Urząd Miasta Poznania korzystał z różnych metod i narzędzi wsparcia zarządzania, w tym:
Narzędzie – system Monitorowanie Jakości Usług Publicznych (MJUP) / moduł Ryzyka.
Korzyści wynikające ze stosowania narzędzia/metody:
W samoocenie za 2018 r. wzięło udział 28 wydziałów oraz 304 miejskie jednostki organizacyjne.
Głównym celem tego procesu jest zidentyfikowanie błędów i nieprawidłowości systemu zarządzania oraz wskazanie działań usprawniających lub korygujących.
Każdorazowo samoocena ma służyć poprawie jakości wykonywanej pracy przez pracowników Urzędu i miejskich jednostek organizacyjnych, co z kolei ma wpływać na poprawę jakości obsługi mieszkańców Poznania.
Celem badania satysfakcji klienta jest ocena jakości pracy wydziałów/biur Urzędu Miasta i miejskich jednostek organizacyjnych oraz badanie oczekiwań klientów – mieszkańców.
Wyniki analizy ankiet mają prowadzić do podejmowania działań doskonalących pracę wydziału/biura/mjo. Stanowią też często podstawę wprowadzania modyfikacji i usprawnień procesów wpływających na zadowolenie klienta ze świadczonych usług.
Zbiorcze wyniki badania satysfakcji klienta przedstawiane są podczas przeglądów systemu zarządzania wykonywanych przez Kierownictwo Urzędu Miasta.
Celem badania jest ocena przestrzegania zasad etycznych przez pracowników wydziałów/biur Urzędu Miasta Poznania i miejskich jednostek organizacyjnych oraz badanie oczekiwań klientów w tym zakresie.
Wyniki analizy ankiet mają prowadzić do kreowania działań doskonalących pracę wydziału/biura/mjo oraz dbania o wizerunek Miasta.
Głównym celem programu „Wspieranie Inicjatyw Pracowników”(WIP) jest wykorzystywanie kreatywności i innowacyjności pracowników Urzędu Miasta Poznania i miejskich jednostek organizacyjnych.
W 2018 r. spośród inicjatyw zgłoszonych do Programu WIP, przyjęto do realizacji:
W 2018 r. poznańscy urzędnicy skorzystali blisko 3,3 tys. razy z różnych form podnoszenia kwalifikacji.
Na platformie e-learningowej Urząd Miasta Poznania w 2018 r. przeprowadził kursy, w których udział wzięło ponad 1,6 tys. pracowników, w tym:
Główne obszary tematyczne szkoleń urzędników Urzędu Miasta Poznania w 2018 r.:
W 2018 r. na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu uruchomiony został nowy i potrzebny społecznie programu studiów dla urzędników i osób działających na rzecz rozwoju miasta – „Lider zmian w mieście”.
Studia podyplomowe (2018/2019) podjęło 13 urzędników miejskich.
Idea powstania studiów podyplomowych dla kadr urzędniczych zrodziła się podczas pracy nad aktualizacją Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2020+. Jednym z ważnych tematów był wówczas sposób pracy urzędu.
Celem studiów „Lider zmian w mieście” jest wzmocnienie kadry, która dzięki kreatywnym narzędziom będzie mogła realizować wizję i cele Strategii Rozwoju Miasta Poznania.
Studia znoszą stereotyp podziału na urzędnika i „petentów” – urzędnik 2.0 to partner otwarty na zmiany i innowacje.
Forma podnoszenia kwalifikacji | Liczba osób korzystających z danej formy podnoszenia kwalifikacji |
szkolenia | 1983 |
konferencje/seminaria | 224 |
kursy językowe | 14 |
kursy specjalistyczne | 15 |
szkolenia BHP | 194 |
szkolenia integracyjne | 333 |
służba przygotowawcza | 161 |
szkolenia wstępne | 232 |
action learning | 48 |
studia licencjackie/magisterskie | 13 |
studia podyplomowe | 54 |
studia doktoranckie | 2 |
studia MPA | 2 |