Do Urzędu Miasta Poznania w 2018 r. wpłynęło 3 479 wniosków o pozwolenie na budowę, wydano w tym zakresie 2 958 decyzji.
Obsługa ruchu budowlanego dotyczy zagospodarowania przestrzennego i obejmuje:
Ponadto dotyczy spraw z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej przewidzianej prawem budowlanym, w tym:
W 2018 r. w Wydziale Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Poznania utworzone zostało stanowisko koordynatora ds. Dostępności Przestrzeni Publicznej, zajmującego się monitorowaniem inwestycji miejskich w przestrzeni publicznej pod kątem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, jak również współpracą z podmiotami prawnymi i osobami prywatnymi realizującymi projekty w zakresie przestrzeni publicznej.
Od 2018 r. inwestorzy mogą korzystać z doradztwa prawno-budowlanego dla inwestora w Wydziale Urbanistyki i Architektury.
W związku z obowiązywaniem od 22 sierpnia 2018 r. nowej ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących, Wydział Urbanistyki i Architektury przejął zadania dotyczące wniosków o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowych.
W zakresie spraw zagospodarowania przestrzennego i architektoniczno-budowlanych wpłynęło do Urzędu Miasta Poznania w 2018 r. 33,5 tys. pism i wniosków.
W 2018 r. utrzymano wysoką jakość pod względem terminowości prowadzonych postępowań, jak i liczby wydawanych pozytywnych rozstrzygnięć kończących postępowania. Podjęte działania i uzyskane wyniki pozwoliły na zajęcie drugi raz z rzędu przez Miasto Poznań 1. miejsca w „Rankingu Miast Przyjaznych Inwestorom” prowadzonym przez Związek Firm Deweloperskich (VIII edycja rankingu promującego miasta, które wyróżniają się sprawną i dobrze działającą administracją).
Działalność w zakresie zagospodarowania przestrzennego i administracji architektoniczno-budowlanej Miasta dotyczy lokalizacji i wydawania inwestycji celu publicznego i ustalanie warunków zabudowy w odniesieniu do innych inwestycji, a w zakresie administracji architektoniczno-budowlanej m.in. obejmowała:
Na etapie wstępnym ustalania lokalizacji inwestycji czynności z zakresu zagospodarowania przestrzennego dotyczyły:
Decyzja jest instrumentem planowania przestrzennego, której celem jest ustalenie czy dane zamierzenie inwestycyjne nie naruszy ładu przestrzennego. Decyzja może zatem regulować wysokość budynku, jego kształt, kolor elewacji, posadowienie na działce i inne elementy istotne z punktu widzenia urbanistyki i estetyki.
Decyzję o warunkach zabudowy można wydać wyłącznie w ściśle określonych sytuacjach, gdy m.in.:
W 2018 r. wpłynęło do Urzędu Miasta Poznania 1 328 wniosków o ustalenie warunków zabudowy.
Wydanych zostało 976 decyzji o warunkach zabudowy.
Wykaz wszczętych postępowań w zakresie ustalenia warunków zabudowy
Wykaz wydanych decyzji o warunkach zabudowy
Inwestycja celu publicznego może zostać przeprowadzona na podstawie planu miejscowego, a w przypadku jego braku – w oparciu o wydaną na wniosek inwestora decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Treść decyzji celu publicznego obejmuje szczegóły dotyczące:
W 2018 r. do Urzędu Miasta Poznania wpłynęło 359 wniosków o ustalenie lokalizacji celu publicznego, wydano w tym zakresie 313 decyzji.
Wykaz wszczętych postępowań o ustalenie lokalizacji celu publicznego
Wykaz wydanych decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego
W 2018 r. do Urzędu Miasta Poznania wpłynęło 3 780 wniosków o wydanie opinii urbanistycznej w sprawie przeznaczenia nieruchomości w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Średni czas oczekiwania na wydanie decyzji lokalizacyjnych:
Średni czas oczekiwania na wydanie decyzji o warunkach zabudowy został utrzymany na ubiegłorocznym poziomie. Średnia wynosząca 110 dni, wynika z faktu, iż są to sprawy szczególnie skomplikowane. Ustalenie warunków zabudowy każdorazowo musi być poprzedzone zebraniem obszernego materiału dowodowego, przeprowadzeniem analizy urbanistycznej oraz dokonaniem wielu uzgodnień projektu decyzji z innymi organami.
Do podstawowych obowiązków organów administracji architektoniczno-budowlanej należało wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach określonych ustawą Prawo budowlane.
Zgodnie z przepisami prawa, roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę (art. 28 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane). Prawo budowlane zawiera jednak katalog inwestycji, które można realizować na podstawie zgłoszenia, albo w ogóle bez informowania organów administracji architektoniczno-budowlanej (art.29 i art.30 ust.1).
Ustalenie możliwości lokalizacji obiektu budowlanego na konkretnej nieruchomości czy nieruchomościach, przeprowadzenie określonych robót budowlanych, dla których wymagane jest pozwolenie na budowę określa decyzja pozwolenia na budowę.
Szczegółowe zasady postępowania poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych określone są w rozdziale 4 Prawa budowlanego (Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. z późniejszymi zmianami).
Do Urzędu Miasta Poznania w 2018 r. wpłynęło 3 479 wniosków o pozwolenie na budowę, wydano w tym zakresie 2 958 decyzji.
676 pozwoleń na budowę wydano na podstawie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu a 566 pozwoleń na budowę na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Obowiązujące Prawo budowlane określa postępowanie w sprawie budowy lub wykonania robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę (art. 29, art. 29a, art. 30, 30a ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018r. poz. 1202 z późniejszymi zm.). W ustawie znajduje się wykaz budowli i robot budowlanych niewymagających pozwolenia budowlanego (rozdział 4):
Natomiast art. 30 ust. 1 Prawa budowlanego wskazuje, które budowle i roboty budowlane zwolnione z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę wymagają zgłoszenia właściwemu organowi.
W 2018 r. w Poznaniu wpłynęło 1 713 zgłoszeń robot budowlanych, dla 826 wydano zaświadczenie przyjęcia zgłoszenia.
Działania w zakresie estetyki miasta podejmowane w Poznaniu w 2018 r. obejmowały: