Na koniec 2021 r. długość poznańskiej infrastruktury rowerowej wynosiła 301,6 km.
Infrastruktura rowerowa była ważnym elementem projektów dużych miejskich inwestycji. W 2021 r. powstały kolejne odcinki tras z Programu Rowerowego, realizowano również projekty z Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego, m.in.:
Ważną inwestycją była budowa przejazdów przy trasach głównych z Programu Rowerowego. Powstały one na skrzyżowaniach ul. Hetmańskiej/R. Dmowskiego, H. Dąbrowskiego/Lotniczej i L. Zamenhofa/Jastrzębiej.
Ułatwienia dla cyklistów wdrożono również poprzez zmiany organizacji ruchu. Po północnej stronie ul. Hetmańskiej (między ul. R. Dmowskiego a starą jezdnią ul. Kolejowej) oraz na skwerze przy zbiegu ul. Hetmańskiej i Kolejowej wyznaczono drogę pieszo-rowerową. Podobne rozwiązanie zastosowano na ul. Starołęckiej (od ronda Starołęka do ul. Bystrej).
Powstały również kontraruchy rowerowe na szeregu ulic jednokierunkowych, m.in. na Łazarzu i Wildzie w związku z wprowadzeniem tam Strefy Płatnego Parkowania. Ułatwiają one poruszanie się po lokalnych ulicach i wpływają na uspokojenie ruchu.
W 2021 r. system Poznańskiego Roweru Miejskiego (PRM) obejmował 113 stacji roweru miejskiego PRM 3G (w tym cztery sponsorskie) oraz 178 miejskich stref postoju rowerów 4G z 1742 rowerami, wśród których 996 rowerów to jednoślady 3G – tradycyjne, wpinane w stojaki na stacjach, a 746 rowerów to pojazdy bezstacyjne 4G (w tym 30 elektrycznych).
Rowerów 4G nie trzeba przypinać do stacji dokującej po zakończonym przejeździe. W mieście wyznaczono 178 stref 4G (80 z nich znajduje się w pobliżu stacji PRM 3G) i Strefę Centrum (to obszar wewnątrz I ramy komunikacyjnej, z wyjątkiem płyty Starego Rynku), w których można bezpłatnie pozostawić rower. Za dodatkową opłatą rower można pozostawić w dowolnym miejscu w granicach administracyjnych miasta.
W PRM na koniec sezonu 2021 r. zarejestrowanych było 199 172 użytkowników. W 2021 r. do systemu przystąpiło 16 131 osób.
Od momentu uruchomienia systemu w kwietniu 2012 r. do końca sezonu 2021 r. użytkownicy dokonali 5,3 mln wypożyczeń, w tym 320 497 w 2021 r.
Średni czas wypożyczenia roweru w Poznaniu wynosił 41 minut i 14 sekund, a dzienny rekord wypożyczeń – wynoszący 2928 udostępnień – odnotowano 9 maja. Liczba wypożyczeń najaktywniejszego użytkownika w 2021 r. to 1191.
Najpopularniejszymi lokalizacjami stacji 3G były stacje: Kórnicka – 4439, Półwiejska – 3839, most Teatralny 3219.
Najpopularniejsze lokalizacje wśród stref 4G: Kórnicka – 3121, Półwiejska – 2155, plac Wiosny Ludów – 2152.
Najpopularniejsze trasy:
Od 1 marca 2022 r. funkcjonuje 11. sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego. W tym roku użytkownicy będą mieli do dyspozycji 8 kolejnych stref wypożyczeń i dodatkowych 87 jednośladów bezstacyjnych. Dzięki lokalizacji nowych stref 4G, wzmocniona zostanie funkcja rekreacyjna roweru miejskiego. Użytkownicy będą mogli dojechać m. in. do takich miejsc, jak Strzeszynek czy Rusałka.
Według Badań Klimatu Rowerowego miasto Poznań zapewnia sprzyjające warunki dla rowerzystów.
Badania Klimatu Rowerowego są próbą zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Ich wyniki umożliwiają stworzenie wielowymiarowego obrazu sytuacji osób korzystających z rowerów w poszczególnych miastach i gminach kraju, dając możliwość wsparcia argumentów na rzecz poprawy warunków jazdy rowerem i jakości przestrzeni publicznych. Badania w Polsce są realizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) w porozumieniu z organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF).
Badania Klimatu Rowerowego 2020 (najnowsze dostępne dane) zostały przeprowadzone w listopadzie i grudniu 2020 roku. Miasta i gminy, w których wypełniono wystarczająco dużo ankiet, uzyskały szczegółowe raporty wynikające z odpowiedzi udzielonych podczas badań. Ankieta zawierała 37 pytań, dotyczących klimatu ruchu rowerowego (np. relacje z pieszymi i kierowcami), wartościowania korzystania z rowerów, bezpieczeństwa, komfortu i infrastruktury oraz dodatkowo związanych z pandemią COVID-19.
Do Badań zgłosiło się 90 polskich samorządów, kryterium frekwencyjne spełniło 49 z nich. Każde z pytań zbudowane było na zasadzie dwóch przeciwstawnych stwierdzeń, dla której respondenci wskazywali ocenę od 1 do 6, gdzie 1 było najwyższą oceną, a 6 – negatywną.
nr pytania | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | średni wynik | ||
% | % | % | % | % | % | ||||
1 | jazda rowerem sprawia radość | 0,34 | 0,34 | 0,17 | 0,08 | 0,04 | 0,03 | jazda rowerem stresuje | 2,25 |
2 | rowerzyści są akceptowani przez wszystkich uczestników ruchu drogowego | 0,03 | 0,16 | 0,29 | 0,28 | 0,16 | 0,08 | rowerzyści są odrzucani/spychani na margines ruchu drogowego | 3,62 |
3 | rowerem jeździ każdy – nie ma znaczenia, czy jest młody, stary czy w średnim wieku | 0,34 | 0,32 | 0,16 | 0,09 | 0,06 | 0,03 | rowerem jeżdżą wybrane grupy (np. entuzjaści sportu, kolarze, dzieci) | 2,30 |
4 | jazda rowerem jest promowana | 0,26 | 0,34 | 0,23 | 0,09 | 0,05 | 0,04 | nie są prowadzone jakiekolwiek działania promujące korzystanie z rowerów | 2,45 |
5 | dziennikarze odnoszą się do rowerzystów w pozytywnym kontekście | 0,09 | 0,27 | 0,34 | 0,15 | 0,11 | 0,05 | prasa pisze tylko o wypadkach związanych z niewłaściwym zachowaniem rowerzystów i nieprzestrzeganiem przez nich przepisów ruchu drogowego | 3,06 |
6 | podejmowane są znaczne wysiłki na rzecz rozwoju korzystania z rowerów | 0,24 | 0,41 | 0,25 | 0,06 | 0,02 | 0,02 | na rzecz ruchu rowerowego nie zrobiono dotychczas prawie nic | 2,26 |
7 | władze gminy/miasta dbają starannie, by samochody nie parkowały na ścieżkach i drogach dla rowerów | 0,1 | 0,22 | 0,22 | 0,16 | 0,19 | 0,11 | parkowanie samochodów na udogodnieniach dla ruchu rowerowego jest szeroko akceptowane | 3,47 |
8 | drogi dla rowerów są regularnie czyszczone | 0,09 | 0,21 | 0,28 | 0,17 | 0,16 | 0,1 | drogi dla rowerów są czyszczone rzadko | 3,40 |
9 | cykle sygnalizacji świetlnej są dobrze dostosowane do ruchu rowerów | 0,07 | 0,14 | 0,24 | 0,18 | 0,21 | 0,15 | cykle sygnalizacji świetlnej nie są dostosowane do ruchu rowerów | 3,79 |
10 | w zimie przejezdność dróg dla rowerów jest utrzymana | 0,07 | 0,22 | 0,31 | 0,18 | 0,16 | 0,07 | w zimie nie są wykonywane żadne prace prowadzące do utrzymania przejezdności dróg dla rowerów | 3,33 |
11 | jadąc rowerem czuję się bezpiecznie | 0,07 | 0,3 | 0,28 | 0,16 | 0,12 | 0,07 | jadąc rowerem odczuwam zagrożenie i/lub ryzyko | 3,17 |
12 | między rowerzystami a pieszymi bardzo rzadko dochodzi do konfliktów | 0,08 | 0,28 | 0,26 | 0,18 | 0,13 | 0,08 | między rowerzystami a pieszymi często dochodzi do konfliktów | 3,24 |
13 | między rowerzystami a kierowcami rzadko występują konflikty | 0,03 | 0,11 | 0,20 | 0,23 | 0,25 | 0,19 | między rowerzystami a kierowcami występuje wiele konfliktów | 4,14 |
14 | na ścieżkach i drogach dla rowerów nie ma żadnych przeszkód | 0,06 | 0,22 | 0,22 | 0,21 | 0,18 | 0,11 | na ścieżkach i drogach dla rowerów jest wiele przeszkód (np. źle rozmieszczone znaki drogowe, latarnie, stojaki reklamowe itp.) | 3,55 |
15 | rowery nie są częstym przedmiotem kradzieży | 0,04 | 0,12 | 0,24 | 0,21 | 0,23 | 0,15 | rowery są często kradzione | 3,91 |
16 | na drogach i ścieżkach dla rowerów osoby młode i osoby w starszym wieku mogą bezpiecznie poruszać się rowerem | 0,13 | 0,34 | 0,26 | 0,13 | 0,11 | 0,04 | na drogach i ścieżkach dla rowerów osoby młode i osoby w starszym wieku nie mogą poruszać się rowerem z poczuciem bezpieczeństwa | 2,88 |
17 | po ulicach (na jezdniach) można jechać rowerem szybko i bezpiecznie wraz z samochodami | 0,03 | 0,09 | 0,16 | 0,20 | 0,25 | 0,26 | jadąc na rowerze po jezdni jest się spychanym na skraj jezdni lub lekceważonym przez innych użytkowników (np. kierowców) | 4,33 |
18 | drogi i ścieżki rowerowe są wygodne, szerokie i pozwalają na łatwe wyprzedzanie wolniejszych osób jadących rowerem | 0,07 | 0,20 | 0,31 | 0,19 | 0,14 | 0,09 | drogi i ścieżki rowerowe są zbyt wąskie | 3,39 |
19 | nawierzchnia ścieżek i dróg dla rowerów jest wygodna, gładka i płaska | 0,12 | 0,27 | 0,29 | 0,16 | 0,11 | 0,05 | ścieżki i drogi dla rowerów są nierówne, ich nawierzchnia jest w złym stanie technicznym | 3,02 |
20 | można znaleźć wszędzie wygodne i bezpieczne miejsca do parkowania rowerów | 0,07 | 0,2 | 0,3 | 0,23 | 0,17 | 0,04 | nie ma możliwości znalezienia odpowiednich miejsc do zaparkowania roweru | 3,35 |
21 | objazdy prowadzonych robót drogowych są dla rowerzystów wygodne i bezpieczne | 0,02 | 0,09 | 0,17 | 0,20 | 0,26 | 0,27 | rowerzyści są zmuszani do schodzenia i prowadzenia roweru w rejonie prowadzonych prac budowlanych/drogowych | 4,38 |
22 | rowery można przewieźć łatwo i tanio środkami transportu publicznego | 0,07 | 0,12 | 0,21 | 0,21 | 0,2 | 0,19 | przy korzystaniu z transportu publicznego zabieranie roweru ze sobą jest trudne i kosztowne | 3,93 |
23 | dotarcie rowerem do centrum jest łatwe | 0,28 | 0,36 | 0,18 | 0,07 | 0,06 | 0,05 | dotarcie rowerem do centrum jest trudne | 2,42 |
24 | można szybko i łatwo dotrzeć prostymi drogami do codziennych celów podróży | 0,17 | 0,33 | 0,23 | 0,14 | 0,08 | 0,04 | dotarcie rowerem do codziennych celów podróży wymaga pokonania utrudnień i/lub objazdów | 2,77 |
25 | ulice jednokierunkowe są dostępne dla ruchu rowerów w obu kierunkach | 0,21 | 0,40 | 0,22 | 0,11 | 0,03 | 0,02 | na ulicach jednokierunkowych jazda rowerem “pod prąd” jest zakazana | 2,41 |
26 | rowerzyści z łatwością mogą orientować się na obszarze gminy/miasta korzystając ze specjalnych znaków informacyjnych i kierunkowych dla ruchu rowerowego | 0,07 | 0,19 | 0,29 | 0,20 | 0,17 | 0,08 | w gminie/mieście nie ma lub są stosowane bardzo złe elementy oznakowania dla rowerzystów | 3,34 |
27 | rowery można łatwo wypożyczyć w ramach przyjaznego dla użytkowników systemu rowerów publicznych | 0,43 | 0,36 | 0,13 | 0,04 | 0,04 | 0,01 | nie ma systemu wypożyczania rowerów/systemu rowerów publicznych | 1,93 |
28 | nasza gmina/nasze miasto jest bardzo przyjazne rowerzystom | 0,21 | 0,36 | 0,28 | 0,08 | 0,04 | 0,02 | nasza gmina/nasze miasto nie jest przyjazne rowerzystom | 2,42* |
29 | zostały wdrożone działania na rzecz poprawy warunków korzystania z rowerów w czasie pandemii COVID-19, np. tworzenie tymczasowych pasów do jazdy rowerem po jezdni/stref uspokojonego ruchu/buspasów, darmowe udostępnienie systemu rowerów publicznych | 0,10 | 0,23 | 0,20 | 0,13 | 0,15 | 0,19 | w czasie pandemii COVID-19 nie zostały wdrożone jakiekolwiek działania na rzecz poprawy warunków korzystania z rowerów | 3,57 |
30 | lokalni politycy i prezydent/burmistrz odkryli możliwość korzystania z roweru w czasie pandemii COVID-19 | 0,14 | 0,24 | 0,27 | 0,14 | 0,13 | 0,09 | korzystanie z rowerów nie było tematem zainteresowania lokalnych polityków i prezydenta/burmistrza w czasie pandemii COVID-19 | 3,16 |
31 | regionalne i lokalne media zalecały korzystanie z roweru w czasie pandemii COVID-19. | 0,09 | 0,18 | 0,26 | 0,17 | 0,18 | 0,12 | korzystanie z roweru w czasie pandemii COVID-19 nie było tematem podejmowanym w regionalnych i lokalnych mediach | 3,53 |
32 | ja oraz ludzie z mojego najbliższego otoczenia odkryli nowe cele przejazdów rowerem w naszej okolicy w okresie pandemii COVID-19 | 0,14 | 0,23 | 0,22 | 0,16 | 0,13 | 0,13 | ja oraz ludzie z mojego najbliższego otoczenia nie odkryli żadnych nowych celów przejazdów rowerowych w naszej okolicy w czasie pandemii COVID-19 | 3,31 |
33 | znaczenie korzystania z roweru wzrosło w czasie pandemii COVID-19 | 0,28 | 0,27 | 0,20 | 0,09 | 0,07 | 0,09 | znaczenie korzystania z rowerów nie zmieniło się w czasie pandemii COVID-19 | 2,68 |
34 | wzrost popularności korzystania z roweru jest uważany za czynnik mający istotny pozytywny wpływ na jakość powietrza w naszej gminie/ naszym mieście | 0,26 | 0,29 | 0,23 | 0,10 | 0,06 | 0,07 | działania na rzecz wzrostu popularności korzystania z roweru nie są postrzegane jako istotny pozytywny czynnik mający wpływ na jakość powietrza w naszej gminie/naszym mieście. | 2,61 |
35 | wzrost popularności korzystania z roweru jest uważany za czynnik mający istotny pozytywny wpływ na zdrowie mieszkańców naszej gminy/naszego miasta | 0,26 | 0,33 | 0,21 | 0,09 | 0,06 | 0,05 | działania na rzecz wzrostu popularności korzystania z roweru nie są postrzegane jako czynnik mający istotny pozytywny wpływ zdrowie mieszkańców naszej gminy/naszego miasta | 2,51 |
36 | wprowadzenie indywidualnych dopłat dla mieszkańców do zakupu rowerów lub/i rowerów elektrycznych wpłynie na popularność korzystania z rowerów w naszej gminie/naszym mieście | 0,39 | 0,20 | 0,18 | 0,08 | 0,07 | 0,07 | wprowadzenie indywidualnych dopłat dla mieszkańców do zakupu rowerów lub/i rowerów elektrycznych nie będzie miało żadnego wpływu na popularność korzystania z rowerów w naszej gminie/naszym mieście | 2,46 |
*średni wynik ogólnej oceny przyjazności poniżej 3,5 sugeruje, że warunki korzystania z rowerów są oceniane raczej pozytywnie.
Badania Klimatu Rowerowego prowadzone są co dwa lata. Kolejne zaplanowano w 2022 r.
w km | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2020/2013 w % |
Poznań | 129,0 | 133,9 | 136,0 | 157,0 | 175,0 | 242,5 | 248,5 | 276,0 | 214,0 |
Kraków | 145,0 | 154,0 | 166,0 | 185,3 | 220,5 | 213,7 | 235,9 | 252,8 | 174,3 |
Łódź | 88,0 | 116,0 | 125,0 | 150,0 | 155,0 | 158,3 | 166,0 | 177,0 | 201,1 |
Warszawa | 359,6 | 412,5 | 457,2 | 496,2 | 537,7 | 590,0 | 644,7 | 676,1 | 188,0 |
Wrocław | 210,3 | 215,4 | 229,8 | 242,5 | 249,9 | 260,0 | 312,1 | 360,4 | 171,4 |