W 2018 r. w Poznaniu nasycenie nowoczesną powierzchnią handlową wyniosło 1 257 m2 na 1000 mieszkańców, czyli ponad 675 tys. m2.
Według danych GUS, w Poznaniu w 2016 r. (najnowsze dostępne dane) funkcjonowało ponad 1,8 tys. sklepów oraz 78 stacji paliw (w których pracuje powyżej 9 osób).
Poza małymi sklepami o różnorodnym asortymencie (łącznie z owocowo-warzywnymi i rybnymi), które stanowiły jedną czwartą poznańskich sklepów, dominowały sklepy wyspecjalizowane, szczególnie prowadzące sprzedaż wyrobów odzieżowych, ogólnospożywcze oraz piekarniczo-ciastkarskie i mięsne. Pracowało w nich 16,9 tys. osób. Sklepy zajmowały powierzchnię sprzedażową liczącą 698 tys. m2.
W mieście działały 22 duże domy handlowe, towarowe i hipermarkety oraz 129 supermarketów, o łącznej powierzchni sprzedażowej 253 tys. m2, zatrudniające 6 tys. osób.
Według raportu CBRE „Market View: polski rynek handlowy po IV kw. 2018 r.” największe nasycenie przestrzenią handlową wśród miast powyżej 200 tys. mieszkańców występuje obecnie w Poznaniu i wynosi 1257 m2 na 1000 mieszkańców.
Największą powierzchnia handlową dysponują:
W mieście działają duże centra i obiekty handlowe należące do największych polskich i zagranicznych sieci handlowych: Auchan, Castorama, Carrefour, Decathlon, IKEA, Intermarche, Jula, Leroy Merlin, Media Markt, Neinver, OBI, Piotr i Paweł, Praktiker, Tesco.
Największymi wielkopowierzchniowymi obiektami handlu hurtowego są niemieckie Makro Cash&Carry i Selgros oraz holenderski Eurocash.
Część obiektów handlowych oferuje także usługi rekreacyjne i kulturalne. Segment FMCG reprezentuje ponad 100 dużych sieciowych sklepów spożywczych.
Miejski Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania z zakresu ochrony konsumentów na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331) oraz innych przepisów szczególnych.
Do zadań Rzecznika należy w szczególności:
Podstawowym zadaniem Miejskiego Rzecznika Konsumentów jest zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego. Działanie to nastawione jest na profilaktyczne informowanie konsumentów o zagrożeniach występujących na rynku oraz udzielanie porad prawnych w przypadkach naruszeń praw konsumentów. Porady udzielane są przez Rzecznika oraz pracowników w siedzibie biura, telefonicznie, a także pocztą elektroniczną.
W 2018 r. w Poznaniu zostało udzielonych 15 481 porad, informacji i wyjaśnień w indywidualnych sprawach konsumentów (z czego 3 507 porad w formie elektronicznej).
Porady prawne dotyczyły przede wszystkim uprawnień konsumenta oraz zasad postępowania w przypadkach:
Działania edukacyjne prowadzone przez Rzecznika kierowane są do wszystkich grup konsumentów (mieszkańców Poznania). W tym zakresie Rzecznik: