W 2021 r. ze świadczeń pomocy społecznej skorzystało 14,2 tys. rodzin liczących blisko 22 tys. osób, którzy stanowili 4,1% osób mieszkających w Poznaniu.
Korzystanie ze świadczeń pomocy społecznej przekazywanych za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie (MOPR) było uwarunkowane spełnieniem kryteriów „dochodowych” wynikających z przepisów prawa.
Najczęstszymi powodami korzystania z pomocy społecznej w Poznaniu w 2021 r. były:
Z pomocy społecznej korzystały także rodziny wielodzietne, niepełne, dotknięte przemocą, a także sieroty, osoby z problemami uzależnień czy opuszczające zakłady karne. W 2021 r. udzielono pomocy 327 osobom z tytułu zdarzeń losowych i sytuacji kryzysowych oraz 15 osobom, które otrzymały status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą i miały trudności z integracją w nowym środowisku.
Wydatki na świadczenia pomocy społecznej koordynowanej przez MOPR, łącznie na zadania własne i zlecone gminie, w 2021 r. wyniosły 84,9 mln zł. Świadczenia pieniężne, w tym przekazywane potrzebującym w formie zasiłków stałych lub okresowych, jak również zasiłków celowych i w naturze, stanowiły ok. 38% wszystkich świadczeń. Pozostałą część wydatków, tj. 62%, stanowiły świadczenia rzeczowe, polegające na udzieleniu pomocy, m.in. w formie:
Rządowy program „Posiłek w szkole i w domu” skierowany był do dzieci, które jeszcze nie rozpoczęły edukacji w szkole podstawowej, uczennic i uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, jak również osób i rodzin znajdujących się w trudnych sytuacjach (osoby samotne, w podeszłym wieku, chore lub z niepełnosprawnością). W 2021 r. z programu skorzystało łącznie 9,4 tys. osób, w tym 2,5 tys. dzieci i młodzieży. Na realizację programu wydatkowano 12 mln zł, w tym 7,4 mln zł pochodziło z dotacji rządowej. Udzielono także wsparcia w formie żywności 1,6 tys. osobom w ramach rządowego „Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2021”.
Opracowania
Zobacz
Opracowania
Zobacz
Opracowania
Zobacz
Opracowania
Zobacz
Temat miesiąca
Zobacz
Statystyki
Zobacz
Statystyki
Zobacz
Raport roczny
Zobacz
Wydział Rozwoju Miasta i Współpracy Międzynarodowej
ul. Za Bramką 1, 61-842 Poznań
Copyright 2017 - 2025
Badam Deklaracja dostępności
Urząd Miasta Poznania zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej https://badam.poznan.pl/
Kod źródłowy strony internetowej jest zgodny z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Materiały i treści publikowane na stronie zamieszczone do dnia 2021-04-01 są częściowo zgodne z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych: • obrazki i zdjęcia nie posiadają opisów alternatywnych
Data sporządzenia: 2021-04-06
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Kontaktować się można telefonicznie +48 61 878 56 95 lub mailowo rmwm@um_poznan.pl. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.