Miasto Poznań podejmuje liczne działania dla poprawy warunków nauki dzieci, młodzieży i dorosłych w szkołach, a także maksymalizacji efektywności lokalnego systemu oświaty.
W związku z wdrożoną reformą oświaty i potrzebą rozwijania edukacji oraz dostosowania jej do aktualnych potrzeb, a także uchwaloną w 2017 r. „Strategią Rozwoju Miasta Poznania 2020+” został powołany zespół składający się z osób od lat związanych z poznańską oświatą, którego zadaniem było wypracowanie założeń polityki oświatowej Miasta Poznania. W prace nad nową polityką oświatową Miasta zaangażowany był także Zespół doradczy ds. oświaty przy Prezydencie Miasta, w skład którego wchodzi 17 dyrektorów szkół i placówek oświatowych reprezentujących poszczególne typy placówek.
W 2018 r. w poznańskich szkołach realizowano projekty polepszające jakość edukacji i kształcenia oraz zdobywania zawodów oraz komfort nauki w placówkach. Wśród nich były m. in.:
„Termomodernizacja placówek oświatowych na terenie Miasta Poznania” o wartości 24,2 mln zł, którego przedmiotem jest termomodernizacja 8 placówek: Zespołu Szkół nr 6, Gimnazjum nr 23, Szkoły Podstawowej nr 20, Zespołu Szkół Mechanicznych, Szkoły Podstawowej nr 70, Zespołu Szkół nr 2, Zespołu Szkół Specjalnych nr105 oraz Szkoły Podstawowej nr 46,
„Poprawa efektywności energetycznej na terenie Miasta Poznania”, o wartości 10,7 mln zł, którego przedmiotem jest termomodernizacja 6 placówek: Szkoły Podstawowej nr 64, Zespołu Szkół Geodezyjno-Drogowych, Zespołu Szkół Łączności im.Mikołaja Kopernika, Zespołu Szkół Zawodowych nr 2, Młodzieżowego Domu Kultury nr 2 oraz Zespołu Szkół Mechanicznych im. KEN,
Odbywające się co roku zajęcia dodatkowe stanowią wsparcie finansowe dla szkół celem wyrównania szans edukacyjnych i promocji uczniów zdolnych. Środki wydatkowane na ten cel w 2018 r. wyniosły 300 tys. zł i zostały przeznaczone na zajęcia przedmiotowo-językowe, 200 tys. zł przeznaczono na zajęcia o charakterze antydyskryminacyjnym i dodatkowe środki przekazane na zajęcia dla uczniów zdolnych i wymagających wsparcia, a ponadto 178 tys. zł na zajęcia o charakterze sportowym oraz na Centra Koszykówki, Klasy patronackie i Ogólnodostępne Strefy Rekreacji Dziecięcej – 120 tys. zł.
W ramach otwartego konkursu ofert Miasto Poznań podpisało w 2018 r. 19 umów na działania organizacji pozarządowych, mające na celu rozwój zainteresowań i pasji poznańskich uczniów w obszarach:
W ramach zawartych umów realizowano:
Miasto Poznań wspiera edukację dzieci mających problemy z realizacją programu nauczania poprzez zlecanie, wybranej w drodze konkursu, organizacji pozarządowej realizację korepetycji dla uczniów szkół podstawowych oraz średnich. Korepetycje dla uczniów są bezpłatne, może wziąć w nich udział każdy zainteresowany uczeń po wcześniejszym zgłoszeniu, odbywają się w 7 lokalizacjach w Poznaniu. Dodatkowo w proces zostają włączani rodzice, organizowane są dla nich warsztaty oraz konsultacje poszerzające wiedzę i kompetencje w zakresie wspierania dzieci w nauce. Ponadto zadanie ma charakter integrujący pokolenia, korepetycji udzielają młodzi nauczyciele, ale również emerytowani, w tym wolontariusze.
W 2018 r. Miasto Poznań po raz pierwszy dofinansowało półkolonie miejskie, które organizowane były przez poznańskie szkoły podstawowe oraz Centrum Kultury Zamek. Półkolonie dla uczniów klas I-III szkół podstawowych odbyły się łącznie w 46 szkołach w trakcie dwumiesięcznych wakacji letnich. Turnusy trwały od pierwszego tygodnia wakacji. Za 5 dniowy turnus rodzice ponosili koszt jedynie 100 zł. Łącznie z oferty półkolonii miejskich skorzystało 1,7 tys. uczniów. W trakcie półkolonii dzieci brały udział w różnych zajęciach i atrakcjach organizowanych i przygotowywanych przez opiekunów. Celem zajęć było między innymi stymulowanie rozwoju umysłowego i fizycznego, poznawanie najbliższej okolicy, a także tworzenie dzieciom warunków do aktywnego, kulturalnego, ciekawego i bezpiecznego spędzania czasu wolnego.
W poznańskich szkołach realizowany jest projekt polegający na prowadzeniu centrum mediacji w tym organizacji mediacji rówieśniczych w szkołach. Działania mają na celu także zwiększenie powszechności korzystania z mediacji oraz zwiększenie wiedzy i kompetencji kadry nauczycielskiej i wychowawczej. Zadanie realizują dwie organizacje pozarządowe.
W 2018 r. w poznańskich szkołach prowadzono zajęcia antydyskryminacyjne. Poruszano tematykę wielokulturowości, tolerancji i przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na orientację seksualną, narodowość lub kolor skóry. W I edycji (wiosna) programu udział wzięło 37 szkół, natomiast w II edycji (jesień) udział wzięło 47 szkół. Każdorazowo o sposobie realizacji zajęć decydowali nauczyciele, którzy w ramach projektu mogli podejmować także współpracę z instytucjami i organizacjami zajmującymi się m.in. pomocą osobom wykluczonym społecznie.
W 2 szkołach podstawowych w Poznaniu w 2018 r. funkcjonowały oddziały przygotowawcze dla uczniów cudzoziemskich. Nauczyciele, wychowawcy oraz pedagodzy pracujący w tych placówkach posiadają niezbędną wiedzę oraz znają sytuację społeczną, czy też środowisko lokalne dziecka, co ułatwia wsparcie oraz adaptację w otoczeniu szkolnym. Dodatkowo pedagodzy współpracują ściśle z rodzicami i opiekunami prawnymi, a większość z nich zna język rodzimy uczniów (np. język ukraiński).
Od lutego 2018 r. w poznańskich placówkach oświatowych odbywały się Drzwi Otwarte dla dzieci, młodzieży i rodziców. Wydarzenie to jest okazją do obejrzenia sal, ogrodu i zapoznania się z opiekunami. Rodzice mogą sprawdzić ofertę, a dzieci wziąć udział w zajęciach przedszkolnych. Podczas drzwi otwartych prezentowana jest oferta edukacyjna, rodzice mogą się też dowiedzieć, jakie zajęcia dodatkowe proponuje placówka, a także jakie są koszty pobytu dziecka w przedszkolu.
W 2018 r. odbyły się kolejne Targi Edukacyjne, na których młodzież mogła korzystać z porad doradców zawodowych. Doradcy odpowiadali na pytania uczniów dotyczące możliwości wyboru ścieżki kształcenia i kariery, a także przeprowadzali testy kompetencji, ustalając tym samym predyspozycje młodych ludzi do wybranych zawodów. Udzielano także porad rodzicom w zakresie szkół ponadpodstawowych funkcjonujących w Poznaniu, ich specyfiki oraz dotychczasowych osiągnięć.