Administracja publiczna zajmująca się budownictwem działa w dwóch obszarach: administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego.
Organy administracji architektoniczno-budowlanej zostały powołane w celu sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania przepisów prawa budowlanego. Ich zadania i kompetencje określono w ustawie Prawo budowlane. Prezydent Miasta Poznania, jako organ pierwszej instancji administracji architektoniczno-budowlanej, wykonywał ustawowe zadania na terenie Poznania.
Podstawowy zakres działań administracyjno-budowlanych obejmował sprawy z zakresu zagospodarowania przestrzennego poprzez wydawanie decyzji o warunkach zabudowy, decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz nadzoru nad plastycznymi przekształceniami miasta. Dotyczył również spraw z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej przewidzianej prawem budowlanym (w tym wydawanie pozwoleń na budowę i zmianę sposobu użytkowania obiektów budowlanych), a także spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na realizację inwestycji drogowych.
W 2020 r. odnotowano ponad 7% wzrost liczby spraw z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej. Mimo panującej pandemii COVID-19 oraz licznych ograniczeń z tym związanych w 2020 r. wpłynęło ogółem 37,1 tys. pism (w tym wnioski oraz pisma składane do spraw w toku) wobec 34,5 tys. w 2019 r.
Podstawowymi aktami prawnymi normującymi kształt procesu inwestycyjnego są Ustawa z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Oprócz nich istnieją także inne regulacje, które – mimo iż nie opisują budowlanego procesu inwestycyjnego kompleksowo – odnoszą się do jego niektórych etapów i wybranych czynności.
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jest podstawowym aktem regulującym proces gospodarowania przestrzenią. Zakres jej unormowań obejmuje określenie zasad kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji oraz określenie zakresu i sposobu postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele wraz z ustaleniem zasad ich zagospodarowania i zabudowy.
Podstawowym narzędziem służącym realizacji tych celów jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla określonego obszaru terytorialnego, stanowiący akt prawa miejscowego.
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji administracyjnej o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
W 2020 r. złożono do Urzędu Miasta Poznania 1075 wniosków o ustalenie warunków zabudowy, tj. o 29 mniej niż w 2019 r. Wydano 958 decyzji dotyczących lokalizacji 1073 przedmiotów zabudowy. Największy zakres spraw dotyczył lokalizacji budownictwa mieszkaniowego – 619 decyzji (64,6%) wydanych decyzji. Ponadto wydano 231 decyzji odmownych dla ustalenia warunków zabudowy.
przedmioty/decyzje 2019 | przedmioty/decyzje 2020 | |
Liczba wydanych decyzji o warunkach zabudowy ogółem, w tym obiekty: | ogółem: | ogółem: |
Mieszkalne (łącznie), w tym: | 643/619 | 711/619 |
jednorodzinne | 421/409 | 531/432 |
Przemysłowe | 43/43 | 36/40 |
Handlowe i usługowe | 95/82 | 60/52 |
Zdrowia | 6/6 | 5/4 |
Oświaty | 12/12 | 6/6 |
Kultury i sztuki | 25/23 | 17/16 |
Kultury fizycznej | 12/10 | 44449 |
Pozostałe | 179/179 | 216/216 |
Miasto Poznań zajęło III miejsce w 10. edycji Rankingu Miast Przyjaznych Inwestorom publikowanego przez Polski Związek Firm Deweloperskich. W rankingu oceniano czas wydawania decyzji o warunkach zabudowy w połączeniu z pokryciem miast planami zagospodarowania przestrzennego, czas uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę oraz sprawność administracji w przypadku inwestycji biurowych i hotelowych. Rankingiem objęto wszystkie miasta większe niż 100 tys. mieszkańców.
Decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego
Inwestycja celu publicznego jest lokalizowana na podstawie planu miejscowego. Na obszarach, gdzie nie uchwalono miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, podstawę do ubiegania się o pozwolenie na budowę inwestycji stanowiącej cel publiczny stanowi decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (art. 50 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Aby dana inwestycja mogła zostać uznana za inwestycję celu publicznego, musi mieć określony zasięg (gminny, powiatowy, wojewódzki, krajowy), a przy tym realizować cel, o którym mowa w art. 6 ust. 1 Ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Katalog celów publicznych ma charakter konkretny i zamknięty, tzn., że celem publicznym może być tylko cel wyraźnie określony jako publiczny w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami albo w innej ustawie.
W 2020 r. do Urzędu Miasta Poznania wpłynęło 287 wniosków o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego, tj. 35 mniej niż w 2019 r. Pozytywnie rozpatrzono i wydano 228 decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego. Odmówiono udzielenia wydania decyzji w 3 przypadkach.
2019 | 2020 | |
Ogółem | 277/266 | 253/228 |
Służba zdrowia | 5/5 | 8/7 |
Oświata | 3/3 | 7/7 |
Kultura i sztuka | 2/2 | 6/6 |
Kultura fizyczna | 1/1 | 1/1 |
Infrastruktura techniczna | 256/246 | 230/206 |
Pozostałe | 10/9 | 1/1 |
Zdecydowana większość wydanych decyzji dotyczyła budowy urządzeń infrastruktury technicznej.
W dotychczas obowiązującym stanie prawnym jedną z podstawowych zasad, na których oparte jest prawo budowlane, jest zasada wskazująca, że roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę (poza tymi z zakresu robót, które wymagają jedynie zgłoszenia lub nie wymagają żadnej regulacji). Wydając pozwolenie na budowę, rozstrzyga się o możliwości podjęcia robót budowlanych i o legalności inwestycji.
W 2020 r. wpłynęło do Urzędu Miasta Poznania 3280 wniosków o wydanie pozwolenia na budowę (o 15 mniej niż w 2019 r.). Po sprawdzeniu m.in.:
wydano 2683 decyzje pozwolenia na budowę dla 3178 obiektów. Zakres wydanych decyzji, mimo panującej pandemii, był tylko nieznacznie mniejszy niż w 2019 r. (o 3,6%).
2019 | 2020 | |
Ogółem | 3320/2784 | 3178/2683 |
Mieszkalne, w tym: | 688/538 | 695/515 |
jednorodzinna | 303/287 | 321/293 |
Przemysłowe | 126/77 | 97/58 |
Handlowe i usługowe | 85/74 | 91/74 |
Zdrowia | 10/10 | 8/8 |
Oświaty | 33/26 | 34/32 |
Kultury i sztuki | 27/23 | 22/22 |
Kultury fizycznej | 16/15 | 20/12 |
Pozostałe (łącznie) | 943/675 | 824/609 |
Na budowę urządzeń inżynieryjnych | 1392/1346 | 1387/1353 |
Na podstawie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydano 576 decyzji pozwoleń na budowę, w oparciu o ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wydano 533 decyzje pozwolenia na budowę.
Listę inwestycji, które nie wymagają pozwolenia na budowę, zawiera art. 29 Prawa budowlanego. Natomiast w art. 30 ust. 1 znajduje się wykaz obiektów i robót budowlanych, które są zwolnione z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę, lecz wymagają zgłoszenia właściwemu organowi administracji budowlanej. Zgłoszenie budowy lub wykonywania robót budowlanych należy złożyć tak samo jak wniosek o pozwolenie na budowę. Od strony formalnoprawnej procedura zgłoszenia robót budowlanych jest krótsza i prostsza w porównaniu do uzyskania pozwolenia na budowę.
Prawo budowlane stanowi, że zgłoszenia należy dokonać przed rozpoczęciem robót budowlanych, a do ich wykonywania można przystąpić po upływie 21 dni od dokonania zgłoszenia, jeżeli w tym czasie prezydent nie wniesie sprzeciwu w formie decyzji (tzw. zasada milczącej zgody).
Instytucja zgłoszenia nie przewiduje wydawania przez organ aktu administracyjnego potwierdzającego możliwość rozpoczęcia robót. Samo milczenie i brak decyzji wyrażającej sprzeciw kończy postępowanie w sprawie wszczętej zgłoszeniem i uprawnia do podjęcia robót.
W 2020 r. w Poznaniu wpłynęło 1701 zgłoszeń robót budowlanych (o 21 mniej niż w 2019 r.), przyjęte zgłoszenia – 731 – stanowiły 43% wszystkich zgłoszeń.
Za główny cel opinii urbanistycznej przyjmuje się określenie możliwości i warunków zagospodarowania określonego terenu wskazanego we wniosku o wydanie opinii w świetle obowiązującego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Poznania. Opinia urbanistyczna jest zaświadczeniem o przeznaczeniu terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego wydawanym na wniosek właściciela nieruchomości lub osoby przez niego upoważnionej.
W 2020 r. do Prezydenta Miasta Poznania wpłynęły 2442 wnioski o wydanie opinii urbanistycznej (o 8% mniej niż w 2019 r.)
Działania w zakresie kształtowania przestrzeni miasta, jej prawidłowego użytkowania oraz zapewnienia ładu przestrzennego, porządku i estetyki prowadził Pełnomocnik Prezydenta ds. Estetyki Miasta, który podejmował współpracę ze wszystkimi podmiotami prawnymi i osobami prywatnymi realizującymi projekty kształtujące przestrzenie wspólne w ramach nieruchomości prywatnych i przestrzenie publiczne w ramach nieruchomości miejskich, w szczególności z biurami i wydziałami Urzędu Miasta Poznania, jego jednostkami organizacyjnymi, a także z miejskimi spółkami, spółdzielniami mieszkaniowymi, wspólnotami właścicieli nieruchomości oraz przedsiębiorcami. Bieżąca działalność pełnomocnika obejmowała opiniowanie wniosków dotyczących realizacji sezonowych ogródków gastronomicznych oraz lokalizacji w przestrzeni miasta pawilonów handlowych i reklam.
Do zadań pełnomocnika należało monitorowanie inwestycji miejskich w przestrzeni publicznej pod kątem spełnienia wymagań dotyczących estetyki i dostępności przestrzeni publicznej na każdym etapie procesu inwestycyjnego oraz ocena sposobu wdrażania rozwiązań, w tym zagospodarowania o charakterze stałym i tymczasowym.
Na bieżąco, indywidualnie, w oparciu o uwarunkowania przestrzenne/projektowe/realizacyjne w ramach działalności Koordynatora ds. dostępności przestrzeni publicznej wydawane były zalecenia do stosowania autorskich rozwiązań standardów dla osób niepełnosprawnych w nietypowych układach zagospodarowania przestrzeni publicznej i układów komunikacyjnych.
W ramach działań na rzecz zapewniania ładu przestrzennego, porządku i estetyki miasta w 2020 r. wydano m.in.:
Prezydent Miasta Poznania wyraził zgodę na dalsze procedowanie projektu tzw. uchwały krajobrazowej, zgodnie z trybem ujętym w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, czyli na skierowanie uchwały do uzgadniania i opiniowania z zewnętrznymi podmiotami (m.in. z Marszałkiem Województwa Wielkopolskiego, Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska, Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków).
We wrześniu 2020 r. na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich odbyło się spotkanie z przedstawicielami spółek Poznańskie Inwestycje Miejskie i Międzynarodowe Targi Poznańskie oraz Miejską Konserwator Zabytków w celu omówienia ostatecznych szczegółów odnośnie zarządzania przestrzenią reklamową w mieście.
W listopadzie 2020 r. wysłano projekt uchwały wraz z załącznikami do opiniowania i uzgodnienia w trybie określonym w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Projekt uchwały przekazano do korekty redakcyjnej po zmianach wprowadzonych na spotkaniu z przedstawicielami Międzynarodowych Targów Poznańskich.
W grudniu 2020 r. wpłynęły opinie do projektu uchwały od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Komendanta Wojewódzkiej Straży Pożarnej i Marszałka Województwa Wielkopolskiego, a także uzgodnienie projektu uchwały od Miejskiej Konserwator Zabytków.