Zasób geodezyjny i kartograficzny służy gospodarce narodowej, obronności państwa, ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego, nauce, kulturze, ochronie przyrody i potrzebom obywateli.
Liczba użytkowników e-usług w 2020 r. zarejestrowanych w poszczególnych portalach:
W 2020 r. za pośrednictwem portali pobrano 196 198 dokumentów.
W ramach prowadzenia powiatowych baz danych kontynuowano prace związane z utworzeniem bazy danych sieci uzbrojenia terenu dla części Poznania oraz modernizacją ewidencji gruntów i budynków.
W marcu 2020 r. rozpoczęto modernizację ewidencji gruntów i budynków dla 2 obrębów ewidencyjnych, tj. Strzeszyn i Piątkowo, w zakresie danych o budynkach i lokalach. Praca obejmuje poprawę danych ewidencyjnych budynków w oparciu o materiały Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego oraz aktualizację danych w zakresie:
Zakończenie prac nastąpiło pod koniec marca 2021 r.
W listopadzie 2020 r. podpisano umowę i rozpoczęto modernizację ewidencji gruntów i budynków dla kolejnych 2 obrębów ewidencyjnych, tj. Golęcin i Podolany, w takim samym zakresie jak w przypadku poprzednich obrębów. Planowany termin zakończenia modernizacji to koniec stycznia 2022 r. Przeprowadzana modernizacja wpłynie na jakość danych znajdujących się w bazie danych ewidencyjnych. Spowoduje również, że informacje o budynkach zostaną uzupełnione brakującymi danymi, niezbędnymi do wydawania pełnej kartoteki budynku.
Do zakończenia procesu modernizacji na terenie miasta pozostały 4 obręby ewidencyjne: Krzyżowniki, Ławica II, Junikowo i Kotowo. Rozpoczęcie modernizacji ewidencji gruntów i budynków na obrębach ewidencyjnych Krzyżowniki i Ławica II zaplanowano na 2022 r., natomiast na ostatnich dwóch obrębach – Junikowo i Kotowo – na 2023 r.
W 2020 r. poprawiono i uzupełniono dane rejestru Ewidencji Gruntów i Budynków (EGiB):
W ramach okresowej weryfikacji danych ewidencji gruntów i budynków:
Pozyskano i przekazano do aktualizacji dokumentację z PGW Wody Polskie RZGW Poznań (mapy) dotyczącą wód powierzchniowych na obszarze fragmentów obrębów ewidencyjnych Radojewo, Umultowo i Naramowice celem wprowadzenia zmian użytków w zakresie wód powierzchniowych.
Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego “Geopoz” rozpoczął realizację kolejnego projektu dofinansowanego z Funduszy Europejskich pn. “Podniesienie jakości danych sieci uzbrojenia terenu miasta Poznania – wektoryzacja oraz uruchomienie e-usług”.
Wartość całego projektu wynosi 1,8 mln zł, z czego dofinansowanie unijne to 1,6 mln zł. W wyniku podpisania umów na realizację zadań wartość projektu zmniejszyła się jednak do 1,7 mln zł. Tym samym dofinansowanie projektu, stanowiące 85% wydatków kwalifikowanych, wyniesie 1,4 mln zł. Złożony do Instytucji Zarządzającej Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjny na lata 2014-2020 wniosek o pomniejszenie kosztów projektu jest w trakcie rozpatrzenia.
Celem głównym projektu jest intensyfikacja wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych do budowy, uruchomienia i upowszechnienia nowych, dojrzałych, elektronicznych usług publicznych oraz usprawnienia funkcjonowania administracji samorządowej Miasta Poznania – w tym ZGiKM GEOPOZ – poprzez podniesienie jakości i dostępności cyfrowych danych powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (PZGiK).
Cele szczegółowe projektu to:
Zakończenie realizacji projektu planowane jest na 31 marca 2022 r.
W zakresie rozwoju zasilano bazę danych obiektów topograficznych BDOT 500 w oparciu o dane pozyskiwane metodą stereodigitalizacji zdjęć lotniczych.
W ramach poprawy danych SUT i BDOT 500 wykonywane były prace związane z uporządkowaniem atrybutów wybranych warstw w związku z przygotowaniem bazy sieci uzbrojenia terenu oraz bazy BDOT500 do wymiany danych poprzez format GML. Prace te były związane z kontrolą i uzupełnieniem atrybutów, których brak powoduje błąd krytyczny podczas procesu walidacji.
Ze względu na pokrycie znacznych obszarów Miasta Poznania rastrem w zakresie treści BDOT500 podjęto kroki zasilenia bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 – 1:5000 (BDOT500) danymi pozyskanymi w wyniku realizacji prac geodezyjnych związanych z pomiarami sytuacyjno-wysokościowymi metodami fotogrametrycznymi oraz przetwarzania rezultatów tych pomiarów.
Po przeprowadzonej analizie pokrycia wektorem w zakresie BDOT500 w pierwszym etapie prac wytypowano 8 obszarów do aktualizacji. Dla 6 z nich dane zostały pozyskane i Baza BDOT500 została zaktualizowana.
W ramach aktualizacji danych graficznych:
W zakresie aktualizacji danych ewidencji gruntów i budynków:
W ramach prowadzenia rejestru cen nieruchomości zaktualizowano rejestr cen nieruchomości w oparciu o 10 102 akty notarialne.
Weryfikacja dokumentacji przyjmowanej do powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego
Do zasobu przyjęto 6433 dokumentacje geodezyjne do weryfikacji, z czego 5981 operatów zweryfikowano pozytywnie.
Wymiany danych
Kontynuowano współpracę ze spółką Aquanet SA. Prowadzone były prace i ustalenia dotyczące bieżących potrzeb, tj. pozyskiwania informacji nt. sieci czynnych i nieczynnych, długości sieci przejmowanych przez Aquanet od Miasta (w zakresie wymiany danych z branżami planowana jest rozbudowa systemu WEGA o Portal Branżowy do uzgadniania poszczególnych sieci).
Dostosowano system WEGA do wyszukiwania i weryfikacji danych bazy EGiB z rejestrem PESEL i REGON.
Wdrożono wymianę danych bazy roboczej w formacie GML do prac geodezyjnych.
Udostępnianie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego
Przygotowano i udostępniono dokumentację dla 7064 zgłoszeń prac geodezyjnych. Zrealizowano 3864 wnioski o udostępnienie materiałów powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (z wyłączeniem danych z EGiB) na mapy zasadnicze, dokumenty wchodzące w skład operatów technicznych, bazy danych BDOT500/GESUT oraz inne.
Zrealizowano 952 zamówienia na informacje z rejestru cen nieruchomości; dla 93 przypadków udostępniono rzeczoznawcom majątkowym do wglądu zbiory akt notarialnych oraz orzeczeń sądowych i decyzji administracyjnych będących podstawą wpisów w ewidencji gruntów i budynków. W ramach gromadzenia i prowadzenia powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego zaewidencjonowano w zasobie 6022 materiały zasobu.
Udostępnianie ewidencji gruntów i budynków
Zrealizowano 14 522 wnioski, w tym 14 487 o udostępnienie danych z rejestru ewidencji gruntów i budynków. Wydano 32 109 wypisów i 3 042 informacje na piśmie. Wydano 23 decyzje administracyjne. Po przeprowadzeniu postępowań wyjaśniających usuwane były nieaktualne informacje (zaktualizowano wypisy w 7 przypadkach), wyjaśniono i usunięto niezgodności numerów ksiąg wieczystych z danymi ewidencji gruntów i budynków dla 23 pozycji. Na podstawie zawiadomień (wypisów z rejestru gruntów) w Sądzie Rejonowym w Poznaniu dokonano sprostowania danych adresowych dla 117 ksiąg wieczystych.
Prowadzenie narad koordynacyjnych
W ramach zorganizowanych narad koordynacyjnych współpracowały ze sobą 2 jednostki miejskie oraz 13 jednostek branżowych. Dokonano 4205 (łącznie z naradami dodatkowymi) uzgodnień dokumentacji projektowych, wprowadzono 16 288 projektów, w tym ok. 444 km zaprojektowanych przewodów do bazy SUT.
Wszystkie narady koordynacyjne prowadzone są w Poznaniu w sposób elektroniczny z wykorzystaniem Portalu Projektanta.
Postępowania o zwrot nieruchomości
Przedmiotem postępowań o zwrot nieruchomości było 147 spraw. W 2020 r. załatwiono 75 spraw, wydano 9 decyzji administracyjnych kończących postępowanie w sprawie.
Postępowania w prawie ustalenia odszkodowania za działki: wydzielone, zajęte, przeznaczone pod drogi publiczne i wchodzące w skład linii kolejowych
Przedmiotem postępowań objętych zostało 412 spraw, z których zakończono 80. Wydano 66 decyzji kończących postępowanie. Kwota ustalonych odszkodowań wyniosła 23,3 mln zł, w tym 19,4 mln zł płatnych przez Miasto Poznań.
Postępowania w sprawie wywłaszczenia nieruchomości oraz ustalenia odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości
Przedmiotem postępowań w sprawie wywłaszczenia nieruchomości było 61 spraw. Wydano 10 decyzji kończących postępowanie, w tym 3 o ustaleniu odszkodowania, 5 o umorzeniu postępowania i 2 o odmowie ustalenia odszkodowania. Kwota ustalonych odszkodowań wyniosła 530,5 tys. zł. Płatnikiem odszkodowań był Operator Gazociągów GAZSYSTEM SA (478,1 tys. zł) oraz Skarb Państwa (52,4 tys. zł).
Opłata adiacencka jest to opłata z tytułu wzrostu wartości nieruchomości powstałego w wyniku zaistnienia każdego z poniżej wymienionych zdarzeń:
Wartość rynkową nieruchomości przed wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej (przed podziałem) i po ich wybudowaniu (po podziale nieruchomości) określają uprawnieni rzeczoznawcy majątkowi, według stanu i cen na dzień wydania decyzji o ustaleniu opłaty adiacenckiej. W przypadku określania wartości rynkowej nieruchomości dla potrzeb naliczenia opłaty adiacenckiej oszacowaniu podlega tylko wartość gruntu.
W Poznaniu w 2020 r. przedmiotem postępowania w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej związanej z podziałem nieruchomości było 267 spraw. W ciągu roku załatwiono 199 spraw. Wydano 136 decyzji, w tym 112 o ustaleniu opłaty i 22 decyzje o odstąpieniu od ustalenia opłaty. W 2 sprawach umorzono postępowanie. Wysokość opłat adiacenckich w przedmiotowych decyzjach wyniosła 786 991,17 zł. W przypadku 61 spraw odstąpiono od wszczęcia postępowania.
Przedmiotem postępowania w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej związanej z wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej w 2020 r. były objęte 333 sprawy. Zakończono postępowanie w stosunku do 73 spraw – wydano 72 decyzje o ustaleniu opłaty i 1 decyzję o odstąpieniu od jej ustalenia. Wysokość opłat adiacenckich ustalona w przedmiotowych decyzjach wynosiła 225,4 tys. zł.
Opłata planistyczna to jednorazowa opłata z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Opłatą planistyczną obciążony może być wyłącznie właściciel lub użytkownik wieczysty zbywający nieruchomość.
W 2020 r. w Poznaniu przedmiotem postępowania w sprawie ustalenia opłaty planistycznej objętych było 15 spraw. W trakcie 2020 r. zakończono 8 spraw, w tym dla 7 wydano decyzje (w 1 przypadku o ustaleniu opłaty, w 6 przypadkach o odstąpieniu od ustalenia opłaty). Wysokość ustalonej opłaty wyniosła 20,9 tys. zł.