Na koniec 2020 r. liczba kart PEKA będących nośnikiem opłat za przejazdy wyniosła 714,4 tys.
Funkcję organizatora w zakresie zbiorowego transportu publicznego na terenie Poznania pełni Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM).
Realizując porozumienia międzygminne, ZTM odpowiada za organizację transportu zbiorowego w aglomeracji poznańskiej, integrując tym samym cały obszar aglomeracyjny, organizując usługę transportową łączącą strefę podmiejską z Poznaniem.
Porozumienia międzygminne w zakresie organizacji przez Miasto Poznań lokalnego transportu zbiorowego zawarte zostały z 19 następującymi gminami:
Funkcję kluczowego operatora świadczącego usługi w zakresie przewozów autobusowych i tramwajowych na terenie Poznania w 2020 r. pełniło na zlecenie ZTM Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o. (MPK). Pozostali operatorzy, obsługujący linie podmiejskie w ramach zawartych porozumień międzygminnych, to:
Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna (PEKA)
Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna jest elektronicznym narzędziem służącym koordynacji transportu zbiorowego w aglomeracji poznańskiej i głównym elementem nowoczesnego systemu informatycznego. Umożliwia ujednolicenie systemu płatności za przejazd świadczony przez różnych, niezależnych przewoźników działających na terenie Poznania i powiatu poznańskiego, a tym samym ułatwienie korzystania z transportu zbiorowego oraz zwiększenie jego dostępności.
Na koniec 2020 r. liczba kart PEKA będących nośnikiem opłat za przejazdy wyniosła 714,4 tys.
Dostępne funkcjonalności karty PEKA to:
System PEKA umożliwia wprowadzenie bardziej elastycznej oferty biletów. Najkrótszym okresem obowiązywania biletów sieciowych oraz trasowanych jest 14 dni. Każda osoba podróżująca ma możliwość dopasowania do własnych potrzeb okresu ważności biletu – do 366 dni dla biletów sieciowych i do 90 dni dla biletów trasowanych.
Atrakcyjny cenowo Bilet Metropolitalny to oferta specjalna dla osób, które mieszkają i odprowadzają podatek dochodowy w Poznaniu lub gminie objętej porozumieniem międzygminnym.
Na koniec 2020 r. funkcjonowały 233 punkty sprzedaży biletów oraz 108 biletomatów stacjonarnych dostosowanych do obsługi systemu.
Liczba sprzedanych biletów w transporcie publicznym w 2020 r. wyniosła 11 mln. Spadek sprzedaży biletów o 37% w stosunku do 2019 r. spowodowany był pandemią COVID-19.
Z 1 lipca 2020 r. została zmieniona taryfa w zakresie cen biletów komunikacji miejskiej:
W 2020 r. nie dokonano zakupu/odbioru taboru tramwajowego – zakupy i odbiory zrealizowano w 2019 r. Wycofano z eksploatacji łącznie 4 szt. wagonów, w tym: 2 szt. typu 105N oraz 2 szt. typu O(GT8).
W 2020 r. wprowadzono do eksploatacji 6 najnowszych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 Electric o wartości 13,2 mln zł. Zakupu dokonano w ramach projektu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny”. Autobusy 12-metrowe wyposażono m.in. w ogniwa fotowoltaiczne, umieszczone na dachu, mające za zadanie wspomaganie instalacji elektrycznej podczas postoju na końcówkach linii komunikacyjnych.
Jednocześnie MPK wycofuje z użytkowania stare autobusy spalinowe (norma emisji spalin EURO3). Z eksploatacji wycofano 22 szt. autobusów, w tym: 5 szt. autobusów typu MAN NL223, 1 szt. typu MAN NL283, 3 szt. typu MAN NG 313, 9 szt. typu Solaris Urbino 12 i 4 szt. typu Solaris Urbino 18.
Przeprowadzono procedury wyboru wykonawców usług związanych z dostawą 37 autobusów elektrycznych, niskopodłogowych oraz budową stacji ładowania. Oba zakupy są współfinansowane ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach projektu “Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu”.
W 2020 r. spółka przystąpiła do prac nad projektem zakładającym zakup 84 autobusów zasilanych wodorem (38 pojazdów o standardowej długości 12 metrów oraz 46 przegubowych 18-metrowych) wraz z budową stacji tankowania. Wniosek o dofinansowanie bierze udział w konkursie „Zielony Transport Publiczny” organizowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W Poznaniu funkcjonuje 28 punktów ładowania autobusów elektrycznych: 20 zlokalizowanych jest na terenie zajezdni, 5 na terenie miasta, a 3 to mobilne ładowarki. W stacje ładowania zainwestowano 2,06 mln zł.
W 2020 r. realizowano prace budowlano-modernizacyjne oraz projektowe infrastruktury publicznego transportu zbiorowego, m.in.:
W 2020 r. zostały zrealizowane usprawnienia komunikacji zbiorowej:
W 2020 r. wyznaczono nowe buspasy:
Buspasy są przeznaczone dla:
Ulica | Od | Do | Długość (m) | Typ | Przeznaczenie |
Warszawska | Krańcowa | Michała | 1 050 | BUS + DOP | Pas |
Opieńskiego | przy wyjazd Tesco | 40 | BUS | Pas | |
Szelągowska | Szelągowska | Armii Poznań | 28 | BUS | Śluza |
Stróżyńskiego | przed bł. Marka z Aviano | Grochowe Łąki | 100 | BUS | Pas |
Piątkowska | przed Bronowa | 109 | BUS | Pas | |
Piątkowska | przed Siewna | 143 | BUS | Pas | |
Garbary | pętla Garbary | Grochowe Łąki | 393 | BUS + DOP | Śluza |
Garbary | Długa | Strzelecka | 277 | BUS + DOP | Pas |
Garbary | Dominikańska | Długa | 600 | BUS + DOP | pas |
Garbary 2020 | przystanek Estkowskiego | Szyperska | 125 | BUS | pas |
Solna | Marcinkowskiego | Niepodległości | 517 | BUS | pas |
Aleja Wielkopolska | Przepadek | 12 | BUS | śluza | |
Obornicka | przed Hulewiczów | 46 | BUS | pas | |
Kościelna | Mączna | Nad Wierzbakiem | 140 | BUS + DOP | pas |
Kościelna | przed Dąbrowskiego | 60 | BUS | pas | |
Nad Wierzbakiem | Litewska | Kościelna | 208 | BUS + DOP | pas |
Nad Wierzbakiem | aleja Wielkopolska | 58 | BUS | pas | |
Niestachowska | Wawrzyńca | 109 | BUS | pas | |
Niestachowska | przed Wojska Polskiego | 80 | BUS | pas | |
Dąbrowskiego | Żeromskiego | Szpitalna | 358 | BUS | torowisko |
Dąbrowskiego | Szpitalna | Żeromskiego | 459 | BUS | torowisko |
Dąbrowskiego | przy Szpitalnej | 90 | BUS | torowisko | |
Szpitalna | przed Dąbrowskiego | 85 | BUS | pas | |
Bukowska | Kolorowa | Przybyszewskiego | 1510 | BUS + DOP | pas |
Bukowska | Szylinga | Zeylanda | 107 | BUS + DOP | pas |
Bukowska | Zeylanda | Przybyszewskiego | 1310 | BUS + DOP | pas |
Matejki | Wyspiańskiego | 9 | BUS | śluza | |
Bułgarska | Marcelińska | Ptasia | 643 | BUS | pas |
Grunwaldzka | Roosevelta | Szylinga | 730 | BUS | torowisko |
Grunwaldzka | Szylinga | Roosevelta | 730 | BUS | torowisko |
Słowiańska | jezdnia N | Księcia Mieszka | 86 | BUS | śluza |
Słowiańska | jezdnia S | Księcia Mieszka | 70 | BUS | śluza |
Solidarności | jezdnia N | Księcia Mieszka | 105 | BUS | śluza |
Solidarności | Połabska | Rylejewa | 282 | BUS | pas |
Solidarności | Połabska | Rondo | 215 | BUS | pas |
Solidarności | jezdnia S | Księcia Mieszka | 121 | BUS | pas |
Opolska | Sosnowa | pętla Dębiec | 195 | BUS | pas |
Połabska | Solidarności | 41 | BUS | śluza | |
Hlonda | Bałtycka | Smolna | 100 | BUS | pas |
Szymanowskiego | Księcia Mieszka | 213 | BUS | pas | |
Kurpińskiego | nad PST jezdnia N | 60 | BUS | torowisko | |
Kurpińskiego | nad PST jezdnia S | 105 | BUS | torowisko | |
Towarowa | Matyi | Powstańców | 130 | BUS | torowisko |
Towarowa | Powstańców | Matyi | 170 | BUS | torowisko |
Przybyszewskiego | Marcelińska | Wyspiańskiego | 511 | BUS | torowisko |
Przybyszewskiego | Wyspiańskiego | Marcelińska | 536 | BUS | torowisko |
Przybyszewskiego | Marcelińska | Bukowska | 361 | BUS + DOP | pas |
Promienista | Ściegiennego | przystanek | 31 | BUS | pas |
Promienista | Ściegiennego | przystanek | 59 | BUS | pas |
Promienista | Jawornickiej | Rembertowska | 561 | BUS | pas |
Muśnickiego | Mostowa | Garbary | 212 | BUS | torowisko |
Mostowa | Cegielskiego | Woźna | 797 | BUS + DOP | pas |
Głogowska | most Dworcowy | Zachodnia | 322 | BUS | torowisko |
Dolna Wilda | wiadukt kolejowy | Piastowska | 206 | BUS | pas |
Umultowska | przy BP | 40 | BUS | pas | |
Zachodnia | Głogowska | wyjazd z PST | 225 | BUS | torowisko |
Droga Dębińska-projekt | Jordana | Królowej Jadwigi | 603 | BUS + DOP | pas |
Kaponiera | Zwierzyniecka | Bukowska | 288 | BUS | torowisko |
Solidarności | Kaufland | Mieszka I | 310 | BUS | pas+śluza |
Serbska | Aquanet | Wilczak | 152 | BUS | pas+śluza |
Ściegiennego | Arciszewskiego | przystanek Arciszewskiego | 143 | BUS | pas+śluza |
Szelągowska | Winogrady | Armii Poznań | 620 | BUS + DOP | pas |
Głogowska | Ściegiennego | 35 | BUS | śluza | |
Strzelecka | Królowej Jadwigi | 210 | BUS | torowisko | |
Chartowo | przyst. Czecha | Wiatraczna | 236 | BUS | torowisko |
Chartowo | przyst. Czecha | 112 | BUS | torowisko | |
Szwajcarska | Piaseckiego | Aleksandrowicz | 106 | BUS + DOP | pas |
Naramowicka | Lechicka | PdP | 80 | BUS | pas |
Podwale | Bydgoska | Dworzec Śródka | 400 | BUS + DOP | |
Warszawska | Wiadukt Antoninek | wylot z miasta | 225 | BUS | pas |
Piwna | przed Dymka | 20 | BUS | pas+śluza | |
Dymka | przed Piwną | 40 | BUS | pas+śluza | |
Św. Marcin | Wieniawskiego | Zwierzyniecka | 402 | BUS | torowisko |
Św. Marcin | Zwierzyniecka | Wieniawskiego | 316 | BUS | torowisko |
Roosevelta | Kaponiera | most Teatralny | 315 | BUS | torowisko |
Roosevelta | most Teatralny | Kaponiera | 370 | BUS | torowisko |
Jesionowa 2020 | przystanek Górecka | Czechosłowacka | 40 | BUS | śluza |
Berwińskiego | Głogowska | Matejki | 40 | BUS | pas |
Razem | 20 943 |
Ulica | Od | Do | Długość (m) | Typ | Przeznaczenie |
Szelągowska | Winogrady | Wilczak | 387 | BUS | Pas |
Serbska | Rondo Solidarności | Pasterska | 283 | BUS+DOP | Pas |
Serbska | Wilczak | Naramowicka | 281 | BUS+DOP | Pas |
Murawa | Rondo Solidarności | Lechicka | 732 | BUS+DOP | Pas |
Lechicka | Murawa | Naramowicka – stacja paliw | 101 | BUS | Pas |
Lechicka | Naramowicka – stacja paliw | Murawa | 85 | BUS | Pas |
Słowiańska | Zagrodnicza | Do Alei | 260 | BUS+DOP | Pas |
Razem | 2 129 |
w km | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2019/2013 w % |
Poznań | 6 | 6,7 | 6,9 | 9 | 15,3 | 15,8 | 16,9 | 281,7 |
Kraków | 23,7 | 23,7 | 25,2 | 26,8 | 27,9 | 28,6 | 30,9 | 130,4 |
Łódź | 10,7 | 18,9 | 18,9 | 25 | 25,6 | 24,7 | 24,2 | 226,2 |
Warszawa | 48 | 48 | 48 | 48,5 | 66 | 67,1 | 68,9 | 143,5 |
Wrocław | 21,5 | 21,5 | 21,5 | 25,3 | 26,5 | 27,8 | 27,4 | 127,4 |
Polityka Mobilności Transportowej Miasta Poznania (PMT) ma za zadnie zaktualizować dotychczasową Politykę Transportową o elementy, które są wynikiem zmian w obszarze mobilności mieszkańców Poznania. Ostateczny dokument ma charakter ogólny i będzie wskazywać kierunek, w którym Miasto planuje podążać.
W 2020 r. opracowano PMT, która podlegała opinii ekspertów – dr Marcina Cybulskiego – psychologa transportu oraz prof. dra hab. inż. Andrzeja Rudnickiego – inżyniera transportu. Zgłoszone uwagi zostały rozstrzygnięte przez powołany zarządzeniem nr 661/2019/P Prezydenta Miasta Poznania Zespół ds. opracowania PMT i wprowadzone do dokumentu.
W dalszym etapie przeprowadzono procedurę Oceny Oddziaływania na Środowisko (OOŚ) oraz konsultacje społeczne obu dokumentów (PMT i OOŚ). W wyniku konsultacji społecznych zostały złożone uwagi do projektu dokumentu, które w wyniku prac Zespołu zostały rozstrzygnięte, przyjęte i wprowadzone do dokumentu. Tak opracowany dokument został złożony wraz ze wstępnym projektem uchwały do Biura Rady Miasta pismem z 17 grudnia 2020 r., wypełniając zobowiązanie wynikające z Uchwały nr X/141/VIII/2019 Rady Miasta Poznania z 16 kwietnia 2019 r. w sprawie przystąpienia do opracowania kompleksowej Polityki Mobilności.
Projekt podlega opinii eksperta zewnętrznego w kwestii ostatecznego kształtu i oczekuje na dalsze procedowanie przed jego uchwaleniem.
Równolegle do prowadzonych prac nad Polityką Mobilności Transportowej Miasta Poznania zlecono przygotowanie, przeprowadzenie i opracowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miasta Poznania (SUMP – Sustainable Urban Mobility Plan), który stanowi dokument wykonawczy (realizacyjny) dla strategicznego i kierunkowego dokumentu Polityki Mobilności.
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (PZMM) jest opracowany dla całego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania (Metropolia Poznań), obejmującego terytorium 23 samorządów, w tym Miasta Poznania, Powiatu Poznańskiego i 17 gmin Powiatu Poznańskiego oraz gmin: Śrem, Szamotuły, Skoki i Oborniki.
Mimo stanu epidemii i zmian w funkcjonowaniu Urzędu Miasta Poznania ukończono prace nad projektem dokumentu PZMM. Dokonano odbioru diagnozy dotyczącej zagadnień transportowych, wykonanej w ramach opracowania, stanowiącej podstawę dla dalszych prac nad dokumentem. Przeprowadzono trzy etapy konsultacji społecznych PZMM (pierwszy etap odbył się w formie spotkań stacjonarnych, natomiast dwa kolejne w formie spotkań zdalnych przy wykorzystaniu platform komunikacji elektronicznej). Gotowy projekt dokumentu PZMM został poddany ocenie oddziaływania na środowisko oraz upubliczniony na ostatnim etapie konsultacji społecznych. Prowadzone były również działania promocyjne związane z mobilnością w zakresie i w sposób możliwy realizacyjnie w czasie epidemii.
Licznik rowerzystów
W 2018 r. przy przystanku pl. Wolności uruchomiono pierwszy w Poznaniu licznik rowerzystek i rowerzystów. W kolejnych latach zamontowano dwa liczniki na Wartostradzie oraz po jednym na ul. Grunwaldzkiej i ul. Dolna Wilda.
Najwięcej rowerzystek i rowerzystów skorzystało z Wartostrady Wschodniej. Umiejscowiony tam licznik zarejestrował ponad 336 tys. przejazdów, a licznik na Wartostradzie Zachodniej niespełna 308 tys. W tym samym czasie obok licznika na pl. Wolności przejechało prawie 297 tys., na ul. Grunwaldzkiej ponad 229 tys., a na ul. Dolna Wilda ponad 22 tys. cyklistów.
Od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. liczniki zarejestrowały 1 192 609 przejazdów. Liczby pokazują, że poznaniacy chętnie korzystają z tego środka transportu i jest on popularny wśród mieszkańców szczególnie w miesiącach wiosenno-letnich.
Licznik z wyglądu przypomina wysoką szafkę wyposażoną w 2 ekrany wyświetlające liczbę osób podróżujących rowerem danego dnia oraz całkowitą liczbę poruszających się rowerem od momentu uruchomienia urządzenia.
Centrum Sterowania Ruchem
Nadzór nad działaniem Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS), utrzymanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego czy też kontrola pracy sygnalizacji świetlnej to tylko niektóre z zadań realizowanych w ramach Centrum Sterowania Ruchem.
Do zadań Centrum Sterownia Ruchem należy:
Miasto Poznań systematycznie i konsekwentnie podnosi standard transportu publicznego, rozbudowując systemy informacji pasażerskiej.
Tablice Informacji Pasażerskiej (TIP) są dużym udogodnieniem dla pasażerów. Dzięki nim oczekujący na przystanku są na bieżąco informowani o odjazdach pojazdów poszczególnych linii w czasie rzeczywistym.
W systemie funkcjonuje 185 tablic na terenie aglomeracji, w tym 166 w Poznaniu (156 na przystankach i 10 na dworcach). W 2020 r. system TIP rozbudowano przede wszystkim na przystankach w Śródmieściu oraz na ważnych węzłach komunikacyjnych.
W 2020 r. tablice zamontowano w następujących lokalizacjach:
Montaż kolejnych 20 tablic planowany jest na:
Ponadto tablice informacji pasażerskiej będą montowane w ramach remontów oraz dużych inwestycji.
Przy okazji budowy nowoczesnych Punktów Nadzoru Ruchu MPK i Punktów Obsługi Klienta ZTM na Dębcu i na Ogrodach zamontowano specjalne totemy. Są one nie tylko wskazówką dla turystów lub mieszkańców nieznających danego rejonu, ale także ułatwiają korzystanie z komunikacji miejskiej.
Na totemie znajdzie się fragment mapy miasta, informacje o odległości i kierunku najbliższych ważnych lub atrakcyjnych turystycznie miejsc (parki, muzea, zabytki, szkoły, cmentarze, targowiska), a także interaktywny panel z komunikatem online o najbliższych odjazdach tramwajów lub autobusów.
Węzeł Kaponiera doposażono w tablice LED z aktualną informacją pasażerską o najbliższych odjazdach. Tablice ze zmienną treścią nie tylko umożliwiają zapoznanie się z aktualnymi odjazdami z przystanków dostępnych z danego wejścia, ale także pozwalają zobaczyć informację o odjazdach z innych przystanków w obrębie Kaponiery.
Wprowadzono usprawnienia umożliwiające publikację komunikatów o nadchodzących zmianach na wewnętrznych tablicach LCD w dużej części pojazdów. Wzorem tablic przystankowych jest to treść komunikatu przewijana na pasku u dołu tablicy. Dzięki temu można dotrzeć z aktualnymi informacjami również do pasażerów korzystających z przystanków, na których nie ma jeszcze tablic elektronicznych.
Udostępnianie informacji o miejscach parkingowych i naprowadzanie na wolne miejsca parkingowe powoduje:
Zwiększenie bezpieczeństwa osób niewidomych i niedowidzących to najważniejszy cel instalacji urządzeń akustycznych na sygnalizatorach świetlnych. Ułatwiają one samodzielne pokonanie przejścia dla pieszych osobom z dysfunkcjami wzroku.
Tego rodzaju techniczna pomoc ma szczególne znaczenie na ruchliwych ulicach. Dzięki temu pieszy jest dźwiękiem naprowadzany na sygnalizator, a intensywność nadawanego sygnału informuje o świetle, jakie jest zapalone. Miasto sukcesywnie wyposaża sygnalizacje świetlne w sygnalizacje dźwiękowe. Urządzenia takie działają m.in. na: Alejach Solidarności (os. Zwycięstwa), ul. Grunwaldzkiej (przy ul. Marszałkowskiej), skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Inflanckiej; ulicach Serbska i Wilczak.
Sygnalizacja akustyczna działa w godzinach 7:00-20:00.