W 2020 r. w Poznaniu było zarejestrowanych 527,5 tys. pojazdów, w tym 415 tys. pojazdów osobowych.
Prędkość ruchu
Firma TomTom na podstawie danych od użytkowników tworzy co roku raport Traffic Index dotyczący sytuacji na drogach w największych miastach na całym świecie. Raport obejmujący 2020 r. wykazał, jak pandemia wpłynęła na ruch uliczny.
Spadek ruchu odnotowano we wszystkich badanych miastach w Polsce. Największy spadek przeciążenia ulicznego (o 30%) odnotowano w Poznaniu.
Dni z niskim poziomem ruchu w 2020 r. w Polsce to głównie dni świąteczne i okołoświąteczne (1 i 6 stycznia, 13-15 kwietnia, 11 czerwca i 11 listopada). Wyraźnie widać wpływ pandemii na ograniczenie ruchu w czasie wiosennego lockdownu. Kolejne obostrzenia wprowadzone pod koniec 2020 r. nie przyniosły już tak dużych ograniczeń.
Najbardziej zakorkowane miasta w Polsce w 2020 r. to:
- Łódź (o 11% mniejszy ruch niż w 2019 r.);
- Kraków (o 20% mniejszy ruch niż w 2019 r.);
- Wrocław (o 10% mniejszy ruch niż w 2019 r.);
- Poznań (o 30% mniejszy ruch niż w 2019 r.);
- Warszawa (o 22% mniejszy ruch niż w 2019 r.);
- Trójmiasto – Gdańsk, Gdynia, Sopot (o 12% mniejszy ruch niż w 2019 r.);
- Bydgoszcz (o 21% mniejszy ruch niż w 2019 r.);
- Szczecin (o 10% mniejszy ruch niż w 2019 r.);
- Lublin (o 4% mniejszy ruch niż w 2019 r.);
- Białystok (o 15% mniejszy ruch niż w 2019 r.).
Najbardziej zakorkowanym miastem była Łódź, następnie Kraków, Wrocław i Poznań. Zmiany miesięcznych indeksów pokrywają się z kolejnymi lockdownami. Wzrost ruchu samochodów odnotowano w styczniu i lutym oraz w okresie od czerwca do września. W pozostałych miesiącach 2020 r. notowano spadki.
Najbardziej zakorkowane miasta na świecie w 2020 r. to: Moskwa, Mumbaj, Bogota, Manila, Stambuł, Bengaluru, Kijów, New Delhii, Nowosybirsk, Bangkok. Polskie miasta zajęły w tym zestawieniu następujące miejsca: 14. Łódź, 27. Kraków, 32. Wrocław, 45. Poznań, 47. Warszawa.
Organizacja ruchu
Miejski Inżynier Ruchu (MIR) w 2020 r.:
- zatwierdził 556 nowych stałych organizacji ruchu, poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego, dostosowujących infrastrukturę drogową do obowiązujących przepisów, usprawniających ruch komunikacji zbiorowej, pojazdów indywidualnych, rowerzystów i pieszych oraz reorganizujących i porządkujących zasady parkowania w mieście;
- zatwierdził 1395 czasowych organizacji ruchu związanych z mającymi poprawić jakość życia i podróżowania mieszkańców inwestycjami, przebudowami i remontami, realizowanymi w pasie drogowym na terenie miasta;
- wydał 3 decyzje administracyjne o wykorzystaniu dróg w sposób szczególny, związanych z wydarzeniami odbywającymi się w przestrzeni publicznej miasta;
- przekazał do realizacji ponad 30 zadań w ramach tzw. Pakietu dla mobilności, którego celem jest zwiększenie przestrzeni dla pieszych i rowerzystów oraz usprawnienie komunikacji publicznej.
MIR zorganizował w 2020 r. 23 robocze posiedzenia Komisji Bezpieczeństwa Ruchu, podczas których rozpatrywano z udziałem Policji, Straży Miejskiej, jednostek miejskich i zaproszonych gości bieżące kwestie w zakresie organizacji i bezpieczeństwa ruchu na terenie miasta Poznania.
MIR w 2020 r. przekazał do publikacji 170 bieżących komunikatów o zmianach w organizacji ruchu. Informacje publikowano za pośrednictwem strony internetowej i mediów społecznościowych Zarządu Dróg Miejskich, portalu www.poznan.pl (w tym dedykowanej strony „Transport”) oraz powiadomień SMS.
Liczba samochodów
W 2020 r. w Poznaniu było zarejestrowanych 527,5 tys. pojazdów, w tym 415,4 tys. pojazdów osobowych – o 10,9 tys. więcej niż w rok wcześniej (w tym o 10,1 tys. więcej pojazdów osobowych). Na 1000 mieszkańców (przy uwzględnieniu osób zameldowanych na stałe i czasowo na dzień 31.12.2020 r.) przypadały 852 samochody osobowe.
Pandemia COVID-19 zmieniła sposób obsługi klientów przez Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych. Od 27 kwietnia 2020 r. obsługiwane są tylko osoby umówione wcześniej na wizytę. Umówić można się poprzez Poznań*KONTAKT, stronę internetową oraz za pomocą QR kodów dostępnych w Urzędzie Miasta Poznania. Obsługa tylko klientów umówionych pozwala zapewnić odpowiednią powierzchnię dla osób oczekujących na wizytę.
Pandemia COVID-19 spowodowała również zmniejszenie wpływów z tytułu rejestracji pojazdów o ok. 1,5 mln zł.
Szkolenia kierowców
Przy ul. Wilczak 53 funkcjonuje Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, który w 2020 r. przeprowadził 9,1 tys. egzaminów teoretycznych oraz 17,6 tys. egzaminów praktycznych, zakończonych łącznie 7,4 tys. pomyślnie zdanymi egzaminami we wszystkich kategoriach.
Liczba samochodów osobowych w największych miastach Polski
Miasto | 2002 | 2010 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
2019 / 2002 w % |
Poznań | 210 780 | 285 411 | 338 984 | 356 788 | 371 610 | 388 958 | 405 254 | 192,3 |
Kraków | 257 823 | 353 540 | 424 026 | 448 004 | 468 657 | 493 021 | 514 063 | 199,4 |
Łódź | 222 131 | 298 119 | 351 870 | 365 931 | 380 267 | 396 349 | 411 606 | 185,3 |
Warszawa | 694 805 | 931 495 | 1 131 120 | 1 194 068 | 1 261 803 | 1 332 923 | 1 393 218 | 200,5 |
Wrocław | 220 600 | 314 061 | 381 831 | 403 063 | 420 935 | 442 005 | 459 889 | 208,5 |
Źródło: GUS
Liczba samochodów osobowych na 1000 mieszkańców w największych miastach Polski
Miasto | 2002 | 2010 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2019/2002 w % |
Poznań | 365 | 514 | 625 | 660 | 690 | 725 | 758 | 207,7 |
Kraków | 340 | 467 | 557 | 585 | 611 | 639 | 660 | 194,1 |
Łódź | 283 | 408 | 502 | 525 | 551 | 578 | 605 | 213,8 |
Warszawa | 412 | 548 | 648 | 681 | 715 | 750 | 778 | 188,8 |
Wrocław | 345 | 498 | 601 | 632 | 659 | 690 | 715 | 207,2 |