Urząd Miasta Poznania (UMP) w 2020 r. kontynuował wdrażanie licznych praktyk i rozwiązań usprawniających realizację wykonywanych zadań oraz obejmujących poprawę bezpieczeństwa i podniesienie jakości obsługi i życia mieszkańców.
W Poznaniu w 2020 r. funkcjonowało:
Wykaz punktów udzielających nieodpłatnej pomocy prawnej
W 2020 r. nieodpłatnej pomocy prawnej w Poznaniu udzielono 6617 osobom.
W 2020 r., mimo stanu epidemii COVID-19 i ograniczenia bezpośredniego dostępu klientów do urzędu, udzielanie pomocy prawnej i obywatelskiej odbywało się bez większych zakłóceń. Od maja 2020 r. dyżury prawników były realizowane w formie zdalnej (telefon, mail, komunikatory internetowe), a w wyjątkowych sytuacjach porady udzielano na miejscu lub z dojazdem do klienta. Mimo tych ograniczeń udało się utrzymać podobny poziom liczby obsłużonych klientów jak w 2019 r. Przeprowadzono także 3 pełne postępowania mediacyjne zakończone ugodą stron (przede wszystkim w obszarze prawa rodzinnego).
Nowelizacja przepisów o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej w 2020 r. poszerzyła krąg beneficjentów o osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą oraz pozwoliła na uproszczenie procedur udzielania takiej pomocy w czasie epidemii.
Od połowy 2020 r., m.in. w wyniku inicjatywy Miasta Poznania, rozszerzono katalog podmiotów uprawnionych do korzystania z nieodpłatnych porad prawnych. W ramach wsparcia przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku epidemii z nieodpłatnych porad prawnych mogą korzystać także osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Objęcie nieodpłatną pomocą prawną i nieodpłatnym poradnictwem obywatelskim jednoosobowych przedsiębiorców wynika z nowych wyzwań, przed którymi stoją najmniejsze firmy w okresie epidemii. Drobny przedsiębiorca często nie ma środków na opłacenie profesjonalnego wsparcia, a właśnie w tym czasie jest mu ono najbardziej potrzebne. Nieodpłatna pomoc prawna powinna pozwolić takim przedsiębiorcom podjąć właściwe decyzje w nowych dla nich okolicznościach i oddalić niebezpieczeństwo zawieszenia lub nawet zakończenia działalności.
Z nieodpłatnej pomocy prawnej w Poznaniu skorzystały przede wszystkim osoby:
Korzystający z nieodpłatnej pomocy prawnej to w większości mieszkańcy Poznania. Możliwość skorzystania z punktów mają także osoby na stałe mieszkające poza miastem. W 2020 r. było to 729 osób oraz 76 osób z obcym obywatelstwem. Organizacje pozarządowe zapewniają dla obcokrajowców tłumaczy, a dla osób z niepełnosprawnościami – asystentów społecznych.
Przeciętny czas obsługi klienta w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej wyniósł od 45 do 60 minut.
Udzielana pomoc prawna dotyczyła głównie zakresu prawa cywilnego, ze szczególnym uwzględnieniem spraw związanych z dziedziczeniem oraz zobowiązaniami finansowymi. Od połowy 2020 r. widać także tendencję wzrostową w liczbie porad udzielanych w obszarze prawa pracy.
Miasto Poznań we współpracy z organizacjami pozarządowymi w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego realizuje także zadania związane z edukacją prawną.
W 2020 r. w ramach edukacji prawnej zrealizowano:
Łączne koszty funkcjonowania systemu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej wyniosły w 2020 r. 1 284 129,19 zł, z czego 702 240 zł przekazane zostało w formie dotacji organizacjom pozarządowym. Środki na funkcjonowanie systemu przekazywane są Miastu przez Wielkopolski Urząd Wojewódzki.
Pozostałe, wybrane udogodnienia w zakresie obsługi mieszkańców dostępne w Poznaniu są następujące:
Pandemia COVID-19 spowodowała zmianę organizacji obsługi klientów w siedzibach UMP.
Sprawy w urzędzie można załatwić:
Wizyta w urzędzie jest możliwa tylko po uprzedniej rezerwacji. Na wizytę można umówić się online pod adresem: https://www.poznan.pl/mim/rezerwacje/#id2, telefonicznie poprzez kontakt z Biurem Poznań Kontakt lub za pomocą kodu QR. Od października 2020 r. na wizytę można umówić się także przez bezpłatną aplikację Smart City Poznań.
Dodatkowo przy wejściach do 9 lokalizacji UMP zostały wystawione skrzynki podawcze, w których można zostawiać dokumenty (z wyłączeniem ofert przetargowych). Kontakt z urzędem jest także możliwy przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą UMP. Klienci urzędu byli informowani o możliwości kontaktu poprzez systemy elektroniczne.
Szczegółowe informacje dot. obsługi klientów UMP
Dokonywanie rezerwacji wizyt w UMP funkcjonowało już przed pandemią, jednak obecnie jest to jedyna możliwość, aby wejść do budynków urzędu.
Zmianie uległa także organizacja pracy pracowników UMP. Umożliwiona została praca zdalna, przez co w budynkach urzędu przebywało jednocześnie mniej osób. Pracownik wyposażony w komputer służbowy (prywatny) świadczył pracę pod adresem wskazanym przez siebie.
Zastosowane procedury dot. pracy zdalnej nie wpłynęły na jakość obsługi klientów.