W 2017 r. liczba udzielonych noclegów zwiększyła się do prawie 1,5 mln. Poznań odwiedziło 878 tys. turystów nocujących w obiektach turystycznych, w tym 206 tys. turystów zagranicznych.
Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT (CK TRAKT) w 2017 r. prowadziło prace nad przygotowaniem 3 propozycji szlaków turystycznych w ramach Traktu Królewsko-Cesarskiego:
Opis tras jest dostępny w wersji drukowanej i cyfrowej w 2 wersjach językowych: polskiej i angielskiej.
W 2017 r. w ramach 6. edycji Poznańskiej Karty Turystycznej znacznie rozszerzono ofertę zniżkową, a w grudniu zakończono prace nad wdrożeniem kolejnej edycji projektu.
Ceny Poznańskiej Karty Turystycznej
Karta normalna:
1-dniowa z komunikacją – 49 zł, bez komunikacji – 44 zł
2-dniowa z komunikacją – 65 zł, bez komunikacji – 55 zł
3-dniowa z komunikacją – 79 zł, bez komunikacji – 65 zł
Karta ulgowa:
1-dniowa z komunikacją – 35 zł, bez komunikacji – 30 zł
2-dniowa z komunikacją – 49 zł, bez komunikacji – 40 zł
3-dniowa z komunikacją – 59 zł, bez komunikacji – 48 zł
W 2017 r. Poznań najliczniej odwiedzali turyści z:
W 2017 r. miejska instytucja kultury CTK TRAKT , która łączy turystykę z ofertą edukacyjną, kulturalną i organizacją różnych ciekawych przedsięwzięć, kontynuowało promocję działających od lat najbardziej rozpoznawalnych produktów turystycznych Poznania, m.in. Trakt Królewsko-Cesarski czy Brama Poznania ICHOT. M.in.:
Do najciekawszych publikacji wydanych w 2017 r. przez CTK TRAKT należą:
„Mood for Wood” – to międzynarodowe warsztaty projektowe przeprowadzonego m.in. w Amfiteatrze Bramy Poznania, produktami projektu były meble miejskie dostosowane do osób zwiedzających Bramę Poznania ICHOT, wykonane przez uczestników. Tematem ubiegłorocznego projektu była „Rzeka w mieście”. Warsztaty były współorganizowane przez CTK TRAKT i Stowarzyszenie Architektów Polskich.
W ramach stałej oferty zajęć dla szkół i przedszkoli, łącznie z grupami z wymian międzynarodowych, grupami uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz uczniów niesłyszących realizowanej w Bramie Poznania ICHOT oraz na obszarze Ostrowa Tumskiego zrealizowano 66 tematów zajęć, w których uczestniczyło 15,9 tys. osób. W 2017 r. przygotowano także scenariusze nowych zajęć z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości.
W ramach działań skierowanych do rodzin realizowano m.in.:
Dla osób z niepełnosprawnościami zorganizowano:
Po raz 3. W Bramie Poznania ICHOT zorganizowano cykl wydarzeń „Rzeka żywa”, które miały na celu przypomnieć mieszkańcom o wartości, jaką jest natura oraz ważności rzeki w życiu miasta. W wydarzeniach wzięło udział 565 osób. Projekt ten był w 2017 r. prezentowany na Ogólnopolskiej Giełdzie Projektów „Woda + animacje” organizowanej przez Narodowe Centrum Kultury w Gdyni jako jeden ze zwycięskich projektów.
XXV Europejskie Dni Dziedzictwa – 9 września 2017 r. w Bramie Poznania ICHOT odbyła się ogólnopolska inauguracja Europejskich Dni Dziedzictwa, w których organizację Polska włączyła się już w 1993 r. W roku ubiegłym wydarzenie inaugurujące zostało przygotowane we współpracy z Narodowym Instytutem Dziedzictwa w Warszawie. W ramach wydarzenia zorganizowano koncert zespołu Vołosi, odbył się też spacer multimedialny „Jasna wyspa. Mapping na zabytkach”, a także wycieczki i warsztaty edukacyjne.
Brama Poznania w 2017 r. opracowała i wdrożyła 7 nowych ofert zwiedzania tematycznego:
Do najciekawszych inicjatyw i wystaw zrealizowanych przez Bramę Poznania ICHOT w 2017 r. należały:
W 2017 r. w związku z reformą edukacji, stała oferta edukacyjna dla szkół została przystosowana do wytycznych nowej podstawy programowej m.in. powstały nowe scenariusze zajęć. Realizowano m.in.:
Jedną z najważniejszych imprez plenerowych organizowanych przez Bramę Poznania była Wielka Majówka 2017 w 3. rocznicę otwarcia tej instytucji, w której uczestniczyło 2,4 tys. osób. W programie imprezy znalazło się wiele atrakcji, m.in.: „Ciche Disco Tuż Nad Rzeką”, „Pozytywnie zakiszeni – warsztaty fermentu kulinarnego”, „Roślinnie JEMY na wiosnę”, „Kije nad Cybiną”, „Z Biegiem Rzeki – spływy kajakowe wokół Ostrowa Tumskiego”, a także „TRAKT w Dymkach – sekwencyjne historyjki obrazkowe”/„Żywy Komiks” – wystawa prezentująca losy ciekawych, ale mało znanych postaci związanych z historią Poznania oraz z samym Traktem Królewsko-Cesarskim. Akcja „Żywy Komiks” zaangażowała osoby spacerujące mostem Biskupa Jordana, w trakcie jej trwania uczestnicy mogli sobie zrobić pamiątkowe zdjęcia. W wydarzeniu wzięło udział ok. 1,2 tys. osób.
W 2017 r. w Bramie Poznania ICHOT zorganizowano ogólnopolskie seminarium „Odbiorcy instytucji kultury. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną”, skierowane do pracowników instytucji kultury. Celem wydarzenia było podzielenie się wiedzą i dobrymi praktykami w obszarze opracowywania oferty instytucji kulturalnych dostosowanej do osób z niepełnosprawnością intelektualną. W seminarium uczestniczyły 93 osoby.
Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna (PLOT) promuje Poznań jako miasto otwarte i przyjazne dla turystów polskich oraz zagranicznych, a także dba o wizerunek miasta na różnego rodzaju wydarzeniach międzynarodowych, np. targach turystycznych. W 2017 r. PLOT rozszerzyła swoją działalność o prowadzenie punktów informacyjnych.
Projekt „Zwiedzanie Bramy Poznania przez blogerów, vlogerów i touroperatorów” trwający przez cały 2017 r. miał na celu promocję Bramy Poznania ICHOT na arenie międzynarodowej, a także zacieśnienie współpracy między Bramą Poznania ICHOT a stowarzyszeniami lokalnymi. Akcja była współorganizowana z Poznańską Lokalną Organizacją Turystyczną, wzięli w niej udział touroperatorzy z Izraela i Ukrainy, vlogerzy z Kanady, blogerzy z Chin oraz goście z Niemiec i Korei Południowej.
Acanthus Aureus – nagroda zdobyta przez Poznańską Lokalną Organizację Turystyczną przygotowane do realizacji strategii marketingowej firmy stoisko na targach Tour Salon 2017.
Klaster Turystyczny Szlak Piastowski w Wielkopolsce to projekt promujący zabytki związane ze Szlakiem Piastowskim. W ramach programu zorganizowano 2. odsłonę „Weekendu Na Szlaku Piastowskim”. Jedną z atrakcji imprezy była wycieczka z latarkami po poznańskiej katedrze „Katedra – instrukcja obsługi”. Celem wydarzenia było zwiększenie świadomości obecności Bramy Poznania ICHOT na Szlaku Piastowskim. W przedsięwzięciu przygotowanym we współpracy z Organizacją Turystyczną „Szlak Piastowski” wzięło udział ok. 100 osób.
Pilotażowo zorganizowano także I Piastowski Tryptyk Organowy oraz I Piastowski Rajd Motocyklowy.
Planowane jest rozszerzenie oferty o program lojalnościowy – Kartę Piasta, która ma dopełniać funkcjonalność aplikacji mobilnej.
W 2017 r. wprowadzono otwartą sprzedaż pakietów pobytowych na Szlaku Piastowskim, w kolejnym roku będzie możliwość prowadzenia e-sklepu oraz rezerwacji online.
Szlak Piastowski promuje się w mediach społecznościowych, a także poprzez mailing bezpośredni i notki wysyłane do mediów. Dzięki wizycie studyjnej blogerów z portalu www.polskieszlaki.pl, informacja o Szlaku Piastowskim została zaktualizowana na tej stronie internetowej.
W 2017 r. odbyła się 10. edycja akcja „Poznań za pół ceny”. Turyści i mieszkańcy mogli skorzystać z ok. 150 atrakcji za połowę ceny lub bezpłatnie. Wydarzenie przyciągnęło ok. 20-30 tys. uczestników, szacunkowo sprzedano ok. 50-65 tys. usług.
W 2017 r. odbyła się 5. edycja imprezy „Dni Twierdzy Poznań”. Wydarzenie jest pretekstem do pokazania dostępnych miejsc i atrakcji związanych z fortyfikacjami miejskimi od średniowiecza do współczesności. W programie znalazło się ok. 25 atrakcji udostępnionych zwiedzającym dzięki współpracy z muzeami oraz miłośnikami poznańskich fortyfikacji. W akcji wzięło udział 12 tys. uczestników.