arch. UMP, fot. M. Nowaczyk
Na koniec 2017 r. długość poznańskiego systemu dróg rowerowych wynosiła 175,1 km.
Poznański Rower Miejski
W 2017 r. oferta systemu „Poznański Rower Miejski” (PRM) obejmowała 89 stacji oraz 987 rowerów w tym:
- 2 stacje/20 rowerów sponsorskich
- 49 rowerów wyposażonych w foteliki do przewożenia dzieci
- 20 rowerów dziecięcych
- 100 rowerów wyposażonych w GPS.
Na przełomie 2017/2018 r. system został rozbudowany o 23 nowe stacje. W sezonie 2018 r. do dyspozycji użytkowników będzie łącznie 112 stacji i 1 217 rowerów. System funkcjonuje sezonowo od 1 marca do 30 listopada przy czym w 2017 r. funkcjonowanie po raz pierwszy przedłużono do 17 grudnia.
W PRM zarejestrowanych jest 99 044 użytkowników, w 2017 r. do systemu przystąpiło 40 837 osób. Stopień nasycenia rowerowego wynosi prawie 550 osób/rower.
Od początku funkcjonowania systemu, tj. od 15 kwietnia 2012 r., użytkownicy dokonali 1 728 959 wypożyczeń, natomiast 1 058 000 wypożyczeń w 2017 r.
Aktualnie PRM jest 4. po Warszawie, Krakowie i Łodzi systemem rowerowym w Polsce.
Średni czas wypożyczenia roweru w Poznaniu wynosił 16 minut i 12 sekund. Na ponad 1 mln wynajmów, darmowych było około 85% (wynajmy do 20 minut). Poznaniacy najchętniej korzystali z rowerów w godzinach 16:00-17:00.
Najpopularniejszą lokalizacją, zarówno w przypadku wypożyczeń, jak i zwrotów była stacja Półwiejska. Najpopularniejszymi trasami były:
- Os. Sobieskiego – Uniwersytet im. A. Mickiewicza Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
- Rondo Rataje – Półwiejska
- Półwiejska – Rondo Rataje
- Uniwersytet im. A. Mickiewicza Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa – Os. Sobieskiego
- Rondo Rataje – Os. Oświecenia
- Rondo Rataje – Rondo Starołęka
- Akademia Wychowania Fizycznego – Rondo Rataje
- Półwiejska – Plac Wiosny Ludów
- Półwiejska – Rynek Wildecki.
Program Rowerowy 2017-2022 z perspektywą do roku 2025
W 2017 r. uchwałą Rady Miasta Poznania przyjęto „Program Rowerowy 2017-2022 z perspektywą do roku 2025”. Główne cele Programu obejmują:
- zwiększenie do 12% udziału ruchu rowerowego w 2025 r. (10% w 2022 r.)
- zmniejszenie liczby niebezpiecznych zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów i wyeliminowanie śmiertelnych ofiar wypadków wśród rowerzystów
- zapewnienie możliwości bezpiecznego i wygodnego poruszania się rowerem poprzez wykonanie spójnej sieci tras głównych wskazanych w Programie do 2022 r. poprzez:
- utworzenie spójnego szkieletu głównych tras rowerowych o najwyższym standardzie wraz z najważniejszymi łącznikami doprowadzającymi istotne strumienie ruchu rowerowego (łączna długość 150 km)
- umożliwienie bezpiecznego i komfortowego dojazdu rowerem z każdej dzielnicy Poznania do centrum miasta w celu zachęcenia mieszkańców do zmiany środka transportu na rower
- wprowadzenie stref ruchu uspokojonego na obszarach zamieszkania
- organizacja rowerowego systemu parkingowego (parkingi ogólnodostępne, w miejscach zamieszkania, zapewniające integrację z transportem zbiorowym)
- udostępnianie ulic jednokierunkowych dla ruchu rowerowego „pod prąd” (kontrapasy, kontraruch)
Program zakłada wydatkowanie ok. 30 mln zł rocznie z budżetu Miasta na realizację głównych tras rowerowych.
Zespół ds. funkcjonowania systemu roweru publicznego w Poznaniu
Zarządzeniem Prezydenta Miasta Poznania powołany został Zespół ds. funkcjonowania systemu roweru publicznego w Poznaniu, w skład którego weszli przedstawiciele: Zarządu Transportu Miejskiego, stowarzyszeń rowerowych, Politechniki Poznańskiej, Zarządu Dróg Miejskich oraz Urzędu Miasta Poznania. Zespół pełni funkcję organu opiniodawczo-doradczego w zakresie wskazywania kierunków dalszego funkcjonowania i rozwoju systemu poznańskiego roweru publicznego.
Rozbudowa systemu PRM wpłynęła na popularyzację tego środka transportu. W trwającym 293 dni rekordowo długim sezonie 2017 r. odnotowano:
- dzienna średnia wypożyczeń – 3,6 tys. (w sezonie 2016 – 1,4 tys.)
- częstotliwość wypożyczeń– wynajem średnio co 24 sekundy (w sezonie 2016 – co 61 sekund)
- najlepszy wynik dzienny – 8,6 tys. wynajmów (w sezonie 2016 – 3,3 tys.)
- najlepszy wynik miesięczny– 172 tys. wynajmów we wrześniu (w sezonie 2016 – 75,8 tys. w sierpniu)
- 99 tys. – liczba zarejestrowanych użytkowników w 2017 r.
Drogi rowerowe w największych miastach Polski
w km | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2016/2011 w % |
Poznań | 105,0 | 120,7 | 129,0 | 133,9 | 136,0 | 157,0 | 149,5 |
Kraków | 108,0 | 134,8 | 145,0 | 154,0 | 166,0 | 185,3 | 171,6 |
Łódź | 72,8 | 76,4 | 88,0 | 116,0 | 125,0 | 150,0 | 206,0 |
Warszawa | 291,8 | 318,3 | 359,6 | 412,5 | 457,2 | 496,2 | 170,0 |
Wrocław | 197,9 | 204,1 | 210,3 | 215,4 | 229,8 | 242,5 | 122,5 |
Źródło: GUS
Strefa Tempo 30
W 2017 r. w ramach zadania Strefa Tempo 30, prowadzono prace na obszarze objętym ulicami: Solna, Wolnica, Małe Garbary, Garbary, Zielona, Podgórna i Al. Marcinkowskiego. Z tytułu utraconych miejsc postojowych mieszkańcy otrzymali możliwość parkowania na parkingu buforowym na Chwaliszewie. Pojazdy mogą zostawiać tam kierowcy, którzy mieszkają w rejonie Starego Rynku i posiadają identyfikator mieszkańca Strefy Płatnego Parkowania.
Podstawowym założeniem SPP jest polepszenie warunków dla ruchu pieszego i rowerowego poprzez zmaksymalizowanie ilości dróg dostępnych dla rowerów oraz miejsc przeznaczonych na stojaki rowerowe przy ograniczeniu ruchu samochodowego do niezbędnego minimum. Strefa pozytywnie wpływa na poziom bezpieczeństwa i rozwój obszaru Starego Miasta.
Wartostrada
Sukcesywnie powstaje ciąg pieszo-rowerowy Wartostrada Poznań, który docelowo ma połączyć most Lecha z mostem Przemysła i mieć długość ok. 10 km.
Celem projektu jest umożliwienie uprawiania sportów w sąsiedztwie rzeki Warty oraz poprawa atrakcyjności terenów nadwarciańskich i ich dostępności. Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 w kwocie 16,4 mln zł.
Przemieszczanie się rowerem w mieście
Pas rowerowy
kliknij w kartogram
Kontrapas rowerowy
kliknij w kartogram
Kontraruch rowerowy
kliknij w kartogram
Przejazd
kliknij w kartogram
Buspas z dop. ruchem rowerowym
kliknij w kartogram
Droga dla rowerów
kliknij w kartogram
Droga dla rowerów i pieszych
kliknij w kartogram
Chodnik z dop. ruchem rowerowym
kliknij w kartogram
Stacje Poznańskiego Roweru Miejskiego
kliknij w kartogram
Parkingi dla rowerów
kliknij w kartogram
Stacje naprawcze dla rowerów
kliknij w kartogram
Źródło: http://sip.geopoz.pl/sip