Programy sektorowe, zgodnie z przyjętym systemem wdrażania Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2020+, stanowią operacyjne rozwinięcie zapisów strategii.
Programy dzielą się na obligatoryjne, których uchwalenie przez Radę Miasta Poznania jest wymagane przez przepisy prawa powszechnego, oraz fakultatywne, których przyjęcie pozostaje w wyłącznej gestii samorządu, o ile uzna je za istotne dla systemu zarządzania zmianami rozwojowymi.
W 2020 r. uchwalono 10 nowych programów sektorowych, z tego 9 programów obligatoryjnych i 1 fakultatywny.
Programy obligatoryjne:
Program fakultatywny:
Program jest uchwalany przez Radę Miasta Poznania corocznie na okres jednego roku. Program na 2020 r. zakładał następujące cele:
Głównym celem programu jest rozwój sieci pomocy dziecku i rodzinie będącym w różnych sytuacjach. Dotyczy on zarówno rodzin działających prawidłowo, jak i rodzin zagrożonych dysfunkcyjnością oraz rodzin już dysfunkcyjnych. Realizacja celu głównego odbywa się poprzez cele szczegółowe m.in. takie, jak:
Zadania opisane w Poznańskim Programie Wspierania Rodziny i Rozwoju Pieczy Zastępczej realizowane są przez miejskie jednostki organizacyjne oraz organizacje pozarządowe. Zadania zrealizowane w 2020 r. ramach programu obejmowały głównie zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz realizację pozostałych usług, w tym:
Wieloletni Program Polityki Zdrowotnej z zakresu profilaktyki stomatologicznej przyjęty Uchwałą nr XXXVI/643/VIII/2020 Rady Miasta Poznania z 13 października 2020 r.
Realizacja programu została przesunięta na 2021 r.
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na 2021 rok, przyjęty Uchwałą nr XXXVIII/666/VIII/2020 Rady Miasta Poznania z 17 listopada 2020 r.
Celem głównym programu jest wzmocnienie współdziałania Miasta z organizacjami pozarządowymi i budowanie relacji partnerskich pomiędzy nimi. Celami szczegółowymi programu są:
Przesłanką do uchwalenia planu jest możliwość wprowadzenia do planu inwestycyjnego spółki Aquanet zadań z zakresu budowy infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej na terenie Poznania. Celem jest poprawa i rozwój gospodarki wodno-ściekowej w Poznaniu.
Realizacja zadań umieszczonych w planie pozwala na ciągłą poprawę sfery gospodarki wodno-ściekowej w mieście. Z roku na rok zwiększa się obszar, na którym jest dostępna sieć wodociągowa i kanalizacyjna. Zwiększenie liczby nieruchomości podłączonych do kanalizacji sanitarnej powoduje z kolei poprawę jakości życia mieszkańców oraz pozytywnie wpływa na stan środowiska naturalnego. Działania te mają na celu także zwiększenie atrakcyjności terenów pod budownictwo mieszkaniowe w Poznaniu i zahamowanie migracji mieszkańców.
Celem głównym programu jest zapewnienie mieszkańcom Poznania sprawnego systemu profilaktyki i rozwiązywania problemów związanych z nadużywaniem alkoholu oraz innych substancji psychoaktywnych. Do celów szczegółowych należy:
Głównym celem programu jest osiągnięcie korzystnych trendów demograficznych w wyniku ograniczenia zjawiska niepłodności i bezdzietności wśród mieszkańców Poznania w trakcie trwania programu poprzez zapewnienie leczenia niepłodności metodami wspomaganego rozrodu zamieszkałym na terenie miasta parom, u których stwierdzono niepłodność kobiety i/lub mężczyzny i wyczerpały się inne możliwości lub nie istnieją inne metody jej leczenia. Cele szczegółowe:
Do programu kwalifikowane są pary niemogące zrealizować planów rozrodczych poprzez naturalną koncepcję, spełniające następujące kryteria:
Celem głównym programu jest poprawa stanu zdrowia i jakości życia mieszkańców Poznania posiadających uprawnienia kombatanckie – uczestników Powstania Poznańskiego Czerwca 1956 r. poprzez zapewnienie im dostępności do specjalistycznych konsultacji i świadczeń medycznych. Cele szczegółowe programu to:
Główną ideą wdrożenia programu jest poprawa stanu zdrowia i jakości życia mieszkańców posiadających uprawnienia kombatanckie – uczestników Powstania Poznańskiego Czerwca 1956 r. poprzez zastosowanie szerokiego spektrum działań leczniczych, rehabilitacyjnych, profilaktycznych i informacyjno-edukacyjnych. W ramach programu zapewniono bezpłatny dostęp do konsultacji i świadczeń medycznych bez konieczności zapisywania się i oczekiwania w kolejce do poradni specjalistycznych zlokalizowanych w różnych miejscach Poznania. Dzięki uczestnictwu w programie mieszkańcy posiadający uprawnienia kombatanckie będą mogli dłużej zachować sprawność i samodzielność.
Program promocji i ochrony zdrowia pod nazwą „Punkt Profilaktyki Intymnej 24 h dla mieszkańców Poznania na lata 2021–2023” przyjęty Uchwałą nr XXXV/633/VIII/2020 Rady Miasta Poznania z 29 września 2020 r.
Ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej definiuje promocję zdrowia jako działania umożliwiające poszczególnym osobom i społeczności zwiększenie kontroli nad czynnikami warunkującymi stan zdrowia i przez to jego poprawę, a także promowanie zdrowego stylu życia oraz środowiskowych i indywidualnych czynników sprzyjających zdrowiu. Kluczowymi elementami profilaktyki i promocji zdrowia jest edukacja oraz dostępność do regularnych badań kontrolnych. W ramach realizacji programu kontynuowana będzie działalność Punktu Profilaktyki Intymnej funkcjonującego przez 24 godziny na dobę, prowadzącego spójne działania w zakresie promocji zdrowia intymnego oraz edukacji i profilaktyki.
Głównym celem strategii jest wsparcie rozwoju szeroko pojętej polityki elektromobilności oraz zrównoważonego rozwoju transportu i mobilności w Poznaniu, co osiągnięte zostanie poprzez nakreślenie metodyki działania w związku z realizacją Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ponadto projekt, poprzez promocję ekologicznych form transportu i wskazanie wykorzystania ekologicznie czystych pojazdów m.in. w publicznym transporcie zbiorowym, we flocie użytkowanych pojazdów w UMP oraz wykonujących lub którym zleca się wykonywanie zadania publicznego, przyczyni się do osiągnięcia celów strategicznych regionu. Realizacja strategii wiąże się również z respektowaniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności, które podróżują publicznym transportem zbiorowym (dążenie do zapewnienia jak największego udziału pojazdów niskopodłogowych) oraz korzystających z samochodów napędzanych paliwami alternatywnymi (zachowanie dostępności do stacji ładowania i tankowania). Wskazany w strategii rozwój sieci punktów ładowania i tankowania paliw alternatywnych powinien wpłynąć na trend zamiany pojazdów napędzanych silnikami o wysokiej emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych na pojazdy bardziej ekologiczne. Dostęp do ww. infrastruktury dla pojazdów o napędzie alternatywnym może mieć wpływ na zachęcenie mieszkańców/przedsiębiorców/osób prawnych do posiadania m.in. pojazdów elektrycznych, napędzanych gazem ziemnym czy wodorem.