W 2017 r. pracownicy Biura Poznań Kontakt przeprowadzili ponad 574 tys. rozmów z klientami.
Biuro Poznań Kontakt
Biuro Poznań Kontakt prowadzi usługi call center oraz contact center oparte na miejskich serwisach teleinformacyjnych zapewniając dostęp do informacji o administracji i sposobie realizacji usług publicznych, oferuje mieszkańcom, wydziałom urzędu oraz dostawcom usług publicznych Miasta wysokowydajny, wielokanałowy punkt pierwszego kontaktu z Miastem. Pracownicy Biura są do dyspozycji mieszkańców przez 12 godzin dziennie.
Biuro wspiera wdrażanie standardu prostego języka w kontaktach z mieszkańcami w Poznańskim Centrum Świadczeń oraz Wydziale Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych.
Wśród zapytań telefonicznych, kierowanych do Biura, najwięcej dotyczyło spraw związanych z następującymi obszarami funkcjonowania Miasta:
- transport miejski i strefa parkowania
- gospodarka odpadami
- świadczenie wychowawcze 500+
- działania prorodzinne i pomoc społeczna
- wykorzystanie i obsługa komunalnych zasobów lokalowych
- administracja cmentarzy komunalnych
- uprawnienia komunikacyjne
- sprawy urodzeń, małżeństw, zgonów i meldunków
- podatki i opłaty lokalne
- działalność gospodarcza
- architektura
- oświata
- akcje prozdrowotne
- działania na rzecz seniorów
- obsługa punktów nieodpłatnej pomocy prawnej
- przyjmowanie zgłoszeń w ramach akcji „Zima”.
W 2017 r. Biuro Poznań Kontakt uruchomiło 19 nowych usług, m.in.:
- „Złota rączka dla Seniora” – II, III i IV edycja (udzielanie informacji i rejestracja do projektu)
- „Taksówka dla Seniora”
- „Szczepienia przeciwko grypie i HPV”
- „In vitro”
- „Żłobki”
- „Akcja Zima 2017/2018”
- „Najem z dojściem do własności”
- udzielanie informacji dotyczących działalności i zadań Pełnomocnika Prezydenta ds. interwencji lokatorskich
- udzielanie informacji dotyczących propozycji zapisów do uchwały krajobrazowej
- Poznański Budżet Obywatelski na 2018 r. (zgłaszanie projektów).
Ponadto Biuro Poznań Kontakt przejęło pierwszą linię kontaktu dla:
- Wydziału Oświaty
- Wydziału Działalności Gospodarczej i Rolnictwa
- Centrum Inicjatyw Rodzinnych
- Centrali Nadzoru Ruchu
- Usług Komunalnych.
Biuro Poznań Kontakt zrealizowało 24 telefoniczne akcje informacyjne i ankietowe (w tym ankiety internetowe), m.in.:
- telefoniczny kontakt z podatnikami zalegającymi z zapłatą podatków (tzw. „miękka windykacja”)
- umawianie terminów wizyt klientów Poznańskiego Centrum Świadczeń
- akcja informacyjna o wysokości podatku od środków transportu na 2017 r.
- akcja mailingowa w sprawie aktualizacji Planu Gospodarki Niskoemisyjnej
- ankieta różnorodności skierowana do pracowników UMP
- badanie ankietowe nt. satysfakcji z usług medycznych (webankieta)
- badanie satysfakcji klientów Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie
- ankieta ewaluacyjna dotycząca Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2018
- ankieta dotycząca preferencji kulturalnych mieszkańców osiedli peryferyjnych.
Biuro Poznań Kontakt podejmuje również działania na rzecz popularyzacji idei zatrudnienia w administracji osób z orzeczoną niepełnosprawnością, m.in. poprzez:
- realizację projektu „Inkubator kadr”, który zakłada wykorzystanie doświadczeń Biura Poznań Kontakt na rzecz wsparcia procesu awansu zawodowego i budowy systemu zatrudniania osób z orzeczoną niepełnosprawnością w wydziałach UMP – w 2017 r. 3 pracowników Biura zostało zatrudnionych w innych wydziałach Urzędu
- organizację lekcji integracyjnych POZnan*KONTAKT dla uczniów poznańskich szkół podstawowych
- udział w projekcie „Spróbuj PRACY – kompleksowe wsparcie społeczno-zawodowe osób z niepełnosprawnościami w wieku 18-64 lata z terenu Wielkopolski”
- współorganizację dorocznej konferencji „Klient w urzędzie. O nowoczesnej obsłudze interesanta”
Biuro Poznań Kontakt zajęło 1. miejsce w etapie regionalnym konkursu LODOŁAMACZE 2017 w kategorii „Instytucja” za „szczególną wrażliwość społeczną i promowanie aktywności osób niepełnosprawnych w różnych dziedzinach życia”.
Informacja publiczna
W 2017 r. do UMP zgłoszono 1 228 wniosków o dostęp do informacji publicznej. Najwięcej wniosków dotyczyło:
- urbanistyki i architektury (251)
- gospodarowania gruntami (203)
- pomocy społecznej (165)
- gospodarki komunalnej i mieszkaniowej (69)
- oświaty (63)
- projektów unijnych i rewitalizacji (59)
- transportu (52)
- finansów (52).
Większość zgłoszonych wniosków (ponad 95%) została rozpatrzona pozytywnie, a informacje udostępnione.
Czas odpowiedzi na wnioski w trybie dostępu do informacji publicznej w 2017 r.
Tryb dostępu do informacji publicznej | Średni rzeczywisty czas na uzyskanie odpowiedzi (liczba dni) |
Informacja prosta (do 14 dni) | 9,1 |
Informacja do ponownego wykorzystywania (do 20 dni) | 8,7 |
Informacja przekształcona (do 2 miesięcy) | 37,5 |
Informacja przetworzona (do 2 miesięcy) | 47,3 |
Źródło: UMP.
Mając na celu zwiększenie transparentności dysponowania środkami publicznymi i dostępności informacji publicznej dla mieszkańców, w Biuletynie Informacji Publicznej dostępne są rejestry umów oraz wniosków o udostępnienie informacji publicznej.
Otwarte API
Miasto Poznań wdraża również system otwartej administracji API, którego celem jest udostępnienie mieszkańcom i firmom zasobów treści i danych Miasta. Działania te realizowane są m.in. poprzez transformację Miejskiego Informatora Multimedialnego i Biuletynu Informacji Publicznej w system brokera informacji (5,4 mln osób, które skorzystały w 2017 r.), rozwój systemu informacji przestrzennej (SIP) w celu wykorzystywania do analiz przestrzennych i inwestycji oraz optymalizacji przepływu informacji pomiędzy bazami źródłowymi, administracją państwową oraz przedsiębiorcami.
Nieodpłatna pomoc prawna
Miasto prowadziło system nieodpłatnej pomocy prawnej udzielanej przez adwokatów i radców prawnych w 22 punktach. Ponadto w 11 punktach prowadzonych przez organizacje pozarządowe porad udzielają także doradcy podatkowi oraz absolwenci wyższych studiów prawniczych.
Punkty ułatwiają dostęp do profesjonalnej pomocy prawnej tym mieszkańcom, którzy wcześniej nie mogli skorzystać z takiego wsparcia. Nieodpłatna pomoc prawna polega na:
- sporządzaniu projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu
- udzieleniu informacji o stanie prawnym i przysługujących uprawnieniach lub obowiązkach
- wskazaniu sposobu rozwiązania problemu prawnego, pomocy w sporządzeniu:
- projektu pisma, z wyłączeniem pism procesowych, w postępowaniach przygotowawczym lub sądowym
- pism w postępowaniu sądowo-administracyjnym.
W 2017 r. nieodpłatnej pomocy prawnej udzielono ponad 7,6 tys. osób, w tym w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej prowadzonych przez organizacje pozarządowe blisko 2,7 tys. osób.
ponad 574 tys. połączeń obsłużyło Biuro Poznań Kontakt w 2017 r.
7 602 osobom udzielono w 2017 r. nieodpłatnej pomocy prawnej