Atrakcyjna oferta turystyczna wpisująca się w aktualne trendy rozwoju turystyki oraz uwzględniająca potrzeby różnych grup turystek i turystów krajowych i zagranicznych, jak również wielowiekowa historia oraz dobrze zagospodarowane i utrzymane tereny zieleni sprawiają, iż rośnie atrakcyjność turystyczna Poznania, który rokrocznie przyciąga coraz liczniejsze grono zwiedzających.
Trakt Królewsko-Cesarski jest głównym szlakiem turystycznym w Poznaniu. Ukazuje najciekawsze, historyczne miejsca w Poznaniu wzdłuż ok. 3-kilometrowej trasy, która jest opowieścią o Poznaniu, jego mieszkankach i mieszkańcach na tle poszczególnych epok. Szlak rozpoczyna się na Ostrowie Tumskim, a kończy w Dzielnicy Zamkowej. Trasa została zaprojektowana tak, aby w dogodny sposób umożliwić zwiedzanie osobom poruszającym się pieszo, rowerem oraz tramwajem. Dodatkowo identyfikację szlaku wspomagają specjalne oznakowania. Operatorem Traktu jest Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT.
więcej o CTK TRAKT na badam.poznan.pl
Działania wokół Traktu w 2019 r. obejmowały popularyzację historii i walorów Poznania, poprzez m.in. organizację wycieczek do miejsc znajdujących się na Trakcie oraz przygotowywanie różnych pozycji wydawniczych, takich jak: publikacje, foldery, katalogi, mapy.
Z oferty Traktu skorzystało w 2019 r. łącznie ponad 2 tys. osób.
W 2019 r. na Trakcie odbyły się następujące wydarzenia oraz przedsięwzięcia:
Brama Poznania w 2019 r. obchodziła 5 urodziny swojej działalności. Jest to miejsce, które wpisuje się w nurt „muzeów narracyjnych” i w nowoczesny sposób, z wykorzystaniem multimediów i światła, opowiada o początkach państwa polskiego i wyspie katedralnej. Mieści się w nowoczesnym budynku na historycznej Śródce. Operatorem Bramy jest Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT.
W 2019 r. Bramę Poznania odwiedziło ponad 185 tys. osób z blisko 100 krajów. 10 wystaw czasowych obejrzało blisko 40 tys. osób, a 1,7 tys. osób zwiedziło ekspozycję główną.
Oferta Bramy Poznania w 2019 r. obejmowała stałą ekspozycję, czasowe wystawy, a także szeroką działalność programową. Licznie zorganizowane wydarzenia i podejmowane przedsięwzięcia popularyzowały historię miejsca i ułatwiały jej przyswajanie oraz zwiększały dostępność. Należały do nich takie inicjatywy, jak:
Poznań za pół ceny
Akcja „Poznań za pół ceny” stała się jedną z bardziej rozpoznawalnych marek turystycznych Poznania. W 2019 r. weekendowa impreza, zorganizowana w pierwszy weekend maja, odbyła się po raz 12.
Dla turystek i turystów oraz mieszkanek i mieszkańców Poznania przygotowano ok. 150 atrakcji, z których można było skorzystać za połowę ceny lub bezpłatnie. Każdego roku „Poznań za pół ceny” przyciąga około 20 – 30 tys. osób, którzy kupują ok. 60-90 tys. usług.
Wydarzenie dla turystów i turystek jest pretekstem do wizyty w Poznaniu, a dla miasta jest elementem promocji turystycznej oraz budowy sieci współpracy i integracji branży turystycznej.
Dni Twierdzy Poznań
W 2019 r. w ostatni weekend sierpnia odbyły się „Dni Twierdzy Poznań”, które są markowym produktem turystycznym miasta, opartym na lokalnym dziedzictwie. Była to już 7. edycja tej imprezy.
Koordynowana przez Poznańską Lokalną Organizację Turystyczną akcja po raz kolejny była okazją do pokazania dostępnych miejsc i atrakcji związanych z fortyfikacjami miejskimi sięgających historią do średniowiecza oraz współczesnych. Dzięki współpracy z muzeami, ale także miłośniczkami i miłośnikami fortyfikacji, którzy opiekują się społecznie wieloma obiektami, udostępniono dla zwiedzających łącznie ok. 30 atrakcji. Impreza przyciągnęła 16,5 tys. osób.
Wydarzenie, poza wzrostem atrakcyjności turystycznej miasta i powiększaniem zasobu dostępnych atrakcji, ma też na celu podniesienie świadomości potrzeby ochrony dziedzictwa historycznego oraz budowanie współpracy i integrację środowiska miłośników fortyfikacji.
„Dni Twierdzy Poznań” w 2019 r. zostały nominowane do ogólnopolskiego etapu Certyfikatu Polskiej Organizacji Turystycznej.
Poznańska Karta Turystyczna
Poznańska Karta Turystyczna funkcjonuje w Poznaniu od 2003 r. Dla turystek i turystów karta jest doskonałym sposobem, aby uatrakcyjnić ich pobyt w Poznaniu i jednocześnie okazją, pozwalającą zaoszczędzić czas i pieniądze. Dla Poznania i poznańskiej branży turystycznej karta przede wszystkim wspiera rozwój oraz promuje lokalne i regionalne produkty, atrakcje turystyczne oraz potencjał turystyczny Poznania i okolic. Ponadto integruje działania marketingowe podmiotów działających w obszarze turystyki, angażuje różne podmioty i instytucje w celu rozwijania funkcji turystycznych i zintegrowania działań marketingowych.
W 2019 r. dystrybuowana była 7. edycja karty obejmująca ponad 120 atrakcji.
Funkcjonowała także strona internetowa www.karta.poznan.travel, na której zamieszczono informacje o karcie dostępne w 3 językach: polskim, angielskim i niemieckim.
Kartę można było kupić w następujących miejscach:
W niektórych poznańskich hotelach karta stanowiła ważny element pakietów proponowanych gościom.
Według danych GUS, w 2019 r. znajdujące się w Poznaniu turystyczne obiekty noclegowe, do których zaliczają się obiekty hotelowe, hostele, szkolne schroniska młodzieżowe, domki turystyczne, kemping, pokoje prywatne, udostępniały 10,3 tys. całorocznych miejsc noclegowych. Najwięcej miejsc (7,4 tys.) znajdowało się w hotelach, głównie w 3-gwiazdkowych i 4-gwiazdkowych. W 2019 r. w Poznaniu funkcjonowały:
W 2019 r. w Poznaniu otwarto 3 nowe obiekty hotelowe: Hotel Moxy (Marriot International) przy ul. Bukowskiej, Hampton by Hilton przy ul. Św. Marcin, Shoeps Residence przy ul. Kramarskiej.
Z oferty poznańskich turystycznych obiektów noclegowych w 2019 r. skorzystało 946,6 tys. osób, w tym co piąta z zagranicy (209,4 tys.). Łączna liczba udzielonych noclegów w Poznaniu w 2019 r. wyniosła 1,5 mln, z tego turystom i turystkom zagranicznym udzielono 376,7 tys. noclegów. Od lat najczęściej odwiedzającymi Poznań są osoby z Niemiec, Wielkiej Brytanii oraz Hiszpanii.
Według danych GUS, w Poznaniu w 2019 r. funkcjonowało ponad 2,7 tys. placówek gastronomicznych (sklasyfikowanych według sekcji Polskiej Klasyfikacji Działalności w dziale „Restauracje i pozostałe placówki gastronomiczne”). Co roku liczba takich placówek w Poznaniu systematycznie się zwiększa. Największą koncentrację restauracji i barów obserwuje się w centrum miasta oraz w pobliżu i wewnątrz głównych punktów handlowych.