Poznań dysponuje największą powierzchnią ekspozycyjną w kraju. Teren Międzynarodowych Targów Poznańskich przeznaczony na działalność wystawienniczą to ponad 138 tys. m2, w tym 109 m2 stanowi powierzchnia zadaszona.
Według danych Poland Convention Bureau działającym przy Polskiej Organizacji Turystycznej, w 2017 r. w Poznaniu miało miejsce prawie 2,4 tys. spotkań i wydarzeń o charakterze konferencyjnym, kongresowym, targowym oraz korporacyjnym, których uczestnikami było 1,3 mln osób, a wśród nich odbyło się:
Blisko 2/3 wydarzeń organizowanych było na zlecenie przedsiębiorstw prywatnych, a co czwarte przez organizacje non-profit. Tematyka wydarzeń dotyczyła przede wszystkim spraw ekonomiczno-politycznych oraz medycznych, co jest znaczącym wyróżnikiem Poznania w Polsce, gdzie dominują imprezy handlowo-usługowe.
Średni czas trwania wydarzenia nie był długi, bo wyniósł około 1,29 dnia.
Najpopularniejszymi miesiącami organizacji wydarzeń są w Poznaniu, kolejno:
Ofertę konferencyjno-kongresową, biznesową i targową Poznania stanowią tereny i obiekty wystawiennicze oraz miejsca konferencyjne.
Ofertę uzupełniają atrakcyjne miejsca noclegowe zlokalizowane w hotelach 5 i 4-gwiazdkowych, których na koniec 2018 r. było ponad 3,5 tys.
Lokalną ofertę dla podróży biznesowych uzupełniają rosnąca dynamicznie oferta placówek gastronomicznych oraz terenów i możliwości rekreacji i aktywnego wypoczynku.
Organizacją wydarzeń kongresowych, wystawienniczych, czy korporacyjnych w Poznaniu zajmuje się wiele podmiotów, jednak szczególna rola przypada tutaj Międzynarodowym Targom Poznańskim Sp. z o. o., będącą spółką prawa handlowego ze 100-procentowym udziałem Miasta Poznania. Spółka jest właścicielem i zarządza największym terenem wystawienniczym i konferencyjnym w Polsce, o powierzchni ponad 20 ha, zlokalizowanym centrum Poznania, w dobrze skomunikowanej lokalizacji.
Do zadań spółki należą przede wszystkim:
Spółka realizuje przede wszystkim statutowe zadania własne oraz wdraża zadania powierzone jej przez Miasto Poznań, jak na przykład promocja miasta, organizacja imprez i wydarzeń kulturalnych, czy sportowych, pełnienie roli lokalnego centrum spotkań mieszkańców osiedla oraz zarządza halą widowiskowo-sportową Arena oraz obiektami infrastruktury transportu miejskiego.
MTP jest liderem w Polsce w kategorii wydarzeń korporacyjnych i motywacyjnych oraz targowych (najnowsze dostępne dane za 2017 r.).
Spółka zajmuje się promocją gospodarczą, w tym promocją zagraniczną polskich i poznańskich przedsiębiorstw i wspiera polskie przedsiębiorstwa w ekspansji na rynki zagraniczne. Organizuje polskie ekspozycje targowe za granicą. Oferta MTP skierowana jest także do administracji państwowej oraz jednostek samorządowych promujących polską gospodarkę na rynkach międzynarodowych.
W ramach zagranicznej promocji gospodarczej, w 2018 r. Międzynarodowe Targi Poznańskie podjęły m. in. następujące działania:
W 2018 r. MTP były organizatorem technicznym konferencji klimatycznej ONZ. Na potrzeby konferencji COP24 w Katowicach MTP zrealizowały newralgiczną część przygotowań, zajmując się m.in. budową hal tymczasowych, aranżacją przestrzeni i sal konferencyjnych, oznakowaniem terenu konferencji, a także budową i obsługą systemu komputerowego, teleinformatycznego i energetycznego na potrzeby wydarzenia.
W ramach kompleksowej obsługi gości targowych, MTP uatrakcyjniają ofertę skierowaną do klientów, poszerzając je o aspekt dydaktyczno-rozwojowy. W 2018 r. zorganizowały 3 duże wydarzenia o charakterze kongresowo-konferencyjnym, które towarzyszyły imprezom targowym. Były to:
W ramach unowocześniania infrastruktury wystawienniczo-kongresowej oraz zwiększania dostępności informacji, w tym dla klientów zagranicznych w 2018 r. MTP prowadziły działania z wykorzystaniem własnych środków, obejmujące m. in.:
Poznań dysponuje największą powierzchnią ekspozycyjną w kraju. Teren Międzynarodowych Targów Poznańskich przeznaczony na działalność wystawienniczą to ponad 138 tys. m2, w tym 109 m2 stanowi powierzchnia zadaszona.
W 2018 r. Międzynarodowe Targi Poznańskie zorganizowały 80 targów i salonów wystawienniczych, w których udział wzięło ponad 11 tys. wystawców, w tym co piąty pochodził z zagranicy. Targi odwiedziło łącznie ponad 850 tys. osób. W tym czasie spółka osiągnęła przychody ze sprzedaży prawie 0,5 mln m2 powierzchni targowej netto. Na dane wpływ ma fakt, że niektóre wydarzenia targowe odbywają się w dwuletnim cyklu organizacyjnym.
Wśród największych imprez targowych zorganizowanych w Poznaniu 2018 r., wg wielkości powierzchni wystawowej, należy wymienić:
Największą liczbę wystawców odnotowano zaś na targach:
Natomiast targami najliczniej odwiedzanymi były:
Oferta targowa miasta stale się poszerza. W 2018 r. MTP wpisały do kalendarza nowe wydarzenia wystawiennicze i targowe, które odbyły się po raz pierwszy:
W 2017 r. (najnowsze dostępne dane) Poznań zanotował najwyższą pozycję w raporcie Międzynarodowego Stowarzyszenia Konferencji i Kongresów ICCA od momentu przystąpienia do stowarzyszenia w 2008 r. Stolica Wielkopolski zajęła 74. miejsce wśród 197 miast europejskich i 133. wśród 406 na świecie. Liczba zanotowanych wydarzeń w 2017 r. wzrosła o ponad 40% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Poznańska baza dla organizacji wydarzeń charakterze konferencyjno-kongresowym oraz wydarzeń korporacyjnych stale się powiększa. W 2018 r. obejmowała kilkadziesiąt tysięcy miejsc, w tym w szczególności:
Z uwagi na stałe podnoszenie różnorodności i jakości oferty kongresowej, hotelowej oraz zdobywane doświadczenie przy organizacji dużych wydarzeń i odpowiednie działania promocyjne, Poznań jest coraz częściej wybierany na gospodarza międzynarodowych spotkań. Dużo z tych wydarzeń ma charakter cykliczny.
Największe, bo goszczące od kilkuset do ponad tysiąca uczestników, międzynarodowe konferencje i kongresy zorganizowane w 2018 r. w Poznaniu, według danych Polskiej Organizacji Turystycznej to m. in.:
Poznań Congress Center jest jednostką działającą w ramach struktury Grupy MTP. Centrum zajmuje się obsługą wydarzeń o charakterze konferencyjnym i wystawienniczym, zapewnia zróżnicowaną bazę lokalową oraz prowadzi doradztwo i pomoc w zakresie organizacji spotkań. Poznan Congress Center w szczególności zapewnia:
PCC dysponuje 16 tys. m2 powierzchni dedykowanej konferencjom, spotkaniom biznesowym, targom, włącznie z przestrzenią otwartą, w tym 38 salami konferencyjnymi mogącymi pomieścić jednocześnie 33 tys. uczestników, zapewniając także 2 tys. miejsc parkingowych.
W 2018 r. działania PCC koncentrowały się na rozwoju działalności w 7 sektorach i doprowadziły do finalizacji łącznie ponad 230 różnych wydarzeń, w tym:
Poznan Convention Bureau to organizacja non-profit, wspierana przez samorządy, branżę turystyczną oraz usługodawców lokalnego rynku, działająca w strukturach Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej. Biuro pełni rolę doradczą oraz wsparcie dla organizatorów konferencji, kongresów, podróży motywacyjnych oraz innych spotkań biznesowych w Poznaniu.
W 2018 r. PCB wsparło aktywnie organizację licznych konferencji, w tym m. in.: Zjazd Europejskiej Organizacji Instytutów Onkologicznych, Konferencja EIBA, World Computer Congress, FedCSIS Poznań 2018, Doroczna konferencja liderów biznesu ABSL Poznań 2018, FutureDocs Abroad, Biznesowa konferencja gastronomiczna MADE Restaurant Poznań, SAF AQUA & CITYZEN_ International Convention 3, Top Medical Trends 2018, VI Polski Kongres Przedsiębiorczości, Hope 2018, Konferencja dla agencji Walk Events, Międzynarodowy Konwent Fantastyki Pyrkon, 27. Środkowoeuropejska Wystawa Produktów Stomatologicznych CEDE i Drugi Kongres Unii Stomatologii Polskiej, XXX Międzynarodowy Kongres Ultrasonograficzny EUROSON 2018 oraz XIV Naukowy Zjazd Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego, NATO Tiger Meet 2018.
Biuro prowadzi szeroką działalność przy współpracy z organizacjami branżowymi. Działalność ta obejmuje przede wszystkim wymianę i przekazywanie informacji dotyczących danych statystycznych, promocji gospodarczej, pozyskiwania ważnych wydarzeń, czy promocje Poznania.
Dzięki współpracy z Poland CB Poznań należy do ścisłej czołówki regionalnych Convention Bureaux w Polsce oraz ma wpływ na kształt projektów i realizację zadań adresowanych do polskiego i zagranicznego rynku. Jest to jednocześnie dodatkowe źródło pozyskiwania międzynarodowych wydarzeń i spotkań biznesowych dla Poznania.